|
Sbs 1 eller Airnav radarbox?
|

2007-10-27, 10:10
|
|
|
Sbs 1 eller Airnav radarbox?
Hej,
någon som vet vilken burk som är bäst , för eller nackdelar.
mellan en sbs 1 eller airnavs radarbox
tänkte inhandla en burk i julklapp till mig själv men kan inte bestämma mig.
/Håkan
|
|
|

2007-11-02, 19:51
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Jag håller på att testa båda och återkommer med ett test/jämförelse snart.
|
|
|

2007-11-03, 09:43
|
|
Nu har jag testat båda lådorna och detta är mina åsikter.
Låda:
SBS-1 kom för över ett år sedan och lådan är ganska stor och ser lite omodern ut.
AirNav kom sommaren 2007 och har en mycket mindre låda som ser mycket tuffare ut.
Ström:
Dom första modellerna av SBS-1 krävde extern ström, sedan ca 1 år säljs SBS-1 som enbart tar ström från USB.
AirNav tar sin ström från USB.
Täckning:
Vissa användare påstår att SBS-1 har bättre täckning, vissa påstår att AirNav har bättre täckning. Det är nog svårt att bestämma en vinnare utan båda är ganska likvärdiga.
Mjukvaran:
Här är den största skillnaden mellan SBS-1 och AirNav.
SBS-1 mjukvaran (Basestation) har varit med ganska länge och har under den tiden förbättrats och blivit bättre på många sätt. Basestation jobbar mot en extern SQLlite-databas som innehåller all data om flygplan och flygningar. Jag personligen tycker att Basestation är mycket enklare och snabbare att jobba med.
AirNav har precis släppts och mjukvaran kan förbättras på flera punkter. Databasen är idag inbyggd i mjukvaran med AirNav har lovat att lägga databasen externt från nästa version av mjukvaran. Jag tycker AirNav är väldigt krångligt jobba med och det känns MYCKET slött på en 6 månader gammal laptop.
Det finns mycket större möjligheter att konfigurera utseendet med Basestation än med AirNav MEN AirNav har en annan enrom fördel mot Basestation. AirNav kan kopplas upp i ett nätverk med andra användare av AirNav och man kan dela radar-data med varandra vilket innebär att man med AirNav uppkopplad mot nätverket, så kan man oftast se mellan 400 och 600 flygningar främst över Europa men även enstaka användare sitter i t.ex. Azorerna, New York, Denver, Toronto, Vancouver, Sydney, Rio de Janeiro. Om man tittar på data från andra användare så är den informationen automatiskt 5 minuter fördröjd.
Slutsats:
Min rekommendation om man bara vill följa trafiken över sitt huvud så är SBS-1 överlägsen.
Vill man även kunna följa trafiken över Europa och vissa andra delar på jorden så är AirNav det självklara valet. Men AirNav kräver en snabb dator annars blir det helt oanvändbart.
|
|
|

2007-11-03, 18:11
|
Reg.datum: nov 2006
Rykte: 6
|
Några tips på vart man kan köpa airnavs radarbox??
|
|

2007-11-03, 19:08
|
|
AirNav RadarBox - Order finns en lista, själv beställde jag på Martin Lynch & Sons
|
|
|

2007-11-08, 11:56
|
|
|
|

2007-11-08, 20:12
|
|
|
Det blev en sbs-1
efter vad jag förstått kostar det en slant för att koppla upp sin airnav mot andra användare.
det verkar komma nån mjukvara till sbs-1 som fixar detta oxo.
håller som bäst på att prova ut lite olika antenner till min burk för tt se vilken som går bäst.
/Håkan i Uddevalla
|
|
|

2007-11-09, 06:46
|
|
Det finns en årsvgift för att se andras data ja, men första årsavgiften ingår när man köper en box.
|
|
|

2007-11-12, 19:24
|
Reg.datum: nov 2007
Rykte: 0
|
köper nog en Sbs-1
Någon som vet ett bra ställe att köpa en?
Mvh Anders
|
|
|

2007-11-13, 19:36
|
|
kopierat från deras hemsida
Map Mode-S is coming back. Free of Fees for life. No subscription, first year or any year from Kinetic.
Kinetic will be releasing a MapMode-S server for distributed networking. We are looking to release the server and code as an OpenSource project with our support.
Servers will be based in regional areas with inter-connects between the attending servers. This will lower the overall bandwidth required between individual servers and hosts and allow for reduced bandwidth for filtered viewing.
An SBS-1 will be required to contribute and receive data and the network will only be available to SBS-1 users.
I hope this is the news you were all waiting for.
David Goodman
Mvh Anders
|
|
|

2007-11-13, 20:32
|
|
Det där inlägget skrevs den 3:e juli och ingenting har hänt sedan dess. Vi får väl hoppas att dom blir klara någon gång
|
|
|

2007-11-18, 22:36
|
|
Beställt
en SBS-1.
Mvh Anders
|