ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-02-07, 19:26

tonybojen

Nykomling
tonybojen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till tonybojen
Standard Ska snart åka till Hurghada, Hotell Dana Beach!
hej alla glada resenärer!

Är det någon som har varit i Hurghada och bott på hotell Dana beach som skulle kunna dela med sig lite av sina upplevelser där?
Jag och min tjej ska dit den 3/3 och vi vet inte särskilt mycket om stället. Vi har endel frågor som vi skulle vilja ha svar på. som tex:
Hur är stranden?

Hotellet? Servisen, maten, drickan mm?

Hur varmt är det i luften och vattnet vid denna tid?

Är utflykten till Kairo och pyramiderna något att ha? Är det en jobbig tur?

Är egyptierna trevliga eller jobbiga som alla säger?

Var är bäst att växla pengar?

Något annat man bör veta eller någon intressant fakta?

Givetvis behöver Ni inte svara på alla frågor men gärna på så många ni kan, vill och orkar!

P.s. Är det någon annan som ska dit samtidigt? I så fall får Ni gärna höra av er till oss!

Ha det bra och tack på förhand! / Tony & Linn
Svara med citat

Gammal 2006-02-07, 20:22

rebecca_

Medlem
rebecca_ är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Hej signaturen BigStar skrev lite om det hotellet i inlägget nedan.

(Om ni vill läsa recensioner om Dana Beach så kan ju kolla på tex TripAdvisor eller HolidayWatchdog)
Svara med citat

Gammal 2006-02-08, 12:39

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Reg.datum: jan 2004

Rykte: 9

Skicka ett meddelande via MSN till Tom
Standard
har själv inte varit i hurgada utan i sharm el sheik förra året i mittan av januari och då va det varmt och skönt på dagarna ca:25 grader dock lite blåsigt.
kvällar,nätter & tidigt på morgonen va det ingen värme så ta med tröja och långbyxor.

i vattnet va det skönt ca:23 grader och vilken upplevelse att snorkla runt bland korallreven och alla färg glada fiskar, det är ett måste om man är där(kolla i resebilder här i forumet)
maten var både god och billig, drycker är inte så vanligt då dom inte själv brukar alkohol men på hotellområdet och på restauranger/discon kunde man köpa både öl,vin & sprit (en öl kostar ca:24 sek)

vad det gäller pyramiderna & kairo så har vi ingen erfarenhet av det då det inte va så kul att åka buss i ca:50 mil som det är från s-e-s (bussen gick 2 på natten och kom tillbaka 24 timmar senare)dock har ni närmare, svärmor & svärfar gjorde det och dom sa att det var en "upplevelse att få se med egna ögon"

min erfarenhet av egypter är delad, på hotellområdet var dom trevliga och servicen var kanon bra men inne i sammhället så va dom lite jobbiga då dom ville sälja sina parfymer & tavlor (dom kan sina trick)som är målade på papyrus,dock fina så ska ni handla så kom ihåg att pruta rejält, vi köpte 2 st stora (90*65 cm) och utgångspriset va ca:1800 sek vi fick dom för ca:380:- då gjorde han säkert ändå en bra affär
och kom i håg att va inte för lättklädd som tjej(alltså inga uringade toppar & korta kort) då kommer dom glo så dom tappar hakan och komentera detta..

vad det gäller att växla rätt valuta så är det lite olika vad som är bäst kurs på,så det gör du bäst i att ta kontakt med t.e.x www.Forex.se när vi åkte så rekomendera dom att växla lite i egyptisk pund och resten i Dollar då kursen va bra på att växla dollar till egyptiska pund där nere men som sagt ta kontakt med ett växlings kontor!

ja kan då dock varmt rekomendera egypten och hoppas ni får en lika skön och trevlig semester som vi fick..
hoppas att det har hjälpt dig lite..
m,v,h
Tom
Svara med citat

Gammal 2006-02-24, 00:02

tonybojen

Nykomling
tonybojen är inte uppkopplad
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till tonybojen
Standard
hej Tom!

Ett stort TACK fär all infomation de var jätte bra, bussigt av dig!! tack

Vi åker snart ner där nu, (nästa fredag Jippi) Vi börja får rese feber nu, jobbigt men roligt,,, det är nämligen första gången vi reser själva, "lite pirr i magen"

mvh Tony ,O, Linn
PS: Är det någon som varigt på hurghada Dana Beach hotell??
Svara med citat

Gammal 2007-02-26, 12:43

Knugen

Standard 30:e Mars
Då skall jag och tjejen dra till Dana beach... Någon som har koll på vad dagsutflykten till Luxor resp. Båtturen kostar?

//Olov
Svara med citat

Gammal 2007-02-26, 19:24

gäst

Standard
Självklart får ni inte missa att åka till Kairo. Bara soluppgången i Sahara var värd biljetten. Pyramider och tutankamon ovanpå det. Oslagbart!
Under två veckor i Hurghada mötte vi en! egyptier som var riktigt otrevlig.
Är man bara öppen och artig själv, och medveten om att man är gäst i deras land så är det inga problem.
Svara med citat

Gammal 2007-02-26, 20:27

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Hoppas ni får en underbar resa till detta underbara land! Jag skulle kunna skriva en hel bok om detta historiska land som jag aldrig får nog av. Upptäcker alltid något nytt när jag har varit där.

Ni barqa måste besöka pryamiderna! Det kommer att vara en resa ni aldrig glömmer! Men ta en två dagars tur för i Kairo finns det hur mycket som helst att se inte bara pyramiderna. Museet, Sfinxen, Cirtadellet, marknaden El-Khalill, alabaster moskeen mm mm. En dag är för ltie och lite tuff med resan.
En dagstur till Luxor är helt underbart. Men där räcker det med över dagen.

Vädret kommer att vara skönt där då. Lite svalt på kvällarna men dagarna är varma och kan vara skönt med lite omväxling, kofta kan vara bra att ha.

Tänk på att ni är i ett muslimskt land då ni klär er på stan. Visst kan säljarna vara liteee jobbiga men ett vänligt men bestämt nej fungerar utomordentligt. Möter ni dom med respekt så får ni otroligt mycket mer respekt tillbaka. Älskar dessa varma och goa människor!

Tänk på att dricksen är mycket utbredd även bland lokalbefolkningen. Många gånger är det dricksen de lever av eftersom lönarna är ingenting, typ 140kr efter skatt per månad.

Ang växla pengar så tar jag alltid med mej ungefär hälften egyptiska pund och resten tar jag ut med kortet i automaterna där. Fungerar helt suveränt.

Prova gärna de små lokala resturangerna som ligger vid sidogatorna till Sherry street i Sekalla. Billig och underbart god mat. Sitt i ett coffee house i Sekalla med en shisha och drick chai med na´na.

Dyk/snorkla vid Giftun Island och titta på alla underbara fiskarna.

Oj vad jag längtar ner tillbaka dit igen!

Gammal 2007-03-15, 11:18

farahnaz1

Standard Hurghada
Hej

Undrar om någon skall till Hurghada snart från Stockholm ?
Jag har nämligen ett paket ( Mobil ) som jag behöver få ner dit. Och skicka med post osäkert och dyrt.

Personen som skall ha de, kan sen isåfall hämta upp de på de hotell ni bor på.

Tacksam för svar snarast
MVH Cecilia i Stockholm
Svara med citat

Gammal 2007-03-15, 11:19

Standard Re: Hurghada
Citat:
Ursprungligen postat av farahnaz1

Hej

Undrar om någon skall till Hurghada snart från Stockholm ?
Jag har nämligen ett paket ( Mobil ) som jag behöver få ner dit. Och skicka med post osäkert och dyrt.

Personen som skall ha de, kan sen isåfall hämta upp de på de hotell ni bor på.

Tacksam för svar snarast

Ni kan maila mig svar på dynlink@hotmail.com
MVH Cecilia i Stockholm
Svara med citat

Gammal 2008-01-25, 14:50

Gäst

Standard Jag informerar om fakta om verkligheten som bevisat sig för mig. OK
Hello to all here.

I inform as many I now can about this fact. OK

I am informing about this fact to as many I feel I correct can inform about this fact about the reality, & my web site also always inform fact about my own good life.

My name is: Stefan.Lennart. Hedbom

& My nickname is: Dennis, so that is why I have my web-site at: Dennis in the reality.

& My e-mail is: info@dennisinthereality.nu
Svara med citat

Gammal 2009-02-16, 18:11

Gäst

Standard Dana Beach
Vi har just kommit hem efter 2 veckor på Dana Beach. Ett fantastiskt ställe: fina rum och massor med mat för alla smaker. All inclusive inkluderar ju obegränsat med mat och dryck (av olika slag, alkoholfria el. alkoholhaltiga). Vädret var perfekt, åtskilliga av oss vandrade ut i det långgrunda havet, men det gick också utmärkt att ta ett dopp. Utflykten till Kairo var för oss oerhört tröttsam (kl. 01 ena natten till 00,30 nästa natt), men den var värd det. Att ha varit i Egypten utan att ha sett pyramiderna är som att ha varit i Paris utan att ha sett Eiffeltornet... Egyptierna är vänliga, men luriga. Kan de bedraga någon, så gör de. Det fick både vi och andra erfara... Växlar gör man bäst här hemma hos t.ex. Forex.
Var noga med hygienen, tvätta händerna, använd handdesinfektion, som finns på apoteket. Magsjuka är nästan "standard" i Egypten.
Med vänlig hälsning
Lars o Ingrid
PS. Både guiderna och inform.pärmen uppger, att man bör lämna slutdricks i ett kuvert i receptionen, som sedan fördelar denna mellan rest.personal. städare, bärare osv. Detta stämmer inte. En bärare påpekade detta för oss, varefter vi tog honom med till recept., där man motvilligt tvingades erkänna, att recept.personalen behåller all dricks, som lämnas i receptionen. Påpekade detta för en av Solresors reseledare, som lovade föra det vidare till högre ort. DS.
Svara med citat

Gammal 2009-02-16, 19:38

Gäst

Standard Hej Lars o Ingrid
Det låter som att ni fick en bra semester, trevligt!
Det fick jag också när jag var där. Instämmer i att egyptierna tar varje tillfälle de får att "lura" till sig pengar. Det har liksom blivit en sport för dem. Det är märkligt eftersom de samtidigt hävadar att de är muslimer. Men så är det, pengar kan göra vem som helst blind. /Kalle
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8