ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-10, 21:59

Orren

Standard Arabia azur - en pärla eller dåligt val?
Hej!
Planerar en resa till Apollos hotell Arabia Azur Resort i Hurghada under våren. Någon som bott där som kan förmedla lite info. Har hört både ris och ros...

Det som lockar mest är badmöjligheterna i havet - är de så bra som de verkar? Hur är snorklingen? Kan man bada i lagunerna eller är de för grunda?

Det som å andra sidan får oss att tveka är hotellets standard och utbud i övrigt. Vi kräver inte överdriven lyx men det verkar finnas många "fräschare" hotell i Hurghada nu för tiden. Både när det gäller mat och annat att göra. Så hur är hotellet annars? Är det slitet eller bara genuint och mysigt?
Och hur är maten? Rummen? Ja, allt ni kan komma på gällande hotellet uppskattas!

Vi tittar på fler alternativ och jämför en del på tripadvisor.com. Där finns det många hotell som fått klart bättre betyg än detta - ändå så känns känns Arabia Azur som ett av de mest lockande alternativen. Vi misstänker att vissa omdömen är från folk med löjligt höga krav och att hotellet egentligen är en riktig pärla. Men vi behöver som sagt mer kött på benen innan vi bokar så vi inte gör en stor tabbe istället!

Tusen tack på förhand
Svara med citat

Gammal 2012-02-11, 09:43

Gäst

Standard De som jag känner...
...och som bott på detta hotell har trivts där och jag vet också att de har "normala" krav efter att ha rest ett antal gånger tillsammans med dem. Jag själv har dock inte bott på detta hotell, även om vi var bokade för nåt år sedan men det är en annan historia som inte har med hotellet i sig att göra, men vi föredrar numera Sharm el Sheikh så ta en titt på alternativen där också.
Svara med citat

Gammal 2012-02-12, 23:02

Betzy1

Medlem
Betzy1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Rykte: 0

Standard Arabia
Har bott på Arabia två gånger och har bara gott att säga om hotellet. Hotellet ska vara nyrenoverat under 2011. Det är stora rum och stora balkonger. Det går utmärkt att snorkla ute på piren och det var mycket fisk där. Maten tycker vi var bra. Man kan även bada i lagunerna.
En av mina arbetskompisar är där denna vecka och det ska bli spännande att höra hur hon hade det.
Visst finns det mycket lyxigare hotell i "Nya Hurghada" som t.ex. Marriott, Grand Resort, Inter Continental, Hilton Resort.
Men i den prisklassen så tycker jag att Arabia är ett fint hotell, med trevligt personal och rent och snyggt.
Svara med citat

Gammal 2012-02-13, 23:14

Orren

Standard
Tack för svaren!

Och Betzy, återkom gärna med vad din arbetskamrat tyckte.

En fråga till, hur är omgivningarna utanför hotellet och möjligheterna att röra sig däromkring?Är lite rädd för att det ska bli för inlåst.
Svara med citat

Gammal 2012-02-21, 23:28

Betzy1

Medlem

Smile Arabia
Nu har min arbetskompis kommit hem igen och hon tyckte hotellet var jättefint. Bra mat och jättetrevlig personal. Poolområdet är avstängt nu i februari för renovering och som tyckte det var för kallt att bada i vattnet. Dom hade inte haft så bra väder, vissa dagar var det lite blåsigt och kallt, med lite kyliga kvällar. Men det blir ju varmare och varmare där nu framöver.

Det är inga problem att gå utanför hotellområdet, men det finns inte så mycket att göra där. Lite shopping finns det i alla fall. Annars får man åka taxi till Sekalla där det finns mycket affärer och restauranger.

Åker själv ner den 27 maj och ska bo på Giftun Azur. Det blir fjärde gången på Giftun. Det hotellet ligger centralt till i "Nya Hurghada". Bra med shopping direkt utanför hotellet. Det här hotellet har också en jättebra strand. Det är anledningen till att vi väljer Giftun.
Svara med citat

Gammal 2012-02-22, 17:07

Orren

Standard
Det lät ju jättebra - förutom att poolen är avstängd då... bara att hoppas att den är igång tills början av april! Vi håller ett rum över påsk och måste betala snart så vi ringde Apollo och frågade ang. detta. Tydligen ska allt vara klart 1 April - men det är ju inga garantier direkt.

Får se om vi tar en "chansning" och hoppas att poolen är igång! Lite synd att detta dök upp just när vi hade bestämt oss för detta hotell, men men..
Svara med citat

Gammal 2012-02-22, 23:31

Betzy1

Medlem

Standard
Dom fick nyttja poolen vid grannhotellen Arabella och Bel Air, fast det är ju inte samma sak som att ha närhet till poolen förståss. Den är säkert klar innan ni ska dit .
Svara med citat

Gammal 2012-03-03, 13:30

hurghada now

Standard tips om bra butik i hurghada! lips4u svensk
Citat:
Ursprungligen postat av Orren Visa inlägg

Det lät ju jttebra - förutom att poolen är avstängd då... bara att hoppas att den är igång tills början av april! Vi håller ett rum över påsk och måste betala snart så vi ringde Apollo och frågade ang. detta. Tydligen ska allt vara klart 1 April - men det är ju inga garantier direkt.

Får se om vi tar en "chansning" och hoppas att poolen är igng! Lite synd att detta dök upp just när vi hade bestämt oss för detta hotell, men men..
hälsa gärna på LIPS4U det ligger i centrala sakalla. +201277586078
Svara med citat

Gammal 2012-03-08, 19:35

Gäst

Standard Helt ok
Vi var på Arabia i början på Juni -11 i ett sällskap på 7 pers. Min första gång i egypten, frugans 6e.

Hotellet helt OK, maten tråkig men är ätbar. Badade i lagunerna hela tiden.
Trevlig personal.

Tog massage med frugan riktigt skönt. Massören en liten man fick jobba hårt på mig (100 kg ,tyngdlyftare). Det slutade med att han gick på min rygg ha ha.

Ska ni utanför hotellet kan New Marina rekommenderas . Lugnt,rent, fint, inga jobbiga försäljare och restauranger med riktigt GOD mat!!

En sak som kan rekomenderas är att köpa en båtresa med snorkling, det kommer försäljare hela tiden. Vi bokade en själva(7 pers). ingick mat och dricka samt en galning som filmade hela resan. Svärmor prutade som en galning och om jag kommer ihåg så betalade vi 400 sek per skalle för en heldag; helt klart värt det. Speciellt när man såg det fullproppade båtarna...
Svara med citat

Gammal 2012-03-08, 22:39

Gäst

Talking Om ni skall till New Marina...
...så kasta gärna ett getöga på Café del Mar som liggger i hörnet av huvudgatan, vid rondellan, när ni svänger ner mot marinan. Detta café drivs av två svenska tjejer och de serverar god mat till ett mycket bra pris. Brukar göra ett par besök hos dom när vi är i Hurghada!

Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Vi var på Arabia i början på Juni -11 i ett sällskap på 7 pers. Min första gång i egypten, frugans 6e.

Hotellet helt OK, maten tråkig men är ätbar. Badade i lagunerna hela tiden.
Trevlig personal.

Tog massage med frugan riktigt skönt. Massören en liten man fick jobba hårt på mig (100 kg ,tyngdlyftare). Det slutade med att han gick på min rygg ha ha.

Ska ni utanför hotellet kan New Marina rekommenderas . Lugnt,rent, fint, inga jobbiga försäljare och restauranger med riktigt GOD mat!!

En sak som kan rekomenderas är att köpa en båtresa med snorkling, det kommer försäljare hela tiden. Vi bokade en själva(7 pers). ingick mat och dricka samt en galning som filmade hela resan. Svärmor prutade som en galning och om jag kommer ihåg så betalade vi 400 sek per skalle för en heldag; helt klart värt det. Speciellt när man såg det fullproppade båtarna...
Svara med citat

Gammal 2012-03-08, 22:41

Gäst

Talking Kom på att...
...bor ni på Arabia så kommer ni från andra hållet på gatan men promenera fram till rondellen inne i Sekalla och ta där vänster så hittar ni detta café.

Citat:

...så kasta gärna ett getöga på Café del Mar som liggger i hörnet av huvudgatan, vid rondellan, när ni svänger ner mot marinan. Detta café drivs av två svenska tjejer och de serverar god mat till ett mycket bra pris. Brukar göra ett par besök hos dom när vi är i Hurghada!
Svara med citat

Gammal 2012-03-09, 17:57

Gäst

Standard
Citat:

Där hade jag passat mig för att äta, ett tips.
Svara med citat

Gammal 2012-03-10, 00:15

Gäst

Talking Som vanligt...
... negativa signaler men ingen förklaring varför, vad är meningen med att dissa saker utan att förklara varför, är ni så oförmögna att utveckla era idéer så är det omöjligt att ta er på allvar. Eftersom jag är en positiv människa så vet jag att ni som följer detta forum har möjlighet att sortera bort alla anonyma åsikter speciellt som de alltid verkar sakna förmågan att utveckla sina negativa åsikter. Gnälla kan de men varför har de svårt att förklara så ta dem inte på allvar de har säkert andra problem som de inte kan hantera och som kanaliseras via negativa åsikter!

Citat:

Där hade jag passat mig för att äta, ett tips.
Svara med citat

Gammal 2012-03-10, 11:09

brummelisa

Nykomling
brummelisa är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Standard Arabia azur.....
Vi åker till Arabia azur för tredje gången nu i mars. Har varit nöjda varje gång vi varit där...senaste gången för två år sen. Maten är helt ok. Finns HUR mkt som helst att välja på till varje måltid. Jag lovar att ni aldrig behöver gå hungriga.....Lilla"ön" är fantastisk att vara på : sola, snorkla och är o drick. Lite dricks till personalen så behandlar dom er likte extra bra. Annars så är personalen artig och korrekt, finns inget att klaga på. Det går utmärkt att bada direkt från altanen i lagunerna, det är inte grunt. Du kan också simma mellan lagunerna och "ön". Förra gången vi var i Egypten så var vi i Makadi Bay på Makadi Palace med barn o barnbarn. Hotellet var lyxigare och poolområdet enormt, mkt bra för barnbarnen. Maten var likvärdig MEN snorklingen är 1000ggr. bättre på Arabia, det är den största anledningen att vi återvänder just dit. Shoppingen är lite si o så. Det finns ett litet köpcentra precis utanför hotellet och en gata med affärer , mend et är mest turistkrafs som man kan shoppa....hoppas ni får en toppensemester!
Svara med citat

Gammal 2012-03-10, 11:51

Gäst

Standard Det sägs att Arabia...
...är det enda hotell i Hurghada som bevarade korallrevet utanför sin strand när det byggdes. Jag har inte bott där själv, har dock sett det från havssidan från dykbåtar, men jag har vänner som bott där och de gillar det skarpt.

Citat:
Ursprungligen postat av brummelisa Visa inlägg

Vi åker till Arabia azur för tredje gången nu i mars. Har varit nöjda varje gång vi varit där...senaste gången för två år sen. Maten är helt ok. Finns HUR mkt som helst att välja på till varje måltid. Jag lovar att ni aldrig behöver gå hungriga.....Lilla"ön" är fantastisk att vara på : sola, snorkla och är o drick. Lite dricks till personalen så behandlar dom er likte extra bra. Annars så är personalen artig och korrekt, finns inget att klaga på. Det går utmärkt att bada direkt från altanen i lagunerna, det är inte grunt. Du kan också simma mellan lagunerna och "ön". Förra gången vi var i Egypten så var vi i Makadi Bay på Makadi Palace med barn o barnbarn. Hotellet var lyxigare och poolområdet enormt, mkt bra för barnbarnen. Maten var likvärdig MEN snorklingen är 1000ggr. bättre på Arabia, det är den största anledningen att vi återvänder just dit. Shoppingen är lite si o så. Det finns ett litet köpcentra precis utanför hotellet och en gata med affärer , mend et är mest turistkrafs som man kan shoppa....hoppas ni får en toppensemester!
Svara med citat

Gammal 2012-03-10, 12:02

Gäst

Unhappy Herregud nu blev jag deppad...
...kom precis på att jag på inrådan av mina vänner bokade in och betalde för en veckas besök på detta hotell i April 2010 med avresa från Oslo Gardemoen. Vi var fem par 3 par reste från Arlanda vi, de andra 2 paren, skulle som sagt resa ner från Oslo OCH det roliga var att de andra inte visste om det utan vi skulle överraska dem då vi anlände en timme senare än dom till just Arabia. MEN vi kom aldrig iväg för när vi skulle checka in så var ett av våra pass inte giltigt 6 månader efter den planerade hemresan det fattades 2 veckor och då Norge inte är med i EU så kunde vi inte heller få ett provisriskt pass. Så det blev att åka hem igen, gissa om vi var besvikna, så se för guds skull till att era pass klarar 6 månaders regeln!
Svara med citat

Gammal 2012-03-10, 22:14

Orren

Standard
Tusen tack för ditt svar, brummelisa! Låter underbart ju Nu blev man ännu mer sugen. Tror vi gjort ett bra val!
Vore förresten jätteskoj om du ville titta in igen efter din kommande resa och meddela hur du har haft det denna gång.
Svara med citat

Gammal 2012-03-11, 10:37

brummelisa

Nykomling
brummelisa är inte uppkopplad

Smile Arabia.......
Klart jag talar om hur det var denna gång också, men det är drygt 2 veckor kvar till avresan......Längtar som en galning....
Svara med citat

Gammal 2012-03-27, 05:29

jeanettewiberg

Nykomling
jeanettewiberg är inte uppkopplad

Standard
Kom hem från Egypten i lördags och vi bodde på Arabia och vi är helnöjda och ska definitivt återvända dit. Maten är super, personalen fantastisk, miljön mysig, fräsch och omväxlande och rummen stora och bra. Vi bodde i rum med markterass och hade 10 m till lagunen. Poolen var avstängd men kommer igång senast 1 april, de höll på med det sista när vi åkte därifrån. Vi badade mycket på Bel Air som ligger vägg i vägg med Arabia, vi behövde gå 200m, där åt vi också lunch många dagar eftersom man kan göra sin egen pizza där och det gillade barnen. Det enda jag inte tyckte om med Arabia var företaget på hotellet som anordnar utflykter. De jagade oss hela tiden och blev sura när vi hade bokat våra utflykter med lokala arrangörer. Ha en trevlig resa och jag kan lova er att ni blir helnöjda med Arabia
Svara med citat

Gammal 2012-04-02, 22:19

Orren

Standard
Stort tack för din update, Jeanette!

Skoj att läsa så mycket positivt. Tror vi får det kanon - det är nära nu!!

Dock är jag fortfarande lite orolig över poolen. Den är fortfarande inte färdig enligt en del internetsajter och datumet skjuts upp för varje dag... bara att hoppas att den blir klar i veckan! Det var ju bara små detaljer kvar om jag förstod dig rätt?
Svara med citat
Svara

« Taxi | - »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8