ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-04-02, 22:22

jeanettewiberg

Nykomling
jeanettewiberg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Rykte: 0

Standard
ja, vi tyckte inte det såg ut som om det var mycket kvar när vi lämnade den 24/3. De började iordningställa utemöblerna runt omkring, tända belysningen på kvällarna m.m. När vi kom dit den 10/3 var det en riktig byggarbetsplats bakom stora skynke. Jag håller tummarna för er att den hinner bli färdig innan ni anländer. Ha det skönt på Arabia
Svara med citat

Gammal 2012-04-05, 16:45

Orren

Standard
Enligt Apollo ska poolen ha fyllts idag, så det ser lovande ut! Dock verkar vädret bli ovanligt dåligt i nästa vecka. Känns lite keligt då det är kanonväder där just nu, men man kan inte ha tur med allt här i livet ;-)
Svara med citat

Gammal 2012-04-05, 23:46

jeanettewiberg

Nykomling

Standard
Vad bra att poolen verkar bli klar! Vädret tror jag inte att du ska oroa dig för...prognosen visar på samma värme som vi hade där i början av mars och det var sol och bad-väder varje dag. 23-25 grader där är mycket skönare värme än vår här hemma, och när vi var i Hurghada så blåste det dessutom varje dag men det var ingenting som störde oss, snarare var det ganska skönt. Jag är säker på att ni kommer att stortrivas på Arabia och jag önskar er en superhärlig semester
Svara med citat

Gammal 2012-04-06, 10:54

Gäst

Standard
Ja men det låter ju härligt trots allt =) Är väl bara i relation till den värme som är där nere just nu som det framstår som dåligt, men det blir nog rätt skönt ändå i slutändan - april brukar ju vara ganska stabilt. Vi märker vilket när vi åker ner! Tack för svaren och gla´påsk!
Svara med citat

Gammal 2012-04-08, 08:45

brummelisa

Nykomling
brummelisa är inte uppkopplad

Smile Arabia azur.......
Fryyyyyser.....Kom hem igårkväll från Arabia efter att haft en kanonvecka. Började med svensk högsommarvärme och blev bara varmare o mindre blåsigt...:-) Vi var där för tredje gången och vi är lika nöja som förut. Poolen är klar nu...:-) Och som tur var fylldes den med varmvatten på onsdagen och det var badklart på torsdagen + att poolbaren och resturangen vid poolen också öppnade, så ni som är påväg kan luta er tillbaka och koppla av :ALLT ÄR KLART !!!! Servicen lika bra som förut och snorklingen likaså....Drinkarna går fortfarande inte att dricka med undantag för gin/tonicen. Men vinet är mkt bättre, speciellt om man dricksar lite och påtalar att man vill ha GOTT vin...:-) Grattis alla ni som är på väg : ni har en toppensemester att se fram mor. Och som alla "gnällspikar" gör : man kan hitta saker att hacka ner på, men vi föredrar att titta på dom bra sakerna, allt blir mkt roligare då...Ha en kanonsemester alla som är på väg...:-)
Svara med citat

Gammal 2012-04-08, 09:57

Orren

Standard
Härligt att ni haft en bra semester, Brummelisa!

Ja ni lyckades verkligen pricka in de fina dagarna...! Prognosen för vår vecka är inte lika fin och ganska blåsig faktiskt. Men det är nog betydligt skönare än här hemma oavsett Det blir nog bra ändå, och som du säger - det blir vad man gör det till!
Svara med citat

Gammal 2012-04-08, 16:47

Orren

Standard
Kom på en fråga till, hoppas någon ser den och hinner svara.. =) Hur är det med poolhanddukar, får man nytvättade sådana varje morgon eller? Brukar ju vara så men men vet ju aldrig!
Svara med citat

Gammal 2012-04-08, 16:52

jeanettewiberg

Nykomling

Standard
När ni checkar in på Arabia så får ni vars ett handukskort. Detta använder ni sedan till att lösa ut en badhandduk ute vid lagunen eller poolen. Ni kan sedan lämna in badhanduken varje dag och få tillbaka ert kort eller behålla handduken på rummet över natten, det avgör ni själv. Om ni väljer att lämna in den efter varje gång så får ni självklart en nytvättad nästa gång ni hämtar ut en . Sen finns det givetvis badlakan på hotellrummet ocksp för dusch.
Svara med citat

Gammal 2012-04-08, 18:23

Orren

Standard
Imponerande snabbt svar, stort tack!
Svara med citat

Gammal 2012-04-17, 23:44

Orren

Standard
Då var även vi tillbaka ifrån en härlig resa på Arabia Azur, som helt klart är ett toppenhotell! Inte det flottaste vi har bott på men däremot det mysigaste, vilket är väl så viktigt för oss. Tillsammans med Arabella och Bel Air bildar hotellkedjan Azur ett riktigt trevligt område, som är stort nog att vistas på i åtminstone en vecka utan att det känns inlåst. Här finns även ett litet shoppingtorg/bazar som var trevligt att kika runt i om kvällarna.
Hotellets största behållning är dess strandläge - det bästa jag sett i hurghada. By far! Du har fantastisk snorkling, laguner, stränder, havsbad med igång från stege. Allt i ett otroligt turkost och vackert vatten...

I övrigt finns det inte heller mycket att klaga på. Vi hade det bra på alla sätt egentligen. Maten var god och varierad, rummen stora och rymliga, servicen god. Men det var inte så att man blev överväldigad och jag tror att många hotell både kan mäta sig och slå Arabia Azur på dessa punkter. Därför är stranden dess stora behållning.

Vi var ju lite oroliga för poolen och sedan vädret innan vi åkte iväg. Som tur var blev ju poolen klar i tid. Och "oron" för vädret var också ganska obefogad. Det var förvisso ganska dåligt väder på tisdagen och det regnade (!) till och från. Men i övrigt hade vi soligt och varmt. Vissa dagar blåsiga, andra nästintill vindstilla. Jag föredrog nästan de blåsiga, och det säger en del om temperaturen där nere.
... vad som dock faktiskt blev lite oroligt där nere var när hotellets personal gick ut i strejk! Jajamensan. I två dagar fick hotellet klara sig utan kanske 60% av sin bemanning och det gjorde ju såklart att standarden sjönk under dessa dagar. Utbudet av mat blev sämre och köerna längre. Vi fick ingen städning, osv... men det oroliga i det hela var egentligen att man inte visste vart det skulle leda. Folket där nere är ju inte direkt kända för att vara särskilt lugna av sig. Men efter två dagar var de alltså tillbaka och jag hoppas verkligen att de fick bättre avtalet efteråt!

Som sagt, vi är nöjda med vår resa och jag kan absolut rekommendera Arabia Azur - främst pga dess strandläge och att du får ett helt litet område på köpet!
Svara med citat

Gammal 2012-04-18, 07:19

jeanettewiberg

Nykomling

Standard
Vad härligt att ni hade en bra vecka!...trots regn, blåst och strejk . Vi hade också blåsigt när vi var där men det gör absolut ingenting. Jag blev nästan glad när jag läste att personalen strejkade ...men glad för personalens skull då. Vi lärde känna många som jobbar där och deras lön var riktigt usel för det slit det gör, och för vår del var personalen en stor del i vår trivsel på Arabia...de flesta var fantastiska . Vi brukar inte åka till samma stad två gånger men planerar just nu vårt återbesök i Hurghada, just bara för Arabias skull...atmosfären, läget, personalen...ja, den fångade oss .
Svara med citat

Gammal 2012-04-18, 23:55

Orren

Standard
Ja, absolut, personalen var fantastisk och det är beundransvärt vilket humör de orkar hålla med tanke på de villkor de arbetar under. Vi skrev även det i utvärderingen man kunde skriva innan hemresan! Jag kanske inte riktigt framhävde personalen tillräckligt i mitt förra inlägg här, så mycket som jag borde. Det var nog pga vi alltid haft så bra personal där nere, även på tidigare resor. Så det var liksom inte unikt för Arabia på det sättet...men jag har bara gott att säga om dem!

Det ryktades att de bara tjänar knappt 1000 Egyptiska pund i månaden (!). Vet inte om det stämmer, men vi gav i alla fall vår städare 100 egyptiska i dricks innan vi lämnade. Blir ju en rätt fin ökning av aprillönen isåfall... :/
Svara med citat

Gammal 2012-04-19, 11:10

Gäst

Standard
Inspirerande läsning när man bara har ett par dagar kvar till avresan mot sol, bad och värme i Sharm el Sheikh
Svara med citat

Gammal 2012-04-20, 12:47

Gäst

Standard
Jag kan varmt rekommendera Marriott Beach Resort i Hurghada. Vi var där med familjen 2008 & 2009 och vi ska åka dit igen i juni.
Underbart hotell där man får mycket för pengarna. Fin strand med en egen halvö utanför där det finns en massa fina fiskar.
Svara med citat

Gammal 2012-04-20, 13:11

Gäst

Talking
Äntligen bär det iväg mot sol, värme, bad, dyk, snorkling samt "Stellan och Sakaran" i Sharm el Sheikh, skall bli så jäkla skönt och det känns inte helt fel när våren tycks dröja ett tag till härhemma! Radisson Hotel Sky City Arlanda, here we come! Skål!

PS. Bildverifieringskoden ARN känns ju rätt okey. DS!
Svara med citat

Gammal 2012-05-18, 20:35

Gäst

Standard Arabia
I vintras åkte jag för första gången till Egypten, hade bokat 2 veckor på Grand Hotel. Helt okej hotell och omtänksam personal. Maten var nog det bästa! Tyvärr blev jag dock akut opererad bara några dagar in på semestern, och fick tillbringa mesta tiden på sjukhuset. När jag äntligen blev utskriven hade Grand Hotel checkat ut oss, så mitt försäkringsbolag bokade in sällskapet 2 nätter på Arabia Azur. Det är det bästa som har hänt mig, jag bestämde mig för att stanna ytterligare två veckor för att kunna känna mig utvilad och jag ångrar det inte en sekund.
Vi hade altanen ut mot stranden så det var väldigt smidigt att ta sig ut till vattnet, poolbaren osv. Maten var helt okej, dock enformig tyckte jag. Håller dock inte med om att drinkarna var dåliga, jag tyckte de var goda!
Jag hade fortfarande mycket ont efter operationen och en dag svimmade jag av inne på damtoaletten. Allt sköttes mycket professionellt, så jag måste säga att det absolut bästa med detta hotell är personalen. Har fortfarande kontakt med flera av de, och en av de är jag till och med tillsammans med. Arabia fick mig att verkligen falla för Hurghada, och när jag kom hem tog det inte mer än en vecka innan jag var tillbaks i samma stad, haha. Har sedan dess bott i Hurghada och jag har aldrig varit lyckligare!

FÖRRESTEN!
Betala INTE mer än 60 egyptiska pund för en båtresa ut till Giftun Island med snorkling och mat inkluderat! Du som hade betalat 400 per person, du har blivit rejält blåst. Men det är ju inte alltid lätt att veta. Det är dock sant att personalen på Arabia tjänar runt 1000 egyptiska pund, det gäller väldigt många jobb i Hurghada. Min pojkvän jobbar ibland 17 timmar om dygnet och han tjänar inte mer än så. De jobbar även alla dagar i veckan..
Har ni några frågor om Hurghada så hjälper jag gärna till så gott jag kan. Hoppas ni har en helt underbar tid i Egypten!
Svara med citat

Gammal Idag, 11:28

Bergslagstjej

Nykomling
Bergslagstjej är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Standard Ingen vidare mat
Skrev följande svar till en annan som frågade om just detta hotellet för en tid sen:

Vi besökte Arabia Azur i början på oktober 2010 efter att noga läst på om olika hotell och kommit fram till att det lät som ett av de bästa alternativen. Överlag så var vi nöjda med hotellet då rummen och omgivningarna var bra. Kan verkligen rekommendera cleopatrabehandlingen och massagen på det lokala spaat som var mycket prisvärda och sköna.

Det enda vi verkligen inte var nöjda med var maten. Visst blev vi mätta efter måltiderna men det var inget man direkt såg fram emot att gå och äta. Maten i sig kunde säkert smakat betydligt bättre men tyvärr så var all kall mat ljummen och all varm mat ljummen. Tyvärr så saknade hotellet helt bra möjligheter på att hålla den kalla maten på buffén kall och den varma maten varm. Inte ens när de kom med helt ny mat från köket var den alltid varm även om den alltid var ordentligt tillagad så att t.ex. kycklingen var ordentligt stekt. Mat som håller helt fel temperatur gör tyvärr att den inte smakar något vidare.

Det fanns dock ett par ljuspunkter med maten. Pannkakorna och omeletterna de serverade vid frukosten var ljuvliga. En av de sista dagarna blev vi äntligen färdiga att äta lunch längst ut på piren där vi till vår stor lycka upptäckte att de bakade pizzor på beställning. Äntligen någonting på lunchbuffén som var fräsch och varmt! Pannkakorna vid poolbaren på eftermiddagen var också mycket goda och det var stor åtgång på dem. Vi åt även på Bordherian's som låg precis utanför hotellområdet där tre rätters meny ingick i All inclusive och maten där var bra och varm.

Bör kanske tilläggas att jag brukar äta det mesta och inte vara ett dugg kräsen med maten annars men på Arabia var jag inte speciellt nöjd.

Även om maten inte var den bästa skulle jag kunna tänka mig att åka tillbaka till Arabia Azur om jag får syn på någon restresa dit till bra pris då det i övrigt var ett mycket bra hotell. Men jag skulle inte betala full pris för att åka dit utan skulle då hellre välja något annat hotell.

Har ju gått ett tag sen vi var där nu så det är möjligt att de gjort något åt maten sen dess då många andra verkar väldigt nöjda med hotellet och maten.
Svara med citat
Svara

« Taxi | - »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8