ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-19, 22:42

Gäst

Standard Varför kan man inte åk Sharm på sommaren ?
Vi var i Makadi i augusti och blev helt snorkelfrälsta
Skulle nu gärna vilja åka till Sharm för lite variation .
Men det verkar omöjligt att ta sig dit under sommarsäsongen (
Varför ?
Vi vill inte åka på vintern då vi vill ha rejält varmt och inte behöva tjock tröja osv på kvällen.

/
Svara med citat

Gammal 2012-01-19, 23:02

Gäst

Thumbs up Det är för varmt...
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Vi var i Makadi i augusti och blev helt snorkelfrälsta
Skulle nu gärna vilja åka till Sharm för lite variation .
Men det verkar omöjligt att ta sig dit under sommarsäsongen (
Varför ?
Vi vill inte åka på vintern då vi vill ha rejält varmt och inte behöva tjock tröja osv på kvällen.

/
...att vara därnere i juni, juli och augusti om man inte gillar extrem värme förstås. Jag har en bekant som är dykguide därnere och han flyttade ner med avsikten att bo där året runt men han reser numera hem de månaderna jag räknade upp. För egen del så har jag två perioder som jag reser ner till Egypten med tanke på värmen i både vatten och luft och det är april-maj och oktober-november. Under dessa perioder har jag nån enstaka gång haft en långarmad tröja på mig och jag tror aldrig jag haft långbyxor på mig på de 15 resor som jag gjort.

Gillar ni att snorkla så är Sharm ett utmärkt val och bosätter ni er på "klippan", Hadaba, så lär ni inte bli besvikna =)
Svara med citat

Gammal 2012-01-20, 10:03

Gäst

Standard Inga problem
Det kan man visst det, det är inga problem att vara i Sharm på sommaren. Det är fullt med turister där då och det är ett åretrunt resemål för de allra flesta nationaliteter utom svenskarna som av någon anledning klagar på att det är för kallt i januari när det "bara" är 15-20 grader och sedan klagar över att det är för varmt när det är över 40 grader.
Svara med citat

Gammal 2012-01-20, 10:42

Gäst

Thumbs up Visst går det att åka till Sharm året runt men man måste ju ta sig dit
Citat:

Det kan man visst det, det är inga problem att vara i Sharm på sommaren. Det är fullt med turister där då och det är ett åretrunt resemål för de allra flesta nationaliteter utom svenskarna som av någon anledning klagar på att det är för kallt i januari när det "bara" är 15-20 grader och sedan klagar över att det är för varmt när det är över 40 grader.
Det är klart att man kan vara i Sharm året runt, det jag skrev var kanske illa formulerat, tanken var att mer generellt spegla hur vi skandinaver resonerar som en förklaring till varför man inte arrangerar resor till detta resmål över sommaren. Att jag sen för egen del väljer de perioder jag anger matchar ju å andra sidan den schablonbedömning som görs hur vi svenskar resonerar.

Frågan var varför det inte går så många resor till Sharm på sommaren jag gav ett generellt svar på varför jag tror det är på det viset samtidigt som jag vet att om man kollar in apollo.no så brukar det finnas resor därifrån och detta året runt.
Svara med citat

Gammal 2012-01-22, 15:50

Gäst

Standard Efterfrågan styr?
Eftersom till exempel Fritidsresor har resor under sommaren till Hurgada, tror jag mer det beror på att efterfrågan på Egyptenresor minskat sen oroligheterna där, än på klimatet.

Man har väl helt enkelt bestämt sig för att ETT resmål till Egypten på sommaren räcker och då har man valt Hurgada, kanske för att de har bättre avtal med hotellen där eller så.

Det går ju extremt mycket mindre charter till Egypten denna vintern än förra, folk vågar väl inte chansa och då drar resebolagen ner på utbudet.
Så gissar jag.
Svara med citat

Gammal 2012-01-22, 16:19

Gäst

Thumbs up Ligger nog mycket i det resonemanget...
Citat:

Eftersom till exempel Fritidsresor har resor under sommaren till Hurgada, tror jag mer det beror på att efterfrågan på Egyptenresor minskat sen oroligheterna där, än på klimatet.

Man har väl helt enkelt bestämt sig för att ETT resmål till Egypten på sommaren räcker och då har man valt Hurgada, kanske för att de har bättre avtal med hotellen där eller så.

Det går ju extremt mycket mindre charter till Egypten denna vintern än förra, folk vågar väl inte chansa och då drar resebolagen ner på utbudet.
Så gissar jag.
...men vill man som sagt till Sharm så har apollo.no resor dit året runt och priset är ungefär detsamma som att resa från Sverige så bor man inte för långt från Oslo och vill till Sharm så går det ypperligt. Har själv rest med apollo.no några gånger så jag vet att det funkar.
Svara med citat

Gammal 2012-02-01, 15:51

malinforever

Nykomling
malinforever är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Rykte: 0

Standard
Resebolagen har inte haft såpass stor efterfrågan på sharm el sheikh på sommaren, därför har dom valt det som ett vinter resmål.. Men det är väl i stort sett Sverige som inte har det, många andra länder kör ju resor ner dit. Sharm el sheikh är ju trots allt ett resmål året om, även om de inte går några resor från sverige.. Vi va i Sharm el sheikh för 2 månader sen och vi åker ner igen i April.. Så November och april är månader jag rekomenderar.. Och ska ni snorkla så är Hadaba ett rekomenderat ställe
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8