ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-05, 10:17

Gäst

Standard Coraya Bay i Marsa alam
Vi ska bo på Dar El Madina och åker den 15 januari och skulle behöva lite svar på frågor ang resmålet:

Snorkel och Cyklop, vad kostar det om man ska köpa på den Souk som ligger i Coraya Bay?

Badskor, finns det att köpa och vad kostar det? Kanske är det bättre att fixa detta hemma innan vi åker?

Priser generellt vid souken? Har förstått att det finns ett 20-tal butiker i allafall, stämmer det?

Vilken snorkelutflykt rekommenderas om man har barn? Eller räcker det med korall revet vid hotellet?

Hur är hotellets A I ? Jag har försökt läsa mig till vad som gäller ang tider för mat/snacks etc. Man vill ju gärna att barnen ska kunna gå och hämta glass när dom själva är sugna och inte behöva anpassa sitt sug till en speciell tid, typ 15-17.

Hur är animation team på hotellet? Är dom duktiga på att väva in även skandinaviska barn i deras aktivitetsutbud?
Svara med citat

Gammal 2012-01-06, 16:42

Bjäre

Medlem
Bjäre är inte uppkopplad
Bjäres avatar

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 4

Smile utrustning
hej, har inte varit just i Coraya Bay men väl i dess närhet.
Snorkelutrustning o badskor kan du med fördel handla på plats, bra kvalité till bra pris. beroende på hur stora barnen är och dess snorklingsvana kan ni säkerligen bli helt nöjda med revet nära hotellet. vad jag hört o själv sett så är korallreven utmed Marsa Alam kusten helt fantastiska och betydligt mer oskadade än utanför Hurghada.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 09:44

Gäst

Standard utrustning
Tack för ditt svar bjäre. Dom är nybörjare på området, men jag funderar på att ta med mig 10 åringen på en snorkelutflykt. Är det colona divers man ska välja då lr spelar det ingen större roll vilka man väljer? Bara en vecka kvar nu, barnen är supertaggade på livet under vattnet i röda havet!
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 13:29

Gäst

Smile Coraya Bay
HEJ

Bodde där förra julen med min dotter, första gången vi tog en resa med AI.
Vi tyckte det var toppenbra mat och förövrigt ett fint hotell.
Vet inte om man kan hämta glass närsomhelst, iom att vi inte äter det men det tror jag inte ska vara något problem.
Snorkla kan barnen göra om man går runt till andra sidan.
Det är väldigt långgrunt på hotellets egna strand, men det tar bara ca 5 minuter att gå runt till korallerna.
När man kommer ner till stranden så ser man en lång brygga där utanför är det djupt och ibland ganska stora vågor.
Det är lite dyrare i Coraya om man jämför med Hurghada, men du kan köpa skor mm.

Hoppas ni får det lika bra som oss
Svara med citat

Gammal 2012-01-09, 15:25

Gäst

Standard Hej Hej Coraya Bay :-)
Vad skönt att hotellmaten är så pass bra tillika hotellstrand och koraller!

Ang att gå runt till andra sidan som du skriver, menar du att det är på andra sida bukten som det är möjligt för barnen att snorkla vid koraller, dvs inte vid hotellets egna strand alltså eller?

Vilken tid på eftermiddag/kväll går solen ner och blir det kallt såhär års? Klarar man sig med ett par långbyxor och en vanlig tröja eller behöver man packa ned vindjackor etc?

Hur är det med drinkar i barerna, blandar dom enligt drinklista eller kan man göra ”specialbeställningar” så dom får freestajla lite bakom baren?

Hur är tax freen på marsa alams flygplats? Är det möjligt att handla när man landar för att kunna ta en stänkare på rummet?

Vad finns det för shoppingutbud i övrigt att vänta sig förutom parfym och krims krams?
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 16:05

Gäst

Smile Coraya Bay
Hej igen

Man går runt den lilla bukten på några minuter från hotellets egna strand.
Vet ej om man kan handla på flygplatsen iom att vi sällan gör det, men det finns säkert någon taxfree när ni landar.

Du behöver iofs inte för att ta dig en stänkare på rummet iom att de serverade drinkar nästan 24h och de var goda. Då vi var där var de väldigt pigga på att prova sig fram vad det gällde att blanda olika drinkar..Som du kan ta med dig upp på rummet om du vill.

Det är mest krimskrams tycker jag men så är jag ingen storshoppare heller, min dotter tycker det är kul men det finns det man behöver. Vill man shoppa så är det inte så långt till stan där man kan pruta mer.
Solen går ner ganska tidigt nu ca16 tror jag och jag har alltid med tjocktröjor och vindjacka om jag åker till Egypten den här årstiden. Det kan bli ganska kallt på kvällarna, blåser ganska ofta men i lä på dagen är det helt ok. Ha en skön resa är själv på väg till Brasilien
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 19:10

Gäst

Standard
Tänkte tillägga att Just runt södra Egypten är det ett MÅSTE att ta sig ut med båt för att dyka/snorkla. Jag åker till Röda havet flera ggr per år för att det är nära och fantastiska rev med verkligen allt. Min dotter var 7 år första gången hon snorkla utanför Hurghada idag har hon dykcert vi reser ganska mycket ex (Brasilien,Bali,Australien,Mexico mm) Idag är hon 17 år och hon tycker fortfarande att Röda havet är ett av dom bästa ställen att dyka på.
Vi var bara en vecka förra julen och jag hade en vän som äger en båt där så iom att Coraya Bay var så litet ställe så skulle jag nog rekommendera er att ta en båt med Colona divers. Om ni däremot åker till Hurghada/Sharm el Sheik så finns det bra och mycket billigare utflykter på havet. Men vad ni än gör så ut på havet...där är det helt fantastiskt har ni tur så får ni se delfiner varje dag inne i Coraya Bay
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 11:58

Gäst

Standard afresa
Tusen tack för svaren!

Båttur får det bli, ha en trevlig resa själv!
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 13:33

Gäst

Standard Hur var det?
Du får jättegärna skriva och berätta hur det var när ni är tillbaka! Vi är på väg dit på sportlovet, två barn 10 och 13.
Svara med citat

Gammal 2012-01-17, 22:38

Gäst

Smile En familj till som vill veta allt
Hej

Vi är också en familj som ska åka dit i slutet av februari med barn som är 6 och 11 år.
Vill också veta allt om stället och hotellet. Tips mottages gärna.
Vår första resa till Egypten.

Tack.
Svara med citat

Gammal 2012-01-26, 09:41

Gäst

Standard tillbaka
Resan var sådär, skönt att bort från slasket, men ändå rätt skönt att komma hem igen.

Det blåste sjukt mycket och det säger dom att det gör där året runt. Så om ni ska åka dit, åk på sommaren för då är nog blåsten väldigt skön. Nu fick man gömma sig i de vindskydd som fanns på stranden och väl där värmde solen hyggligt.

Försäljarna i souken gjorde vad dom kunde för att sälja av de stora lager det köpt på sig. Hotellet var väl belagda till 25% kändes det som och därför blev dom väldigt "på" på oss som bodde där. Jag gick omvägar för att slippa dom varje gång vi skulle till stranden som för övrigt ligger så att man måste korsa två bilvägar med barnen.

Utanför vattenlandet satt det en park"arbetare" som varje gång man gick in och ut tiggde pengar... Jag valde att ge honom en slant vid första tillfället, men då fick han nog vatten på kvarnen och trodde att han skulle få pengar varje gång jag gick förbi honom.

Maten var ok, smakade inget speciellt men bättre är ju det så att man kan krydda den själv efter behag.

Drinkarna som var utan alkohol var goda de andra smakade flygbränsle.

Jag skulle välja ett annat resmål, kanske Jungle aqua park som jag såg någon skrev om här idag, verkar ju kanonbra.
Svara med citat

Gammal 2012-01-26, 11:22

Gäst

Standard Coraya
Jaha, det lät ju lite dystert... Gick det att bada i viken eller var det för kallt och/eller för höga vågor pga blåsten? Gjorde ni några utflykter som ni kan rekommendera?
Svara med citat

Gammal 2012-04-04, 23:18

Mjölby

Thumbs up Coraya Bay, Solaya Resort
Hej

Vi var på Solaya Resort hotell i Coraya Bay i Marsa Alam en vecka i början på mars.
Det var underbart, fint hotell, fin strand, härligt vatten och helt underbar personal på hotellet. De tog hand om oss på bästa sätt, var vänliga och hjälpsamma! Maten var kanon, varierande och mycket att välja på. Spriten var inte ett dugg utspädd, tvärtom!

Kan verkligen rekommendera detta ställe om man söker lugn och ro, sol och bad.

Vi vill gärna återkomma till detta fina ställe.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8