ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-01, 14:58

nicolemorrissey

Nykomling
nicolemorrissey är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Rykte: 0

Standard Sharm El Sheikh råd
Hej, reser den 3 mars till Sharm El Sheikh en vecka och bor på hotellet Sierra. Någon som har någon erfarenhet av detta hotell?

Undrar om någon har några bra tips på utflykter man kan göra. Vi ville gärna se pyramider men insett att det förmodligen är för långt att åka över dagen utan att behöva sova över dit man åker. Är det så? Finns det annars ökenutflykter och liknande eller är det bara sol och bad?

Märker man av några av oroligheterna i Sharm El Skeikh?

Är också väldigt förvirrad när det kommer till vilken valuta man ska ta med sig eftersom alla verkar tycka/säga olika. MÅSTE man ha alla valutor med sig eller klarar man sig med en av dem? Känns ju väldigt krångligt att gå runt med tre olika valutor och inte veta när man ska behöva vilka osv..

Mvh
Nicole
Svara med citat

Gammal 2012-01-03, 18:33

Lielalle

Nykomling
Lielalle är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Standard Bra fråga
Man läser ju överallt att man både bör ha Euro och EGP, fast jag vet egentligen inte om det skulle vara nå bättre än enbart EGP.
de gånger jag varit där har jag bara använd Egyptiska pund och tycker det är smidigt då det är lätt att omräkna till kronor för att få en overskådlig blick på hur mycket det kostar. Har man flera valutor så tycker iaf jag att det blir besvärligt att hålla reda på kurser och hur mycket man faktiskt betalar för det man köper
Svara med citat

Gammal 2012-01-10, 13:40

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Det tar ju sin lilla tid att åka till Kairo från sharm och Kairo är ju väldigt stort och mycket att se. Jag skulle inte vilja åka dit enbart över dagen i alla fall. Men det finns ju utflykter som går dit över dagen... (man åker mitt i natten och kommer hem mitt i natten) så det beror väl på hur mycket man vill hinna se av kairo

Ja det finns öken utflykter! Flera olika. Åka 4-hjuling, se sinaiberget, gå på beduinafton, se stjärnhimlen osv!! Så det finns många!

Ta med typ 1000 egyptiska pund och ta ut resten i bankomaterna där nere eftersom när bi behöver! Har varit där nere flera gånger under 8-9 års tid nu och har aldrig haft med mig euro eller USD och aldrig behövt det!

Gammal 2012-01-10, 15:56

Guldfisken

Nykomling
Guldfisken är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard Råd
Hej

Kan inte säga något om hotellet eller Sharm eftersom jag alltid bor i Sekkala. Jag har varit i Egypten flera gånger sen 2000 och jag använder bara EGP. Jag har inte behövt någon annan valuta, enda gången var första gången men då skulle man ha några dollar med sig till visumet men det var bara den gången, alla andra gånger har visumet ingått. Så står det inte något om det, och jag tror nog att det ingår i biljetten nu för tiden så funkar det utmärkt att betala både i affärer, hotell, restauranger med EGP.

Däremot när det gäller övriga resor/ utflykter som tex besöka pyramiderna, ökensafari m.m. då vill dom ha betalt i dollar eller Euro.
Men köp inte utav resebolaget, kan vara dubbelt så dyrt. Det finns lika gott om ställen som ordnar såna resor utanför hotellet som vi har pizzerior här hemma, och diskuterar man så får man mycket bättre priser av dom. Jag har rest både med resebolaget och inhemska resebolag och det är dom samma förutom priset. (däremot är jag lite osäker om resebolaget har resor till pyramiderna just nu?)

Ökensafari är en höjdare, men inte om man är åksjuk. Man åker i en jeep i öknen och dom kör inte sakta det skumpar o man flyger över sanddynor m.m. I dom ökensafari jag har gjort så har vi även fått springa nerför sanddynor, som att kuta i snö. Och även hälsa på beduiner och se hur dom lever, hur dom bakar bröd på stenar? låter konstigt sen har vi även fått middag på kvällen och dom har massa lekar och danser, sist ett stopp och ligga på backen o se på alla stjärnor, går inte att jämföra med våran himmel det kan jag lova.

En annan utflykt som jag själv är förtjust i är dykning. Behöver inte ha certifikat utan man får genomgång hur man ska göra, sen åker man med en jätte båt ut till (kanske är olika) tre rev och får göra dyk två och två med en utbildad dykare som dyker ovanför och håller i en. Bjuds även på middag på båten. Kan vara lite kyligt så lite extra tjocka kläder är bra att ha med sig

Sen om nu dom ordnar resor till, så är ju helt klart Pyramiderna att rekomendera. Jag har rest både över en dag och två dagar med övernattning på hotell i Giza. Även en dag funkar utmärkt, man sover mesta delen av resan gott i bussen och man får picknick bag av hotellet. Men det går inte att beskriva känslan att stå nedanför dessa byggnader som man bara sett på Discovery, hur enorma dom är. Och sfinxen är ju inte dålig heller Jag har till och med varit inne i en av pyramiderna och det är svårt att beskriva känslan.

Sedan en resa till Luxor och titta på Karnak Tempel kan jag också rekommendera, ett mäktigt område men historia som är galet stort

Hälsningar
Guldfisken
Svara med citat

Gammal 2012-01-10, 16:02

black_betty

Globetrotter

Standard
Man behöver inte betala utflykterna i euro/USD i sharm....egyptiska pund går bra det med.

Gammal 2012-01-10, 16:46

Guldfisken

Nykomling
Guldfisken är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard
Ok. Har varit så för mig alla gånger jag gjort det men det kanske är olika beroende på var och vem man köper av.

Hälsningar
Guldfisken
Svara med citat

Gammal 2012-01-10, 17:39

black_betty

Globetrotter

Standard
I sharm el sheikh.. det var ju det frågan var om
Men du hade ju inte varit där, kanske är annorlunda i Hurghada. Priserna står ju oftast i euro och USD. Men frågar man om priset i LE så går ju det också alltid bra... har ju aldrig varit med om att en egyptier nekar en pga det. Bara dom får sälja så är ju dom nöjda...

Gammal 2012-02-01, 19:44

malinforever

Nykomling
malinforever är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Standard
Vi har alltid bara haft med EGP (egyptiska pund).. vi växlade bara en liten slant här hemma, sen tog vi ut pengar där nere..

Vad gäller oroligheterna så märker man inte av det direkt.. Vi va i Sharm el sheikh i november, och man hörde inget om det typ..
Vi åker tillbaka i April..
Dock rekomenderar dom väl dig inte direkt att åka till Kairo och så om det skulle blossa upp igen..

Hoppas du/ni får en trevlig resa
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8