Hej
Kan inte säga något om hotellet eller Sharm eftersom jag alltid bor i Sekkala. Jag har varit i Egypten flera gånger sen 2000 och jag använder bara EGP. Jag har inte behövt någon annan valuta, enda gången var första gången men då skulle man ha några dollar med sig till visumet men det var bara den gången, alla andra gånger har visumet ingått. Så står det inte något om det, och jag tror nog att det ingår i biljetten nu för tiden så funkar det utmärkt att betala både i affärer, hotell, restauranger med EGP.
Däremot när det gäller övriga resor/ utflykter som tex besöka pyramiderna, ökensafari m.m. då vill dom ha betalt i dollar eller Euro.
Men köp inte utav resebolaget, kan vara dubbelt så dyrt. Det finns lika gott om ställen som ordnar såna resor utanför hotellet som vi har pizzerior här hemma, och diskuterar man så får man mycket bättre priser av dom. Jag har rest både med resebolaget och inhemska resebolag och det är dom samma förutom priset. (däremot är jag lite osäker om resebolaget har resor till pyramiderna just nu?)
Ökensafari är en höjdare, men inte om man är åksjuk. Man åker i en jeep i öknen och dom kör inte sakta

det skumpar o man flyger över sanddynor m.m. I dom ökensafari jag har gjort så har vi även fått springa nerför sanddynor, som att kuta i snö. Och även hälsa på beduiner och se hur dom lever, hur dom bakar bröd på stenar? låter konstigt

sen har vi även fått middag på kvällen och dom har massa lekar och danser, sist ett stopp och ligga på backen o se på alla stjärnor, går inte att jämföra med våran himmel det kan jag lova.
En annan utflykt som jag själv är förtjust i är dykning. Behöver inte ha certifikat utan man får genomgång hur man ska göra, sen åker man med en jätte båt ut till (kanske är olika) tre rev och får göra dyk två och två med en utbildad dykare som dyker ovanför och håller i en. Bjuds även på middag på båten. Kan vara lite kyligt så lite extra tjocka kläder är bra att ha med sig
Sen om nu dom ordnar resor till, så är ju helt klart Pyramiderna att rekomendera. Jag har rest både över en dag och två dagar med övernattning på hotell i Giza. Även en dag funkar utmärkt, man sover mesta delen av resan gott i bussen och man får picknick bag av hotellet. Men det går inte att beskriva känslan att stå nedanför dessa byggnader som man bara sett på Discovery, hur enorma dom är. Och sfinxen är ju inte dålig heller

Jag har till och med varit inne i en av pyramiderna och det är svårt att beskriva känslan.
Sedan en resa till Luxor och titta på Karnak Tempel kan jag också rekommendera, ett mäktigt område men historia som är galet stort
Hälsningar
Guldfisken