|
Avrådd att åka till Egypten
|

2011-09-17, 22:57
|
Reg.datum: jun 2009
Rykte: 0
|
Avrådd att åka till Egypten
Vi har bokat resa till Makadi, men alla vi känner som varit i Egypten avråder oss. De säger att man med 100% säkerhet kommer att bli magsjuk. Vi vill verkligen åka men börjar att tveka vågar vi åka?
|
|
|

2011-09-17, 23:20
|
Reg.datum: dec 2006
|
Jag har varit där fler gånger än jag kan räkna på två händer och jag har i alla fall aldrig blivit magsjuk.. så att ni kommer bli det till 100% förstår jag inte hur dom kan veta
|

2011-09-18, 00:54
|
|
|
hej,
har varit där fem ggr och blivit halvdålig en gång. tror det säger en del om risken.
sunt förnuft och handsprit fixar grejen - var lite open minded och testa egypten, det har SÅ mycket att erbjuda. det är inte mallis - men å andra sidan, vill man ha mallis åker man till mallis, right?
sluta noja och ha en riktigt trevlig resa!!
|
|
|

2011-09-18, 01:06
|
Reg.datum: aug 2011
|
Jag åker oxå till Egypten för första gången och känner lite som du. Men jag tänker bilda mig en egen uppfattning och har påbörjat vaccination. Sen kommer jag även att köpa drickvaccin och ha med handsprit och använda näsan och lukta mig fram och äta varm mat  )
Har inget dålig mage hemma och har sagt som så att det ska bli en bra resa och jag ska njuta hela julen....
Ska ta med vätskeersättning och har läst att apoteket där nere har bra grejor och skulle olyckan vara framme med magsjuka ska man inte vänta för länge med att söka hjälp. Jag tror att både vi och ni kommer att få en bra semester.
|
|
|

2011-09-18, 09:21
|
Reg.datum: mar 2009
Rykte: 4
|
inget vaccin...
åker för 8e gången till våren och har (pepparpeppar) aldrig haft problem på våra resor, förutom sonen som fick laxermedel (alltså motsatt problem) men så vart han bara 4 då. Vår erfarenhet är sunt förnuft och handsprit och ständigt en flaska färskt vatten. Däremot har vi hört från vänner o bekanta som tagit magvaccin och annan förebyggande medicin att de blivet sjuka när de kommit hem istället. Kanske inte helt bra med förmycket och för snabb förändring heller.
Den främsta orsaken till magproblem kommer från vätskebrist - så drick vatten. Luften i Egypten är torr så man känner inte när man svettas och därför riskerar uttorkning.
Gratulerar er till valet av land för er semester - dyk/snorkla - och ni får uppleva en helt fantastisk värld under Röda havets yta.
Go tur!
|
|
|

2011-09-19, 10:19
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMita
Jag åker oxå till Egypten för första gången och känner lite som du. Men jag tänker bilda mig en egen uppfattning och har påbörjat vaccination. Sen kommer jag även att köpa drickvaccin och ha med handsprit och använda näsan och lukta mig fram och äta varm mat  )
Har inget dålig mage hemma och har sagt som så att det ska bli en bra resa och jag ska njuta hela julen....
Ska ta med vätskeersättning och har läst att apoteket där nere har bra grejor och skulle olyckan vara framme med magsjuka ska man inte vänta för länge med att söka hjälp. Jag tror att både vi och ni kommer att få en bra semester.
|
Med drickvaccin antar jag att du menar dukoral? Dukoral är skydd mot kolera, vilket inte enns finns i Egypten. Det är inget skydd mot magsjuka. Så Dukoral till Egypten e bara slöseri med pengar.
|

2011-09-19, 15:21
|
|
Koleran sägs inte finnas i Egypten men det råder delade meningar om det (som allt annat). Kolera hänger samman med hygien och kvaliten på dricksvattnet. Hotellet kan ju vara hur fint och rent som helst men det är ju via kökspersonalen som det sprids. Vi vet ju inte hur det ser ut där hemma där kocken bor och hur han sköter sin hygien....
Det gamla vaccinet man tog innan mot kolera gav bara 50% skydd och vara inte så effektivt som drickvaccinet Ducoral är. Dock är det ju väldigt få per år som får kolera men tydligen finns risken oxå i Egypten.
Var och en gör som den vill både med Twinrix och Ducoral. Om det sen är bortkastade pengar eller inte är upp til var och en.
|
|
|

2011-09-19, 16:28
|
|
Dukoral - Kolera i världen
Kolera finns inte i Egypten...
Ja så klart alla gör som dom vill...man kan äta malariaprofylax innan man åker till finland också om man vill?
|

2011-09-19, 16:32
|
|
|
Inga mediciner hjälper mot den Egyptiska magsjukan, det är bara att gilla läget och bo på toan och se glad ut.
|
|
|

2011-09-19, 17:20
|
|
Jag har inte varit medlem på detta forum så länge men känner redan att många inlägg är rätt onödiga. Men visst Sverige är ett fritt land där man får tycka vad man vill men ibland känns det som att vissa saker inte direkt är till någon hjälp utan mera skapar irritation.
Nu känner jag i vartfall att mina inlägg i denna tråden är slut.
Ha en bra dag.
|
|
|

2011-09-19, 17:34
|
Reg.datum: okt 2009
|
fattar inte varför folk överhuvudtaget åker till denna Världens bakgård med all skit och otrevliga tjuvaktiga falska "människor",hade det inte varit för Röda havet med dess marina mångfald så hade det varit lika oattraktivt som Irak eller Afganistan att charterturista i.
Senast redigerad av Brynolf den 2011-09-19 klockan 17:53.
|
|
|

2011-09-20, 05:23
|
Reg.datum: sep 2011
Rykte: 1
|
[/quote]Var och en gör som den vill både med Twinrix och Ducoral. Om det sen är bortkastade pengar eller inte är upp til var och en.[/quote]
Dukoral är ett drickvaccin med tveksam effekt mot en lättbehandlad sjukdom.
Hepatit B är däremot en sjukdom med risk för kroniska leverskador som är lätt att skydda sig mot genom vaccination.
Det bästa man kan göra för att skydda sig mot magsjuka är att köpa två flaskor handdesinfektion på apoteket och använda inför varje måltid samt efter hantering med pengar. Undvik buffemat och köp vatten/läsk på flaska.
|
|
|

2011-09-20, 05:30
|
Reg.datum: sep 2011
Rykte: 1
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolf
fattar inte varför folk överhuvudtaget åker till denna Världens bakgård med all skit och otrevliga tjuvaktiga falska "människor",hade det inte varit för Röda havet med dess marina mångfald så hade det varit lika oattraktivt som Irak eller Afganistan att charterturista i.
|
Afghanistan är ett av de mest fantastiska länder jag besökt med otroligt fascinerande kultur och historia. Afghanerna är otroligt varma, generösa och respektfulla trots att vi som du tydligt visar spottar på deras kultur.
Det är sannerligen ett land där mina värdar skulle offrat en arm för min skull.
|
|
|

2011-09-20, 07:17
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolf
|
Förstår inte hur man kan ha den uppfattningen! men du får ha din uppfattning och jag min!
För mig är Egypten ett underbart land!
sprid ditt skitsnack någon annanstans!
annika /nefertiti
|
|
|

2011-09-20, 11:47
|
Reg.datum: nov 2006
|
Magsjuk?
Ta en eller två wiskey varje morgon och ta vätskeersättning morgon o kväll så ska du/ni se att ni klarar er..Vi är ute ett par gånger per år så vi vet...
|
|
|

2011-09-20, 11:52
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Åke
Ta en eller två wiskey varje morgon och ta vätskeersättning morgon o kväll så ska du/ni se att ni klarar er..Vi är ute ett par gånger per år så vi vet...
|
Det hjälper inte, har provat, möjligen om dricker en helflaska whiskey per dag kanske man
klarat sig, men jag avstår hellre att resa till ett sådant skitland.
|
|
|

2011-09-20, 12:08
|
Reg.datum: nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Det hjälper inte, har provat, möjligen om dricker en helflaska whiskey per dag kanske man
klarat sig, men jag avstår hellre att resa till ett sådant skitland.
|
Du får utveckla det lite varför du tycker s´det är ett skitland...Jag har varit dit men inte tycker jag det var ett skitland inte...Möjligen lite tråkiga i affärerna .
Senast redigerad av Åke den 2011-09-20 klockan 12:20.
|
|
|

2011-09-20, 12:23
|
|
|
Magsjuka
Om man skulle råka ut för magsjuka så köp Antinal på Apoteket kostar ca 15 pund
|
|
|

2011-09-20, 19:54
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Om man skulle råka ut för magsjuka så köp Antinal på Apoteket kostar ca 15 pund 
|
Om du skulle råka ut för det, bättre att säga, skulle du mot förmodan klara dig utan magsjuka så behöver du inte gå till apoteket.
|
|
|

2011-09-20, 19:55
|
Reg.datum: mar 2009
Rykte: 4
|
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMita
Jag har inte varit medlem på detta forum så länge men känner redan att många inlägg är rätt onödiga. Men visst Sverige är ett fritt land där man får tycka vad man vill men ibland känns det som att vissa saker inte direkt är till någon hjälp utan mera skapar irritation.
Nu känner jag i vartfall att mina inlägg i denna tråden är slut.
Ha en bra dag.
|
instämmer med dig - om man nu så starkt ogillar Egypten kan man ju undra vad man då gör på detta forum som just handlar om detta land. verkar för mig lite märkligt. är jag intresserad av att resa till ett land besöker jag det forumet, är jag inte intresserad låter jag bli.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|