ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-31, 12:54

emmaharaldson

Nykomling
emmaharaldson är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Talking Grand Resort, Hurghada
Sådär, då var man hemkommen från två soliga och varma veckor i Egypten. Har haft en skön semester, helt klart.

Hotellet: Det var ett enormt stort hotell med ett helt otroligt poolområde. Härligt klart och svalt vatten och med tillräckligt många solstolar. Stora och fräscha rum som städades varje dag och byte av pool/strand-handduk varje dag om man önskade. Givetvis blir det lite enformigt med maten då vi hade halvpension men det mesta var gott och vi klarade oss ifrån sjukdomar. Kan däremot rekommendera att Ni går till den mindre restaurangen Marrakech istället för den stora som ligger vid receptionen (Mahara) Det var mysigare och betydligt trevligare mijö och lägre ljudnivå...kändes som om maten var något fräschare här också. Då man inte betalar med kontanter på området utan istället "sätter upp allt på rummet" behövde man inte bära runt på pengar. Det går att betala kontant när man köper dryck (som inte ingår i halvpension) men risken för att de slinker ner i servitörernas ficka är nog ganska stor Vi hade problem med toaletten som inte gick att spola men vi sa till i receptionen och det åtgärdades snabbt...även om den gick sönder lika fort igen haha, blev erbjudna att byta rum.
Stranden: Den var en fin strand. Inte finkornig utan mer lite åt grusållet. Det krävdes inga badskor. Gratis solstolar och slängde man till killarna som "visar vägen till lediga platser" lite pengar så håller de bra platser hela semestern åt dig. Serveringspersonal sprang mellan stolarna i hettan och serverade allt från läsk/öl/vatten till pizza och pasta. Detta gick också bra att sätta upp på rummet! De vill helst inte at man köper dryck och annat och tar med in på hotellet men vi köpte dricka, vatten och snacks i supermarket och tog in i ryggsäck eller påse...allt är betydligt billigare utanför.
Shopping: Ganska tråkigt får jag nog säga men det är ju så det är på turistområden. Det säljs märkeskopior och papyrus...inget särskilt kul. Men åker du in till "downtown Hurghada" är utbudet betydligt större.
Utflykt till Kairo en dag: Även om jag kan säga att jag är glad att ha sett pyramiderna och sfinxen så kan jag ändå inte rekommendera att åka på denna. Det var fruktansvärt varmt nu (42 grader) 5 timmar med buss mitt i natten mot Kairo, man sov mestadels så det gick bra men sen var det tufft. Särskilt då man måste dricka mycket i värmen och de har så äckliga och smutsiga toaletter. Självklart är det svårt att hålla sådana faciliteter fräscha när så många turister passerar varje dag men det blev ett problem...håll dig tills du är på papyrusstället kan jag rekommendera!! Vidrigt ställe vi åt lunch på, Ving-guiden kallade det spännande och genuint, jag kallar det mer bakteriehärd haha. Men, nu har man överlevt det. Jag slogs av hur fattigt det är i denna stad där människor lever bland sopor utmed åar där det flöt döda hästar och där man fiskade 200meter bort och där sopor flöt tjockt, hemskt att se men tyvärr deras verklighet. Smogen hängde tung i värmen och det var en otäck stank över staden.

Vi hade två bra veckor men jag kommer antagligen inte att återvända till Hurghada och Egypten igen, tyvärr. Jag har varit på vackrare platser som inte kräver handsprit, magtabletter och sophantering och kan bara avsluta med att vill du ha bara sol och bad och inte räknar med att lyfta rumpan från solstolen under någon vecka så åk till Grand Resort, du blir uppassad som en prinsessa och kan glömma världen utanför men vill du ha mer så skulle jag titta åt annat håll!
Svara med citat

Gammal 2011-09-12, 22:11

Gäst

Standard
Vi är en familj på två vuxna och ett barn på snart 2 år som ska åka till grand resort nu i dec.
Vad var det för mat? Buffe hela tiden? inget ala carte som ingår i halvpension? Mkt att välja på frukosten?
Vad hade ni för rum?

Mvh My
Svara med citat

Gammal 2011-09-15, 15:29

emmaharaldson

Nykomling

Smile Hej... :)
Å vad härligt att ha en solsemester framför sig!
Det som ingick i halvpension var ju då frukost-och middagsbuffe´. Frukosten var helt ok. Det fanns allt ifrån exotiska frukter till omelett och pannkakor så det ska nog inte vara några problem. När du har halvpension är det bara dessa två buffe´restauranger som gäller (Mahara och Mararakech) Det var oftast mycket god mat, lite smaklöst kanske men det fanns alltid något man kan äta, mycket goda grytor och lammet var underbart!
Grand Resort är en enorm anläggning men massa tillhörande restauranger med bland annat sk. steak house, indisk mat eller pizzeria men jag vet inte om dessa ingår i all inclusive...vi käkade ute några gånger och det var helt ok nivå på matpriserna...säkert billigare utanför området. De har också flera olika caféer, barer och snackbarer men dessa ingår alltså inte i halvpensionen.
Vi bodde i i ett dubbelrum mot trädgård eller poolområde. Nu fick vi en bottenplanslägenhet vilket gjorde att den sk utsikten skymdes av diverse palmer och djungel men man kunde iallafall se lite av poolen hahaha...det var alldeles för hett för att sitta där ändå så för oss spelade det ingen direkt roll. Men ni som åker i december har säkert större glädje av lite utsikt!
Hoppas att ni får en härlig resa, undrar du något mer är det bara att hojta så ska jag försöka svara!
Svara med citat

Gammal 2011-09-15, 15:33

emmaharaldson

Nykomling

Standard
...förresten....kom ihåg att gå till Marrakech Restaurant för den är mycket mindre och mycket mysigare än Mahara där det var hög ljudnivå och slammer och massa folk!!! Den når du från poolområdet! Stor röd byggnad....Ni kommer få en karta när Ni kommer fram, (det behövs) och där kan Ni se alla restauranger och andra faciliteter! Åter igen, trevlig resa!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8