ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-23, 15:50

Gäst

Standard Giftun Azur
Jaha, nu ska vi oxå prova Egypten för första gången. Blir dock lite orolig när jag läser att man inte ska äta sallad, glass, kalla såser, kalla röror, frukt med skal mm mm.
Ska ta Twinrix och funderar även på det här drick vaccinet Dukoral, man har ju inget att förlora på att dricka det i vartfall.
Tydligen är pengar skitig och att man ska tvätta händerna ofta. Men vattnet i kranen är ju skitigt men ska man ändå tvätta händern i det? Alcogel ska oxå packas ner.

Någon som bott på Giftun Azur i Hurhada som kan berätta något om det. Hur var maten, poolen, shopping, utflykter som är värda att göra, går det att snorkla vid hotellets strand mm.

SuperMita
Svara med citat

Gammal 2011-08-23, 17:20

Gäst

Standard
Undvik all mat, helst ska ni undvika landet.
Svara med citat

Gammal 2011-08-23, 18:47

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Jaha, nu ska vi oxå prova Egypten för första gången. Blir dock lite orolig när jag läser att man inte ska äta sallad, glass, kalla såser, kalla röror, frukt med skal mm mm.
Ska ta Twinrix och funderar även på det här drick vaccinet Dukoral, man har ju inget att förlora på att dricka det i vartfall.
Tydligen är pengar skitig och att man ska tvätta händerna ofta. Men vattnet i kranen är ju skitigt men ska man ändå tvätta händern i det? Alcogel ska oxå packas ner.

Någon som bott på Giftun Azur i Hurhada som kan berätta något om det. Hur var maten, poolen, shopping, utflykter som är värda att göra, går det att snorkla vid hotellets strand mm.

SuperMita
Hanterar du sedlar så är du illa ute även med alla medikament, Ducoral är mot Kolera. Kolera finns inte i Egypten, vad jag vet.
Om ni blir magsjuka på plats, se till att köp piller på plats, våra är för svaga, tex Dimor.
Sedlarna är hemska, akta dig för dem, tvätta dig noga efter.
Svara med citat

Gammal 2011-08-24, 17:38

Gäst

äh, snacka om att överdriva. egypten är fantastiskt - men se till att ge det chansen! jag har ätit allt UTOM buffér på hotellen och har mått prima! sallad, kalla såser, skaldjur...
visst, jag använder mycket alkogel när jag är där, men hur svårt är det att ha med en liten flaska? åk dit och njut!
förövrigt har jag inte själv testat giftun azur men har hört mycket bra om det hotellet.
trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2011-08-24, 22:20

SuperMita

Medlem
SuperMita är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Rykte: 0

Standard
Låter ju bra att du hört gott om hotellet. Jag har hört och läst så mycket om magsjukor och annat men bestämt mig för att ge landet en chans.
Lite sprutor och troligen drickvaccin blir uppladdningen samt en stor flaska alcogel och våtservetter och sen titta och lukta på sådant som se tveksamt ut.
Man kan ju hoppas att det stora AI-hotellen har lite bättre förutsättningar och att de jobbar hårt för att inte drabbas av magsjuk vilket kan ge dåligt rykte. Blev sjuk i magen på Fuerteventura och hörde några till på hotellet som hade samma. Men visst, detta är ju lite annorlunda än Spanien men man kan inte gå runt och tänka på detta.
Sunt förnuft och en positiv inställning till resmålet, hotellet och semestern så hoppas jag att man kommer långt.
SuperMita
Svara med citat

Gammal 2011-08-25, 07:52

Lielalle

Nykomling
Lielalle är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Standard Lotteri
Jag har under det senaste året besökt detta land 2 gånger och vid båda tillfällena så har jag haft AI och ätit från stora buffeér.
Ingen i mitt sällskap har blivit direkt dålig, kan ha hänt vid enstaka tillfällen att man blivit lite risig, men det är inte så konstigt när man kommer till ett land med en annan bakterieflora och en otrolig värme.
Det viktigaste är nog som så många säger att vara försiktig vi hantering av pengar och i den mån det går minimera denna hantering. Och sen så givetvis handsprit.

Men vad det gäller Dukoral så anser de 3 läkare som jag har pratat med att det bara är att lura av folk pengarna. Absolut ett jättebra vaccin om man beger sig till ett land där kolera existerar och det finns en risk att smittas. Men vad det gäller Egypten så stämmer det som föregående har skrivit, denna sjukdom finns inte där.

Ha en alldeles underbar resa. Jag är säker på att ni inte kommer att ångra erat val
Svara med citat

Gammal 2011-09-03, 11:59

ripsinegypt@live.se

Standard ja grand azur ar bra hotel
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

SuperMita
shopping kan ni gora pa ndra stallen som blir mycket billigare an pa hotel omradena, tex pa el dahar basaret dar finns det massa roliga saker ni kan kopa hem.. de oppnar aven en fin Make up affar i sakalla med 2 svenska agare och en egyptier, dit ni kan komma de hamtar er fran hotellet helt gratis t/r . du kan maila till tripsinegypt@live.se om du vill ha mera tips harifran Hurghada... ha en bra semester!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8