|
|

2011-01-25, 20:39
|
|
|
Åka eller inte åka ...
Vi har bokat en resa till Hurghada den 3 feb och nu till den stora frågan, törs vi åka dit nu när egyptierna har börjat demonstrera ...?
|
|
|

2011-01-25, 21:22
|
Reg.datum: jan 2011
Rykte: 0
|
Jag funderar över samma sak, var väldigt nära att boka en resa till Coraya Bay (Dar el Madina) med Fritidsresor den 2 februari.. Vill verkligen komma iväg men nu känns det ju inte lika kul tyvärr.
|
|
|

2011-01-26, 22:56
|
Reg.datum: jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Vi har bokat en resa till Hurghada den 3 feb och nu till den stora frågan, törs vi åka dit nu när egyptierna har börjat demonstrera ...?
|
Man skall självklart inte åka tll ett ställe dit det inte är rekomenderat att åka eller där det finns uppenbara faror. Dock är läget i Egypten ( på turistorterna) oerhört lugnt och precis som vanligt, men undantag för Kairo och Suez.
Tänk på att det finns såkallade oroligheter i hela världen, men när det sker något i USA eller i ex. England blir "vi" inte lika fundersamma, utan tycker att en weekend i London, Madrid eller New York är fantastiskt.
I Hurghada är de för tillfället ingen skillnad mot annars.
Hör av dig igen om du vill.... så kan jag svara på hur det utvecklas och hur jag upplever det. (endast min syn på det hela såklart)
|
|
|

2011-01-27, 21:23
|
|
|
Tack för ditt svar, det gläder mig / oss att det är fler som har ungefär samma tankegång som vi.
Det är första gången som vi skall åka dit och då blir man ju extra orolig . Visst är det som du skriver hade det varit USA så skulle det säkert inte vara på nyheterna varje timme m.m.
Du får jättegärna fortsätta och hålla oss underrättade,. som med allt annat så är det ju alltid lättare och fatta ett beslut när man har åsikter från flera håll .
Vi är nyfikna på om du är för tillfället i Egypten eller i Sverige ?
|
|
|

2011-01-27, 23:18
|
Reg.datum: jan 2010
|
Citat:
Tack för ditt svar, det gläder mig / oss att det är fler som har ungefär samma tankegång som vi.
Det är första gången som vi skall åka dit och då blir man ju extra orolig . Visst är det som du skriver hade det varit USA så skulle det säkert inte vara på nyheterna varje timme m.m.
Du får jättegärna fortsätta och hålla oss underrättade,. som med allt annat så är det ju alltid lättare och fatta ett beslut när man har åsikter från flera håll .
Vi är nyfikna på om du är för tillfället i Egypten eller i Sverige ?
|
Exakt. När det handlar om vissa länder blir det alltid med "hypat". I hurghada är det som sagt fortfarande lugnt o stilla. De svenska charter arrangörerna har ställt in utflykterna till Kairo, men annars är allt precis som vanligt.
Jag är i Egypten och njuter av solen varje dag
|
|
|

2011-01-28, 08:58
|
Reg.datum: nov 2006
Rykte: 6
|
Hej,
läget är lugnt på turistorterna som Marsa Alam, Hurghada, Sharm el sheikh. Det är inga demonstrationer runt dessa områden. I Kairo, ca 8 timmar med buss från Hurghada har det förekommit demonstrationer som ni säkert vet. Vad jag vet så har arrangörerna bara ställt in några utflykter till Kairo under veckan.
Jag åker själv till Egypten nästa vecka och jag är säker på att vi inte behöver vara oroliga. Nere på turistorterna är de allt för rädda om oss turister
Hoppas alla får en trevlig resa,
|
|

2011-01-28, 23:25
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stacy
Exakt. När det handlar om vissa länder blir det alltid med "hypat". I hurghada är det som sagt fortfarande lugnt o stilla. De svenska charter arrangörerna har ställt in utflykterna till Kairo, men annars är allt precis som vanligt.
Jag är i Egypten och njuter av solen varje dag 
|
Visst lugnt o skönt o sol? Men vad händer om regeringen faller när man väl är där nere?
|
|
|

2011-01-29, 00:00
|
|
Citat:
Visst lugnt o skönt o sol? Men vad händer om regeringen faller när man väl är där nere?
|
Det är det man inte vet! Tror dock att vi åker på onsdag så länge inte UD avråder från resor dit vi ska.
|
|
|

2011-01-29, 11:45
|
|
|
Citat:
|
Vi kommer att åka på torsdag om inte UD säger ngt annat.
Om regeringen faller när vi är där så får det vara så . Vi tröstar oss med att flygplatsen är ganska nära och hoppas på att resebolagen har bra krisplan ( i värsta fall ).
Man kan inte hänga upp sig på om,om hela tiden för i så fall behöver man knappt gå ut på gatan...
Lycka till med resan allihop !!!
|
|
|

2011-01-29, 14:42
|
|
|
Regeringen har fallit nu...
Citat:
|
Nu har regeringen fallit, förhoppningsvis tar militären över makten och slår ner dessa uppror. Efter ett par veckor kommer allt vara lugnt och skönt igen och ordningen återställd. Då kan vi fortsätta att njuta av Egyptens sol och vackra hav :-)
Ingen gynnas av att en samling bråkstakar skapar oro i ett tidigare stabilt land i Nordafrika, låt oss hoppas att Egypten inte följer Tunisiens väg :-(
|
|
|

2011-01-29, 17:30
|
|
|
Vi åker också på torsdag och jag litar på UD och att de har koll. Sen är jag kanske lite naiv och fördomsfull, men jag misstänker också att orterna runt röda havet är så pass beroende av turister att de inte vill skrämma bort dessa då många får sin försörjning av dricks m.m.
|
|
|

2011-01-29, 18:04
|
|
Visst är de beroende av turister runt Röda havet. Det skulle krävas mycket att de också skulle börja härja som de gör i Kairo. Vi får hoppas på att detta är över snart!
Njut av Egypten alla!
|
|

2011-01-29, 21:49
|
|
|
Medborgarna-go for it!
Jag förstår att medborgarna gör uppror-demonstrerar mot denna förtryckarpolitik som rått i detta land under 30 år, och som även USA tydligen stöder - vad jag däremot inte förstår i detta forum är att några kan nonchalera den strid de eyptiska medborgarna tar.
Någon skrev - citat"- Det skulle krävas mkt att de (i Hurghada?) också skulle
börja " HÄRJA" som de gör i Kairo. Vi får hoppas att det snart är över." slutcitat.
Ja så kan man tänka om man inte stöder medborgarnas rättigheter.
Det kanske vore bättre om turisterna höll sig hemma en stund och tillät medborgare och dess regim att göra upp en gång för alla.
|
|
|

2011-01-30, 02:33
|
|
"Turistorter vid Röda havskusten har inte berörts av de senaste dagarnas protester, men UD har fått indikationer på att plundringar i begränsad omfattning har förekommit, riktad mot affärsverksamhet på turistorterna Hurgada och Sharm el Sheikh. Med anledning av det förvärrade läget kommer UD under söndagen den 30 januari att se över sina reserekommendationer."
/från UD:s hemsida.
Sånt här man inte vill läsa nu när man bokade resa tidigare idag
|
|
|

2011-01-30, 07:11
|
|
|
Det finns tusentals resmål över hela jorden. Att man då bokar SEMESTER till ett ställe som har inbördeskrig är fullkomligt sanslöst tycker jag. Att Egypten dessutom är känt för magsjukdomar, korruption, dålig service, sviniga säljare gör ju knappast saken bättre. Njut av världen men håll er borta från Egypten!
|
|
|

2011-01-30, 07:18
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Jag förstår att medborgarna gör uppror-demonstrerar mot denna förtryckarpolitik som rått i detta land under 30 år, och som även USA tydligen stöder - vad jag däremot inte förstår i detta forum är att några kan nonchalera den strid de eyptiska medborgarna tar.
Någon skrev - citat"- Det skulle krävas mkt att de (i Hurghada?) också skulle
börja " HÄRJA" som de gör i Kairo. Vi får hoppas att det snart är över." slutcitat.
Ja så kan man tänka om man inte stöder medborgarnas rättigheter.
Det kanske vore bättre om turisterna höll sig hemma en stund och tillät medborgare och dess regim att göra upp en gång för alla.
|
Håller fullständigt med, åk inte dit.
Den unga generationen i Egypten måste förändra landet och det gör dom med sitt eget blod och vi sitter och tänker på om vi skall få sola&bada i lugn och ro ??
|
|
|

2011-01-30, 07:20
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av lisanystrom
"Turistorter vid Röda havskusten har inte berörts av de senaste dagarnas protester, men UD har fått indikationer på att plundringar i begränsad omfattning har förekommit, riktad mot affärsverksamhet på turistorterna Hurgada och Sharm el Sheikh. Med anledning av det förvärrade läget kommer UD under söndagen den 30 januari att se över sina reserekommendationer."
/från UD:s hemsida.
Sånt här man inte vill läsa nu när man bokade resa tidigare idag 
|
Är det verkligen sant, att du inte hört något om detta tidigare och bokat en resa till Egypten ???
|
|
|

2011-01-30, 22:30
|
|
|
Lite naiva..
Jag tycker att många här har varit lite naiva kring det faktum att turistorterna inte skulle beröras nåt nämnvärt. Det som sker nu är ju att hela statsapparaten bryter samman och det påverkar självfallet hela landet. Man är rätt dum om man åker till länder som saknar en fungerande polis och där flygplatser när som helst kan slå igen. Det är väldigt naivt att tro att man inte skulle beröras av sånt bara för att man befinner sig i Hurghada.
Det är förövrigt helt ofattbart att flyg så sent som i morse fortfarande gick till badorterna i Egypten. Otroligt ansvarslöst av arrangörerna då det redan igår kväll rapporterades om oro även i badorterna.
|
|
|

2011-01-31, 07:24
|
|
Citat:
Jag tycker att många här har varit lite naiva kring det faktum att turistorterna inte skulle beröras nåt nämnvärt. Det som sker nu är ju att hela statsapparaten bryter samman och det påverkar självfallet hela landet. Man är rätt dum om man åker till länder som saknar en fungerande polis och där flygplatser när som helst kan slå igen. Det är väldigt naivt att tro att man inte skulle beröras av sånt bara för att man befinner sig i Hurghada.
Det är förövrigt helt ofattbart att flyg så sent som i morse fortfarande gick till badorterna i Egypten. Otroligt ansvarslöst av arrangörerna då det redan igår kväll rapporterades om oro även i badorterna.
|
Det rapporterades att det hade varit några små oroligheter kvällen före men att det var lugnt under natten och morgonen. Eftersom UD inte hade kommit fram till något ännu så beslöt arrangörerna att flyga ner. Man måste också förstå Ving, Apollo och Fritidsresor.
|
|

2011-01-31, 16:33
|
|
|
Nja..
Nej, det har jag inte nån förståelse för. Många av deras resenärer vågade inte åka och valde att stanna trots att de då riskerade att förlora alla pengar. (Man får ju verkligen hoppas att de får tillbaks sina pengar nu.) Man kan ju också undra hur många det var som åkte ner trots att de egentligen inte ville. Resenärer ska inte behöva ställas i den situationen!
Redan under natten så visste vi och resebolagen att UD skulle fatta ett nytt beslut och det var ju helt uppenbart att en avrådan till resor hängde i luften. Folk som var nere på turistorterna intervjuades ju i nättidningarna och sa att de inte fick lämna hotellen och att det var en obehaglig situation.
I ett sånt läge så stoppar man flygen!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|