|
|

2011-01-31, 18:05
|
|
|
UD kritiserar resebolagen
"Strax efter klockan halv två i går meddelade UD att de avråder från onödiga resor till hela Egypten. Men redan sent kvällen före skickade de ut en varning till medier och resebolag.
– Vi gick ut och sa att vi skulle se över våra reserekommendationer eftersom oroligheterna hade spridit sig, säger Joakim Larsson på UD:s presstjänst.
Många var oroliga
Trots det valde både Fritidsresor och Apollo att flyga ner hundratals svenskar till Marsa Alam och Hurghada tidigt i går morse.
– Jag åkte ner med min pojkvän och vi var väldigt tveksamma. Vi valde att checka in som sista personer. Det känns självklart inte bra att åka till ett land som befinner sig i det här läget, säger Emma Knutsson från Vällingby i Stockholm.
Hon säger att flera av resenärerna var oroliga efter att ha följt nyhetsrapporteringen om läget i Egypten.
– Det var många som ville byta resmål eller bad dem avvakta några timmar på
Arlanda tills UD kommit med ett besked.
Men Fritidsresor vägrade att lyssna.
– Hade vi bara fått veta att vi fått tillbaka våra pengar så hade vi inte satt oss på planet, säger Emma. "
"Bara timmar tidigare avgick Apollos plan till samma destination. 26 resenärer valde dock självmant att stanna hemma.
– Det var vansinne att släppa ner det planet. Det är jäkligt dåligt att hota folk med att biljetten brinner inne om de inte åker iväg, säger Erik Sonnerfelt från Arboga som aldrig gick ombord. "
"Både Fritidsresor och Apollo hänvisar till att det ännu inte hade kommit någon avrådan från UD.
– Vi kan inte göra politiska bedömningar och säkerhetsbedömningar. Det har vi ingen kapacitet för. Vi hade ingen säker uppgift om att det var oroligt i Hurghada. Det var motstridiga uppgifter, säger Apollos Sverigechef Pär Kjellin.
UD:s presschef Anders Jörle håller inte med.
– Självklart har resebolagen ett ansvar. Det är de som fraktar personer till främmande länder. "
Svenskar tvingades flyga ner | Nyheter | Aftonbladet
|
|
|

2011-01-31, 19:05
|
|
|
Normala människor åker inte till jordens bakgård frivilligt.
|
|
|

2011-01-31, 20:12
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
"Både Fritidsresor och Apollo hänvisar till att det ännu inte hade kommit någon avrådan från UD.
– Vi kan inte göra politiska bedömningar och säkerhetsbedömningar. Det har vi ingen kapacitet för. Vi hade ingen säker uppgift om att det var oroligt i Hurghada. Det var motstridiga uppgifter, säger Apollos Sverigechef Pär Kjellin.
|
Frågan var inte OM en avrådan skulle komma, utan vilket KLOCKSLAG. Om Apollo och Fritidsresor inte förstår sånt så ska dom inte klaga på att det är dyrt plocka hem resenärer.
|
|
|

2011-01-31, 22:39
|
Reg.datum: jan 2011
Rykte: 0
|
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Är det verkligen sant, att du inte hört något om detta tidigare och bokat en resa till Egypten ???
|
Men NEJ såklart inte, resan var planerad hur länge som helst och följde media kontinuerligt.. Däremot tycker jag inte man ska vara rädd i onödan. Men när UD kom med sin avrekommendation så är det klart man inte åker. Dock så har de haft det lugnt i turistorterna än så länge enl. Aftonbladet tidigare idag.
|
|
|

2011-02-01, 16:49
|
|
|
Fritidsresor och de andra bolagen har planerade resor till Egypten fr.o.m. 22,24? feb.Tror ni folk som bokar dessa resorna kommer iväg?
|
|
|

2011-02-01, 18:12
|
|
Ja, jag har lite samma fundering. Sitter själv med en resa bokad 1 mars tillsammans med familjen, det ska bli intressant att se vilket besked bolagen väljer att komma med i slutet av veckan.
Jag har även en annan fundering, antar att alla vi som sitter i denna sits för tillfället (har pengarna låsta i en resa hos bolaget som antagligen inte kommer att bli av) funderar på vad vi ska göra istället. Ska man skjuta upp resan eller boka om den något annat resmål?
Skulle vara kul att höra hur andra tänker och angående ombokning, var försöker ni komma istället?
|
|
|

2011-02-02, 09:22
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 4
|
Går lite i samma tankar, vart kan man eventuellt tänka sig att åka istället? Visserligen ryker väl anmälningsavgiften, men det kanske man får se som billigt jämfört med vad som eventuellt kan hända.
Enda kruxet är väl att vi inte åker förrän i september, och då kan ju läget ha stabiliserat sig. Å andra sidan kan det ju också förvärras i och med att presidentvalet skall hållas i september (kan ju komma att ändras p g a oroligheterna).
Dock svårt att hitta något annat resmål på likartat avstånd/prisläge. Skulle vara Turkiet då.
|
|
|

2011-02-02, 09:31
|
|
Vi har oxå bokat till längre fram aug/sept .....
Men om det fortfarande är oroligt då så lär det väl inte finnas så många andra alternativ kvar att välja på....
Är inte intresserad av att bo på ett halvsunkigt hotell på ett ställe som inte lockar alls....typ kanarieöarna...
Hoppas att konflikten blir kortvarig för egyptiernas skull
|
|
|

2011-02-02, 09:48
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bergling
Dock svårt att hitta något annat resmål på likartat avstånd/prisläge. Skulle vara Turkiet då.
|
Turkiet är ett land med vissa paralleler till Egypten, bla att militären styr bakom kulisserna och USA entusiastiskt överser med brott mot de mänskliga rättigheterna i utbyte mot att de är en viktig allierad i kriget mot terrorismen.. Stor fattig folkmassa som i vissa delar av landet är analfabeter..
Turkiet låter ju kanon! Det är ju iallafall billigt....
|
|
|

2011-02-02, 09:58
|
|
Citat:
Turkiet är ett land med vissa paralleler till Egypten, bla att militären styr bakom kulisserna och USA entusiastiskt överser med brott mot de mänskliga rättigheterna i utbyte mot att de är en viktig allierad i kriget mot terrorismen.. Stor fattig folkmassa som i vissa delar av landet är analfabeter..
|
Ja, det beror ju på hur man ser det. Jag trodde att detta ämne handlade mer om att få möjlighterna till sol än moralen om var/hur man bör resa.
Ska man följa Gästs linje så kanske man enbart borde resa till ett land jämfört med sverige där hela befolkningen har en högre inkomst, mer att säga till om i landets styre, högre utbildningsnivå osv...
Som sagt så var tanken med denna tråd inte att diskytera moralen med att resa till länder utan helt enkelt vad man kan hitta för alternativ till de resor som redan var planerade.
Jag måste säga att Turkiet till sensommaren/hösten låter som ett bra alternativ. Har själv varit där (dock för väldigt länge sen) och hade det mycket bra, finns ju även där en trevlig blanding av kultur och histora samtidigt som man kan få sol och bad.
|
|
|

2011-02-02, 11:46
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 4
|
Citat:
|
Som sagt så är detta inte främst en politisk/moralisk diskussion. Men ok, du har kanske vissa poänger i sak. Men då kan vi ju lika väl lägga ner resandet till Thailand, där regeringen går hårt fram mot rödskjortor och befolkningen är fattig, Spanien, där afrikanska gästarbetare utnyttjas, USA som bryter mot allehanda konventioner både i Afghanistan och i Guantanamo. Listan kan fortsätta...
Vilket alternativ känns bäst: Strunta i att åka till exempelvis Turkiet för att istället köpa en ny häftig LED-TV för att stödja den svenska ekonomin (och indirekt bidra till att kinesiska arbetare utnyttjas i någon stor fabrik), eller åka på en resa till ett land där man kan lära sig mer om kulturen, matkonsten etc, och samtidigt bidra till att i varje fall en del av dessa "fattiga" människor kan förtjäna sitt uppehälle.
Många länders ekonomier beror till viss del på turism och om vi slutar åka dit så drabbar det inte bara "makteliten" utan även mannen på gatan. Det är nog snarare så att det skulle bli värre om turisterna uteblir.
Så ja, Turkiet är faktiskt kanon (har redan varit där två gånger).
|
|
|

2011-02-02, 11:47
|
|
|
Jag och min sambo har en resa inbokad till Hurghada den 3 mars.
Vi skulle bli väldigt besvikna om den blir inställd. Vi valde Egypten till största delen för att vi vill snorkla i det fina vattnet, dessutom hade vi turen att hitta en väldigt rabatterad resa.
Att åka till Kanarieöarna istället (och då dessutom få lägga till några tusenlappar) lockar inte jättemycket. Å andra sidan är vi ju väldigt inställda på att resa bort till värmen och har fått godkänd ledighet från jobbet osv.
Svårt val isf, men det lutar nog åt att vi ändå väljer att ta en annan resa - om det finns något ledigt ungefär samma datum.
|
|
|

2011-02-02, 18:10
|
|
|
resten..
Enligt SVT:s aktuellt så ställer både Apollo och Fritidsresor in alla resor för resten av säsongen. Andra bolag lär följa efter.
|
|
|

2011-02-03, 19:27
|
Reg.datum: mar 2010
|
Ny resa
Hade också en resa till Hurghada inbokad den 3/3 men har nu bokat om och fått alla rabatter jag hade förut (coop + internetrabatt), även en ombokningsrabatt på 1500:-. Nu går resan till Fuerteventura, samma datum och samma tid. Alltså ingen semesterdag som felar!!!
Skönt nu kan man pusta ut och njuta igen!
/Kerstin
|
|
|

2011-02-04, 20:57
|
Reg.datum: jan 2010
|
Ärligt talat...
...så förstår jag inte vad som hände med denna tråd.
Jag känner att jag vill skriva några rader om det jag började skriva om. Tråden började som en fråga om man "vågade åka till Egypten, eller inte" detta var innan demonstrationerna börjat ordentligt och innan UD gått ut med någon som helst uppmaning eller rekomendation.
Jag svarade på tråden att allt var lugnt i Hurghada och jag upplevde ingen förändring i staden överhuvudtaget. Jag poängterade även att det jag skrev skulle vara som JAG upplevde det hela, dvs. min personliga erfarenhet och upplevelse, vilka jag kännde att jag kunde dela med mig av om det kunde vara till hjälp för någon annan.
Jag kännde att eftersom jag var i Hurghada kunde jag svara på hur jag som sagt uppfattade läget- inte vad kvällstidningarna skriver eller CNN dramatiskt rapporterar.
Jag skrev också tydligt att man självklart inte skall åka någonstans där det finns uppenbara faror eller dit UD avråder oss att åka.
Jag lämmnade Hurghada och kom till Sverige idag för UD avråder från ALLA resor till Egypten och jag valde att åka hit då för att vara smart i den situationen. Att jag njutit av solen varje dag under min vistelse och livet i Hurghada har varit exakt som vanligt och det säger jag med rak rygg, och utan att ta åt mig av er som skriver att det är naivt att uttala sig så i den här situationen.
Vissa verkar vilja ha sitt namn i tidningarna av anledningar jag inte kan komma på, och som sagt så upplever vi alla saker på olika sätt, MEN jag har också poängterat att jag upplevt Hurghada precis som vanligt.
Det skrivs på välldigt offentliga bloggar, i kvällspressen finns bilder på sorgsna människor som inte kommer ifrån Hurghada och är strandsatta och inte kan hitta ett enda flyg från Hurghada till någon europeisk stad. Min fråga är hur detta kommer sig? Det går massa flyg från hurghada till Europa. det finns platser kvar. bara att boka. agera på egen hand! Jag kom hem utan problem, via Tyskland till SVerige.
Mat och vatten finns det precis som vanligt i Hurghada, diskoteken är öppna, restaurangerna, coffeshoppsen och de flesta affärer likaså. Det enda jag upplevde som avvikande i Hurghada är att det var slut på bensin på 3 bensinmackar, vilket gjorde att vi fick köa i ca 1 timme till den 4 macken för att tanka bilen. Thats it!
Det finns alltid beväpnade poliser och millitärer i Hurghada, det är inget som tillkom nu. Det förekom vissa demostrationer i Hurghada, vilka var lugna, stilla och förflyttades till Downtown från bla. Sekalla. En kväll hade vi utegångeförbud i hurghada och man uppmanade befolkningen att vakta sina hus tillsammans. Detta var en kväll o helt odramatiskt. Man fikade, pratade och samtalade i godan ro med grannar under natten, då man tillsammans "vaktade" sina hus.
Detta var som JAG uppfattade det hela, det som var mitt syfte att skriva i början på denna tråd. Jag kunde dock inte fortsätta skriva mina erfarenheter, då internet som bekant blev blokerat i Egypten.
jag hoppas alla som måste åka på semester nu hittar något bra alternativ, annars vänta ett tag och återkom till Egypten.
Ta det som sägs i media med en liten nypa salt - många rykten startas och sprides och storys och löp är alltid ett sätt att sälja tidningar. ex. att museumet brunnit ner- att alla gravar i Luxor blivit plundrade osv.
Jag ville bara förtydliga vad jag skrivit från början, då det irriterade något mig att bli kallad naiv för något som var min personliga upplevelse. Nu önskar jag det Egyptiska folket en bättre framtid och att alla turister återvänder till detta udnerbara land så snart som läget har stabiliserats.
|
|
|

2011-02-05, 00:17
|
Reg.datum: mar 2010
|
Hoppas
Ja det som händer bär förhoppningsvis till ett bättre Egypten. Hoppas att det snart blir stabilt så att vi får njuta av detta underbara land och att alla där får ett bättre leverne! Heja alla de som gör uppror!
|
|
|

2011-02-05, 22:03
|
Reg.datum: nov 2006
Rykte: 6
|
Citat:
Enligt SVT:s aktuellt så ställer både Apollo och Fritidsresor in alla resor för resten av säsongen. Andra bolag lär följa efter.
|
Japp, nu har nästan alla större arrangörer ställt in sina resor till Egypten resten av säsongen (fram till 29/4). Riktigt tråkigt. Läget runt Hurghada är lugnt, men man får förstå att arrangörerna måste göra något.
Hoppas man snart får åka till härliga Egypten igen! :-)
|
|

2011-02-07, 11:46
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Millie
Ja det som händer bär förhoppningsvis till ett bättre Egypten. Hoppas att det snart blir stabilt så att vi får njuta av detta underbara land och att alla där får ett bättre leverne! Heja alla de som gör uppror!
|
Ja, ett bättre Egypten styrt av det muslimska brödraskapet och som omedelbart river upp fredsavtalet med Israel är vad egyptierna behöver! Dags för egyptierna att rulla in i Gaza och bryta den orättvisa blockaden.
Hoppas Egypten kan bygga upp sin ekonomi på annat sätt än via turismen i framtiden. Kan Sudan överleva utan turister borde Egypten kunna göra det samma :-)
|
|
|

2011-02-08, 10:34
|
Reg.datum: dec 2006
|
Citat:
Ja, ett bättre Egypten styrt av det muslimska brödraskapet och som omedelbart river upp fredsavtalet med Israel är vad egyptierna behöver! Dags för egyptierna att rulla in i Gaza och bryta den orättvisa blockaden.
Hoppas Egypten kan bygga upp sin ekonomi på annat sätt än via turismen i framtiden. Kan Sudan överleva utan turister borde Egypten kunna göra det samma :-)
|
Fast sudans bnp per capita är väl ungefär hälften av vad egyptens är?
|

2011-02-09, 19:53
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av black_betty
Fast sudans bnp per capita är väl ungefär hälften av vad egyptens är?
|
Ja, men BNP är inte ett direkt bra sätt att mäta ett folks välstånd. Om Hosni och diverse generaler snor åt sig alla pengarna kan landet ändå få hög BNP, allt medan folket svälter.
Bättre att det blir riktig demokrati och att folkets vilja får styra, oavsett om det innebär att de inte längre kommer vara tjänare på de flotta hotellen längs med röda havskusten eller bryta upp fredsavtalet med Israel.
Som en välkänd kvinnlig skribent här på forumet tidigare skrev så är Egyptierna beredda att gå i krig för sina Palestinska bröders skull. De har de gjort flera gånger tidigare, kanske blir det ytterligare en gång om den korrupta Hosni Mubarak faller.
Egyptierna är rätt religiösa faktiskt, bättre för dem själva och deras självkänsla att de slutar kyssa västerlänningars häckar i utbyte mot pengar och hittar sin rätta identitet. Exemplet Sudan var bara för att visa att man måste inte följa någons ledband för att överleva. Kan folket i Sudan överleva utan turism kan Egypten det också, även om vissa strandraggare kommer att bli tvungna att leta efter inhemska kvinnor istället för lättklädda ryskor utan moral.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|