ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-01, 18:30

Gäst

Standard Flytta till Egypten..
Hej Jag skulle vilja komma i kontakt med nån västerländsk kvinna som bor o lever i Egypten, hur är det? Kulturkrockar osv Jag o min svenske man funderar på att skapa oss ett liv därnere men jag undrar hur jag kommer klara av kvinnosynen där.. Tacksam för alla tips o svar
Svara med citat

Gammal 2011-01-02, 00:03

Gäst

Standard
Heej.
Jag lever inte där nere förtillfället men har gjort... och kommer snart inom en framtid att flytta tillbaka.. om du har frågor som du undrar över får du mer än gärna kontakta mig via mejl..
denise.osterholm@hotmail.com

MVH Denise
Svara med citat

Gammal 2011-01-03, 11:29

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
Ja har också bott där nere förut.
Var hade ni tänkt er flytta i så fall? Det är ju en himlans stor skillnad på att gå i turistorterna och på att bo i kairo och alexandria t.ex.

Gammal 2011-01-03, 15:11

Gäst

Smile Intressant berätta mer
Hej

Det gäller Dahab som ju är en turistort. Där har vi varit 2 ggr o gillar atmosfären o lugnet.Var bodde du och hur tyckte du det var att vara svensk kvinna därnere. Hade du några problem med kulturen, seder o bruk. Jag funderar för man ser så få arabiska kvinnor i Dahab, kankse är det lika på små ställen runti kring?? Jag är tacksam för alla tips o råd vill ta reda på så mycket som möjligt innan vi bestämmer oss. Vi skall ner igen i vår.
Svara med citat

Gammal 2011-01-03, 15:42

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Oki, jag bodde i Sharm el Sheikh. Jag vet inte riktigt hur Dahab är, har bara varit där en gång...det är ju relativt nytt som turistresemål och ganska så litet. Jag tyckte inte det var några problem alls, det bor så många västerländska kvinnor där nere redan, dykare, reseledare etc.
Det jag däremot tyckte var lite jobbigt var ju att man blir ju sedd som turist hela tiden (dom vet ju inte om att man faktiskt bor där nere) förutom dom man lär känna så klart.
Sen kan man ju bli rätt less på att allt ska gå så långsamt där nere och att man måste tjata hela tiden för att någonting ska bli gjort och ska bli av, det är inte som i sverige direkt. Men det har ju inget att göra med om man är kvinna eller inte.

Vad har ni tänkt försörja er med där nere då?

Gammal 2011-01-12, 20:39

Gäst

Smile Har bott i Dahab
Hej!
Jag bodde ett år i Dahab 2001-2002 och min man är från Dahab. Jag hade inga problem alls som kvinna i Dahab eller Egypten. I Dahab bor/lever det mycket turister från Europa. Jag håller med om att det är irriterande att bli uppfattad som turist när man bor där (får betala turistpris tex om man inte ser upp). Varför du inte ser så mycket egyptiska kvinnor i Dahab eller andra turistorter beror på att många bor i Kairo eller andra större städer och männen åker iväg för att jobba. Kvinnorna är vanligtvis hemmafruar och har fullt upp med hemmet. Du kan leva som du vill, bada och sola i bikini, gå i shorts eller kjol. Dom är vana vid turister. Dock bör man klä sig lite mer om man är i Kairo eller andra icke turistorter av respekt för deras kultur.

Vi skall till Dahab i februarimånad igen. Och går lite i tankarna om att ev flytta tillbaka.
MVH Malin
Svara med citat

Gammal 2011-01-15, 11:42

evanna

Nykomling
evanna är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Standard hej
Tack för svar! Ha en skön resa till Dahab.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8