ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-10-29, 12:29

Gäst TT

Standard Hurghada vs Sharm ??
Detta ämne har säkert avhandlats i forumet tidigare men med risk för att verka tjatig så har jag lite funderingar kring Hurghada!
Har dom senast 2 åren tillbringat 2 veckor på hösten i Naama Bay, Sharm och har verkligen hittat en pärla. Där finns ett vackert centrum med massor av liv. Restauranger, barer, affärer, stort shopping centrum ja allt finns. Ett sjudande liv med lite ¨Las Vegas ¨stuk över det hela. Lite pråligt med massor av belysningar osv. En underbar strandpromenad kantad med palmer o restauranger. Allt finns för att fördriva tiden på kvällen. Jag trivs verkligen där.
När jag sedan pratar med folk som bara varit i Hurghada så får jag en helt annan bild av det stället. Inget vacker centrum som sjuder av liv direkt utan mer att man tillbringar all sin tid innom något hotellområde. Är det verkligen så i Hurghada??? Har tittat på lite hotell som ligger en bit utan för ¨centrum¨, men vad är det för centrum då? Finns där något trevligt att göra på kvällarna? Åker gärna tillbaka till Sharm men det kan ju vara roligt att se något nytt! Så dela med er av era uppfattningar ang. Hurghadas centrum. Kanske någon varit i båda Naama Bay och Hurghada som kan jämföra!!

Tacksam för info.

TT
Svara med citat

Gammal 2010-10-29, 13:49

Gäst TT

Standard
Hej,

Tack för svar. Sekalla vad är det? Ligger det i centrum? Shoppingcenter eller?? Vad finns där?

Frågvis TT
Svara med citat

Gammal 2010-11-08, 21:16

Gäst

Standard Sharm spöar Hurghada
Hurghada är ingen speciellt vacker plats. I och för sig kan man slå ihjäl en kväll längs Sekalla, men mycket mer än så är det inte. Resten av tiden kommer du troligen att vara på något enormt hotellområde och äta all inklusive.
Naama Bay är kanske allt annat än genuint Egyptiskt men är du i landet en vecka så är du nog där för att sola, bada och dyka/snorkla och då är Sharm trevligare, dessutom kan du alltid åka till Old town i Sharm, som inte är gammalt men lite småkul att vandra runt i.
I Sharm är reven vid kusten betydligt mycket bättre än de som ligger utanför hotellen i Hurghada. Beduinturer och ökenäventyr kan båda platserna bjuda på och ska du åka till Kairo tar det ungefär lika långt tid oavsett var du är.
Enda fördelen med Hurghada är att det är närmare till Luxor om du vill kolla in Nilen och historiska sevärdheter i världsklass.
Du kan alltid jämföra platserna på nätet och en sida som gör det är www.feria.se
Svara med citat

Gammal 2010-11-11, 18:29

Gäst

Standard Sharm utan tvekan
Som jag skriver i rubriken.
Sharm el Sheik har allt som Hurghada har att erbjuda plus lite till.
Det enda som dom har gemensamt är de fenomenalt sura taxichaffisarna.
Svara med citat

Gammal 2010-11-11, 21:02

Bjäre

Medlem
Bjäre är inte uppkopplad
Bjäres avatar

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 4

Standard ??
sura taxi chaufförer??? nu förstår jag inte. vi har enbart mött trevliga och väldigt service minded chaufförer. kan enbart säga att de har en väldig humor - en som vi försökte pruta med svarade "only if you sing for me" :-)
en annan "do you like music? if you do, 5pound extra, ha ha ha"
det är bara att bemöta dem med ett leende så får man mycket tillbaka
Svara med citat

Gammal 2010-11-11, 21:35

Gäst

Smile Jag hade väl kanske otur
Jag har åkt taxi i många städer runt om i världen och faktum är att de taxichaufförer jag åkte med i Hurghada var väldigt osympatiska, men jag kan natutrligtvis haft otur, sådant händer. Jag vill absolut inte påstå att alla är otrevliga, för egyptierna överlag är mycket sympatiska, så även taxichaffisarna i Sharm, Luxor, Aswan och Kairo. Och säkert storhopen av dem i Hurghada.
Svara med citat

Gammal 2010-11-18, 19:17

Gäst

Standard nej du hade inte otur!
Nej du hade inte otur. Jag har själv samma upplevelser av taxichaffisarna. Helt makalöst vad många som var tykna och inte hade de växel heller och en del ville inte ta emot pengarna om de var för skitiga. Så ett gott råd är att ha mycket växel och så rena pengar som möjligt, då går det i alla fall lite bättre.
Men det är klart att en och annan var riktigt trevlig, men tyvär var de i minoritet.
Svara med citat

Gammal 2010-11-22, 21:39

Gäst

Standard Hoppa inte in hur som helst
Taxidiskussionen här på forumet är lite kul att följa. Jag har rest i många länder och sura taxichaufförer finns överallt, och man behöver inte lämna Sverige för att råka ut för jobbiga åkare. Men det finns ett sätt att slippa dem och är att ha allt klart innan avfärd och snabbt bilda sig en uppfattning om chauffören verkar trevlig, annars är det bara att välja en annan. För de flesta är ju riktigt bra folk som bara vill sköta sitt jobb.
Svara med citat

Gammal 2010-11-25, 18:43

Gäst

Standard Det beror på vad du vill ha
Det får väl vara hur som helst med taxibilarna, det spelar väl mindre roll. Vad som är viktigt är vad du vill få ut av dina dagar i Egypten.
Vill du snorkla på bra rev nära hotellet är Sharm bättre, i alla fall om du bor längs klippkusten Mellan Naama bay och Old Town.
Är du mer intrsserad av att se historiska sevärdheter är Hurghada bättre eftersom det är närmare till Luxor.
Ska du bara ligga och ha det bra på ett hotellkomplex kan du lika gärna låta plånboken bestämma.
Svara med citat

Gammal 2010-11-25, 22:25

jojojo

Medlem
jojojo är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard Sharm har något bättre snorklingsmöjligheter
Hurugada har vinden rakt emot sig. Marsa Alam har rena koraller, men ofta mycket ofta röd flagga och förbud att bada. Sharm ligger mer i lä och sällan eller aldrig röd flagga.
Diaree får man i hela Egypten så då kan man inte snorkla än mindre dyka.
Hurugada är ett råtthål. Så där behöver man inte slösa tid på sight seeing.
Inte för att Sharm är nått att ha heller.
I Jordanien och Israel och Oman slipper man dessa diareer.
Svårt beslut att betala för att bli sjuk.
Men vad gör man inte för ett dyk.
Svara med citat

Gammal 2010-11-28, 07:54

tobielis

Nykomling
tobielis är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Standard
Kommer just från Hurghada och kan bekräfta den negativa bilden av taxichaffisarna. De försökte blåsa oss på priset, flera som var med på resan fick piaster (100 piaster = 1 pund) tillbaka som växel så man fick vara uppmärksam..
Svara med citat

Gammal 2010-11-28, 11:31

jojojo

Medlem

Cool Inte bara taxichaffisarna. Banker och apotekspersonal också.
Banken på flygplatsen i Hurugade blåste mig rejält.
Det dom gjorde och som dom flesta gör är att börja ge tillbaka pengar, sen gör dom en paus, för att se om man drar tillbaka handen. Gör man det har dom lyckats. Håller man handen framme längre fortsätter dom dröjande ett tag till och kanske ger det dom ska.
Taxi chafförerna har flera knep. En åkte och tankade bilen och krävde att jag skulle betala bensinen.
Dom måste tro att man är dum. Och när man sen nekar så slår dom inte blygt ned ögonon och skäms. Dom är skamlösa.
Vet man om detta och garderar sig så slipper man bli lurad och framför allt, man slipper bli upprörd.
Svara med citat

Gammal 2010-11-28, 14:31

petkas

Medlem
petkas är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Standard
vi ska till makadi bay i januari,som tur är kommer min granne från egypten o han sa att så fort dom(t.e.x taxi killarna) börjar fixa o trixa så ska man bara ropa på polis lagom högt så har man plötsligt världens ärligaste manniska framför sig,enligt honom så är dom rädda som fan för polisen(turisten har alltid rätt).
Svara med citat

Gammal 2010-11-28, 15:39

jojojo

Medlem

Standard bra tips; aldrig prövat
bra tips; aldrig prövat
Svara med citat

Gammal 2010-12-13, 15:58

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Ja att åka taxi i egypten är ju ett riktigt pain in the ass Förhandla och förhandla och förhandla...! Jag håller mig till microbussarna istället i sharm, inget att förhandla om! 1 pund, varken mer eller mindre! Bara att hojta till när man ska gå av! =)

Sen om man gillar sharm eller hurghada bäst så av min erfarenhet så verkar det vara att åker man till sharm första gången, så gillar man sharm bäst...åker man till hurghada första gången så gillar man hurghada bäst för all evighet

Gammal 2010-12-13, 20:21

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Det är så att Hurghada är ifrån början en gammal fiskeby som vuxit och blivit en stad med både med vanliga Egyptier som itne jobbar med turistindustrin. Medans Sharm är bara uppbyggd för turister= allt nytt och gjort för turisterna. Vill man uppleva mer real Egypt så är Hurghada man ska till.

Gammal 2011-02-08, 10:07

jojojo

Medlem

Standard råtthål som råtthål om du frågar mej
Små barn som tigger längs vägarna, taxichaufförer som ALLTID försöker lura en. Kvinnor som hålls instängda. Korruption utan like. Alla lurar alla och Mubarak lurar de flesta. Mubarak äger f.ö. flera av hotellen längs Röda Havet.
Dags för en revolution där.
Svara med citat

Gammal 2011-02-08, 10:27

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jojojo Visa inlägg

Små barn som tigger längs vägarna, taxichaufförer som ALLTID försöker lura en. Kvinnor som hålls instängda. Korruption utan like. Alla lurar alla och Mubarak lurar de flesta. Mubarak äger f.ö. flera av hotellen längs Röda Havet.
Dags för en revolution där.
I Sharm hittar man då inga tiggare i alla fall. Då hittar man i så fall fler på pendeltåget här i stockholm, och jag tycker inte stockholm är ett råtthål för det.

Och Mubarak lurar nog mer egyptier än vad han lurar turister... och att det redan pågår en revolution där just nu har nog varken du eller någon annan missat.

Gammal 2011-02-08, 11:03

jojojo

Medlem

Standard fyra-femårig liten pojke med burk
..var den yngsta tiggaren på väg från hotellet till Mercadon. De satte ofta i halvmörkret så att inte polisen skulle se dem direkt.
Det gjorde ont att se honom. Det fanns väl en mamma i närheten som skickade ut honom.
Senast redigerad av jojojo den 2011-09-07 klockan 18:18.
Svara med citat

Gammal 2011-09-07, 18:05

Gäst

Standard Sharm bättre
Sharm är stort, har bott både i Naama Bay och Hadaba, Sharm har underbart snorklingsvatten och Hadaba är underbart. Vi har nu hittat ett nytt drömområde villket är Marsa Alam, ännu bättre vatten och mer genuint. Vi var där under revolutionen..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8