ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-09, 22:18

Gäst

Standard en dag i Luxor eller en dag i Kairo?
Hej!

Om man måste välja på en utflykt/utfärd, vilken skulle du välja och varför?
Svara med citat

Gammal 2010-08-10, 05:21

petkas

Medlem
petkas är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard
vi stog inför samma "problem" men till slut så fastnade vi på kairo(kanske lite mer att se) o tog en 2 dagars tur dit med en övernattning,men redan nu har vi bestämd oss att om vi skulle ta och återvända till egypten(det är första gången),så tar vi luxor sen,då har man sett båda,lycka till med resan.
Svara med citat

Gammal 2010-08-10, 06:11

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Personligen tycker jag Luxor var bättre än Kairo. Kairo är nog i särklass världens fulaste stad. Visst var pyramiderna och sfinxen coola men där tar nog det intressanta slut också. Egyptiska museet är bara en stor folkmassa som sakta flyter runt, parfymfabriken är bara ett ställe där du förväntas köpa saker etc.

Jag tycker Luxor var häftigare och intressantare faktiskt. Jag menar, Konungarnas dal är helt klart värt besöket. Karnak är så stor och häftigt. Å andra sidan vill man ju gärna se pyramiderna, vilket kanske är det man förknippar med Egypten mest. Men jag blev faktiskt lite besviken på pyramiderna. Man får inte gå upp på dem, det är totalt översvämmat med svindlare och skojare som försöker blåsa dig. Sen är det inte så värt att gå in i pyramiderna. ;(

Om du söker på mitt nick här på forumet och egypten så kommer du hitta en tråd jag skrev om hur det var i Egypten som kanske kan vara till hjälp.

Jag och min före detta var i Egypten för några år sedan, vi var där en vecka och lyckades klämma in både Luxor och Kairo på den veckan, det var inte så kul med bussresorna kanske men helt klart värt att få se både ställena.
Svara med citat

Gammal 2010-08-10, 06:16

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Här är länken till något jag skrev ganska snart efter min hemkomst därifrån.

http://www.reseforum.se/forum/egypte...tur-kairo.html
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8