ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-07, 11:09

Snofsan

Medlem
Snofsan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Rykte: 0

Smile Buss från Sharm el Sheikh till Jerusalem?
Vi skulle ha åkt till Aruba den 8 november men har bokat om vår resa till Sharm el Sheikh den 9 november. Det finns några olika skäl till detta. Hur som helst ser vi fram emot resan väldigt mycket. Jag har läst lite. Man kan tydligen åka buss från Sharm el Sheikh till Jerusalem. Är det någon som gjort det? Hur var det? Vad kostade det? Var det med resebolaget eller något annat företag? Gäller den reseförsäkring som man bokar med Ving?

En annan fråga jag har är vad saker och ting kostar i Egypten. Prisbild? Har läst att det är generellt lite dyrare i Sharm el Sheikh än i t ex Hurghada. Stämmer det? Pris för t ex en liter vatten? Vad kostar det att äta ute? Tips på restauranger och mat som är gott? Prisvärt?

Andra tips på saker man kan göra (mer än att dyka då)?

Något bra och seriöst företag att anlita för dykarcertifikat?

Tacksam för bra tips inför vår resa till "Tusen och en natt"
Svara med citat

Gammal 2010-08-10, 17:34

egyptenguiden

Medlem
egyptenguiden är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Snofsan Visa inlägg

Vi skulle ha åkt till Aruba den 8 november men har bokat om vår resa till Sharm el Sheikh den 9 november. Det finns några olika skäl till detta. Hur som helst ser vi fram emot resan väldigt mycket. Jag har läst lite. Man kan tydligen åka buss från Sharm el Sheikh till Jerusalem. Är det någon som gjort det? Hur var det? Vad kostade det? Var det med resebolaget eller något annat företag? Gäller den reseförsäkring som man bokar med Ving?

En annan fråga jag har är vad saker och ting kostar i Egypten. Prisbild? Har läst att det är generellt lite dyrare i Sharm el Sheikh än i t ex Hurghada. Stämmer det? Pris för t ex en liter vatten? Vad kostar det att äta ute? Tips på restauranger och mat som är gott? Prisvärt?

Andra tips på saker man kan göra (mer än att dyka då)?

Något bra och seriöst företag att anlita för dykarcertifikat?

Tacksam för bra tips inför vår resa till "Tusen och en natt"
Hej, jag har inte bara bott i Egypten utan även i Jerusalem, så jag har gjort resan till Jerusalem många gånger.

Bäst är att ta lokalbussen från Sharm till Taba, passera gränsen och därefter ta den israeliska lokalbussen 444 till Jerusalem som går flera ggr / dag (dock inte fredagkvällar och Lördagar)

Busstider från Sharm hittar du på min blogg här:

Bussar från Sharm El Sheik | LundinOrient´s Egypten-Guide Online! EN RESLEDARES TIPS OCH TRIX INFÖR EGYPTEN RESAN Samt förslag på Resor till hela Egypten!

Och mer info om gränsen i Tabah hitta du här:

Taba | LundinOrient´s Egypten-Guide Online! EN RESLEDARES TIPS OCH TRIX INFÖR EGYPTEN RESAN Samt förslag på Resor till hela Egypten!

mvh

Johannes// Egyptenguiden Lundinorient
Svara med citat

Gammal 2010-08-10, 20:06

Snofsan

Medlem

Smile Tack för svar!
Johannes, jag har tittat på din sida många gånger nu sedan vi bokade till Sharm el Sheikh. Den är både inspirerande och informativ. Dock hade jag inte letat så mycket DÄR efter busstider/bussar/guider för att åka från Sharm el Sheikh till Jerusalem Hur ser det ut med priser i Egypten? Du kanske t o m har svarat på min fråga om vad man får för 72 egyptiska pund, t ex? Jag har inte letat efter svar där än. Vad kostar det att äta och handla, åka taxi? Hur ska man räkna?

Hur varmt i vattnet är det i november? Vi åker 9 november..... Hur många soltimmar är det? Resebyråerna säger nämligen olika på sina sidor.

KANONBRA sida har du!
Svara med citat

Gammal 2010-08-11, 09:59

egyptenguiden

Medlem
egyptenguiden är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Rykte: 4

Standard
Hej Snofsan, vad roligt att du gillar min sida.
Skall försöka svara å gott jag kan.
Ang pengar så är det helt omöligt att svara på vad man får för 72 pund...
EN del varor är mycket dyrare än andra och turistorterna dyrare än städerna osv.
Men en flaska vatten (1,5l) i städerna skall kosta runt tre kronor, ett paket Marlboro 11 kronor. en Öl 50Cl 10-20 kronor.
I sharm och Hurghada mfl är dock priserna lite högre.

Vad gäller soltimmar så har jag inte kollat upp det i detalj, men om vi säger såhär: Ni kommer inte ha ett moln på himmelen under November så soltimmarna är de timmar som solen är över horisonten c:a 05.00-c:a 19.00

Johannes
LundinOrient och Egyptenguiden - Allt om Resor till Egypten Hurghada,Sharm el Sheikh, Almaza Bay, Kairo, Luxor - Allt du behöver om din Resa till Egypten
Svara med citat

Gammal 2010-08-14, 12:20

Snofsan

Medlem

Smile Tack, Johannes!
Känns som ett väldigt bra beslut att boka om till Sharm el Sheikh. Jag ska försöka ta reda på mer (du har ju en bra sida) om vad man kan göra.

När vi var i Hurghada för fem år sedan besökte vi Kairo under en dagstripp (bussen hämtade oss kl 1 eller 2 på natten och vi var tillbaka 9 på kvällen dagen efter. Den trippen gjorde vår resa till Egypten, kan jag säga! Helt otroligt!

Jag har hört att Luxor ska vara så vackert också. Läste också att man kan åka luftballong över Luxor. DET verkar häftigt!

Kan man åka buss från Sharm till Luxor? Eller måste man flyga?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8