ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-29, 02:50

Gäst

Smile Att gifta sig med en kristen Egyptier...
Hej, jag har hittat min kärlek i Egypten. En jätte fin person med hjärtat på rätt plats. Han är kristen och jag har ingen religion, tänker konvertera till hans religion, men måste jag få med mig äktenskapscertifikat, hindersprövning och personbevis om jag ska gifta mig med honom i Egypten hos en arabisk myndighet? Vi tänker gifta oss ipå ambasaden först/svenska ambasaden i Kairo. De behöver väl vissa papper med, vilka?
Vad innebär det lagmässigt att vara gift med en kristen egyptier? Vad säger deras lagar om giftermålet/äktenskapet? Kan man skulja sig om måste, vem får vårdnaden om barnen? Kan barnen följa med till Sverige?

Tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2010-07-29, 06:51

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Det gäller samma lagar och regler som för en kristen som för en muslim. Även de som ska gifta sig med en utländsk person.
Alla papperna ska översättas av auktoriserad översättare, stämplas på Egyptiska ambassaden här i Sverige och sedan stämplas på Svenska ambassaden. Tänk på att man får inte tillbaka papperna på en gång utan de brukar vilja behålla dom 24h för att stämpla dom. Sedan ska de stämplas på vissa mydigheter i Kairo. Vigseln MÅSTE ske på Justitsie ministeriet i Kairo för att det ska vara giltigt i Egypten. Sedan tar du Vigselbeviset som måste översättas till Engelska där nere och ta det till Skatteverket här i Sverige.

Gammal 2010-07-29, 20:54

Gamila

Medlem
Gamila är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 0

Standard
Alla papper du ska ha med dig från Sverige ska först stämplas på UD innan de legaliseras på Egyptens ambassad i Sverige. Kolla in Svenska ambassadens hemsida i Kairo. De har bra information så du inte missar nått. Kolla upp vad som gäller angående religion. För en ateist kan inte gifta sig med en muslim t ex. Men om du t ex. går med i svenska kyrkan så ska det väl inte va några problem. Se till å få klart sånt i Sverige annars tror jag det kan bli krångel för dig när ni ska gifta er i Egypten. Hur det blir med era framtida barn beror ju helt på hur er livssituation ser ut då. Vart ni bor,vilka medborgarskap ni båda har å hur gamla barnen är m.m. Önskar dig lycka till
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8