Det slutade väl för er som tur var. Man har ju ändå hört en del riktiga rövarhistorier om Egypten. När jag och mitt dåvarande sällskap var i Karnak och strosade runt där fritt, efter att guiden släppt oss så kom det genast en 3-4 egyptier som med alla medel tillgängliga försökte lura av oss våra pengar.
En av dem visade oss en sten som man skulle klappa på och sedan pussas vid för att få ett långt och lyckligt liv tillsammans. Inte nog med att han krävde 20 egyptiska pund för att ha gjort igenting så blev han även väldigt arg när vi ropade på turistpolisen, som visade sig vara nästa skojare på platsen. Han ville ha betalt för att sjasa bort den första idioten. Då vände vi på klacken och gick.
Om man bortser ifrån att vissa av egyptierna är förbaskat näriga och gärna försöker lura av dig både skjorta, byxor och förstånd så är Egypten ett ganske trevligt land med mycket roligt att utforska och göra. Vi var också på snorklingstur, något jag definitivt inte ångrar då jag fick se ett av de bästa snorklingsvatten jag någonsin sett.
Maten var också den väldigt god, vi provade allt möjligt när vi var där och blev sällan eller aldrig besvikna. Det enda jag kunde ha rimliga invändningar mot var deras öl. Egyptierna må ha varit de som uppfann ölen men århundraden av islam och alkoholförbud med det har inte direkt gjort underverk för deras ölbryggarkonst.