|
|

2010-07-14, 22:46
|
Reg.datum: jul 2010
Rykte: 0
|
Arabia Azur september
Vi är två tjejer som funderar på att åka till Hurghada och Hotell Arabia Azur och har lite frågor som vi hoppas att någon kan besvara.
Dels undrar vi lite om snorkling. En av oss vill snorkla men inte den andra. Är det dyrt och onödigt att åka ut tillsammans på snorkelbåtar för den som inte vill snorkla? Om man åker glasbottenbåt, kan man snorkla därifrån? På det sättet kan det ju vara trevligt för den andra med ju. Vad kostar detta? Är de lokala arrangörerna att lita på? Vad kostar det att köpa egen snorkel utrustning... tycker det låter lite ohygieniskt att hyra..?
Finns det andra billigare nöjen?
Vi kan tänka oss en del shopping där med. Finns det bra shopping i Hurgada? Jag tänker typisk turist shopping som väskor, kläder och skor. Vi ska 2 dagar till Kairo med, brukar där finnas tid för shopping? Andra tips?
Vad ligger priserna på?
Och sen undrar jag det där med alkoholen som jag försökt läsa mig till. Varför måste man åka inom 24 timmar till det där taxfree stället? Är inte lokala drycker ok? Läste någonstans att det bara gällde 24 timmar på starkspriten på taxfree, men att man kan köpa öl och vin hela vistelsen där. Är det så?
Någon som har något annat tips eller rent av ska dit samma period? Från mitten till slutet av september.
Sist men inte minst. Bör man ha någon annan spruta än Hepatit A & B? Tips för magtabletter önskas. Alkogel ska inhandlas.
Mycket tacksam för svar!
|
|
|

2010-07-19, 15:18
|
Reg.datum: nov 2008
Rykte: 2
|
Arabia azur är toppen ställe. Dom har ett eget korallrev vid hotellet...så den som inte vill snorkla kan ju ligga kvar o sola... Och det korallrevet var enormt. SÅ det behövs inte att åka på ngn utflykt angående det.
Shopping finns precis intill hotellet...eller om ni tar er till Sekalla eller New hurghada. Tar ni taxi till sekalla ska ni säga till... Mc donalds så kommer ni centralt. Och till New hurghada...som är rätt långt ska ni säga till Heartbreak hotell.
Angående alkoholen så är det i den taxfree butiken den 24 timmar...eller undrar om detinte 'är 48 timmar? Det är bara där ni kan handla alkohol i egypten.
Hotellet har ju både vin o öl o drinkar. Men drinkarna smaka mest juice.
Ni kan ju även förbeställa i er taxfree katalog på planet det ni vill ha med er.
Ha det bra...
|
|
|

2010-07-31, 06:46
|
Reg.datum: jan 2008
|
Hej tjejer!
Jag och min fru och några vänner åker också i mitten av sept (13) till detta hotell.
Jag kan inte svara på alla frågorna edtersom det är första gången vi åker till Egypten men när det gäller alkohol så brukar vi på våra resor köpa taxfree på planet och går inte det så på Kastrup så vi har det sedan under vistelsen. Vi har inte gått till lokala taxfree i de arabiska länder vi tidigare varit på.
Sprutan så har vi tagit Hep A. Alco gel är ett måste och även våtservetter på hela resan att ha i väskan. Vi tog todigare alla ett vaccin mot magsjuka (man drack denna) då vi skulle till thailand men blev dåliga ändå. Denna gång hoppar vi över detta och hoppas att det går bra ändå
Shopping har man läst till sig här på sajten att det finns både utanför hotellet men även en bit (1.6 km) till vänster när man kommer ut från hotellet Nu har jag totalt glömt vad byn kallas men står här i sajten.
Det vi gillar mest är att promenera på stranden så jag hoppas det finns den möjligheten men även kolla fiskarna om möjlighet finns.
Undrar om någon som varit på hotellet vet om det finns Wlan att koppla upp sig på, alltså trådlöst internet?
Hoppas ni och vi får en trevlig resa med mycket sol, bad och upplevelser
Hälsningar // Arne
Senast redigerad av ArLo den 2010-07-31 klockan 06:52.
|
|
|

2010-08-05, 23:55
|
|
|
Bokat och klart
Vad roligt att höra lite om hotellet! Det tackar vi för!
Jag och min kompis ska också åka den 13 september till detta hotellet, så Arne... vi ses på kastrup!
Ha det bra!
|
|
|

2010-08-06, 06:48
|
|
|
Hej.
Vad ska ni med sprit till. Det är gratis på Hotellet.
|
|
|

2010-08-06, 07:19
|
|
Hej
Ja då ses ci på taxfree:-) Bara att hålla utsikt efter en vit käpp..;-)
ha de gott!!
|
|
|

2010-08-06, 07:24
|
|
Vad ska ni med sprit till. Det är gratis på Hotellet.
Hej
Det är vi väl medvetna om men ibland kan det vara skönt att slippa gå ner till baren och hämta upp ett glas till rummet om man sitter och kopplar av på em/kväll, man har ju semester:-)
Ha de..
|
|
|

2010-08-09, 21:09
|
Reg.datum: jun 2010
|
Arabia
Hej! Ska försöka svara dig på några frågor du har.
Snorkling, på Arabia finns en firma som säljer resor, Blue Waves. De har en disk vid receptionen men brukar sälja resorna ute på piren. Det är ett registrerat företag med allt vad det innebär med kontroller osv. En tur med dem blir en oförglömlig resa och den av er som inte vill snorkla kommer säkerligen att ångra det valet! Men båtresan i sig är värd pengarna, ni kommer att åka till Paradise Island där ni får gå i land och sola o bada. Mohamed och Mido heter killarna som säljer, hälsa från Eva, vän till Thomas.
Snorkelutrustning finns både att hyra på piren om man vill snorkla där, köpa lite var som helst, inte så dyrt. Vid båtresan ingår lån av utrustning.
Alkohol är ju inget man direkt överdriver med när man är i ett muslimskt land och jag antar att ni har "all inclusive" om ni bor på Arabia och då är det bara att hämta. Hur det är om man ska köpa veta jag faktiskt inte men det är säkert inga problem eftersom de alltid behöver pengar och skulle nog inte vägra sälja.
Shopping är nog bäst på Sheraton street, stora turistgatan i Sekala eller gatorna omkring. Pruta runt 70 % och sluta vid 50%. Låtsas att du inte är intresserad och le aldrig mot ngn när du handlar.
Personligen tycker jag alcogel är överdrivet, var ner tre veckor i somras och åt allt från grönsaker, frukt, kött mm och jag bodde INTE på hotell och har aldrig varit magsjuk därnere. Ett renligare folk får man leta efter.
Jag tog ett vaccin mot magsjuka som min familjeläkare skrev ut i januari när jag åkte. Bra att ha med sig är vätskeersättning, ev. ngt mot diarré och åksjuketabletter om man är känslig för sjösjuka. Det kan blåsa ganska bra.
Discon finns lite överallt, Hard Rock mm. Testa gärna en egyptisk cofféshop o ta en Shisha (vattenpipa) finns överallt.
Och framförallt, ha en riktigt skön vecka!
|
|
|

2010-09-01, 18:05
|
|
|
Arabia
Tack för all information jag fått!
Super bra, verkligen..
Teddie, det var precis denna sortens information jag sökte.. Hoppas du hinner läsa detta innan vi åker, men vet du vad båt/ snorkelturerna kostade "typ".
Prutningen kommer bli kul efter ett tag... och jag ska försöka hålla undan leendet...
JJa, inte behöver man så mycket sprit, men hörde av nån att det inte var så bra där, men fått höra annat nu... Så jag ska inte köpa mer än så..
4000 i fickpengar på 2 veckor.. Räcker det? Då ska det räcka till några(kanske 3) båt/snorkelturer och även lite extra om man hittar nåt kul att köpa, men har hört att man inte kan shoppa nåt vidare där.
Var det vaccinet man dricker som du tog här hemma... som man ska ta en vecka innan eller var det nåt annat. Tack för tipset med vätske ersättning... den ska jag komma ihåg...
Detta ska bli såå roligt..
Blåser det mycket på stranden menar du... idag när jag tittade på bilderna såg jag att det såg ut att blåsa massor... Blåsigt ställe över lag eller menade du ute till havs?? =)
Tack tack för din tid att svara!!
Meloa
|
|
|

2010-09-01, 19:48
|
Reg.datum: jun 2010
|
Arabia
Hej igen!
Jag har för mig att snorkelturen kostade 400 LE o då ingår lunch o utrustning samt en video som de filmar under resan! Vad barn kostar vet jag inte.
Vaccinet är det du dricker, ja. Man tar en dos ngr veckor innan o en precis innan.
Att det blåser kommer ni att uppskatta. Det är mest blåsigt på förmiddan och sen brukar det lugna ner sig. På piren finns vindskydd.
Jag skrev att firman hette Blue Waves men det ska vara Blue seas, det andra är massagen!
Hoppas du fått svar på frågorna och njut av resan! Ha det bra!
Senast redigerad av Teddie den 2010-09-01 klockan 19:52.
Anledning: Glömt information
|
|
|

2010-09-01, 22:28
|
Reg.datum: aug 2010
|
Har ett par polare...
...som blev ordentlig Shanghaiade ifjol av den lokala snorkelarrangören på just detta hotell och i det fallet var det priset som inte riktigt höll den nivå som kan anses normal. Kolla med COLONA DIVERS | DIVING HURGHADA | DIVING EL GOUNA | DIVING SHARM EL SHEIKH | MINISAFARIS de har skandinavisk personal och hämtar vid ert hotell vilket innebär att ni, utöver en garanterat bra snorkling, får en gratis sightseeingtur genom Hurghada på väg till och från dykcentret.
För övrigt så skall ni se till att ni inte missar att göra ett besök hos göteborgstjejerna, Jessica och Malin, som driver restaurangen Del Mar i norra Sekalla precis vid rondellen med sjöjungfrun.
I en annan del av Degerfors
Senast redigerad av Krezz den 2010-09-01 klockan 22:35.
|
|
|

Igår, 00:17
|
|
|
Hmm, det är detta som gör det lite svårt.. =) Alla säger olika... =)
Tror du inte det hjälper att man är medveten om priserna... vet jag att det ska kosta runt 350-400 så betalar jag inte 600? Det e svårt det där...
Jag ska nog slut tänka så mycket o helt enkelt ta det för vad det är.. =)
Blåsten oroar mig dock... mina ögon är lite vindkänsliga.. =)
De kunde inte svara på apollo om man hade uttags automat på hotellet... (det stod inte i katalogen och det e väl den infon de har)
Någon som vet det? Vill inte ta ut på en bankomat mitt i stan...
|
|
|

Igår, 08:15
|
Reg.datum: aug 2010
|
Det finns flera uttagsautomater...
...i Sekalla och jag brukar själv använda nån av dessa och då nån av de som har en bank "vägg i vägg" ifall det mot förmodan skulle hända nåt med kortet. När det gäller snorklingen så tar Colona 20€ för en heldag så däromkring bör priset hamna och återigen så rekommenderar jag dem före de lokala "arrangörerna".
I en annan del av Degerfors
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|