ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-06-17, 15:21

dm_82

Nykomling
dm_82 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard Magsjuka!
det stpende ämnet..

ngn som har erfarenheter?

Angående om man ska eller inte ska ta dukoral..

personligen tror jag det handlar mer om god handhygien..

Gammal 2010-07-19, 09:47

Pelleman

Standard
Var på Guadeloupe i västindien för 1,5 år sedan och alla dom hade tagit Ducoral blev duktigt magsjuka medans de enda som INTE tagit det (jag + en till) var de som inte blev dåliga. Skadeglädjen nådde oanade gränser :-)

Om man skall vara elak så kan man säga att ALLA blir magsjuka i Egypten - utom jag. T.o.m. min sambo och hennes familj som är uppväxta där nere blir dåliga. Jag hävdar å andra sidan att det är upp till dig själv. Sköter du hygienen till punkt och pricka med alcogel osv så klarar man sig. När jag skriver "till punkt och pricka" så menar jag det bokstavligen. Folk tror felaktigt att det är maten de blir sjuka av men det stämmer inte. Den främsta smittkällan är sedlar och mynt samt att folk stoppar fingrarna i munnen/näsan/ögonen osv.. Mitt tips är att om du betraktar hela din omvärld som Ebola-smittad och agerar där efter så är riskerna små.
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 11:39

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 3

Standard
handhygien är en stor del av problemet ifall du har ovanan att doppa fingrarna i munnen stup i minuten

personligen har det mer med tillfälle,restaurang,typ av mat.
Sen tål vi alla olika bakterierna i maten utomlands.

Personligen aldrig blivit riktigt magsjuk däremot blir jag alltid dålig i magen en dag oavsett resmål , och jag ser det som ett sätt för magen att vänja sig vid bakterierna i maten på resmålet.

Tvättar händerna helt normalt , vem fan håller på o duttar med alkogel o skit ,behövs inte om du nu inte har doppat händerna i ett avlopp eller lik eller annat.
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 12:21

Pelleman

Standard
Det varierar naturligtvis från person till person men jag hävdar ändå att det är händerna och inte maten som är den primära smittvägen. Det är inte äpplet du blir dålig av utan din besudlade hand som som tar i äpplet. Eller när du lägger in en snus, eller petar dig i näsan eller kliar i dig i ögat osv. Listan kan göras lång.

Visst har det hänt att folk har fnyst åt mig för att jag alcogelar mig innan jag lägger in en snus men några dagar senare när hela resesällskapet - utom jag - ligger och kaskadspyr så är de inte lika mopsiga. Just den situationen har uppstått vid ett flertal tillfällen, inte bara i Egypten.

Jag äter normalt sett precis allt när jag är ute och reser men sist när jag var i Sharm så såg jag en sushi-restaurang och då slog det mig att om det är någonstans i världen man INTE skall äta sushi så är det nog i Egypten...
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 12:34

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
I Egypten använde jag alkogel till händerna, men annars när jag varit utomlands har jag inte använt det alls.

I Thailand drack jag till och med kranvattnet utan att det gav någon inverkan på mig.
Svara med citat

Gammal 2010-07-23, 14:26

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Nu har jag rest och bott periodvis i Egypten många gånger. Jag har aldrig blivit sjuk en enda gång! Ätit glass, sallad, skaldjur mm mm Från små, små ställen som är bara typ hål i väggen. Ett ställe var till och med mek verkstad på dagarna inne i Kairo. Skaldjur från små "korv vagnar" i Suez.Men jag har aldrig blivit sjuk. Men så är jag noga med handhygienen hela tiden! Direkt efter jag har tagit i pengar så alcogel. Eller när man varit ute på stan etc. Speciellt om man är nagelbitare, snusare. Maken som är Egyptier blev sjuk första gången han var nere efter han flyttade hit pga han drack samma vattnen som han alltid har druckit sen barnsben.
Hotellen där nere är väl medvetna om problemen och därför så är hygienen på hotellens mat mycket höga. All is tex är från flaskvatten.

Gammal 2010-08-19, 01:56

egyptenguiden

Medlem
egyptenguiden är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard Herre Jösses
Herre Jösses, när skall denna myt om den egyptiska magsjukan lämna forumet? I vinter blir egypten sveriges största resmål efter mallorka med över 200.000 resenärer...Många, MÅNGA av dessa är (liksom i mallorka) återkommande resenärer, och många av dessa börjar nu köpa hus i egypten (i elgouna startades förra året en svensk skola)

Förlåt, men jag blir så trött på allt detta tjat om magsjuka i egypten.
avliva myten NU!

Jag har varit resledare över halva världen under 10 år och bott i egypten nästan lika länge, och jag kan räkna på ena handens fingrar de fall jag haft magsjuka resenärer.

Kan vi inte en gång för alla avliva myten om egypten=magsjuka?
Alternativ till att resa någonstans utanför sverige finns ju annars - själv kampar jag på öland under sommrarna - och i år var den stora "nyheten" att Kristdemokraternas ledare Göran Hägglund blev magsjuk under sin sommarvistelse på öland pga vattnet. Det kommer inte avskräcka mig från att resa från egypten till öland!

Johannes

LundinOrient och Egyptenguiden - Allt om Resor till Egypten Hurghada,Sharm el Sheikh, Almaza Bay, Kairo, Luxor - Allt du behöver om din Resa till Egypten

LundinOrient och Egyptenguiden - Allt om Resor till Egypten Hurghada,Sharm el Sheikh, Almaza Bay, Kairo, Luxor - Allt du behöver om din Resa till Egypten
Svara med citat

Gammal 2010-08-24, 08:55

super_roc

Nykomling
super_roc är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Standard
Var i Egypten för 2 år sedan och hade inga problem med magsjuka eller ens i närheten.
Har också varit i Indien och ätit "ute" varje dag i 2 veckor med magen i behåll.

Tror mer på tur och otur när det gäller mat utomlands (och hemma).

Har ett finfint exempel.
Var i Thailand för ca 10 år sedan med min kusin. Ingen av oss tog något för magen medan våra "grannar" på hotellet tog väl i princip allt som gick att ta för att skydda sig....gissa vilka som låg på hotellrummet i 4-5 dagar.
Svara med citat

Gammal 2010-12-11, 11:09

Gäst

Angry Är INGEN myt!
Alltså att komma och påstå att det vore myt och överdrivet att folk blir magsjuka i Egypten är okunskap! Var i Egypten en vecka med sambon och väl hemma blev vi skitdåliga,...TROTS vidtagna åtgärder såsom spritande av händer, inte druckit deras vatten etc. Även vaccinerade var vi också. Vi var dessutom lite köriga i magen när vi var där men när vi kom så slog kroppen fullkomligt bakut.
Har bland annat lämnat avföringsprov på sjukan och när jag ringde några dagar senare för att förhöra mig om hur det gick med det så sa sköterskan i luren , och jag citerar, " Egypten?...åh, varför åker alla dit när de kommer hem sjuka?.....här ringer det massa människor som varit där och är dåliga"....det tycker jag säger en hel del!

Vidare har jag aldrig varit såhär sjuk någon gång, iaf gällande magåkomma. Vill aldrig i livet återvända till det smutsiga landet och kanske få en sån här välta till med magsjuka. BLÄ. O när du säger "alla" blir inte sjuka, nej, finns såklart dem som klarar sig..men du måste väl förstå att om man blir riktigt dösjuk i magsjuka så kanske man inte är så sugen på att åka dit igen?

Usch för Egypten....himla tur att vädret, servicen, och havet var så underbart...annars är det inte mkt att ha!
Svara med citat

Gammal 2010-12-11, 11:38

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Alltså att komma och påstå att det vore myt och överdrivet att folk blir magsjuka i Egypten är okunskap! Var i Egypten en vecka med sambon och väl hemma blev vi skitdåliga,...TROTS vidtagna åtgärder såsom spritande av händer, inte druckit deras vatten etc. Även vaccinerade var vi också. Vi var dessutom lite köriga i magen när vi var där men när vi kom så slog kroppen fullkomligt bakut.
Har bland annat lämnat avföringsprov på sjukan och när jag ringde några dagar senare för att förhöra mig om hur det gick med det så sa sköterskan i luren , och jag citerar, " Egypten?...åh, varför åker alla dit när de kommer hem sjuka?.....här ringer det massa människor som varit där och är dåliga"....det tycker jag säger en hel del!

Vidare har jag aldrig varit såhär sjuk någon gång, iaf gällande magåkomma. Vill aldrig i livet återvända till det smutsiga landet och kanske få en sån här välta till med magsjuka. BLÄ. O när du säger "alla" blir inte sjuka, nej, finns såklart dem som klarar sig..men du måste väl förstå att om man blir riktigt dösjuk i magsjuka så kanske man inte är så sugen på att åka dit igen?

Usch för Egypten....himla tur att vädret, servicen, och havet var så underbart...annars är det inte mkt att ha!
Håller med till 200 %, kommer heller aldrig att åka dit mer, och den reseledare som påstår att hon kan räkna de magsjuka hon har haft på sina år där på sin ena hands fingrar, hon är väl en sådan som ingen får tag på när det behövs.
Svara med citat

Gammal 2010-12-11, 12:04

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Jag hävdar att det INTE bara är den personliga hygienen. Jag har suttit i restaurangen på ett 4-stjärnigt hotell, där man plockade ut maten från en gäst och som inte ätit upp maten (köttet), och där jag satt och kunde titta in i köket så såg jag hur dom la över köttbiten till en annan gäst och bar in i restaurangen igen.

Nu så här i efterhand ångrar jag mig jättemycket att jag inte sa nått till gästen som fick den begagnade maten. Och jag är inte alls förvånad över att man gör så, för med deras kultur så skulle dom inte tveka att blåsa den egna familjen.

Jag har sagt det förut och gör det igen. Jag sätter ALDRIG min fot i Egypten igen. Man åker på semester för att slapna av, ta det lungt och käka gott. Inget av detta stämmer in på Egypten. Håll er borta, det finns över 200 andra länder att välja på.
Svara med citat

Gammal 2010-12-11, 12:08

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Krezz Visa inlägg

...och därmed så förkastar ni alla tidigare inlägg som säger att man visst kan åka till Egypten utan att bli magsjuk. Jag har personligen varit nere i Egypten 15 gånger och jag har aldrig vaccinerat mig eller "spritat" mina händer trots(?) detta har jag ALDRIG blivit sjuk. Hur passar det in i din teori om att alla blir sjuka därnere?

Det olyckliga med myten om att man blir sjuk i Egypten är att det är de som blir sjuka som måste avreagera sig med denna typ av bittra uttalanden medan de som klarar sig håller tyst och med glädje, tack och lov, återvänder till detta land.

De gånger jag blivit magsjuk har varit här hemma Sverige så frågan är om jag skall emigrera?

Kom ihåg att "Tomma tunnor skarmlar mest..."
Att alla blir sjuka är kanske en överdrift, det kanske bara är 90%. Vad som däremot stämmer är att alla där nere försöker blåsa en på pengar. Och min flygresa hem från Egypten är bland det värsta jag varit med om. Köerna till toaletterna och stanken från toalleterna är inget jag vill uppleva igen.
Svara med citat

Gammal 2010-12-11, 12:38

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Egypten kommer inte överleva som resmål.
Svara med citat

Gammal 2010-12-11, 12:50

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Ta valfritt land på jorden. Ryssland, Haiti, Nordkorea, Chile, Jordanien, Gerogien, Japan. Ja vart som helst utom till jordens baksida.
Svara med citat

Gammal 2010-12-11, 13:10

Gäst

Standard Att turister bli magsjuka är inget konstigt
Att bli majsjuk är ganka naturligt. Bakteriefloran är en helt annan än den vi är van vid och när den byts ut i våra kroppar så sker en del aktivitet i magen med oönskat resultat som följd. En del av oss drabbas dessutom värre än andra, så är det. Är du dessutom ute och reser runt på egen hand utsätter du dig för större risker än om du är på ett all inklusive-hotell.
Jag tycker det är lite väl kategoriskt, som egyptenguiden påstår, att det skulle vara en myt att folk blir magsjuka. Turister blir magsjuka mellan varven, det är helt naturligt.
Jag har själv varit i Egypten ett flertal gånger, såväl på All inkusive som rest runt på egen hand. I bland har jag blivit magsjuk, andra gånger inte. I blanad regält däckad, andra gånger har det stannat vid ett toalettbesök och lite magknip. God handhygien och att äta nylagad mat minskar risken, men inte helt och inte alltid. Det vore lögn att påstå något annat.
Vill någon ta del av mina erfarenheter om Egypten, är ni välkomna att gå in på www.feria.se, där står det även lite om vad man kan göra för att minska risken för magsjuka.
Svara med citat

Gammal 2010-12-11, 19:58

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Ta valfritt land på jorden. Ryssland, Haiti, Nordkorea, Chile, Jordanien, Gerogien, Japan. Ja vart som helst utom till jordens baksida.
Jordens baksida, det var det bästa jag hört om Egypten, möjligen skulle man kunna tillägga att det är jordens sopstation.
200 länder som är bättre är kanske att ta i, men 200 bättre semesterplatser är mycket lätt att hitta.
Att det är bara de som blir sjuka som skriver är nog lite fel, här är bara en promille av folk inne på saiten, jag fick i veckan ett telefonsamtal från en bekant som var skitförbannad på sig själv för att han inte lyssnat och trott på mig, nu har de legat över två veckor med kramper och eländes elände efter hemkomsten från "jordens baksida och sopastation."
Svara med citat

Gammal 2010-12-12, 11:25

Bjäre

Medlem
Bjäre är inte uppkopplad
Bjäres avatar

Reg.datum: mar 2009

Thumbs up instämmer med föregående
Har gjort flera resor till Egypten och med sunt förnuft (?) har samtliga klarat sig utan magsjukdomar. Det är en annan bakteriekultur, det måste man ha i beräkning. Men att anklaga Egypten för ett smutsigt land, ja då har man kanske inte rest till så många länder. Framförallt inte tittat in i svenska restauranger....?
Med dagens enorma utbud av resmål kan vi fritt välja och jag väljer självklart Egypten ännu en gång. Egyptiernas gästvänlighet, de rena o fräsha hotellen men framförallt det fantastiska vattnet och livet under vattenytan.
Svara med citat

Gammal 2010-12-13, 15:51

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Citat:

Jag hävdar att det INTE bara är den personliga hygienen. Jag har suttit i restaurangen på ett 4-stjärnigt hotell, där man plockade ut maten från en gäst och som inte ätit upp maten (köttet), och där jag satt och kunde titta in i köket så såg jag hur dom la över köttbiten till en annan gäst och bar in i restaurangen igen.

Nu så här i efterhand ångrar jag mig jättemycket att jag inte sa nått till gästen som fick den begagnade maten. Och jag är inte alls förvånad över att man gör så, för med deras kultur så skulle dom inte tveka att blåsa den egna familjen.

Jag har sagt det förut och gör det igen. Jag sätter ALDRIG min fot i Egypten igen. Man åker på semester för att slapna av, ta det lungt och käka gott. Inget av detta stämmer in på Egypten. Håll er borta, det finns över 200 andra länder att välja på.
Så gör man ju dåliga restauranger i Sverige också? och troligtvis i alla andra länder i världen också.

Gammal 2010-12-13, 16:00

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Citat:

OK Detta händer även i England och här i Sverige! Sett detta med egna ögon. Då kan man ju itne äta där heller... Snälla tror du att det är bara i Egypten detta händer?!
Sen tycker jag det är väldigt rasistiskt och visar på en väldig okunskap att hävda att att deras kultur gör att de skulle blåsa sin familj eller andra. Som om inte det finns här med... Snacka om att dra alla över en och samma kam...

Gammal 2010-12-23, 10:10

Gäst

Angry men suck...
Citat:
Ursprungligen postat av Krezz Visa inlägg

...och därmed så förkastar ni alla tidigare inlägg som säger att man visst kan åka till Egypten utan att bli magsjuk. Jag har personligen varit nere i Egypten 15 gånger och jag har aldrig vaccinerat mig eller "spritat" mina händer trots(?) detta har jag ALDRIG blivit sjuk. Hur passar det in i din teori om att alla blir sjuka därnere?

Det olyckliga med myten om att man blir sjuk i Egypten är att det är de som blir sjuka som måste avreagera sig med denna typ av bittra uttalanden medan de som klarar sig håller tyst och med glädje, tack och lov, återvänder till detta land.

De gånger jag blivit magsjuk har varit här hemma Sverige så frågan är om jag skall emigrera?

Kom ihåg att "Tomma tunnor skramlar mest..."

Liveaboard - Dykresor över hela världen

men herre min jävla get, jag sa att det det är ingen myt att man kan bli JÄTTEsjuk och att det väldigt mkt mer vanligt förekommande än vad den där "reseledaren" påstod! Skulle sjukvården ljuga menar du när de säger att de blir nedringda och tätt kontaktade av folk som blivit sjuka efter resa till Egypten?!

Vidare så menade jag att det är väl SJÄLVKLART att man inte riktigt gillar ett resmål som man blivit jättedålig av? Klart man drar sig för det stället och kanske inte direkt rekommenderar det till andra? Klart man blir bitter och irriterad när man kommer hem och är jättesjuk efter ett resmål som man hade förväntningar på , ett resmål där man vidtog ordentliga åtgärder, där man försökte följa alla goda råd etc!
Dessutom tycker jag inte vi pratar om någon vanlig magsjuka här utan något extremt....har aldrig , t.e.x , behövt besöka sjukhus när jag varit magsjuk tidigare.

Du får gärna emigrera om du får magsjuka i Sverige...inte mig emot. Varsågod.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8