|
|

2010-12-23, 10:16
|
|
|
Förresten...
så har det nu gått cirka 3 veckor sen jag kom hem och min mage är fortfarande en aning ur spel. Var det vidrigaste jag varit med på åratal.
Vad det beträffar huruvida Egypten inte skulle överleva om sådär 90% blev sjuka....nu är det ju så att jag hört och vet folk som åker tillbaka trots enorma magsjukor och annat de råkat ut för. ( hur de nu finner motiveringen till det kan iaf jag undra över ....)
|
|
|

2010-12-23, 10:16
|
Reg.datum: jan 2007
Rykte: 6
|
Inte lär sjukvården bli nerringda av dom som åkt dit och inte blivit magsjuk.... Säger bara som van egypten resenär så vet jag att man kan klara sig utan magsjuka eftersom jag aldrig blivit det under mina många OCH långa resor dit!
|
|

2010-12-27, 20:30
|
|
|
ja?
Citat:
Ursprungligen postat av Krezz
För det första så är det svårt att ta anonyma insändares inlägg på allvar, för det andra så tänker jag fortsätta resa till Egypten, för det tredje så hoppas jag att din mage finner ro på nåt annat resmål och för det fjärde så har ditt godkännande av min emigration fått mig att inse att du kanske "Inte har alla...", ja du kan säkert hitta nån variant på detta som passar just dig!
|
....och ditt svar här nu visade verkligen vem du är. Ha så trevligt.
|
|
|

2010-12-29, 12:26
|
|
|
Magbesvär.
Ang. magbesvär! Vi var 4 st som var i Sharm nu veckan innan jul. Alla åkte på magsjuka mer eller mindre.En av oss blev ganska dålig och fick tillbringa 2 dagar i rummet, men jag har ett råd uppsök apotek det första ni kommer, de har bättre mediciner där än här.Sedan hängde den oroliga magen i sig när vi kommit hem så det är inte så trevligt. Dukoral och hepatit A plus Alkhogel, vad kan mer göra? Trots allt så var det en underbar semester på Sierra hotell, klimatet är toppen i december och har man inte för högt ställda krav på hygienen på städning m.m. så är det värt att ta risken att åka dit. Kommer att återvända med den kunskap jag har idag.
P.s Köp myggmedel!
|
|
|

2010-12-30, 15:39
|
|
|
snälla rara...
Citat:
...även om du fortfarande inte vågar röja din identitet! Tufft!
|
hahaha, "röja min identitet"...varför skulle jag inte våga det? Jesus Christ....jag heter Annika Karlsson och är bosatt i Uddevalla. Personnumret lämnar jag däremot inte ut.
Är jag "tuffare" nu?
hahahahaha.
|
|
|

2011-02-26, 18:36
|
Reg.datum: okt 2010
Rykte: 0
|
Statistik är det som gäller ;o)
Nu har jag läst igenom hela tråden och tänkte att även om den är lite gammal så ska jag skriva ett inlägg för de som framöver läser tråden.
Det är visserligen intressant att läsa om olika erfarenheter vad gäller magsjuka i Egypten, men det är inte så värst användbart att någon inte har eller har råkat ut för magsjuka i Egypten eftersom det kan vara slumpen, att någon har stålmage eller tur/otur. På min senaste resa i Egypten blev vi rekommenderade av reseguider att tvätta händerna ofta, speciellt när vi tagit i pengar. I vårt resesällskap blev 1 av 4 lindrigt magsjuk.
För några veckor sedan sammanställde jag information inför en artikel på temat Magsjuka Barn på resan och då hittade jag mycket relevant och intressant statistik för magsjuka i olika länder.
Egypten är på intet sätt värst bland länderna, utan det är utan konkurrens Indien.
Ni hittar sidan här: Magsjuka Barn på Semesterresan - RESA MED BARN
om ni vill läsa mer. Längst ner på sidan finns även källor om ni vill läsa vidare.
Men just nu är det ju inte magsjukan som hindrar oss från att resa till Egypten...
|

2011-03-02, 23:32
|
|
|
Citat:
...Brynolf Wendt, kommer från Huddinge och har bokat ytterligare en resa till Egypten. Så länge det står Gäst som signatur för dina inlägg förblir du en fegis i mina ögon!
|
Det mest korkade inlägg jag läst, vad f-n ger Oscar, Lisa, Tage eller Sara bättre respons än Gäst. Åk till Egypten och stanna där.
|
|
|

2011-03-09, 16:15
|
Reg.datum: dec 2006
|
Angående det frågan handlade om från första början, om man ska ta dukoral eller inte, så är ju dukoral mot kolera och kolera finns ju inte ens i egypten. Så även om man blir magsjuk eller ej Egypten så skyddar ju inte dukoral i alla fall.
|

2011-03-29, 22:42
|
Reg.datum: okt 2010
|
Nej det har ju black_betty väldigt rätt i...
Dukoral hjälper bara mot kolera! De som marknadsför Dukoral hävdade under en period att Dukoral även hade viss effekt mot s.k. turistmage, men det finns det så vitt jag förstår inga studier som visar.
Ska jag lägga några pengar på tabletter som förebygger magsjuka så lägger jag dem i så fall på "goda magbakterie tabletter", där finns det i alla fall viss forskning som belägger dess nytta.
Vi börjar alltid äta dessa ca en vecka innan resan och under hela resan och vi har faktiskt klarat oss väldigt bra ifrån magsjuka, även när övriga i resesällskapet har blivit magsjuka. Knappast statistiskt underlag, men ändå...
Tips för att förebygga magsjuka samt ett förslag på reseapotekslista, (speciellt för när man reser med barn) hittar ni här: Reseapotek Barn - RESA MED BARN
Ser alltid till att ha med dimor och vätskeersättning mm i reseapoteket men med tur eller goda magbakterier, så har vi inte behövt använda oss av detta i någon större omfattning.
|

2011-04-04, 22:35
|
Reg.datum: okt 2008
|
blev inte sjuk i dec. 2010 i Sharm El Sheik
10:e gånger i egypten. Nu hade jag köpt med mig deras egna starka specialmedicin via nätet för att slippa betala 500 kronor till en läkare och sen 200 kronor för en medic som man inte orkar pruta ned till 50 kronor. (Alla lurar alla där). Kostade 50 kr via nätet. Från Polen tror jag.
Sen blev jag förståss inte sjuk denna gång!!!
Medicinen heter Antinal och är ett pencilin av någon sort. Tar bort allt utom knapphålen, så det är inget man skall stoppa i sig om man inte måste. Evidensbaserat annars. DVS funkar.
Dukoral och annat trams kan man bara glömma. Liksom det där att inte ta i pengar. Jmf epidemin i Östersund. Alla åker dit via vattnet. Man skiljer inte på skit och rent vatten där nere.
Håll i hatten och var glad ändå. Några av turisterna verkar dessutom helt enkelt resistenta mot skitbakterier.
|
|
|

2011-04-05, 06:34
|
|
Hehe jo man skiljer på spillvatten och kranvatten, men visst skulle kan bli sjuk av vatten om man drack det, men det är det väl ingen som gör? Brukar du göra det eller?
|

2011-04-05, 07:05
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av jojojo
10:e gånger i egypten. Nu hade jag köpt med mig deras egna starka specialmedicin via nätet för att slippa betala 500 kronor till en läkare och sen 200 kronor för en medic som man inte orkar pruta ned till 50 kronor. (Alla lurar alla där). Kostade 50 kr via nätet. Från Polen tror jag.
Sen blev jag förståss inte sjuk denna gång!!!
Medicinen heter Antinal och är ett pencilin av någon sort. Tar bort allt utom knapphålen, så det är inget man skall stoppa i sig om man inte måste. Evidensbaserat annars. DVS funkar.
Dukoral och annat trams kan man bara glömma. Liksom det där att inte ta i pengar. Jmf epidemin i Östersund. Alla åker dit via vattnet. Man skiljer inte på skit och rent vatten där nere.
Håll i hatten och var glad ändå. Några av turisterna verkar dessutom helt enkelt resistenta mot skitbakterier.
|
Du är tuff du som köper medicin på internet och förlitar dig på att det är bra för din kropp, lever, hjärta osv.
Jag skulle inte vara säker på att det inte är nån falskförpackning eller så......?
|
|
|

2011-04-05, 09:25
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Du är tuff du som köper medicin på internet och förlitar dig på att det är bra för din kropp, lever, hjärta osv.
Jag skulle inte vara säker på att det inte är nån falskförpackning eller så......?
|
Jag har tagit risken att köpa Antinal i Egypten t o m. Is i magen. Men funkade.
|
|
|

2011-04-05, 09:29
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av black_betty
Hehe jo man skiljer på spillvatten och kranvatten, men visst skulle kan bli sjuk av vatten om man drack det, men det är det väl ingen som gör? Brukar du göra det eller?
|
Aldrig! Men vatten används i matlagning och vid avsköljning av grönsaker. Så det spelar ingen roll hur mycket man sköljer av händerna med handsprit, inte nuddar handtag etc. Egypten är ett högriskland för oss europeer. Var i Oman. Inga blev magsjuka vad jag vet.
|
|
|

2011-04-05, 14:09
|
|
Man blir inte sjuk av vattnet som är i matlagningen...
|

2011-04-05, 19:45
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
I dag är det stenhård kontroll på hur mat tillagas och i vilket vatten man använder, det är ju rena katastrofen om ett AI hotell måste stänga pga bakterier från mat.
Vissa människor reagerar mer än andra, pga att man byter bakterifloran i mat, det betyder inte att nåt är dåligt.
Var mer aktsam när du använder sedlar, sladdriga, gamla, slitna, du kan ju bara gissa hur mycket bakterier som finns där.
I Egypten kallas det väl Faraos Hämnd, när man får magsjuka och det beror i alla de flesta fall, på papperssedlar.
Jag är jättekänslig, jag har aldrig i hela mitt liv varit så dålig i magen som jag var i Hurghada, trodde kroppen ruttnat innifrån.
Min kompis var kärnfrisk hela tiden.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|