ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-06-16, 15:34

Gäst5459

Unhappy Flyga till Kairo från Hurghada
Hej,

Jag och min flickvän ska åka till Hurghada (El Gouna) om några dagar. Vi vill båda se pyramiderna och Kairo. Vi såg att fritidsresor anordnar en och två dagsturer dit med buss.
Då vi endast ska vara där i en vecka blir en två dags tur för lång tycker vi.

Någon som har erfarenhet från en-dags turerna?

Min spontana känsla är att den sex timmar långa resan med buss kommer vara olidlig i junis värme, inte minst långtråkig. Sedan vill jag inte vara styrd av ett thight schema där vi bara får en timme på egyptiska museét, jag vill också få lite frihet att själv bestämma vad jag vill se, tillexempel någon lokalmarknad.

Eftersom jag börjat tveka på fritidsresors utflyckt till Kairo har jag sökt andra alternativ, och kollade upp lokalflyget (egyptair), tydligen flög dem till Kairo från Hurghada! Flygtiden var endast en timme, till skillnad från sex timmar som jag hört att bussturen tar.

Då skulle man kunna åka till kairo på morgonen och åka hem på kvällen, således får man hela dagen i Kairo att själv disponera. Vad tror ni om den idén? Hur är det att själv upptäcka Kairo med sin flickvän?

Jag har fått negativa responer när jag pratat med närstående då dem hävdar att det kan vara farligt och besvärligt att ta sig runt, speciellt med flickvännen (närgångna araber). Jag ringde till friditsresor och dem var inne på samma linje och rekommenderade att vi åkte med de chartrade utflyckterna.

Så vad tror ni? Vad ska jag välja? Är det farligt att åka själv? Är en-dagsturen bra trots allt?
Svara med citat

Gammal 2010-06-16, 19:12

Minna

Standard
Då ni endast är en vecka i Egypten så är tvådagarsturen rätt lång, trots att det annars är den som är att rekommendera. Men visst är det mkt tid som försvinner. Däremot är det inte alls olidligt varmt på bussarna eftersom de brukar vara väldigt bra standard på dem med fin AC (snarare att man blir förkyld pga svalkan/kylan från AC), men däremot väldigt hett i Cairo, inte alls som vid kusten. Vidare är inte alls bussfärden långtråkig eftersom man kör nattetid o därmed kan sova bort mga timmar (om man kan sova på bussen) samt att, tycker jag, det är rätt kul att resa igenom ökenlandskapet, dels för att se det, dels för de stora hotellkomplex som dyker upp lite varstans. Har man sedan tur passerar man nära Suezkanalen under den tiden på dygnet (tidig morgon) då stora stoora fartyg väntar på att få gå igenom kanalen. Me like! Jag tycker de är döhäftiga. Som sagt, jag gillar bussresan men vet med mig att mga andra inte gör det!

Dessa utflykter anordnade av resebolagen brukar var väldigt bra, med ett gediget, möjligtvis lite thight schema. Men vad annars kan man förvänta sig av en endagstur? Men det är mkt man hinner med. Sen var min upplevelse att tiden man fick på Egyptiska museet var mer än tillräckligt. Sådär roligt o värst intressant var det inte. Endast Tutankhamuns mask mm. Men det behöver man inte en timme till! Sedan brukar man även hinna med en tur till Khan el Khalili (för det tror jag man gör även på endagsturerna), vilket är den den lokalmarknad du bör se o uppleva.

Haha ni är verkligen inte rutinerade Egyptenresenärer... Hur tusan tror du att du skall hinna med mer på en dag om du flyger än om du reser med Fritidsresor. Har du koll på hur mga människor det bor i Kairo. Hur mga bilar som är i ständig rörelse hela dygnet. Vilka köer det blir?? Sen skall du ha fatt i en bra taxi, chaufför med engelska språkfärdigheter. Ni skall köa, åka runt, köa ännu mer, komma fram o ha tid att gå runt o sen in i bilen igen... Absurt att tro att du skall hinna med mer om ni åker runt för egen masikn. Hur mysigt det än är att upptäcka Kairo själv med flickvännen!! Nej vet du vad...

Negativ respons här med men så är det tyvärr. Tiden kommer inte räcka till. Så värst farligt är det inte, o tjejen din behöver inte heller vara rädd (klä er rätt bara, ta kommentarer osv med en nypa salt, o ha lite skin på näsan). Attityden från egyptierna gentemot västerländska kvinnor märks i Kario, men än mer i El Gouna, så där bör ni vara lika införstådda med klädkoder osv. Å andra sidan är det El Gouna ni skall till, så så värst nära Egypten kommer ni inte då ni skall bo på en ort endast uppbyggd för turister. Fin ja, men rätt tradigt.
Svara med citat

Gammal 2010-06-17, 11:22

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Ja bussturen tar verkligen lång tid tyvärr. Bussarna är inte alls dumma och riktigt sköna att åka i.
Ta sig runt själv i Afrikas största stad på egen hand under en dag är väldigt svårt om du inte vet vart du ska och kan arabiska. Bara mellan pyramiderna och Museet är det ett par mil. De flesta i Kairo kan inte tala engelska. Men det är en underbar stad som är väl värd att upplevas! Inte bara Pyramiderna och museet utan även Khal el Khalili, världens största basarområde. Vi använder oss av en och samma kille som kör oss runt när vi är nere och som pratar engelska. Även om min man är Egyptier och varit många gånger i Kairo så har han svårt att hitta. Vi tycker det är enklast så. Tycker ni ska absolut åka dit!

Gammal 2010-06-17, 16:19

dm_82

Nykomling
dm_82 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard charter
jag har åkt med buss med apollo från hurghada, fungerade väldigt bra med bra bussar =)

Gammal 2010-06-17, 17:05

Thezz88

Nykomling
Thezz88 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 0

Standard
hej!

Jag och min kille var i kairo -08 vi åkte då på en tvådagars tur med fritidsresor.
Enligt min mening var det alldeles för lite tid. Kan baar tänka mig hur det är att åka på endagars. Jag skulle starkt avråda från detta sattsa på detta någon annan gång när man har mer tid.

Men jag har faktiskt erfarenhet av att flyga i egypten med. Då min kille blev fruktansvärt åksjuk under bussresan till kairo (krogiga vägar och dåligt med mat) valde vi att åka flyg tillbaka till hurgada från kairo. Vi fick massor av hjälp av reseledaren med att ordna nr till flygpalatsen för att kolla flyg och boka biljetter. Fick även hjälp av den lokala gudien att ordna med saker. Vi hade en jättebra resa tillbaka till hurgada och allt gick bra. Men jag skulle ALDRIG rekomendera någon att åka flyg och göra en egen resa när man aldrig har varit där och inte hittar och inte kan något. ALDRIG!
Vi hade några väldigt snälla grannar på vårat hotell som var snälla och tog hem de saker vi handlat så vi slapp packningen.
Sen var den lokala guiden en klippa, hon bodde inte jätte långt ifrån flygplatsen så hon följde med oss i taxin till flygplatsen så att vi skulle komma fram rätt och verkligen till rätt plats. Våran taxichafför snackade visserligen lite engelska men det är det inte alla som gör. Sen tror jag inte att man hittar dit man vill och kommer fram till de platser man vill. Som någon tidigare skrev är det ENORMT mycket trafik. Och då pratar vi inte bara bilar och bussar. utan på vägarna är alla välkommna. Folk går, cyklar ,åker moppe, bil, buss rider åsna, eller kör häst och vagn. Förstå då vilket kaos det är. Ibland är det bilköer i timmar.
Men som sagt. Jag skulle inte rekomendera att åka själva. Men man kan ju ha tur och hitta bra folk som är villiga att hjälpa till och så men tror det är svårt. men det kan ju vara ett äventyr isäg. =)

Ha en trevlig semester iallafall.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8