ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-14, 09:38

Snorkeltokig

Medlem
Snorkeltokig är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 4

Smile Giftun Island
I slutet av april bär det iväg till Makadi bay/Makadi palace igen. Den här gången utan barn. Vi ska bara stanna en vecka den här gången så slappa och leva lyxliv står på agendan =)! Inte speciellt svårt att leva upp till det när man bor på Makadi Palace.

När vi var där sist hörde vi mycket talas om Giftun Island och jag är nog lite sugen att ta mig dit. Om vi beslutar oss för att åka så kommer vi att åka med Colona divers Vi använde oss av dem förra gången och då vid två tillfällen på deras snorkelutflykt samt delfinsafarin. De kan verkligen rekommenderas. Alternativt åker vi med Ving.

Jag vet att de är dyrare än många andra lokala utflyktsarrangörer men de är billigare än Vings egen.

Min fråga som lyder är dock om det verkligen är värt pengarna? Vad är det som är så speciellt med denna ö?

Mvh
Madelene
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 10:27

jumbii

Medlem
jumbii är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkeltokig Visa inlägg

I slutet av april bär det iväg till Makadi bay/Makadi palace igen. Den här gången utan barn. Vi ska bara stanna en vecka den här gången så slappa och leva lyxliv står på agendan =)! Inte speciellt svårt att leva upp till det när man bor på Makadi Palace.

När vi var där sist hörde vi mycket talas om Giftun Island och jag är nog lite sugen att ta mig dit. Om vi beslutar oss för att åka så kommer vi att åka med Colona divers Vi använde oss av dem förra gången och då vid två tillfällen på deras snorkelutflykt samt delfinsafarin. De kan verkligen rekommenderas. Alternativt åker vi med Ving.

Jag vet att de är dyrare än många andra lokala utflyktsarrangörer men de är billigare än Vings egen.

Min fråga som lyder är dock om det verkligen är värt pengarna? Vad är det som är så speciellt med denna ö?

Mvh
Madelene
hejsan!
jag själv hade tänkt att ta en sista minuten till egypten i slutet av april, början av maj!

Jag var på en snorkeltur till Giftun Island, med Aqua center.
Om man tycker om att snorkla, så är det värt att åka iväg bara för att se fiskarna, men själva ön var inget som föll mig i smaken. Visst, det var jätte fint och så, men om jag hade vetat om att det bara var en stor strand med ett fik på så hade jag nog avstått eftersom jag inte tycker om att snorkla (kan bara använda glasögonen, kan inte andas genom pipen :P )
Men däremot finns det en hel del fiskar en liten bit ut vid stranden som är fina att titta på.
hoppas att ni får en underbar vecka!
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 12:51

Gäst

Standard
Håller med, det är bara en stor sandbank. Fint att snorkla där men annars inget. En segeltur ger lite mer tycker jag.
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 13:00

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Reg.datum: jan 2009

Standard
Tycker absolut att ni ska åka dit, snorklingen är helt underbar, de fina korallreven, med fiskar i alla möjliga färger och vit sandstrand. Ön i sig är något av de finaste, rekommenderar giftun island (mahmya beach) stort! Bilder finns på min profil, från resan till hurghada, giftun island förra året
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 16:09

Snorkeltokig

Medlem

Smile
Citat:
Ursprungligen postat av bn95 Visa inlägg

Tycker absolut att ni ska åka dit, snorklingen är helt underbar, de fina korallreven, med fiskar i alla möjliga färger och vit sandstrand. Ön i sig är något av de finaste, rekommenderar giftun island (mahmya beach) stort! Bilder finns på min profil, från resan till hurghada, giftun island förra året
Oj vilka fina bilder =D! Saken är den att utanför vårt hotell (Makadi Palace) finns ett fantastiskt rev att snorkla i så just den här biten med bra snorkling kommer vi att få i massor ändå. Om jag förstått saken rätt (från dig och de andra som svarat på min fråga) så kan jag förvänta mig en makalös vacker strand och kanonbra snorkling men annars inget annat?
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 21:39

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Citat:

Oj vilka fina bilder =D! Saken är den att utanför vårt hotell (Makadi Palace) finns ett fantastiskt rev att snorkla i så just den här biten med bra snorkling kommer vi att få i massor ändå. Om jag förstått saken rätt (från dig och de andra som svarat på min fråga) så kan jag förvänta mig en makalös vacker strand och kanonbra snorkling men annars inget annat?
Det stämmer nog. Åk dock gärna dit med apollo som arrangör eller likande, det är väldigt lätt att man hamnar i egyptiers händer, de kan lätt lura en och de flesta äger gamla båtar med dålig utrustning.
Vistelsen i sig är helt underbar och ni kommer inte att ångra er!
Dessutom är detta afrikas 3:e finaste ställe.
Vi hade ett jätte vackert rev som låg vid hotellet (Hilton hurghada long beach resort), men det är alltid kul att se mer!
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 22:06

4friends Hurghada

Nykomling
4friends Hurghada är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Citat:

Det stämmer nog. Åk dock gärna dit med apollo som arrangör eller likande, det är väldigt lätt att man hamnar i egyptiers händer, de kan lätt lura en och de flesta äger gamla båtar med dålig utrustning.
Vistelsen i sig är helt underbar och ni kommer inte att ångra er!
Dessutom är detta afrikas 3:e finaste ställe.
Vi hade ett jätte vackert rev som låg vid hotellet (Hilton hurghada long beach resort), men det är alltid kul att se mer!

apollo tar 380 pund om jag inte minns fel. då ingår ingen utrustning heller. De skrev de inte i pärmen.
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 22:17

Gäst

Standard
Om du inte är helt såld på Giftun så ska du absolut åka med
en lokal arrangör! Vår var fantastiskt trevlig, båten fin, bra utrustning
och god mat! Priset var dessutom mer än hälften så billigt som vårat
resebolags (Ving) pris!
Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 13:34

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av 4friends Hurghada Visa inlägg

apollo tar 380 pund om jag inte minns fel. då ingår ingen utrustning heller. De skrev de inte i pärmen.
Observera att jag skrev apollo eller liknande, vi åkte med lokal arrangör, vilket vi ångrar. Men det finns antagligen lokala arrangörer som är bra, kolla noga först i vilket skick båten är osv!
Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 14:06

Snorkeltokig

Medlem

Smile
Stort tack för alla svar =). Jag har ännu inte riktigt bestämt mig för hur jag vill göra. Det enda jag vet med säkerhet är att åker vi så blir det med Colona Divers eller Ving. Det finns säkert massor med bra lokala arrangörer men jag vill veta vad jag får och det här med säkerhet känns jätteviktigt. Såg en del båtar som tillhörde lokala utflyktsarrangörer och det var båtar iaf inte jag skulle sätta min fot på. Jag känner dessutom att jag inte riktigt har ork eller lust att försöka hitta de där bra och billiga utflyktsarrangörerna.

Har ni fler synpunkter på varför man bör besöka denna lilla ö så tipsa mig mer än gärna då jag fortfarande inte känner mig övertygad om att det är värt att åka dit =).
Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 14:09

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Citat:

Stort tack för alla svar =). Jag har ännu inte riktigt bestämt mig för hur jag vill göra. Det enda jag vet med säkerhet är att åker vi så blir det med Colona Divers eller Ving. Det finns säkert massor med bra lokala arrangörer men jag vill veta vad jag får och det här med säkerhet känns jätteviktigt. Såg en del båtar som tillhörde lokala utflyktsarrangörer och det var båtar iaf inte jag skulle sätta min fot på. Jag känner dessutom att jag inte riktigt har ork eller lust att försöka hitta de där bra och billiga utflyktsarrangörerna.

Har ni fler synpunkter på varför man bör besöka denna lilla ö så tipsa mig mer än gärna då jag fortfarande inte känner mig övertygad om att det är värt att åka dit =).
Så lite så Colona Divers och ving har jag hört ska vara jättebra!
Tycker verkligen ni ska åka dit, liksom, hur ofta får man chansen. =)
Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 14:26

Snorkeltokig

Medlem

Cool
Citat:

Så lite så Colona Divers och ving har jag hört ska vara jättebra!
Tycker verkligen ni ska åka dit, liksom, hur ofta får man chansen. =)
Fortsätter du så här så är jag kanske snart övertygad =)!
Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 14:38

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Citat:

Fortsätter du så här så är jag kanske snart övertygad =)!
Det glädjer mig Det blir ett minne för livet och med största sannorlikhet något du kommer vilja uppleva igen! Rekommenderar det stort, om jag hade fått chansen att åka dit igen hade jag inte tvekat en sekund!
Vi åker till egypten nästa år igen, längtar så!!!
Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 14:40

Snorkeltokig

Medlem

Smile
Citat:

Det glädjer mig Det blir ett minne för livet och med största sannorlikhet något du kommer vilja uppleva igen! Rekommenderar det stort, om jag hade fått chansen att åka dit igen hade jag inte tvekat en sekund!
Vi åker till egypten nästa år igen, längtar så!!!
Då får det bli en tripp till ön för jag har lovat min sambo att nästa gång vi åker så får det bli nåt annat land än Egypten. Det är 3:e gången på raken som vi åker dit nu =)!
Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 14:43

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Citat:

Då får det bli en tripp till ön för jag har lovat min sambo att nästa gång vi åker så får det bli nåt annat land än Egypten. Det är 3:e gången på raken som vi åker dit nu =)!
Härligt! egypten är vårt absoluta favorit resmål Nästa år åker vi till almaza bay, det nya resmålet som det skrivs mycket om. Verkar helt underbart!
Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 15:26

Snorkeltokig

Medlem

Standard
Citat:

Härligt! egypten är vårt absoluta favorit resmål Nästa år åker vi till almaza bay, det nya resmålet som det skrivs mycket om. Verkar helt underbart!
Såg en artikel om det resemålet och jag måste ju erkänna att jag blev mer än lovligt sugen på att åka dit. Kanske kan jag lyckas övertala honom =). Hoppas ni får en kanonsemester.

Mvh
Madelene
Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 15:56

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Citat:

Såg en artikel om det resemålet och jag måste ju erkänna att jag blev mer än lovligt sugen på att åka dit. Kanske kan jag lyckas övertala honom =). Hoppas ni får en kanonsemester.

Mvh
Madelene
Tack! och lycka till med att övertala, det är värt besväret=)
Svara med citat

Gammal 2010-03-18, 13:00

Maysan

Nykomling
Maysan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard
Vi var i Egypten förra året och bodde då på Makadi Palace.

Vi åkte snorkelturen till Giftun med Ving. Visst är det skönt att åka båt, men..jag upplevde det som värsta turistfällan.

Snorklingen vid Makadi är helt outstanding så den kan ingen snorkelutflykt överträffa.

Samma fiskar men inte i lika stor mängd, grumligare vatten och inte alls samma fina rev fick vi uppleva. Vi fick inte se något som vi inte redan hade sett mer av.

Hoppa över, tycker jag
Svara med citat

Gammal 2010-03-18, 16:21

Snorkeltokig

Medlem

Smile
Citat:
Ursprungligen postat av Maysan Visa inlägg

Vi var i Egypten förra året och bodde då på Makadi Palace.

Vi åkte snorkelturen till Giftun med Ving. Visst är det skönt att åka båt, men..jag upplevde det som värsta turistfällan.

Snorklingen vid Makadi är helt outstanding så den kan ingen snorkelutflykt överträffa.

Samma fiskar men inte i lika stor mängd, grumligare vatten och inte alls samma fina rev fick vi uppleva. Vi fick inte se något som vi inte redan hade sett mer av.

Hoppa över, tycker jag
Det är just det, husrevet utanför makadi palace/Grand Makadi är helt otroligt och jag har förstått att det blir svårslaget. Just av den anledningen så är jag tveksam att bege mig till Giftun Island. Även om det är en fantastisk ö så vill jag nog ha lite mer för att det ska vara värt pengarna. Men vi får se när vi kommer ner hur vi gör. Turistfälla eller inte - ön ska ju tydligen vara vansinnigt vacker =)!
Svara med citat

Gammal 2010-03-18, 16:57

Maysan

Nykomling
Maysan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard
Citat:

Det är just det, husrevet utanför makadi palace/Grand Makadi är helt otroligt och jag har förstått att det blir svårslaget. Just av den anledningen så är jag tveksam att bege mig till Giftun Island. Även om det är en fantastisk ö så vill jag nog ha lite mer för att det ska vara värt pengarna. Men vi får se när vi kommer ner hur vi gör. Turistfälla eller inte - ön ska ju tydligen vara vansinnigt vacker =)!
Revet är svårslaget ja, tyvärr gör det en nog lite bortskämd oxå

Det kanske bara var jag som inte förstod eller insåg Giftuns skönhet. Sand sand och tjockt med folk och en ynklig restaurang gjorde mig inte direkt hänförd.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8