|
Resa till Egypten som ensam kvinna??
|

2010-02-15, 21:46
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 0
|
Resa till Egypten som ensam kvinna??
Hej!
Jag funderar på att resa ensam till Egyten och funderar om det är så klokt?
Tänkte mest vara på hotellet, slappa, snorkla, läsa mm.
Någon tur ut och shoppa samt ev någon utflykt hade jag tänkt.
Avråder ni eller räcker det att klä sig klokt när man är ute och rör sig ensam.
Jag är dessbättre ingen blondin utan har brun/ svart hår och bruna ögon - av erfarnhet från bla tunisien och andra delar av Afrika så vet jag att detta kan vara gynnsamt. HAr ej rest ensam till Arabiska länder tidigare och känner mig lite klyven - är mycket tacksam för snabb respons.
|
|
|

2010-02-16, 00:27
|
|
|
Vad är du ute efter ?????
|
|
|

2010-02-16, 11:09
|
|
|
Jag skulle inte resa ensam
|
|
|

2010-02-16, 13:05
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av 4barnsmamma
Hej!
Jag funderar på att resa ensam till Egyten och funderar om det är så klokt?
Tänkte mest vara på hotellet, slappa, snorkla, läsa mm.
Någon tur ut och shoppa samt ev någon utflykt hade jag tänkt.
Avråder ni eller räcker det att klä sig klokt när man är ute och rör sig ensam.
Jag är dessbättre ingen blondin utan har brun/ svart hår och bruna ögon - av erfarnhet från bla tunisien och andra delar av Afrika så vet jag att detta kan vara gynnsamt. HAr ej rest ensam till Arabiska länder tidigare och känner mig lite klyven - är mycket tacksam för snabb respons.
|
Klart att du ska resa ensam! Du själv sätter gränser.....hade du inte gjort det i Sverige?
Araberna är mycket trevliga och hjälpsamma om man bara har ett öppet sinne och tar seden dit man kommer   
längtande Annika
|
|
|

2010-02-16, 18:16
|
|
|
Jag skulle inte resa som ensam kvinna
|
|
|

2010-02-16, 21:07
|
Reg.datum: okt 2006
|
Det är klart att det uppstår meningsskiljaktigheter emellanåt. Som kvinnlig turist blir man lät 'objektifierad' o riskerar därmed att få en mängt negativa tillskrivelser. Det skall man väl vara medveten om, men samtidigt inte låta sig hindras från att resa! Jag tillbringade en längre period i Egypten själv. Det var en otrolig upplevelse o det var enormt roligt! Visst märker man av en del gliringar, vilka man får söka ta med en nypa salt eller två, jag brukar inte bry mig men de gånger det går för långt får man ju säga ifrån. Det landar så klart olika hos var o en av oss, men du vet ju själv dina gränser som sagt! I mångt o mkt kan man också preparera sig genom sitt eget agerande. En viss förståelse för olikheter i kulturer är nödvändig o absolut en visad hänsyn till dessa, t.ex. genom klädsel samt att kanske inte röra sig ensam på folktomma gator sent på kvällen/natten.
Ser inga konstigheter i att resa själv, klart du skall ge dig av!
|
|
|

2010-02-17, 12:51
|
|
|
ElGouna
Hej
I El gouna behöver du nog inte vara lika orolig. Ligger strax norr om Hurgada. Araberna kommer alltid att flörta med dig, men här känns det betydligt "ofarligare". Det är ju en vädligt speciell ort bara för avkoppling, sol, bad, mat. Hela staden är bevakad så det slipper inte in ens några tiggare och allt är väldigt rent. Hotellen är kanon, vi bodde på Arena Inn som är ett av de billigare och blev oerhört överraskade över standarden,
Kolla på Apollos sida och läs mer om du är intresserad, vi kom hem igår och det blev varmare för varje dag, vi hade över 30 grader sista dagen.
hälsningar
Peter
|
|
|

2010-02-19, 21:55
|
|
|
Åk!
Har rest ensam flertalet gånger till Egypten eftersom jag älskar att snorkla. Det är viktigt att veta sina gränser och kunna markera dessa, samt givetvis använda sunt förnuft vad gäller vilka kläder man väljer och vilka miljöer, samt också tänka på att det ju är en annorlunda kultur. Men jag kommer att resa igen. Med lite självdistans och skinn på näsan är det ett underbart land att semestra i även som ensamåkande kvinna och jag kommer att återvända igen och igen. Lycka till och ha det riktigt skönt. Åker själv snart tillbaka igen, denna gång med mina/våra två barn (har en inte så reseintresserad make).
|
|
|

2010-04-07, 18:30
|
|
|
Åk inte
Det är jättejobbigt att vara ensam kvinna i arabländer tro mig. Dessutom är de överlag otrevliga i Egypten. Då jag skulle sitta på kamel var jag tvungen att betala 50 dollar för att de hjälpte mig ner.
|
|
|

2010-04-07, 19:02
|
Reg.datum: jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Det är jättejobbigt att vara ensam kvinna i arabländer tro mig. Dessutom är de överlag otrevliga i Egypten. Då jag skulle sitta på kamel var jag tvungen att betala 50 dollar för att de hjälpte mig ner.
|
Vad är detta för nonsens? Egyptierna "överlag otrevliga"? I Egypten bor över 80 miljoner människor. De lär i stort inte skilja sig så värst mycket från människor världen över. Jag har varit i Egypten ett par gånger och jag träffade genomgående mycket vänliga och tillmötesgående människor både när jag var ute ensam eller tillsammans med min make. På en turistort kan det förstås råda en annan mentalitet än exempelvis i Kairo, Alexandria eller Luxor. Men kanske man då ska fundera lite över den roll som turisterna själva spelar. Vi kräver att folk som kommer till Sverige ska ta seden dit man kommer. Det är inte fel att i någon mån själv försöka göra det.
Det kan vara en god idé att inför resan något lära sig om hur våra kulturer skiljer sig åt. Affärsuppgörelser är en sådan skillnad. Så, att sätta sig på en kamel är säkerligen helt gratis i hela Egypten. Det som i det här fallet kostade är att få komma ner från kamelen. Har man inte gjort upp om ett pris på förhand, är det inte längre förhandlingsbart utan man får vackert betala det pris som säljaren begär. Vill man inte betala, kan man ju alltid hoppa.
Naturligtvis kan du fyrabarnsmamma åka ensam till Egypten. Jag skulle inte tveka en sekund i dina kläder.
Senast redigerad av Bagheera den 2010-04-07 klockan 22:25.
|
|
|

2010-04-09, 00:48
|
|
|
Åk inte själv
Instämmer helt med att de försöker blåsa en i Egypten. Det ända man får som tjej är en massa skamliga erbjudande. Det är bättre att åka till dessa länder med manligt ressällskap.
|
|
|

2010-04-09, 09:03
|
|
|
Undvik åka ensam
Man är ett objekt i dessa länder. Denna typ av kulturupplevelse vill man nog slippa.
|
|
|

2010-04-09, 11:21
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av akta
Man är ett objekt i dessa länder. Denna typ av kulturupplevelse vill man nog slippa.
|
Jag håller inte med om detta som ett generellt uttalande om egyptier. Egypten är ett i huvudsak muslimskt land och därtill mycket konservativt. Man bör alltså ta hänsyn till de seder som gäller i landet, oavsett vad man själv tycker om dem. Som turist är det värt att tänka på sin klädsel. Jämför med hur egyptiska kvinnor klär sig. De har alltid täckta armar och ben. Man kan också se många kvinnor med slöja. En del kvinnor är till och med helt täckta.
Om man som turist är alltför lätt klädd, får man tyvärr räkna med att känna sig granskad och ifrågasatt. Vill man inte väcka uppmärksamhet, ska man exempelvis inte visa sina överarmar eller gå i shorts. Undvik ögonkontakt med män. Det är några enkla regler som underlättar vistelsen i Egypten. Vill man inte respektera ett lands seder och bruk, finns ju alltid möjligheten att välja andra resmål, där de kulturella skillnaderna inte är så stora jämfört med vårt eget sekulariserade land.
|
|
|

2010-04-11, 12:34
|
Reg.datum: mar 2010
|
Dom försöker sol och våra en på alla sätt dom kan.
Dom gör med snacket om att man är den ända och den vackraste som finns sedan så när man har åkta så kommer nästa ner.
|
|
|

2010-04-11, 12:57
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer
Dom försöker sol och våra en på alla sätt dom kan.
Dom gör med snacket om att man är den ända och den vackraste som finns sedan så när man har åkta så kommer nästa ner.
|
Hej Dreamer!
4barnsmammas fråga här är om hon vågar åka ensam till Egypten för att slappa, snorkla, läsa och tillbringa sin tid framför allt på hotellet. Hon verkar inte alls ha för avsikt att ragga killar och löper därmed ingen större risk för att bli sol och vårad av varken någon av egyptisk eller annan nationalitet. Ger man noga akt på sina egna kläd- och beteendekoder i det konservativa och till stor del muslimska Egypten, behöver 4barnsmamma inte alls oroa sig för att röra sig ensam, varken på hotellet eller ute på orten.
Hur många egyptier har du förresten träffat för att kunna fälla ett så generaliserande omdöme om hälften av dess befolkning, som faktiskt uppgår till bortemot 80 miljoner?
Vänliga hälsningar
Bagheera
|
|
|

2010-04-11, 13:05
|
Reg.datum: jan 2007
Rykte: 6
|
Ta seden dit man kommer så är det absolut inga problem att åka som ensam kvinna till Egypten. Klär man sig i kortkort och i princip inga kläder upptill, ja då är det klart att man blir ifrågasatt och ger ut sådana signaler på att man är lätt på foten och liten hjärna...
det är ett underbart land med fina människor! Otroligt mycket att se och göra där. Bra shopping. Underbara hotell. Listan kan göra hur lång som helst. Och som ensam kvinna i turistortera är det inga problem att vara. Det finns massor med poliser och vakter överallt och ingen Egypter som tycker om sin frihet skulle inte våga göra något eftersom skulle en turist råka illa ut där, så kan de lugnt räkna med flera års fängelse, och deras fängelse är motsattsen till våra...
|
|

2010-04-20, 23:13
|
|
|
aj aj
Då jag var nere för två år sen hade en norska våldtagen av tre män veckan innan. Överhuvudtaget var stämningen jobbig, det är svårt att inte kunna ha top när det är supervarmt bara för att inte bli behandlad som jag vet inte vad.
|
|
|

2010-04-20, 23:28
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av akta er
Då jag var nere för två år sen hade en norska våldtagen av tre män veckan innan. Överhuvudtaget var stämningen jobbig, det är svårt att inte kunna ha top när det är supervarmt bara för att inte bli behandlad som jag vet inte vad.
|
om dom faller tjejerna för.
Dom vet hur dom ska smöra men så är nog inte tjejerna dom smartaste iheler.
|
|
|

2010-04-20, 23:41
|
Reg.datum: jan 2007
Rykte: 6
|
Citat:
Ursprungligen postat av akta er
|
Ta man seden dit man kommer är det inga problem. Menar inte hela långt men ju längre kjolen är dessto mer respekt får man, samma sak med topparna man har på sig...
|
|

2010-07-19, 11:24
|
|
|
Allt är upp till dig själv. Problemet är inte egyptierna utan naiva, lättlurade och blåögda svenskar. En arab är en arab och det blir snabbt väldigt tydligt när man befinner sig på deras hemmaplan. Jag menar inte det som något nedsättande utan för att belysa att svenskar kan vara otroligt låsta i sitt eget tänkande. Att butiksbiträdet eller taxichauffören försöker tokblåsa dig är en självklarhet - det hör liksom till saken. Många svenskar blir oerhört upprörda över denna "oärlighet" men det handlar ju inte om det utan om att de inte fattar att saker och ting fungerar på olika sätt. Godtrogenhet kanske funkar i Kiruna eller Staffanstorp men definitivt inte i Egypten.
Den viktigaste lärdomen jag kan dela med mig av är att det är otroligt viktigt att ta befälet. Du kan inte FRÅGA vad någonting kostar utan du skall TALA OM för vederbörande vad det kostar. Du är "herren" och han (för 99% av alla du stöter på är män, kvinnan står vid spisen) är undersåten. Detta kombinerat med generös dricks, i synnerhet på all inclusive som mest besöks av snåla och allmänt illa sedda ryssar, kommer snabbt att göra att de behandlar dig som en kung. En fast hand, vänlighet och några pund här och där är vägen till en bra egyptisk semester och det gäller så väl män som kvinnor. Att resa som ensam kvinna är inga problem under förutsättning att du kan spelreglerna.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|