ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-10-29, 16:42

Gäst

Standard Nilvatten i poolen?!
En vän till familjen som är läkare var nyligen på x-ning på Nilen och blev sjuk..av att bada i poolen på fartyget. Han påstår att det är vatten från Nilen i dessa, kan det stämma, det låter som en skröna?!

Min fanasi går genast igång, hur är det då med duscharna på fartygen?

Likaså varnade han för vattenflaskor där de häller i vatten från Nilen och omförsluter...
Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 17:30

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 0

Standard Nilen!
Fråga din vän som är Läkare han borde ju veta! sen är det väl så kan jag tänka mig att det"fuskas" med vatten rengörningen i dom trakterna då färskvatten är en bristvara och kostar pengar, vem vet vad rederierna gör o inte gör,
Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 18:14

Gäst

Standard
Gällande vattenflaskorna skall man alltid vara nogen o kolla så att de verkligen är förslutna o ej öppnade tidigare. Visst händer det att vattet är av annan kvalitet än vad som är tänkt. Kan säkert hända i poolarna också på kryssarna, har dock själv aldrig varit med om det.
Svara med citat

Gammal 2010-01-20, 15:13

Johannes Lundin

Standard Billig båt
Det måste ha varit en billig båt din gode läkare har tagit.

Jag har kryssat på Nilen många många gånger och aldrig hört att man skulle bli sjuk av att bada i poolen pga av att den är fylld med Nilvatten.

Det är ju självklart att den fylls med nilvatten - vad skulle den annars fyllas med? Och självklart är det både renat i stora reningsverk utanfr luxor och Aswan och så klorerat att di gode än läkaren nog skulle bli fri från sin magsjuka om han tog en klunk.

Vidare är det en myt att någon skulle tjäna pengar på att "tappa om" vattenflaskor och sälja.
läs mer om egypten på min blogg:
Egyptenguiden
mvh

Johannes
Svara med citat

Gammal 2010-01-20, 17:27

sharm

Nykomling
sharm är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Standard
Oj du med nilvatten i poolen o läkaren som blivit sjuk, de e inget annat än smutsiga pengar o se till att tvätta händerna som e problemet. De lever på turister o vill ej få dåligt rykte så de fuskar nog inte med vattnet, de va för många år tillbaka då turisterna började anlända till Egypten. Har varit så många gånger i Egypten, kan ej räkna dem på mina fingrar och varit på de flesta platser samt åkt Nilen kryssningar o endast en gång blivit rejelt sjuk o de berodde på mina händer då jag ridit kamel upp o ner i Sinaibergen, Mose berg i ett dygn med dålig handhygien. Reseledarna börjar oxå varna turisterna för smutsiga pengar men maten e de inget fel på, bara på ens egen inställning till mångt o mycket.
Svara med citat

Gammal 2010-06-26, 16:15

Gäst5

Standard självförsörjande
badvattnet renas och kloreras på båten det är för stora kvantiteter för att fylla på i kaj under natten, betänk att 120 gäster plus personal duschar ett par gånger om dagen. Blir det problem med båtens reningsverk är det förstås poolen som först får lida, antingen byter de inte när de borde eller så tappas en del av vattnet direkt från floden.

polisen har slagit till mot vattenfuskare som till och med investerat i apparater som förseglar korkarna - läser ni arabiska så står det ibland om sånt i dagstidningarna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8