ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-19, 19:34

Gäst

Standard Dricks
Hejsan. Låter som det kommer att bli svårt med att ge dricks till alla. Vi bor på ett all inclusive hotell, ska man även ge dricks där? Hur mycket ger man till dom som städar rummen varje dag. + Hur mycket skall man max betala för att åka med dom större taxibussarna ner till ex hurghada centrum. (vi är 6 personer).
Och har vi förstått det rätt, man får inte köpa in någon sprit till egypten från taxfree katalogerna, man får gå någonstans där nere och handla?
Tack
Annelie
Svara med citat

Gammal 2009-07-19, 20:29

Gäst

Standard
Finns inget krav på att dricksa alla, utan satsa snarare på dem du själv anser vara berättigade summan. Jag dricksar alltid mannen som bär upp o ner mina väskor till rummet samt killen som städar rummet. Till han som städar är en bra riktlinje att ge 20-50 EGP i veckan. Jag ger alltid 50 EGP redan under ngn av de första dagarna så blir städningen bra resten av tiden också! Sen är det upp till var o en vem man vill dricksa, exepelvis om man får extra bra kontakt med en av servitörerna i restaurangen, baren osv.

Dricksa oavsett AI-hotell eller inte. Killarna som jobbar på AI-hotell får ju inte mer pengar än de som inte gör det, o med tanke på att deras lön till större del utgörs av den dricks de tjänar ihop så är det faktiskt viktigt!

Vet inte hur mkt taxin kan komma att kosta er eftersom du inte skriver vart ert hotell ligger. Svårt att säga då ju!

Visst kan ni köpa med er sprit från taxfree-katalogen. Finns även taxfree på nga ställen i Hurghada men man kan bara handla där inom de första 24 (eller 48?!) timmarna!
Svara med citat

Gammal 2009-07-20, 06:29

Gäst

Standard Arabia Azur Resort, Apollo
Vårt hotell heter Arabia, och det är därifrån jag undrar vad man ungefär skall betala för en större taxi. Sen med taxfreekatalogen så vad jag förstått när man söker på forumet, så är det förbjudet att handla från flygplanet utan man är tvungen att endast handla på denna taxfreeaffär som finns i egypten. Kanske har jag förstått fel??
Även att det är mycket mindre införsel då Egypten ej är inom Eu?
Svara med citat

Gammal 2009-07-20, 11:01

Snorkeltokig

Medlem
Snorkeltokig är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 2

Smile
Kom hem från Hurghada för 3 veckor sedan. Vi köpte från taxfree-katalogen och fick varorna leverarade på flygsätet på väg till Egypten. Man kan också handla i Taxfreebutiken i Egypten men detta struntade vi i då jag kom ihåg från en tidigare resa till Sharm el shaikh att det var väldigt urplockat.

Som en tidigare skrev så dricksa städpersonalen någon av de första dagarna så får du bästa städningen och servicen. Vi lade 50-70 egyptiska pund per v. Vi bodde också på ett AI-hotell. Vi förstod att personalen snabbt kom ihåg vilka som gav dricks och gav service därefter. Därmed är det inte sagt att de som dricksade väldigt sällan eller lite fick dålig service. Så uppfattade jag det inte, däremot så gick det mesta lite snabbare och lite bättre om man i deras ögon dricksade lite oftare eller lite mer.

Förutom städpersonalen som fick lite mer rejäl dricks vid enstaka tillfällen så gav vi serveringspersonalen vid poolen och inne på restaurangerna ca 5-10 egyptiska pund per tillfälle och ibland mer om det var något speciellt.

På 2 veckor så räknade vi ut att vi dricksade bort ca 1000 svenska kronor men det var det värt för vi behandlades som kungar under hela vistelsen :-D.

Men jag vill verkligen poängtera att jag verkligen inte kände att jag var tvungen att ge dricks hela tiden. Servicen var jättebra ändå :-D.

Ha en riktigt bra resa
Svara med citat

Gammal 2009-07-20, 11:38

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Smile dricks på arabia
Vi var på arabia azur resort i mars... Vi dricksa till väskbäraren.. samt efter ngn dag gav vi till städpersonalen. Det var bra service hela tiden oavsett dricks..
Men det som blev skillnad på rummet efter dricksen var att de gjorde en rolig krokodil av handuken på sängen.. så vill man ha det för barnens skull... så ge dricks..
Annars var servicen mkt god hela tiden... supervänliga överallt inom hotellet.

Det var rätt dyrt 200 kr att rida dromedaren inom hotell området... då var det två barn på.. ( en tonåring o en på 10 år)... men ändå värt det.

Överallt inom hotellet finns det små lådor där man även kan ge generell dricks..

Stor taxi såg aldrig jag.. men det finns kanske. Vi var ju bara 4 så vi trängde in oss i en liten vanlig taxi... de åker som dårar....

Ha det så trevligt , jag gilla verligen detta hotell... fler frågor?? fråga på...
Svara med citat

Gammal 2009-07-20, 21:20

Gäst

Thumbs up
Visst går det att ta med vin, sprit etc till Egypten, annars skulle man ju inte få köpa på flyget.
Har bott på Arabia två gånger, och det är ett jättefint hotell. Om ni åker med dom vita jalla-jallabussarna så betalar man 1 EGP per person, om inte bussen är tom när man kliver på förståss, för då går dom som vanlig taxi och då måste ni göra upp om pris innan ni kliver på. Dom andra taxibilarna (blå-orange) kan ni betala ca 10 EGP per bil om ni ska till Sekkala eller El Dahar. Gör upp om pris först.
Svara med citat

Gammal 2009-08-11, 21:25

J_Ivarsson

Nykomling
J_Ivarsson är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard
Tycker de där med dricksen är lite klurigt... Jag och min flickvänn åker 23/8 i 2 veckor till hurghada, ARABIA. Grejen är ju den att Forex inte verkar kunna fixa små valörer, ska man då pejja ut 50 EP till varje person. Eller vart kan man växla?

Har tänkt langa 100 EP till städaren direkt, men vart lägger jag de pengarna?
Svara med citat

Gammal 2009-08-12, 10:55

Snorkeltokig

Medlem
Snorkeltokig är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Standard
Det ÄR knixigt med att ge dricks första dagen man kommer till Egypten. Som du säger är det en omöjlighet att växla till sig små valörer hemma i Sverige. Vi löste det som så att vi såg till att ha lite små valörer i euro (råkade ha hemma). Då kunde vi dricksa väskkillen när vi kom till hotellet. Sedan växlade vi i hotellreceptionen (något man brukar kunna göra iaf på de större hotellen).

Man kan tydligen använda både euro och dollar men ska man dricksa så ge dem helst egyptiska pund. Detta för att de har svårt att växla till sig den egna valutan och det är den som är mest gångbara för egyptierna själva.

Men jag ska vara ärlig, jakten på små valörer, 5 eller 10 pundssedlarna) kommer att fortgå under hela resans gång :-). Oftast får man endast tag i 20 pundssedlarna.

Ska de ge städarna på rummet dricks så lägg pengarna på sängen.

Lycka till och ha en underbar semester :-D
Svara med citat

Gammal 2009-08-12, 16:47

Gäst

Standard Dricks
Just det. Du lägger dricksen på Kudden. Är du där 2 v, så lägg 1 gång varje vecka istället. Vi la allt på en gång och uppfattade att dom tyckte att : Jaha, det var allt, man får inte något mer och sen så var städningen sisådär och vi fick inte extrapåfyllt i kylskåpet. Våra kompisar la 50 första veckan och sen 50 till, dom fick det betydligt bättre.
Vi hade inte några problem att få små valörer. Beställde på Forex, hämtade 2 dar efter och fick blandat små och stora, Vi gick också till Forex i Sthlm och Ngt i Kista centrum, kom inte på vad det hette och båda hade små valutor hemma så vi fick tag på ganska mycket för 600-700 kronor.
Sen på vårt hotell Arabia Azur, så fanns det en bankomat, och dom växlade även från stort, ex en 100 pund sedel till mindre. (Då fick vi 10 och 5r tillbaka)
Ha det så bra
Svara med citat

Gammal 2009-08-12, 22:17

J_Ivarsson

Nykomling
J_Ivarsson är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard
Okej! Hade tänkt lägga sisådär 50 andra veckan med. De sa på forex i umeå att Egyptensregering ibland inte ville skicka pengar utanför landet, vilket gjorde de svårt att fåtag på pengar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8