ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-03-08, 15:01

julia69

Nykomling
julia69 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard Giftun
Hej! är det någon som nyligen varit i hurghada? Hur är det vädret? Tack
Svara med citat

Gammal 2009-03-08, 15:07

Mika

Medlem
Mika är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Skicka ett meddelande via MSN till Mika Skicka ett meddelande via Skype™ till Mika
Standard Hurghada
Hej!

Ska inte åka till Hurghada, men såg att du hade Giftun som överskrift på ditt inlägg, är det möjligen Giftun Azur Resort ni ska bo på?

Jag och en kompis var där i maj förra året, och visst var anläggningarna fina och fräscha och maten god, men ett tips är att direkt vid ankomst be personalen spraya ert rum. Jag har aldrig sett så mycket kackerlackor i hela mitt liv, och dom var verkligen överallt! Hörde samma sak från andra hotellgäster också.

Nu vet jag ju i och för sig inte om det är just det Giftun som ni ska bo på, men tänkte bara tipsa utifall att det är så

Hoppas i alla fall att ni får en jättetrevlig resa, och se till att snorkla och att åka ut till ön Mahmya en sväng, det är absolut det mest underbara med hela Hurghada
Svara med citat

Gammal 2009-03-08, 15:50

julia69

Nykomling

Standard giftun
Hej! Det är Giftun Azur Tack för tipset om kakerlackorna det är första gången vi hör om kakerlackor. Försvann kakerlackorna efter de sprayat in?
Svara med citat

Gammal 2009-03-08, 15:53

Mika

Medlem
Mika är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Skicka ett meddelande via MSN till Mika Skicka ett meddelande via Skype™ till Mika
Standard Giftun Azur
Hej igen

Vi visste inte att man kunde be dom om att spraya rummet, det var reseledare som berättade om detta när vi var på väg hem igen, men hade vi vetat det hade vi definitivt bett dom om detta!

Men förutom kackerlackorna är det ett väldigt bra hotell, kanske lite väl många tyskar Men maten är jättegod, stranden är underbart fin, och poolområdet är verkligen toppen, så ni lär få en kanonsemester
Svara med citat

Gammal 2009-03-08, 17:34

jennyjenny

Nykomling
jennyjenny är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard
Hej
Vi kom hem igår, de två första dagar var det väldigt kallt och man fick ha en tjock tröja på sig, efter det var det strålande sol runt 25 grader plus att det faktiskt var ganska skönt i havet.
ett tips Kolla på Aftonbladet.se under väder och sök på hurghada så kan du väldigt enkelt se en veckoprognos.
Svara med citat

Gammal 2009-03-08, 18:22

julia69

Nykomling

Standard giftun
Hej! hur var det med magsjukan? vi är lite oroliga. kunde ni bada i havet? tack
Svara med citat

Gammal 2009-03-08, 19:34

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 4

Question Hua kallt nu???
Tittar då o då på vädersidor o enligt dom ligger det nu på 24-27 grader dagtid o som kallast ner till 15-17 vilket jag förmodar o hoppas är nattetid.......

SÅ när jag nu läser att det var kallt.... undrar jag hur kallt?? Men tydligen så det behövdes långärmat på dagtid?? Hoppas innerligt att det var tillfälligt..

Kackerlackor finns nog tyvärr överallt men blir det mkt är det väldigt otrevligt... bra om det finns spray, bra tips.. jag ska inte bo på giftun utan arabia resurt o givetvis finns det där också då.
Svara med citat

Gammal 2009-03-08, 21:45

jennyjenny

Nykomling
jennyjenny är inte uppkopplad

Standard
hej som sagt förra söndagen var det soligt men det blåste extremt mycket, vi gick ut med t-shirt men fick vända och ta på oss en tröja, i måndags var det inte lika blåsigt men då var det molnigt och inte ett behagligt väder.
Men efter det superskönt väder, inga moln och varmt i vattnet.

Rekommenderar starkt att ta en snorkeltur m båt, den var väldigt bra.
Vi åkte även på en jeepsafari, den kunde vi varit utan mycket fattig utflykt men det var ju vi.
Vi blev inte magsjuka eller något sådant, vi tog med alcogel som vi använde innan maten och borstade tänderna i köpt vatten, de gånger vi ej glömde
annars tänkte vi inte så mycket på vad vi åt, vad vi gjorde m.m
Svara med citat

Gammal 2009-03-09, 10:51

Susse

Nykomling
Susse är inte uppkopplad

Thumbs up
Hej!
Vi kom hem i torsdagskväll efter att varit där 2 veckor. Jag måste säga att det var helt underbart både hotellet och personalen. Beträffande kackelackor så var jag helt förundrad över att jag inte såg en enda, verken på rummet eller utomhus som vi annars alltid har gjort på kanarieöarna. Vädret var mycket bra, förutom några dagar då det var lite halvmulet och blåsigt. Lite kyligt var det i havet vissa dagar då det blåste frånlandsvind, som en svensk sommar ungefär. Poolen var supervarm ca 28 grader kanske.
Ingen av oss sex som var där blev magsjuka, inte hörde vi någon annan heller som blev. Måste säga att vi har haft en helt underbar semester.
Ett tips är att ta en snorklingstur med Colona divers. Vi hade svensk guide, vattnet ute vid korallreven är mycket varmare än inne vid land. Det var som att simma i ett jätte akvarium.
Och du glöm ej handspriten, sprita så fort du tagit i pengar så klarar du dig långt utan magsjuka. Trevlig resa! Vi ska tillbaks näst år också.
Mvh
Susse
Svara med citat

Gammal 2009-03-09, 12:11

julia69

Nykomling

Thumbs up giftun
Tack SÅ Mycket Det KÄnns Bra Nu Vi Var Lite Oroliga Vi HÖrde Mycket Negativt Om Egypten. Vi Har TvÅ Barn En 11 Åring Och En 4 Åring Kan De Vara Med Och Snorkla? Vad Tycker Du? Mvh Julia
Svara med citat

Gammal 2009-03-09, 12:28

Susse

Nykomling
Susse är inte uppkopplad

Smile
Hej!
Hör med colona divers om dom tycker detta är okej. Annars ta en tur till Giftun island (paradisön som ligger ca 45 minuters båtresa från hotellet). Där kan man snorkla direkt från stranden, bada eller bara sola. Colona divers anordnar även denna tur mycket biligare än apollos. Lycka till.

Mvh Susse
Svara med citat

Gammal 2009-03-09, 23:38

julia69

Nykomling

Standard Giftun
Hej! Hur fick ni tag i Colona divers och framförallt den svenska guiden. Vad kostade utflykten, finns det snorkelutrustning för att hyra. Vi har olika uppgifter om vilken valuta som är gångbar i Egypten, En del säger egp andra usd och så finns de som förespråkar eur. Vad hade ni med er?Tacksamma för svar, mvh Ljungbyfamilj
Svara med citat

Gammal 2009-03-10, 11:51

Susse

Nykomling
Susse är inte uppkopplad

Talking
Hej!
Åker ni med Apollo så är det en form av välkomstträff när ni kommer ner, där är även en person från Colona Divers som informera om deras utbud (ni får en folder med deras utflykter och priser).
Snorkel utflykten som vi var på kostade 26 euro för vuxen och 16 e. för barn 3-16 år).
Vi gav även 4 euro för lunchen ombord. Lunchen betalas direkt ombord (vi betalade i egyptiska pund). Betalningen för utflykten betalade vi med Visa kort (Colona tar ej pund). Detta gick jätte bra.
Snorklingsutrustningen fick man låna av dom.
Giftun Island kostar 35 euro för vuxen och 20 e för barn, även här får man låna utrustning och man får mat ombord.
Det finns även en glasbotten båt som man kan åka om man ej vill snorkla (5 euro). Men att snorkla är verkligen en upplevelse.
Vi ringde Colona Divers från Egypten och bokade utflykter tel+2) 065-346 46 31. Nummret stod i folden vi fick på träffen.
Beträffande valutan så hade vi endast Egyptiska pund med oss. Tar du ut i bankomaterna där nere, så får du Egyptiska pund. Ska du betala utflykter i Euro eller Dollar så tar du det på Visa kortet.
Man klarar sig utmärt med bara Egyptiska pund (det gjorde vi).
Hoppas detta hjälper lite, och ha en underbar semester.
Mvh
Susse
Svara med citat

Gammal 2009-03-10, 13:20

Gäst

Standard
Kom hem från El gouna i torsdags! De första dagarna låg temperaturen runt 20 grader, och det var ganska blåsigt... I slutet av veckan var det där emot ca 30 grader i luften och nästan helt vindstilla! Helt undebart med andra ord! Dock var vattnet iskallt och på kvällarna behövde vi en ganska varm kofta.. brr..

Ha det så skönt! Jag längtar tillbaks massor, och bokar nog in en resa vid samma tid nästa år!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8