ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-02-18, 08:59

Plaskflickan

Medlem
Plaskflickan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 0

Standard Vad för pengar?
Jag har försökt läsa till mig vad för slags pengar man ska ha med sig ner till Egypten, men alla skriver så olika.
En del säger att det räcker med Euro, vilket vore väldigt smidigt!
Vissa säger att man ska ha EGP, sen säger en del att bara USD funkar.
Går det förresten att växla EGP på banken i Sverige?
Någon som varit där nere nu och vet vad som behövs?
Svara med citat

Gammal 2009-02-18, 09:10

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Själv så åker jag om en vecka för sjunde gången ner till Egypten.
Jag var själv i går och växlade in Egyptiska pund (LE) på banken. Perfekt!
Jag har alltid bara Egyptiska pund som jag växlar här hemma. Och så tar jag med VISA kortet som jag använder på automaterna där nere. Säkert, smidigt och tryggt att göra.
Faktiskt alla som jag känner som åker ner ofta gör på samma sätt.
Varför skulle inte Egyptiska pund fungera i Egypten?????

Gammal 2009-02-18, 11:39

Gäst

Standard
Själv så växlar jag på Forex !!! Å då bara EGP. Varför ha med sig Euro?!??!?!
Svara med citat

Gammal 2009-02-19, 15:01

lillburt

Medlem
lillburt är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Själv så växlar jag på Forex !!! Å då bara EGP. Varför ha med sig Euro?!??!?!
För att man har Euro som valuta kanske?Kom från egypten(marsa alam) 1 feb..hade bara euro med & det gick alldeles utmärkt..det va t.om billigare att betala med Euro än med den Egyptiska punden (LE)
Svara med citat

Gammal 2009-02-19, 15:08

Gäst

Standard
Haha jaja jag menar inte vad man skall ha det till som så. Pengar fattar vi väl alla :S!!
Valutan i sig är ju bara onödig att ha när det gäller Egypten. Inte för att det inte dunkar - det är klart det gör - de anpassar ju sig till oss turister. Men använd EGP istället. Mkt bättre.
Svara med citat

Gammal 2009-02-19, 17:19

lillburt

Medlem
lillburt är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Standard
Hehe...jag mena nog att vi har euro som valuta är på åland där man bor.så varför växla till EGP när det går lika bra om inte bättre med euro...men för er som bor i sverige är ju egp bra(inte bäst eftersom det är billigare med euro på flera ställen)När ni va så dumma & stanna utanför EMU.fast det är ju bra för oss egentligen...man far över till sverige & köper alla mumsiga nya elektronikprylar när kronan är så svag. :P
Svara med citat

Gammal 2009-02-23, 02:24

black_betty

Globetrotter
black_betty är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard
Jag skulle inte vilja påstå att jag tycker det är bäst att ta med sig EGP. Tycker det är bäst att ha med sig lite grann..så man kan betala taxin och så från flygplatsen. Men kursen blir ju alltid mycket sämre när man växlar till egyptiska pund här hemma.
Jag tycker det absolut bästa är att ta ut pengar där nere, bakomaterna där funkar fin fint..och man får absolut bästa kurs på det viset.

Gammal 2009-03-02, 20:17

EmmaHellstrom

Nykomling
EmmaHellstrom är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard
Jag vill inte ens bemöta det lillburt skrev eftersom att snorkighet inte är så trevligt att diskutera när man försöker få ihop en bra semester. Så jag tänker ignorera det och säga med en gång att EGP är förmodligen det bästa. Hotell och de som jobbar i gallerior har väldigt sällan växel på dollar eller euro, speciellt euro. Det är inte en världsomspännande valuta och kan därför inte alltid räknas med. EGP har de alltid växel på, om de nu inte skulle sakna växel helt förstås. Dollar fick man vänta några minuter på ibland och euro ville vissa inte ens ta emot, omöjligt att få tillbaka det i växel iaf.
Ett alternativ är ju dock att om du vill ha med dig euro så kan du ju alltid få EGP i växel när du köper saker där nere. Men då är det du som får räkna på det, för dom kommer garanterat bara runda av så du får så lite som möjligt tillbaka. Så då kommer du slutligen bara ha euro kvar sen eftersom att du märker att när du väl har EGP så tjänar det ingenting till att använda euro.
Forex sägs vara billigast, lycka till!
Svara med citat

Gammal 2009-03-09, 18:26

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Smile Dricks
NÄR man kommer ner så har man förmodligen endast stora valörer i EGP, men man bör väl ge ngn dricks till personal på hotell osv som vill tvunget bära ens väskor. Jag personligen kan bära mina väskor själv, men jag vet att det kan upplevas stötande om man inte tar emot deras hjälp, men sen...... vill de ju ha ngn slant..... o hur i hela friden ska man få tag i små slantar i EGP?? Men enligt var jag läst här så hoppas jag att euro uppskattas som dricks, för det har vi ju redan sen förra resan...
Vad har ni för uppfattning om dricks så i början av resan??
Svara med citat

Gammal 2009-03-10, 07:47

jonnna

Nykomling
jonnna är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Standard
Kom hem från Egypten och El Gouna i torsdags och vi hade bara växlat till oss EGP, som alla gånger jag varit i egypten! En av killarna på stranden hade fått euro i dricks och jag hjälpte han att växla, för han ansåg sig inte ha användning för det... och jag upplevde det också svårt att betala med euro. EGP finns i små valörer så som 1, 5, 10, 20, 50 osv... Jag växlade till mig lite smått på forex innan jag åkte så jag skulle kunna dricksa väsk-killen!

Läänggtar tillbaks!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8