ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-01-31, 17:44

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Standard Hurghada, Hilton long beach
Hej, vår familj har beställt en resa till Hurghada, Hilton long beach resort. Vi åker den 19 mars 2009 från Göteborg Landvetter. Jag hade några frågor och skulle bli glad om någon kan svara.

Hur är vädret där i mars?, är hotellet bra, maten osv. (Vad tyckte du allmänt om det hotellet och stranden) Jag åker dit för att sola, det är så kallt i Sverige! Blir man brun under mars månad?
Jag har sett bilder och det verkar underbart, jag har nämligen inte rest någon stans förrutom Kosovo =) Så detta blir första gången och jag hoppas att jag inte blir besviken.

Vi har beställt resan på apollo och vi flyger dit med flygbolaget "Novair", hur var planet och maten? (Vi har all inclusive, mat på planet ingår).

Svara gärna snart!
Svara med citat

Gammal 2009-01-31, 19:48

Gitte

Globetrotter
Gitte är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Smile Super bra hotell
Min mamma har varit på detta hotell o hon sa att det var super. Det fanns ett stort utbud av aktiviteter o maten var jättebra. Men det ligger rätt långt bort från själva hurghadas centrum.... 13 km enligt apollos sida. Men det kanske inte gör er ngt?
Hon sa att även när man låg vid stranden, så var det bara att vinka till sig en servitör o få en öl...... härligt.

Jag ska själv till hurghada arabia azur i slutet på mars, o jag längtar rejält.
Svara med citat

Gammal 2009-01-31, 20:13

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Jag lovar att du kommer att komma hem brun som en pepparkaka om du vill det. Sol finns det absolut gott om då. Varmt och gott på dagarna, kvällarna är lite svala då så ta med en kofta/jacka.
Novair är ett bra bolag. Maten på planet är som all flygplans mat inte världens godaste men helt ok. AI har jag aldrig haft men maten är säkert helt ok .Men för den skull sök er utanför också. Ta en tur till Sekalla (centrum) och ät på Fish House vid MacDonalds och på nått lokalt ställe utanför turistgatorna.
Egypten är ett underbart ställe! Finns inget liknande någon annanstans. Historian runt hörnet typ. Åk med öppet sinne och tnk på det är ett land helt annorlunda än Sverige.
Ni måste ta en tur till Kairo (2dagar helst) och endags tur till Luxor.

Gammal 2009-01-31, 22:49

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte Visa inlägg

Min mamma har varit på detta hotell o hon sa att det var super. Det fanns ett stort utbud av aktiviteter o maten var jättebra. Men det ligger rätt långt bort från själva hurghadas centrum.... 13 km enligt apollos sida. Men det kanske inte gör er ngt?
Hon sa att även när man låg vid stranden, så var det bara att vinka till sig en servitör o få en öl...... härligt.

Jag ska själv till hurghada arabia azur i slutet på mars, o jag längtar rejält.
Gud vad skönt att höra =). Jag känner mig lättad, det där med centrum tror jag inte gör så mycket eftersom jag inte åker dit för att shoppa! Det är sol och bad jag vill komma åt, haha. Tack för ditt svar!
Svara med citat

Gammal 2009-01-31, 22:51

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard Svara gärna!
Citat:
Ursprungligen postat av Me Visa inlägg

Jag lovar att du kommer att komma hem brun som en pepparkaka om du vill det. Sol finns det absolut gott om då. Varmt och gott på dagarna, kvällarna är lite svala då så ta med en kofta/jacka.
Novair är ett bra bolag. Maten på planet är som all flygplans mat inte världens godaste men helt ok. AI har jag aldrig haft men maten är säkert helt ok .Men för den skull sök er utanför också. Ta en tur till Sekalla (centrum) och ät på Fish House vid MacDonalds och på nått lokalt ställe utanför turistgatorna.
Egypten är ett underbart ställe! Finns inget liknande någon annanstans. Historian runt hörnet typ. Åk med öppet sinne och tnk på det är ett land helt annorlunda än Sverige.
Ni måste ta en tur till Kairo (2dagar helst) och endags tur till Luxor.

Tack så mycket för all information, en tur till Kairo har vi tänkt att ta men kan man på något sätt ta sig från Kairo till Giza jag har hört att sfenix (eller hur det stavas) finns där! Tack för ditt svar!
Svara med citat

Gammal 2009-01-31, 22:56

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Standard
Giza är ifrån början en egen stad men numera är det en del av Kairo. Sfinxen är bara några hundra meter ifrån Pyramiderna, vilket jag antar ni kommer att besöka om ni är i Kairo.

Gammal 2009-01-31, 22:59

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Åh va skönt att höra! Ska du till Egypten i mars? Har du spenderat någon mars i Egypten? Hur var vädret då? Blev du brun. Jag har tänkt på den globala uppvärmningen påverkar det klimatet där och gör det ännu varmare!
När vi beställde frågade jag om vädret killen på resebyrån sa att det skulle vara runt 27-30 grader varmt stämmder det?
Svara gärna!
Svara med citat

Gammal 2009-01-31, 23:04

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Standard
Ja jag har varit nere i mars en gång för tre år sen. Tycker det är absolut bästa tiden att åka ner. Det är varmt men inte för hett om man ska resa runt och kolla runt på alla sevärdheter. Jag kom hem brun som en pepparkaka. Man behöver aldrig oroa sig att inte solen ska titta fram. Det är liksom alltid samma väder hela tiden.
Ja vi åker ner sista februari till Kairo och åker hem den 15/3. Kommer halva tiden vara i Hurghada.

Gammal 2009-01-31, 23:12

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Jaha, vad länge du blir kvar där nere! Men det är det absolut värt tror jag, med tanke på att jag inte rest någon annan stans än Kosovo så tror jag nog att jag ska gilla det!, och all inclusive är inte ofta man får, så jag får passa på medans jag bor hos mina föräldrar och inte behöver betala! hahha
Svara med citat

Gammal 2009-01-31, 23:28

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Standard
Ja du får säkert det jättebra där nere. Åk bara med ett öppet sinne att allt är inte som i Sverige, utan där nere är det precis tvärtom.
Ja Al är säkert jättebra. Fast det är nog lätt att fastna på hotellet och bara hålla till där.
Ge dej ut och upptäck lite på egen hand. Ta dej till Sekalla, gärna Harafish (vid macdonalds) och ta en shisha och chai med na'na. (Vattenpipa med te och mynta) och kolla in alla människor någon kväll. De har jättegoda pizzor där.

Gammal 2009-01-31, 23:34

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Me Visa inlägg

Ja du får säkert det jättebra där nere. Åk bara med ett öppet sinne att allt är inte som i Sverige, utan där nere är det precis tvärtom.
Ja Al är säkert jättebra. Fast det är nog lätt att fastna på hotellet och bara h
Ge dej ut och upptäck lite på egen hand. Ta dej till Sekalla, gärna Harafish (vid macdonalds) och ta en shisha och chai med na'na. (Vattenpipa med te och mynta) och kolla in alla människor någon kväll. De har jättegoda pizzor där.

Ja det har jag tänkt, jag talade med mina föräldrar och de sa om vi gillar Egypten så ska vi åka dit flera gånger till! Jag hoppas jag får de förväntningar som jag har hoppats på. Det är verkligen skönt att få komma bort från den svenska kalla vintern! På hotellet ska vi inte tillbringa alla våra dagar som vi har =)
Du vet ju mycket om Egypten nu när du varit där så många gånger! Hur är folket i allmänhet? Kan man gå ut som en vanlig dag här i Sverige eller blir man efterföljd av massa försäljare!
Svara med citat

Gammal 2009-01-31, 23:42

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Standard
då får vi hoppas att ni kommer att gilla det så ni återvänder många, många gånger dit. Det finns så mycket att upptäcka. Glöm inte att upptäcka allt som finns under vattenytan också. Visst kan försäljarna upplevas som jobbiga om man inte är van med deras säljteknik. De vill gärna att man kommer in och tittar på vad de har. Och saker och ting har ju inga prislappar direkt. Men visar man dom respekt och säger vänlig och bestämt La Shoukhran (Nej tack) så lämnar dom en ifred. Glöm inte att pruta.

Gammal 2009-01-31, 23:46

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Ja, allt det ska jag ta och komma ihåg! Tack så jätte mycket för din hjälpsamhet, jag uppskattar det verkligen. Om jag har mer frågor kan jag kontakta dig igen, du verkar veta mycket om landet!
Tack ännu en gång.
Svara med citat

Gammal 2009-01-31, 23:51

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Standard
Var så god! det är bara roligt att få dela med sig av det jag har upplevt när jag har rest runt i landet. Fråga på du bara, det finns inga dumma frågor, bara de som aldrig blev ställda. Jag hjälper dej gärna om jag kan.

Gammal 2009-02-01, 10:21

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Vad snällt sakt. Medans jag läste igenom de frågor jag ställt kom jag på att jag har glömt en fråga! Ska man beställa en "resa" till Kairo - Giza innan man kommer till Hurghada eller när man är där! Isåfall vet du hur mycket en sådan tripp kostar?

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2009-02-01, 10:30

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Standard
Det finns flera olika sätt att beställa resan till Kairo på. Du kan förhands boka hemifrån via det charterbolag du ska åka med eller så kan du boka hos dom på plats. Sen finns det lokala arrangörer som man kan boka när man är i Hurghada. Det är betydligt mycket billigare att åka med någon lokal arrangör än charterbolagens eller hotellets utflykter. Med de lokala och vissa fall hotellets utflykter kan man pruta rejält på.
Funderar du på en dags tur eller en 2 dagar till Kairo? rekommenderar det sista så hinner man se ännu mer av den otroliga staden Kairo.

Gammal 2009-02-01, 10:38

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Jaha, tack för all information! Det verkar som om jag får fråga mina föräldrar i detta, min pappa är väldigt intresserad av Cheopspyramiden så Kairo blir det deffinitivt tror jag =). Men 1 eller 2 dagars tur vet jag inte än, vet du hur långt det tar med buss till Kairo från Hurghada?!
Svara med citat

Gammal 2009-02-01, 10:53

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Standard
Ja du har ju alla tre pyramider tätt tillsammans. Cheops är otroligt mäktigt. Har varit där inne i pyramiderna. Tyvärr var det inte så speciellt som jag trodde. Men jag ångrar absolut inte att jag var där. Många har ju inte sett insidan.
Det tar ungefär 5-6 timmar enkel väg. Åker man med charterbolagen så åker man i konvoj med alla turistbussarna i en lång rad med polis eskort. Så man får invänta alla bussarna utanför Hurghada. Men det är absolut helt säkert att åka utan den konvojen.

Gammal 2009-02-01, 10:55

bn95

Medlem
bn95 är inte uppkopplad
bn95s avatar

Standard
Okej, då har jag hängt med! Det är så roligt att få svar på mina frågor! Vet du något om stränderna i Hurghada? Jag är väldigt rädd för krabbor och maneter! Förekommer det mycket i mars månad? Hur är vattnet blått/grönt osv!
Svara med citat

Gammal 2009-02-01, 11:24

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Standard
Stränderna är jättehärliga. Det finns några stränder som är allmänna men de flesta tillhör olika hotell. Fina sandstränder och klarblått vatten. Jag har bara sett maneter och krabbor ute till havs. Du behöver itne oroa dej om att träffa på något otäck varelse vattnet. Det är en otrolig upplevelse att upptäcka allt som finns under havsytan. Ta gärna också en glas ubåt och åk under vattnet för att få se ännu mer.
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8