ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-12-29, 18:05

Tiger

Question Oroligt nära Sharm....
Hej !
Undrar om det är någon som nyss kommit hem från Sharm el Sheikh ?
Nu är det ju oroligt i gränsen till Israel, så man börjar tänka på hur man skall göra & bete sig när man kommer till Sharm.( Bröllopsresa ! känns lite begränsat av säkerhets skäl )
Pratade nyss med Ving & dom har ännu inga indikationer på att det skulle vara fara i området. Vi skall bo på Gazala Garden som redan varit utsatt 2006.

* Har ni känt av spänningarna av det som sker ?
* Hör man något av attacker etc ?
* Hur var det att komma till flygplatsen ?
* Finns det något speciellt man bör tänka på i detta läge ?
* Är det förhöjd säkerhet vid hotellen ?
* Egypten vill ju hjälpa vad jag förstår, men om dom.....?

Tacksam för alla svar jag kan få, reflektioner av er som varit där eller kanske är Egyptsier eller ingifta & kan reflektera på hur man som Egyptsier känner i detta läge ?
Svara med citat

Gammal 2008-12-29, 21:02

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Reseinformation i Israel ! !
På grund av det försämrade säkerhetsläget kring Gaza avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke nödvändiga resor till Gazas närområde i Israel, upp till ett avstånd om 40 km från Gaza. Den israeliska regeringen har utlyst undantagstillstånd inom ett avstånd om 20 km från Gaza. Det uppskattas att raketangrepp kan nå mål i Israel upp till ca. 40 km från Gaza. Som en följd av utvecklingen bedömer israeliska myndigheter att risken för terrordåd i Israel har ökat. Besökare bör därför om möjligt undvika folksamlingar, bussar och platser som bedöms som särskilt utsatta. Svenskar i Israel uppmanas att noga följa utvecklingen och hörsamma de råd och anvisningar som ges av israeliska myndigheter.

Från Sharm el Sheikh till Eilat är det väl ca 200 km.
Svara med citat

Gammal 2008-12-29, 23:37

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Jag har inte hört så mycket därnere från. Men vad jag förstår så fortsätter livet som vanligt där i Egypten. Iallafall i den delen av Egypten som inte ligger på Sinai halvön. Jag tror inte ni som turister kommer att märka så mycket. Kanske liteee mer soldater än vanligt på flygplatsen och vägarna. Det brukar vara många endå som patrullerar och så, så bli inte skrämd av dom.
Men jag känner inte någon egyptier som inte är beredd att hjälpa eller slåss för palistinernas skull emot Israel om det skulle bli så.
Hörde att Israelisk flyg har förstört tunnlar mellan Gaza och Egypten för att förhindra att folk flyr den vägen. Även vägarna har de sprängt. :'(

Gammal 2008-12-30, 14:00

Tiger

Standard Sharm
Hej

Tack för svar, ja jag har nog tänkt på att det är en bit till Gaza. Men man börjar ju fundera & våra medresenärer är oroliga. Min man har sagt just det här att man skall hålla sig borta från vissa ställen. Så vi kommer att njuta av Sharm & Naama bay under våra två veckor med AI. Vad jag förstår så finns mycket för oss bara i närområdet. Shopping, restauranger, barer, strandpromenad & hamn. Så havet förstås, det var ju det som var det primära med vår resa avkoppling, snorkling & lite solbränna.Men har ni några tips just för Naama bay så tar jag tacksamt emot.
Ha det gott !
Svara med citat

Gammal 2009-01-01, 11:22

duvan

Nykomling
duvan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 0

Standard Oroligt??
Hej
Är Det NÅgon Som Kommit Hem FrÅn Sharm El Sheik???
MÄrkte Ni Av Oroligheterna....hur LÅngt Är Det Till Gazaremsan??

Sen En Sak Till....var Det Mycket Kyligt DÄr .....eller Det GÅr Och JÄmfÖra Med Svensk Sommar?????

Vill GÄrna Att NÅgon Svara Denna GÅngen!!
Svara med citat

Gammal 2009-01-04, 18:17

Gäst

Standard Risk för terror?
Med tanke på kriget i Gaza, ngn som är insatt i om hotbilden för terror mot Egypten har ökat/kommer att öka? Känns lite oroligt att åka dit i april.
Tacksam om ngn med kunskaper kan ge sin syn på saken.
Svara med citat

Gammal 2009-01-04, 19:09

Gäst

Standard
...jag är också orolig och undrar hur långt det är till Gazaremsan från Sharm el Sheik. Tänker också på terrordåd..
Svara med citat

Gammal 2009-01-04, 20:31

Gamila

Medlem
Gamila är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Standard UD:s rekomendationer
Senast rekomendationer från UD är att de avråder från icke nödvändiga resor med en radie av 60 km avstånd från Gaza remsan. Men det är ju dagens råd och det finns ju tyvärr ingen som vet vad som händer imorgon eller nästa vecka.

Men som läget är nu så är det ju ingen större fara än annars att resa till turistorterna i Egypten.

Håll koll på UD:s utlåtanden i situationen. Skulle det va så att du bokat en resa och hotbilden mot Egypten ser annorlunda ut när du ska resa så har jag för mig att åtminstone charterbolagen betalar tillbaka dina pengar. Om UD har avrått inresa i landet. Men kolla för säkerhets skull med det bolag du väljer. Då är det ju inga problem.

Sen är det ju upp till dig. Känner du en rädsla för att resa just dit tycker jag du ska avstå. För den rädslan kommer ju troligtvis att förstöra din semester.

Mvh Gamila
Svara med citat

Gammal 2009-01-05, 10:14

duvan

Nykomling
duvan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Cool Sharm El Sheik
Vad SkÖnt Att Det Är Fler Som Oroar Sej FÖr LÄget DÄr Nere....
Vi Tog Det SÄkra FÖr Det OsÄkra Och Bokade Om Till Fuerteventura...det KÄnns Lugnare PÅ NÅgot Vis
HÖr GÄrna Av Dej NÄr Ni Kommer Hem
HÄlsn FrÅn Blekinge
Svara med citat

Gammal 2009-01-07, 17:44

revelj

Nykomling
revelj är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Standard
Hur långt är det mellan Kairo och Gaza remsan?
Svara med citat

Gammal 2009-01-08, 03:14

Johannes Lundin

Standard
Jag har följt egypten länge - både nyhetsmässigt och på plats som boende under många år i Kairo. Jag skulle vilja säga så här: viljan att attakera Egypten har nog ökat på några håll, men amtidigt så skall man komma ihåg att de problem som egypten tidigare haft de senaste åren har kommit från Gaza - en gräns som.. ja.. numer är mer stängd än vanligt för att milt uttrycka det... Är du ändå orolig så, välj då Hurghada eller Marsa Alam, el Gouna som alternativ och inte sharm el sheikh eller Dahab. jälv skulle jag inte känna någon oro någonstans i egypten, och jag förväntar mig heller inte att göra det i april!!!

Håll ett öga på UDs rekomendationer - de vet vad de gör.

Jag skall försöka posta lite löpande säkerhets info på min egyptenblogg aka onlineguide till egypten. Du kan ju kika på den då och då innan du reser...

www.egyptenguiden.wordpress.com
Svara med citat

Gammal 2009-01-08, 10:42

Gäst

Standard
Tack
du verkar veta vad du pratar om. Men som det känns nu så åker vi i april som planerat. Men jag kommer nog att undvika marknader och stora folksamlingar :-(
Det är ju till Sharm som vi vill åka.....
Svara med citat

Gammal 2011-01-21, 12:28

Gäst

Standard Jo, kom just därifrån, det är stort pådrag, hotellen bevakas otroligt noga.
Tror det är okej, men säker kan man aldrig vara. Det är flera och omständigare konroller än vanligt på flygplatsen och på vägarna mot hotellen men det är ju just för att säkra turisterna.

Trevlig bröllopsresa,, snorkla mycket, det var sååå underbart!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Tiger Visa inlägg

Hej !
Undrar om det är någon som nyss kommit hem från Sharm el Sheikh ?
Nu är det ju oroligt i gränsen till Israel, så man börjar tänka på hur man skall göra & bete sig när man kommer till Sharm.( Bröllopsresa ! känns lite begränsat av säkerhets skäl )
Pratade nyss med Ving & dom har ännu inga indikationer på att det skulle vara fara i området. Vi skall bo på Gazala Garden som redan varit utsatt 2006.

* Har ni känt av spänningarna av det som sker ?
* Hör man något av attacker etc ?
* Hur var det att komma till flygplatsen ?
* Finns det något speciellt man bör tänka på i detta läge ?
* Är det förhöjd säkerhet vid hotellen ?
* Egypten vill ju hjälpa vad jag förstår, men om dom.....?

Tacksam för alla svar jag kan få, reflektioner av er som varit där eller kanske är Egyptsier eller ingifta & kan reflektera på hur man som Egyptsier känner i detta läge ?
Svara med citat

Gammal 2012-02-06, 19:52

Mikaela

Standard Hurgada
Hej!
Jag hade tänkt att åka till Hurgada i mars? Är det någon fara? Hur långt ifrån oroligheterna är det?

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2012-02-06, 22:23

SuperMita

Medlem
SuperMita är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Standard
Jag var i Hurghada över jul och då märkte vi inget men såg lite oroligheter på tv. Hurghada ligger ju typ 50 mil från Kairo så jag tror det rullar på som vanligt där.
Vi ska ner igen i april men till Sharm denna gången. Det ligger ju oxå långt från Kairo men det verkar vara lite mera utsatt just vid Sinai.

Vi märkte inget alls vid jul och så länge inte resebyrån ställer in så litar jag på deras omdöme. Men att åka på utflykter där det samlas stora folkmassor hade jag undvikit och sista hade Apollo ställt in vissa utflykter.

SuperMita
Svara med citat

Gammal 2012-02-08, 00:41

Gäst

Smile Sharm el Sheikh
Kom hem från Sharm i söndags efter en vecka. Det man märkte var att det var mycket poliser och kontroller på vägarna och utanför Naama Bay. Hade varit ett rån där nyligen med dödlig utgång för en turist...Utflykterna till Kairo och Katarinaklostret var inställda. Poliseskort till Jeepsafarin. Snorkelutflykterna gick som vanligt. Eftersom vi inte hade planerat några av de inställda utflykterna var vi nöjda ändå. Härliga stränder och fantastisk snorkling! Trevligt inne i Naama bays centrum. Inga problem att ta sig fram med taxi. Åker gärna dit igen..Mamma med dotter.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8