|
Hepatit A - vaccinerar alla sig?
|

2008-11-14, 17:25
|
|
|
Hepatit A - vaccinerar alla sig?
Hej!
Vi ska till El Gouna (Egypten) i januari och har läst på en del om vaccinering, Hepatit-A, etc inför resan.
Som jag förstår det smittas ca 100-400 (då och då fler) svenskar/år och så många som hälften av dessa smittas faktiskt här hemma i Sverige.
Om man har oturen att smittas är sjukdomen i de allra flesta fall helt ofarlig och läker ut av sig själv efter några få veckor. Endast 1/10.000 smittade utvecklar en allvarligare form av Hepatit A - levernekros - som kan behandlas på sjukhus. Inga andra allvarliga former tycks finnas.
Väger man dessa siffror mot risken att smittas som vanlig kortvarig turist (3/1000 i länder där viruset är vanligt) tycks risken att råka riktigt illa ut som oerhört försvinnande liten.
Trots dessa fakta verkar det som om i det närmaste 100% av alla som åker utomlands (utanför Europa) vaccinerar sig mot just Hepatit-A.
Klart det kan verka väldigt dumt att inte vaccinera sig - men det finns faktiskt relativt sett stora risker med vacciner i sig...
Så nu undrar jag så klart; finns det någon som gått emot strömmen och INTE VACCINERAT SIG?
Berätta gärna! Blev ni sjuka? I så fall - hur sjuka blev ni? Var var ni och hur noga var ni med maten/hygienen, etc?
Hoppas på många svar!
|
|
|

2008-11-14, 17:46
|
Reg.datum: nov 2008
Rykte: 0
|
Hej!
Jag och sambon åker till Egypten 20/12, vi kommer nästa vecka att vaccinera oss mot hepatit A, men inte mot hepatit B. Hepatit A sprids genom mat och vatten och hepatit B sprids genom blod och sexuellt. Vi känner så här att varför riskera att bli smittad när det finns ngt så enkelt som att vaccinera sig. Även fast man är noga med handhygienen, så betyder det inte att man inte kan bli smittad.
//Lisa
|
|
|

2008-11-14, 17:48
|
Reg.datum: jan 2007
Rykte: 6
|
Jag har varit många gånger i Egypten och stannat längre perioder ibland och rest runt i landet. Bott utanför turistområdena, ätit allt sånt man inte ska äta men dock aldrig druckit vattnet. Samt åkt alla gånger utan att vaccinerat mej förutom sista gången (varför jag gjorde det då var bara för jag var på mottagningen i ett annat ärende). Har aldrig blivit sjuk en enda gång. inte ens känt av magen. Jag har alltid tvättat händerna innan jag har ätit samt sprittvättat dom.
|
|

2008-11-15, 14:33
|
|
Onödigt!
Jag antar att man vaccinerar sig för att alla andra gör det. Det pågår mycket skrämselpropaganda från både resebolag och vaccinationscentraler. Någon tjänar ju pengar på detta, någon vill ju att folk i massor ska vaccinera sig! Jag har aldrig råkat illa ut trots att jag aldrig vaccinerat mig. Det handlar nog mest om sunt förnuft och bra hygien. Man blir ju sjuk här hemma också om man slarvar med hygienen!
|
|
|

2008-11-15, 17:45
|
|
Håller med JoachimT. Mycket av skrämsel propagandan är ifrån läkemedelsbolagen. Klart de vill sälja och hur gör man då? Jo skrämmer upp folk. Som sagt jag har åkt mycket runt om i världen och aldrig blivit sjuk. Törs man äta av julborden som dukas upp nu snart? ;o) Där är det många som blir sjuka av. Men inte vaccinerar man sig innan man går och äter här i Sverige....
|
|

2008-11-16, 12:06
|
|
Visst kan det vara så att det är propaganda och att man vill tjäna mkt pengar på olika vaccinationer. Men i alla fall spelar det ingen roll hur bra handhygien du själv har, den mat som serveras så kan det vara kocken som inte haft bra handhygien och du får smittan genom det, genom indirekt kontaktsmitta. Man har inte samma syn på hygienen utomlands som man har i Sverige.
Men sen så är jag sjuksköterska och jag vill för min egen skull känna mig säker, har redan hepatit b vaccination genom yrket. Men har även sett minst ett fall ev hepatit a som inte gick med bästa utvägen efter en resa till turkiet. Jag känner att varför inte vaccinera sig när man kan, för det är i inte i onödan som det framställs vaccin. Men det är upp till var och en att bestämma.
|
|
|

2008-11-16, 14:55
|
|
Som den som skapade tråden sa, är ju risken att smittas oerhört liten, bara 3 på 1000 råkar ut för smittan och eftersom bara 1 på 10000 av dessa riskerar bli allvarligt sjuka...hmmm...hur stora är då riskerna egentligen? Alla vet ju att det finns risker med vaccin också!
Ur FASS: "Reaktioner som rapporterats i mycket sällsynta fall är trötthet, diarre, myalgi, artralgi, allergiska reaktioner inkluderande urtikaria, angioödem och anafylaktiska reaktioner och kramper." Upp till 12.8% uppvisar dessutom "allmän sjukdomskänsla, kräkning, feber, illamående och aptitlöshet." Dessa biverkningar gäller för ett av de vacciner som finns att tillgå mot Hepatit A (Havrix)!
Läser man sedan på ett annat vanligt vaccin (Twinrix) mot Hepatit A och B; förekommer biverkningar som MS, hjärnhinneinflammation, hjärninflammation, hjärnsjukdom, ansiktsförlamning, anafylaktisk chock, etc etc etc - i nästan lika stor omfattning som risken att drabbas av allvarliga tillstånd efter Hepatit A-smitta!!!!
Åker man utomlands kan man välja att vara försiktig och skydda sig mot smittan, skulle man ändå drabbas är risken mycket liten att bli allvarligt sjuk!
Men, åker man till doktorn och ber honom spruta in smittan (visserligen avdödad) i blodet, är det en annan sak. Man väljer aktivt att utsätta sig för ovanstående risker och ofta handlar det inte enbart om att utsätta sig själv för risk - ibland utsätter man sina barn osv för en ökad risk att drabbas av allvarliga sjukdomar!
Ja, det är upp till var och en...men inte alltid!
|
|
|

2008-11-16, 22:55
|
|
|
Tack för svaren... :-) Känner mig fortfarande lite osäker. Att spruta in smittan i blodet :-( på sig själv eller barnen låter ju inte så kul, inte att bli smittad heller....svårt!! Några fler med egna erfarenheter och/eller funderingar???
|
|
|

2008-11-18, 19:36
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av JoachimT
Men, åker man till doktorn och ber honom spruta in smittan (visserligen avdödad) i blodet, är det en annan sak.
|
Men hallå, alla vaccin är utformade så, alla vaccin som du fått när du var barn tex tetanus (stelkramp). Hur trodde du att vaccin fungerar?
Från fass.se: "Difteri och tetanus toxinerna som är utvunna ur odlingar av Corynebacterium diphtheriae och Clostridium tetani är detoxifierade med formaldehyd och sedan renade. Poliovaccinet framställs genom odling av poliovirus typ 1, 2 och 3 på veroceller som renas och sedan inaktiveras med formaldehyd. Pertussistoxinet (PT) detoxifieras med glutaraldehyd och en toxoid bildas (PTxd). FHA används i sin naturliga form. Studier har visat att PTxd och FHA är två komponenter som har betydelse för skyddet mot pertussis." = vaccinet mot difteri, tetanus, kikhosta, polio och Haemophilus influenzae typ b, som man får som barn.
|
|
|

2008-11-19, 05:06
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Jag har struntat i vaccin en gång för 5 år sedan, åkte till Turkiet och råkade ut för Salmonella, min väninna hade vaccinerat och vi åt exakt samma mat.
Jag blev väldigt dålig och hamnade på sjukhus, läkaren följde upp det vi ätit och dom tog prover på restaurangen, det jag fått Salmonella av var deras ägg.
Jag fick lämna massor med prover då jag kom hem och fick inte laga mat åt andra under en längre tid och min mage var urkass i ett helt år efter.
Så visst hade jag önskat att jag vaccinerat mig.
Men samtidigt så kan jag tycka att vaccinationscentraler prackar på en massa, i somras så skulle jag till Turkiet igen och då krävde dom att jag skulle ta fästingvaccin och skrämde upp mig att flera dött av den farliga fästingen.
Jag valde att tacka nej och läste på lite mera.
Fästingen finns i Turkiet och mest i de norra delarna och man kan råka ut för den om man är på landet, reser ute på landet och rör sig i gräs och skog.
Så i Alanya på en solstol var det ingen som hade hört talas om det.
|
|
|

2008-11-19, 09:34
|
|
Oneway sarmonella hjälper väl inte hepatit A vaccin ju. Det är ju två olika sjukdommar.
Sarmonella är ju tyvärr vanligt här hemma med.
|
|

2008-11-19, 22:17
|
|
|
Jag kan absolut se vinster med att vaccinera sig! Samhällsvinster! För Sverige är det oerhört viktigt att stora epidemier inte bryter ut. Tänk bara hur fort ett epidemiskt mässlingutbrott utvecklar sig, 1 smittad smittar 18 andra osv, en katastrof för vilket land som helst! Massor med människor sjuka och hemma från jobbet under relativt långa perioder är väldigt kostsamt för ett land! Lyckligtvis är sådana epidemier oerört ovanliga idag - tack vare vaccinet! Ser man på vaccin ur den synvinkeln är ju vaccin alltså ganska bra.....
Men på individnivå spelar vaccinet i just detta fall en mindre roll! Det man vaccinerar bort är själva sjukdomen, som i sig är ganska ofarlig och som läker ut av sig själv, och sjukdomens följdeffekter, som kan vara allvarliga, men som är väldigt ovanliga! Denna relativt lilla vinst får individen betala med risk för oerhört allvarliga biverkningar, visserligen även de mkt ovanliga, men ändå - som att välja mellan pest eller kolera!
Men nu var det inte mässling vi skulle prata om, utan Hepatit-A! Epidemologiskt sett är Hepatit-A mindre farlig än mässling, samhället har alltså inte lika mycket att tjäna på en massvaccination. Så varför, om nyttan inte överväger riskerna på individnivå, ska man då vaccinera sig mot Hepatit-A???
|
|
|

2008-12-23, 10:19
|
Reg.datum: dec 2008
|
Jag åker till Hurghada på juldagen och jag har INTE vaccinerat mig. Jag kommer heller inte att ha några anti-diarretabletter i förebyggande syfte utan ha med mig såna och dessutom Alcolgel (som jag förstått kommer att vara min bästa vän).
Jag tänker inte utgå ifrån att jag kommer att bli sjuk och hade jag gjort det så hade jag aldrig rest till Egypten. Sen verkar Hepatit inte speciellt läskigt heller så nej, jag chansar. Vi får se hur det går!
|
|
|

2008-12-29, 10:42
|
|
|
Ja, ha ha ha, drickvaccin är det nog bäst att du (alla) håller dig (sig) borta ifrån!!! Det är många som fått sina semestrar förstörda efter att att druckit Ducoral!!!
Skriv och berätta hur det gick med magsjukan på semestern Kittykatten! Kommer säkert att gå jättebra - om du inte slarvar med alcogelen... ;-)
|
|
|

2008-12-29, 18:23
|
Rykte: 4
|
drickvaccin??
Läste inlägg här att man blev dålig av detta drick vaccin???
|
|
|

2008-12-30, 18:44
|
|
|
Dukoral & hepatit A vaccin
Hej på er alla !
Nu börjar jag fundera ! Ja vi åkte till Hurgada förra året till Jul, vi vaccinerade oss mot hep A & tog Dukoral drick vaccin. Denna gång åker vi till Sharm & har bara tagit en dos drickvaccin för full gott skydd. När vi åkte förra gången hadde vi INGEN HAND GEL ! Vi åt & drack allt som serverades. Vi blev inte sjuka, men som rese guiden sa, det är dom skitiga pengarna som kan göra en sjuk & givetvis vattnet. Vi borstade tänderna i det befintliga vattnet & åt allt dom serverad på hotellet. När vi sedan kom i kontakt med skitiga pengar, tvättade vi händerna på rummet. INGA problem ! Men när jag läser allt det här som ni pratar om så går jag faktiskt tillbaka på min hunduppfödning ! Ja nu tror ni att Tiger är GALEN ! MEN om man vaccinerar precis som man gör med barn & valpar så minimerar man riskerna för spridning av smitta. Ja man får en dos av smittan direkt i kroppen ! Varför får man det ? Jo för att den egna kroppen skall bilda antikroppar ! Givetvis är det upp till var & en om man vill ha det i sin kropp ? Men låt oss säga så här.... Om man inte gör det utan bara ....... Så får man det eller inte? Men man bär med sig smittan, man kommer hem allt är frid & fröjd jag är inte sjuk men smittan finns i kroppen. Dom jag möter träffar i min närhet, kommer i kontakt med mig. Vad händer då ?
Tänk själv ! Värt att tänka på tycker jag.
Ja nu vet jag att jag kommer att bli manglad till marken ! Men det kan jag ta. För jag tycker att man skall lyssna på vad man bör skydda sig mot när man åker. För varför skulle man annars vaccinera små barn i Sverige ? Jo för att vi vill minimera smitta från sjukdomar vi haft i Sverige tidigare. Vi vill inte att våra barn skall få tubercolos, smittkoppor rödahund etc etc ??? Eller ?
Vill bara sända en tanke till alla barn som finns runt om i världen som vi kan se via olika organisationer. Varför vill vi sända pengar till dom ? Jo för fattigdom & sjukdomar som gör att dom har det svårt.
Värt att tänka på eller ?!
|
|
|

2009-09-12, 09:58
|
|
|
Facit...
Hej igen! Kom på att vi inte berättat hur det faktiskt gick... Jo, vi åkte till El Gouna, vi åt allt som gick att äta på vårt all inclusivehotell och alla klarade sig hela veckan....utan vaccin. Vi var dock mycket noga med handspriten och vi åt också en del lactobacillkapslar inköpta här hemma i Sverige innan resan. Ja, nu vet ni... Det går att åka till Egypten utan att bli sjuk trots att man inte vaccinerat sig. Ha det gott! PS. Dykningen/snorklingen utanför El Gouna/Hurghada - otroligt bra! Vi såg haj, rockor, havsormar och miljoner fantastiska fiskar...vi snorklade också med (och klappade....) delfiner - helt sjukt! Ds.
|
|
|

2012-01-10, 23:52
|
|
|
Inget vaccin
Åkt runt i Europa och bla varit i Asien två månader utan hepatit vaccin eller något. Tänkte inte på det. Åt frukt de sålde vid gatan och saker jag inte ens visste vad det var.
|
|
|

2012-01-24, 18:29
|
|
|
Tänk på barnen
Halkade in här och har läst "debatten" från början, känner att jag vill dela med mig av en tråkig erfarenhet.
Vi bor i en relativt liten by och det finns 1 dagis som har ca 150 barn här, för ett år sen var det 1 barn som åkte utomlands med sina föräldrar utan att de vaccinera sig vilket resulterade i ett massutbrott på dagis. Flickan som bar på smittan var inte sjuk men väldigt många andra barn blev jättesjuka inklusive mina båda barn som inte ens gick på dagiset utan i skolan. HELA byn blev vaccinerade och det var ett himmla ståhej om detta, så det kan drabba även andra om ni inte vaccinerar er. Tack för ordet.
|
|
|

2012-02-25, 15:11
|
|
|
Verkar vaccinet alltid?
Jag har hört från en sjuksyrra att Twinrix inte alltid ger någon effekt, de sköterskor som får under utbildningen kontrolleras alltid efteråt för att se att vaccinet har verkat. Någon som har hört något liknande?
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|