|
|

2008-08-22, 08:53
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 0
|
Massor med frågor om Sharm
Hej på er.
behöver lite hjälp från er som varit i egypten, eller bara är bra pålästa.
Jag och min tjej kommer i mitten av Nov åka till egypten, Sharm el Sheik.
Många säger att man kan bli "lurad" av taxin, dvs betala för mycket.
Vilka summor skall man sikta in sig på för att inte bli lurad? t.ex från flygplatsen till centrala Sharm.
Vart i SHarm el Sheik hittar man den bästa snorkligen? (Vi åker gärna en bit för bra vatten) Vet ni något ställe som knappt någon annan känner till så tipsa gärna :-)
Man kan ju åka från Sharm till Hurgada, kan man åka från Sharm el Sheik till Giftun Island också, visserlgien mycket folk där, men vara bra snorkling och säkert en rolig dagsutflykt.
Om man åker till Dahab, finns det något speciellt ni rekomenderar, The blue hole har jag läst en del om, går det bra att snorkla där, eller är bästa upplevelsen med tuber? (jag har cert men ej tjejen)
Dricks, finns det någon man inte dricksar, eller skall alla ha lite småpengar?
Jag skulle gärna vilja åka fyrhjuling i öknen, någon som vet mer om vart man vänder sig? Hur mycket kostar det?
Någon som kan rekomendera en bra försäljare av upplevelser (resebyrå) på plats? Drömmen är ju att hitta någon som orkar engagera sig och visa saker som inte alla andra turister får se (finns alltid sådana guldkorn)
Någon som orkar sammaställa lite priser på sånt ni kommer ihåg.
- Mat
- Shopping (vart hittar man den bästa shoppingen)
- Saker att göra, dykning, snorkling, m.m.
Vart köper man snorkelutrustning om man vill ha egen?
Strömadapter behövs det?
Detta var kanske massor med frågor, har du bara svaret på en av dem så blir jag glad om du vill svara.
Har nu några varningar så dela gärna med dig av dem.
Visst är väl vädret okej i mitten av November, iaf mitt på dagen?
Tack för hjälpen!
// Joakim
Senast redigerad av RayIV den 2008-08-22 klockan 13:30.
|
|
|

2008-08-22, 21:39
|
|
|
Vädret kan jag hjälpa dig med.
Mitten av november har ca: 28 gr på dagen, ca:20 på kvällen.
men packa med en tunn tröja eller vindjacka, kvällarna kan
upplevas lite kyligare pga vinden.
ni får en kanonsemester. Bryta svenskt höstrusk mot sol och värme.
Har inte varit i Sharm el Sheik men det mesta brukar lösa sig på plats.
|
|
|

2008-08-23, 10:40
|
|
|
Jag skulle rekomendera ett hotel vi Ras um sid halvön.Ni får super snorkling lugn o ro samt
att ni på en kvart med taxi tar er in i till stan eller gamla stan .Själv tog vi en snorkeltur med båt en heldag ganska onödigt med facit ihand Ras um sid har allt.Gå in på google eart kan du titta på det från satelitbilder ner på bilnivå.Lycka till.
|
|
|

2008-08-23, 20:15
|
|
|
Ni bör dricksa den som städar ert rum. Lägg 20-50 EGP per vecka (lägger själv alltid runt 50, de tjänar ju inte mer än runt 300 EGP/månaden så dricksen från oss turister betyder väldigt mkt), o ge dem gärna i början av veckan så får ni rent o snyggt resten av tiden. De som bär era väskor till o från ert rum vill gärna också ha en slant. Sen är det upp till er vem ni vill dricksa, ni får kanske extra bra kontakt med en av servitörerna vid middagen o vill ge honom lite extra osv.
Det är som sagt lätt att betala överpris när det gäller taxi, o man skall alltid se till att komma överens om priset innan man sätter sig i bilen. Nu har jag aldrig varit i Sharm o vet därmed exempelvis inte avståndet mellan flygplats o city, men jag håller alltid till i Hurghada där man i stort sätt kan ta sig runt i hela stan (kanske bortsett från New Hurghada som ligger en bit bort) för 10, högst 15 EGP. Så kanske ni också kan sikta på ngt sånt som en maxgräns för vad det får kosta.
Fyrhjulingsutflykter är ngt de flesta researrangörerna ordnar. Hör antingen med ngn av de störe bolagen (Ving, Apollo, Fritidsresor osv) - exempelvis dem ni själva åker ner med eller så kan ni kolla med ngn av de lokala researrangörerna, vars utflykter är minst lika bra o dessutom lite billigare (+ att man har möjlighet att pruta!!).
Har som sagt aldrig varit i Sharm, men det är ju överlag dyrare där än i exempelvis Hurghada. Egypten är ju billigt, men hur billigt beror egentligen på hur bra ni är på att pruta!! Det är nämligen ett måste - görs på det mesta, o är även ngt som egyptierna själva gör. Försök att pruta till halva utgångspriset (o gärna en bit till!!).
Snorkelutrustning brukar finnas lite överallt. I Hurghada finns det i de flesta småaffärer (mataffärer el. sådana med massa turistkrimskrams) men även i renodlade dykar/snorklingsbutiker. Allt beroende på vilken kvalitet man vill ha såklart! Priserna varierar därefter.
Ngn strömadapter behöver ni inte, de har samma som vi här hemma!
Vädret är fortfarande kanon i november, men det blir som sagt lite kyligare fram mot kvällen så ta med ngt varmt!
Ta med er alcogel från apoteket att tvätta händerna i! Superbra o lätt att använda!!
Trevlig resa
|
|
|

2008-08-24, 11:04
|
|
Lysande.
Synd att det skall vara så mycket dyrare i Sharm bara, men man kan kanske åka iväg på trevliga dagsutflykter till mindre byar om tid finnes :-)
En liten fråga, prutar man på restaurangmaten också, eller betalar man det som står på menyn? Som tur är gillar jag pruta, så det ser jag inte som något problem, problemet är väl att hitta den korrekta nivån, dvs då man verkligen fått ett bra pris.
Men dom säljer ju aldrig med förlust gissar jag...
|
|
|

2008-08-24, 11:36
|
|
|
Hej igen!
Nej, Du prutar inte på restaurangerna o i regel inte i sånna affärer där det redan finns utsatt prislappar. Men i övrigt är det bara till att köra hårt  !!!
|
|
|

2008-08-29, 11:52
|
Reg.datum: jul 2008
|
Hej!
Jag har precis kommit hem från egypten. Har varit där två veckor med pojkvännen.
Vi var ock åkte fyrhjuling i öknen det rekomenderara jag verkligen. Vi bokade genom fritidsresor på plats och vi betalade väl ca 700 för två personer. Har dock inte varat i sharm så vet inte riktigt hur det fungerar där. Men det finns säkert möjlighet till sådant där med.
Taxi är alltid svårt. Gör upp priset innan ni åker. jämför med olika och hitta bästa priset. I kairo betalar man ca 1EGP per min. sen får man väl räkna med kasnske det bubbla i en turist stad. men så mycket mer ska man nog inte behöva betala.
När det gäller dricks är det så jobbigt som folk säger. Självklart ska man dricks städarna. Men sen är det inte så många mer man MÅSTE dricksa utan ge dem som hjälper dig eller som un tycker är extra trevliga en liten slant. Det handlar bara om några kronor. Men det är ju inte så att man ger pengar till allt och alla.
Som sagt har jag inte varit i Sharm men jag tror inte att man behöver adapter dit. Varken i EL gouna eller Kairo behöver man det.
Angåender priser så är det rätt billigt i El Gouna där vi var kostar
2L vatten ca 2EGP
33cl Cola ca 2EGP
1 Paket kex 5-15EGP
När det gäller shopping beror det ju helt på vart och vad man handlar och hur mycket man prutar men.
En vattenpipa mellan storlek helt komplett mellan 90-120EGP
Handväskor kopior eller bara inget märke runt 80-100EGP
Palestinasjalar som alla araber har runt huvet 30-50EGP
Vi var ju som sagt på ökerkrossens som kostade ca 700sek för två
Snorkling heldag ca 600kr
Vädret i Novemer är runt 30 dagtid men som sagt alltid bra att ta med tröja.
Ha en toppen semester och hoppas att det hjälpt lite på vägen!
|

2008-08-29, 12:34
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thezz88
Hej!
Taxi är alltid svårt. Gör upp priset innan ni åker. jämför med olika och hitta bästa priset. I kairo betalar man ca 1EGP per min. sen får man väl räkna med kasnske det bubbla i en turist stad. men så mycket mer ska man nog inte behöva betala.
|
Är nere i Kairo (Egypten överlag) ganska ofta, är gift med en egyptier, o jag har då aldrig hör att man skall betala taxin per minut. Caffören torde bli jäkligt rik, o det snabbt, om man sätter sig i en taxi i den staden o går efter det tankesättet. Har ni själv åkt taxi i Kairo?? Bilköerna är enorma o vill det sig kan man sitta där bra länge innan man kommer iväg. Det hade ju kunnat komma upp i hutlösa summer.
Nä, betala helt enkelt det priset ni dealar fram med chaffören - det pris som ni känner att ni är villiga att betala för turen. Går ni inte med på den första chafförens krav, eller han på era, så slösa inte mer tid på denne utan fråga nästa. När det gäller Hurghaha kan man i stort sätt ta sig över allt i stan för bara 5, max 10, EGP.
|
|
|

2008-08-29, 12:40
|
Reg.datum: jul 2008
|
hej igen!
Det var inte riktigt ordagrant jag menade. Var kasnke lite otydlig.
Men det var 1egp per min jag fick hör av våran guide.
MEn jag vet med att köerna där är enorma och att man kan sitta fast i timmar. men det hon menade var ju att man skulle tänka så att utan trafik skulle det ta 10 min och då ska man betala omkring 10egp. men sen ska man ju deala fram priset. men det var iaf den riktlinjen vi fick av guiden. Men som sagt inte för hur lång tid det tog utan hur långtid det bör ta. Men som sagt det ska inte vara dyrt att åka taxi.
|

2008-08-29, 13:21
|
|
Taxi
Tack Thezz88 och gäst för tydliggörandet av taxipriserna.
Jag har hittat följande.
Sharm El Sheikh Transportation Tips by mr.small - VirtualTourist.com
LE= Egyptiskt pund.
Taxi (white Bonnet)
From-Naama Bay, To- Old Market, Price=LE 15
From-Naama Bay,To- Hadaba,Price= LE 15
From-Naama Bay,To- Airport,Price= LE 20
From-Old Market,To- Hadaba,Price= LE 15
From-Old Market,To- Airport,Price= LE 35
From-Old Market,To- Nabq,Price= LE 40
Peugeot (Blue Bonnet)
From-Naama Bay, To- Old Market ,Price= LE 25
From-Naama Bay,To- Hadaba,Price= LE 25
From-Old Market,To- Hadaba,Price= LE 25
From-Naama Bay,To- Airport,Price= LE 35
From-Old Market,To- Nabq,Price= LE 45
Dessa priser är från 2006, men ger mig förhoppningsvis ett riktvärde iaf.
Jag har ju dock inte en aning hur långt det är mellan de olika ställena i listan här över.
Någon som har egna erfarenheter och kan hjälpa mig får den tydligare?
Men man betalar sällan över 40 Egyptiska pund för en resa iaf. Vilket ju känns rätt okej.
|
|
|

2008-08-29, 18:17
|
|
|
Taxipriserna är inget att oroa sig för därnere,du åker en halvmil för 40 svenska kronor!!!
|
|
|

2008-09-24, 14:56
|
|
Vad är det för skillnad på White Bonnet och Blue Bonnet?
Priserna skiljer sig ju lite, är det 2 olika taxibolag eller?
"From-Old Market,To- Airport,Price= LE 35" Hur lång sträcka är det?
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|