ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-10-23, 12:37

gäst

Standard Club Golden 5, rekomenderas?
Hej! Jag och min sambo tänkte boka resa över jul till Egypten. Är detta hotell något som rekomenderas? Nån som varit där? Tack på förhand
Svara med citat

Gammal 2007-10-31, 20:09

gäst

Standard Jul resa!!
Nu har lilla jag och min familj bokat resa över jul till detta hotell! Hur är maten? Är det barnvänligt? Börjar bli riktigt nyfiken!!!!!
Svara med citat

Gammal 2007-11-22, 10:46

gäst

Standard Jag undrar också!!
Vi ska också resa till detta hotell och har lite funderingar.. Hur är det med klädsel till middagen? slips?? Hur är maten där? Vilken av restaurangerna rekomenderar ni? Aktiviteter för barnen, finns det? Vad är trevligast på området, det är ett stort hotell har jag förstått.. Ja allt undrar jag över
Tacksam för alla svar!!!
Svara med citat

Gammal 2007-12-08, 14:22

Seraphine

Nykomling
Seraphine är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard Kom hem igår från golden 5
Hej, vi kom hem igår kväll från golden 5 och här kommer lite nyttig fakta som resebolegen inte informerade oss om. Vattenlandet och aquapark samt uppvärmd pool finns inte ... är under reparation! De lovade efter halva veckan att de skulle värma upp poolen vid vårt hotell men icke sa nicke. Tempen i poolerna ligger på 16-18 grader. De började renovera den 26 och vi åkte den 30/11 men inte fick vi information från detur som vårt resebolag var. Linbanan funkar heller inte så en del av de saker man lockades av som barnfamilj fanns inte som utlovat. Vi hade såhär i efterhand faktiskt valt att omboka till ett annat hotell om vi bara fått informationen om de faciliteter som varit ur funktion innan resan vilket vi fick på plats av hotellpersonalen. Har tagit kort på poolområde samt aquapark som var tömt på vatten och fullt av arbetare. Är någon intresserad kan jag kanske mejla ... min adress himlabo1@yahoo.se

Vad det gäller klädsel till middagen ... glöm informationen ni fått som inte stämmer som med så mycket annat!!!
Vi med några andra svenskar hade med finkläder, kostym etc men fick aldrig användning av dem då man tar "seden dit man kommer".
Hela hotellområdet var överbokat av ryssar (en del riktigt otrevliga) som sprang runt halvnakna också när de åt ... lite prostutionsvarning på klädsel som var mycket lättklätt eller i badshorts etc. Inte en enda hade kostym om man nu borser från personalen på stället då. I havet var det 22 grader mycket molnigt och blåsigt men ett otroligt fint hav som det dock låg mycket skräp i då det blåste. Massa plastpåsar, muggar etc. Dumma ryssar som stod i reven och de reven närmast stranden var stendöda!!!! Badskor köpes i hotellbutik för ca 35-40 eg pund. parfymer köper ni billigt 1pund per gram av Adam som har parfymshop i golden5´s komplex (nära fyrkantig pool med litet tak) inte i stora hotellet eller ute på gatan där de luras och ni får betala det tredubbla. Vi var på en himla häftig kamel och häst tur med en mycket barnvänlig man som har sina kameler o hästar precis vid stranden åt höger till vid ett bygge. Prisvärd resa med säkra inridna hästar och en fantastisk solnedgång ute i öknen. Tar ca 2 timmar på häst/kamelrygg tur och retur.
Är ni inte nöjda med ert rum klaga på en gång så får ni nytt ... vi fick ett litet jäkla skitrum nära gata (utlovades av detur att vi inte skulle vara nära trafik). Fick ett toppenrum på övervåningen i en närliggande byggnad. reser ni med barn räkna med att en extrasäng kan ni behöva tjata till er ... vi fick vänta 6 timmar på sängen till sonen. Hade inte gått in en extra säng i det första rummet vi blev visade till.
Egyptierna är väldigt branvänliga och vår son och vi stormtrivdes med all uppmärksamhet, klappar, allt bus samt presenter som han fick gratis!!!

Övrigt .... fråga gärna jag dyker in här då och då.
MVH Andreá
Svara med citat

Gammal 2007-12-08, 14:29

Seraphine

Nykomling

Standard Just det maten
Kom på att maten är samma på alla restauranger ... buffe ... mycket gott åt av allt men så blev vi också risiga i magen. Ta det lugnt med grönsaker som är råa och med maten vid stranden! Vår mat på golden 5 är helt klart bäst och störst samt som man ser hur renliga och noga med hygienen de är. Enorm buffe och massa att äta ... vi har en ägg o mjölkallergisk son samt som maken är vegetarian ... vi åt oss proppmätta då det fanns mycket olika mat för alla magar. Antar att havet kommer vara lite kallare nu då det blev kallt på kvällarna bara de sista dagarna ... ta med långbyxor och en tjock tröja!!!
Fanns inte sådär mycket att göra för vår fyraåring ... snorkla (det var guld för honom), åka rutchbanor ... tja poolerna gick ju inte att bada i som sagt .... så aktiviteter ja det blir väl vad man gör det till.
Tjing!
Svara med citat

Gammal 2007-12-13, 10:10

gäst

Standard Tack för infon!
Hej! Tack för all information, det verkar ju inte direkt vara något paradis.. Vi har försökt få information/svar på våra frågor från Detour efter att ha läst ditt inlägg men dom hävdar att dom inte har några andra uppgifter än att allt ska fungera på hotellet.. Hm.. Vi har även försökt att boka om våran resa men det är omöjligt eftersom allt är fullbokat under jul. Det verkar som ända utvägen är att åka och sen i efterhand kräva pengar tillbaka.. Ska ni göra det? Ja ja just nu känns det som om man bara längtar till solen
Svara med citat

Gammal 2007-12-13, 15:24

Gäst274

Cool Varmt?
Ja hur är det nu? Är det vverkigen varmt i egypten vid denna tidpunkt? Alltså runt jul...
får så många olika bud. En del säger att det e varm och skänt en del inte..Ni som varit där. Hur har ni haft det?
Svara med citat

Gammal 2007-12-14, 19:44

Seraphine

Nykomling

Standard Kom hem för en vecka sedan
Skickade privat svar ... men visst ska vi kräva pengar tillbaka!!!

När det gäller värmen så hade vi ca 22-23 grader i havet. Poolerna 16-17. I luften runt 25 grader om det inte blåste vilket det gjorde 6 av 7 dagar så räkna med att ha huttriga småbarn efter att ni badat. Ligger man i lä på stranden så är det riktigt gott och brun hinner man bli. På kvällarna hade vi runt 13-16 grader så ta med tjocka tröjor eller sommarjackor. Mygg finns och kommer på kvällarna. Tror det blivit lite kallare nu då de sista dagarna vi var där blev kyligare. Men det kan lika gärna vara så att solen skinit samt som det varit stiltje och då är det lika varmt ... vi hade mycket molnigt hela veckan och blåsigt och då blev det ju kallare.
MVH Andreá
Svara med citat

Gammal 2007-12-15, 19:12

Seraphine

Nykomling

Standard Oj blev fel med priv meddelande här kommer svar
Hej!
Vad synd att det inte går att boka om eller att ni får korrekta
uppgifter.Har svårt att tro att poolen och det stora området med
vattenrutchbanor är fixat så snabbt. Vi klarade oss rätt bra ändå trots uteblivna faciliteter men det var synd om lillpojken som utlovats både det ena och andra.
Valde ju hotellet speciellt med tanke på utbud eftersom vi har barn. Jodå vi
kommer att reklammera och har varit i kontakt med konsumetntrådgivare som
rådde oss till detta. Ett tips ta namnen på de ni talar med, även reseledare
där nere om ni klagar ... vi kom tyvärr inte ihåg alla namn och de vi var i
kontakt med vilket kanske kan försvåra att få ut några pengar. De borde också om de är riktigt justa kompensera på plats med resa och inträde till ett
hotell i city som har en aquapark. Vår guide talade om detta men vi skulle
fått ta oss dit själva samt betalat inträde ... surt!!! Så stå på er så
kanske ni slipper bli besvikna som vi ... värst var att föklara för sonen att
även detta inte funkade. Havet är ju underbart och vi tillbringade våra
dagar där istället. Värmen i poolerna höll runt 16-18 grader ... va ju kallt på
nätterna och det kyldes väl ned då och inte var det uppvärmt i de
andra poolerna heller!!! Kanske de fått lite värme i den poolen närmast
golden 5 som de utlovade att de skulle försöka värma upp efter halva vår
resevecka ... inte hann vi bada i uppvärmd pool som kändes lika kall som
vanligt då vi åkte hem. Just det lite bilder på club golden 5 och faciliteter
som rutchbana mm kan ni hitta på deras hemsida. Club Golden 5 | GOLDEN 5 CITY | Hurghada, Egypt Himla fin buffé var det och trevlig personal där. Kamel/hästturen på ca 2h ut i öknen rekommenderar vi den kostade 35 euro per person och vår son åkte gratis. Blev himla fina bilder på solnedgången oss och djur. Sonen blev väl omhändertagen av guiden som tog honom på sin egen häst emellanåt och var vansinnigt snäll och go vid honom och oss. Han håller till vid höger på stranden. Pruta är också något som är bra ... en 50-40% på det givna priset i alla affärer brukar funka. Man kan också säga att det är billigare i sekkala och låtsas gå så säger de snabbt ok. Just det det finns en ubåt som heter sindbad i Hurghada som man kan ta en 2 timmars tur med ... kostar 60dollar eller 50 euro ... inte mer!!!! Där fontänen är finns det småaffärer och ett resebolag i en gång (kamala, kimtour eller nått) som tar 50 euro ochdå får ni privat minibuss dit och hem gratis. detur tar 60 euro tror jag för samma tur. Ubåten går 25 m ner i havet men tyvärr har den inga toaletter så vi fick hoppa resan då vi var oroliga i våra magar. De andra svenskarna hade dock åkt ubåten och tyckte det var en toppenupplevelse.
Hoppas er resa blir bra!
MVH Andreá
Svara med citat

Gammal 2007-12-15, 23:36

vipelyckan

Nykomling
vipelyckan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Standard Oj ingen varm pool
Det lät inget kul för då blir det svårt att bada i februari.
Hur var det med ALL INCLUSIVE på t.ex middagen o.s.v ??
Tråkigt när man förväntar sig mer av ett 4 stjärnigt hotell.
Svara med citat

Gammal 2007-12-17, 20:26

Seraphine

Nykomling

Standard All inclusive på golden 5
Tyckte all inclusive funkade mycket bra. Himla fin buffé med mycket att välja av. En kock stekte pannkakor, en omelette samt som det fanns massa varm, kall mat samt grönsaksbuffé, brödbord med nybakat i en otrolig mängd. Ett enormt kakbord med tårtor, efterätter, baklava, mousse, frukttårtor mm fanns också det var läckert!!! Dryck får man dessvärre i plastmuggar, typ inhemsk öl, drinkar, coca cola mm. Vill man ha i flaska får man köpa. Mycket trevlig personal på golden 5´s restaurang!!! Men mycket halvnakna högklackade ryska kvinnor eller människor i gympa/strandkläder. Aningen oaptitligt men det går att sätta sig lite avsides om man vill.
Svara med citat

Gammal 2008-01-02, 21:59

Gäst/ Pia Södermalm

Standard Golden 5 älskas bara av ryssar!
Golden 6 IS NOT A HOTELL FOR SCANDINAVIAN PEOPLE!!!
Warning!
Vi var två veckor över jul på Golden 5 och bodde på hotell Diamond. Golden 5 i Hurghada innehåller 5 hotell och området är gigantiskt.
Men, ack vad vi bedrog oss. 5 stjärnigt- no way, 3 på sin höjd kanske!
Nu drog väl blåsten och kylan ner på helhetsintrycket, jackan jag hade på mig ut till Arlanda i decemberkylan, den fick jag ha på mig varje kväll i Hurghada.
Kallt & blåsigt. 16 grader i både pooler och hav. Kanske 12-14 grader på kvällarna...
Aldrig mer Egypten över "vår" vinter. Alldeles för kallt!
Bättre att vänta till slutet av februari kanske?

Ok, back to Golden 5.
Personalen (bara män) är jättetrevliga och serviceminded, deras största intresse är att snacka skit om alla ryssar som finns på hotellet.
Om ni är en svensk barnfamilj skall ni ABSOLUT inte bo på Golden 5- VARNING! Aspackade ryssar till 98% som börjar frukosten med en vodka. Damerna ser ut som horor och det ryska folket är jätteotrevliga och blir sura när man inte pratar ryska.

Buffén är givetvis anpassad därefter.
Kändes som att äta rysk mat- i Pyonyang typ. Helt smaklös. Riktigt vidrig, trots att det var snyggt upplagt och såg dignande ut. Men som allt annat på Golden 5, skenet bedrar!

Andra kvällen hade vi fått nog av buffen/middagen och tillbringade resten av kvällarna med att åka taxi in till Hurghada (25 pund) eller El Gouna för att inta våra middagar där. Inte ens 14-åringen tyckte att det var roligt att äta pannkakor till middag på kvällarna, det åt vi ju till lunch och frukost...(Det enda man kunde äta på buffén) Pizzakillarna/bagarna vid de olika poolerna blev ju dagarnas räddning!
Den människa som kan uppskatta den buffén måste ha överlevt ett krig.

Känns lite snopet att tillbringa 2 veckor i Egypten utan att kunna bada en enda gång.
För kallt i både pooler och hav! Aquaparken på Golden 5 öppnade på juldagen till alla barns glädje, men de krakarna såg ut som isbitar när de kom upp ur vattnet.

En dag fick jag för mig att jag skulle joina yogan vid stora Paradise-poolen, döm om min förvåning då instruktören pratade- RYSKA! Såklart!
Ok, kanske magdanskursen på eftermiddagen är på engelska? Nähä! Ryska där oxå!
Då gav jag upp på Golden 5 och tillbringade sista veckan på bussar till Kairo, Luxor och supersafari med bla besök i beduin-by. (Hyfsat fejkat, men helt ok)

Intressanta och minnesvärda utflykter som jag bokade via GEM travel i Hurghade (mitt emot Mc Donalds på Sheraton road) Halva priset mot våra svenska arrangörer.

Kan även varmt rekommendera svenskägda restaurangen Café del Mar, en drink på HedKandi och en partynatt på Minstry of Sound. Allt i Hurghada. Restaurang Upstairs i El Gouna var toppen.

Det är billigt i Egypten, men ändå får man bespetsa sig på att pruta i minst en timma på varje liten pryl man vill shoppa. Men det är bara att gilla läget och se till att betala MAX 50% av det ursprungliga priset. Under tiden så dricker man te, tar en cig och pratar Zlatan...

Risig i kistan blir alla, eller drabbas av "Faraos hämnd" som magåkomman kallas.
Inget man kan skydda sig mot, mer än att snabbt som attan gå till ett pharmacy och köpa egyptiska diarrétabletter och ha dem med sig överallt!

Se till att få en bra semester, bo då inte på Golden 5! En gåta att det hotellet finns med hos våra svenska researrangörer....
Svara med citat

Gammal 2008-01-05, 19:56

vipelyckan

Nykomling

Standard Luxor resan
Usch vad tråkigt.

Vi ställde lite frågor till detur om just det ni och andra berättat.
Iofs så stämde det delvis med det ni berättar.
24/12 skulle aquaparken och liften vara igång igen.

Vi tycker det låter som vi åtmindstonde kan skippa kostymen och aftonklänningen till middagen iaf :-P

Vad kostade resan till Luxor ? samt vad ingick ?.

Kommer nog oxå äta några kvällar ute på bl.a på felfella som vi besökt de andra ggr vi varit där.

Tråkigt att ni blev besvikna hoppas att en del blir åtgärdat innan vi åker den 2/2 -08
Svara med citat

Gammal 2008-01-23, 22:01

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Till Gäst/ Pia Södermalm

Instämmer till 100 % vilket vidrigt ställe, jag är så besviken, firade min 50 årsdag på absolut det sämsta stället i hela världen, Golden 5 !
Svara med citat

Gammal 2008-02-10, 23:26

vipelyckan

Nykomling

Standard Golden 5 club helt okej.
Jaha kom hem inatt efter en underbar vecka på club golden 5 med all inclusive.
Poolen ca 24-25 grader varm och vi gick hela dagen ifrån ca 9-16 i badbrallor/bikini mycket mat och alkohol att välja mellan.
kan rekommendera deras öl Sakara även att prova deras vita/röda vin helt okej som matvin.
Whiskyn kan ni dock glömma såvida ni inte blandar den med ngt.
Gillade deras rom med antingen cola eller anansjuice.
Tröja och byxa på kvällen då temperaturen föll mot ca 10 grader.
Taxi inte minibuss(tut-tut) de orange fast pris från hotellet 4 personer raka vägen till sekalla 15-20 pund.Betalar du 20 pund kunde du få samma taxi hem vid en fast tid vid typ mcdonalds.
Läder skärp 5 st för ca 100 LE
Bommullshanddukar typ beach ca 25 LE
Guldpris ca 50 LE men sen kommer arbete och förtjänst till.
En dykare till halsband 2,7 gram ca 300 Le ungenfär 375 sek.
Handväska i läder ca 100 Le
Men allt beror på er egen skicklighet med prutning.
Dykning heldag med giftun island/paradisön 3 rev ca 250 LE på dykcentret vid stranden. Aqua ngt.

Har ni fler frågor så ställ dem gärna.
Ryssarna störde inte oss inte ens att ryskorna var lättklädda vid poolerna och att deras tro på att ett märke gör allt snyggt.De blanda gärna färger bara det stod gucci eller ngt på dem.

Ha en god resa dit.
Svara med citat

Gammal 2008-12-25, 19:40

Meme16

Medlem
Meme16 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard Vad skall man tro?
Vi åker nästa lördag till Hurghada och skall på på Golden 5. Man blir ju lite fundersam när man läser folks reaktioner. Dels är de olika och dels är vissa väldigt hårda, man undrar ju hur dåligt det kan vara, eller hur bra.

För oss är det viktiga att rummet är bra, för inte fan skall vi spendera våran semester enbart på ett hotell, all-inclusive må vara men vi tänker ju inte sitta där bara för att äta gratis. Vi äter där när andan falller oss på. Annars tänker vi åka till Luxor och Giftun Island och kanske till Giza, men vill man åka så mycket buss under sin semester?

Är det trevlig personal? Är det ok mat? Är det bra rum?

Då är vi nöjda, om ryssarna är lättklädda skiter jag faktiskt i.
Svara med citat

Gammal 2008-12-27, 14:48

vipelyckan

Nykomling

Smile Jag tror ni kommer bli nöjda
Jag antar att eftersom vi åkte i februari att det kanske är ngt kallare nu speciellt i poolerna.
Maten och servicen blir ni nog väldigt nöjda med.
Däremot ska ni nog tala om att ni kommer från Sweden så får ni ännu bättre service.
Detta beroende på ryssarnas framfusighet.
Visst kan ni äta var ni vill även fast ni redan betalt för maten på hotellet och den lovar jag er kommer räcka långt.

Lycklig resa.
Svara med citat

Gammal 2008-12-27, 22:05

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Ta med kläder för kvällen, det kan vara kyligt, ca 9-10 gr och blåser det så känns det
ännu kallare.
Rummen är toppenfina, maten lite urlakad tycker jag, absolut inte egyptisk, mer ryskinspirerad.
Då jag var där i dec-jan 2007/2008, poolerna var ej uppvärmda, linbanan funkade ej, stranden i lä var underbar.

Jag hoppas verkligen ni får det toppen !
Svara med citat

Gammal 2008-12-27, 22:21

Meme16

Medlem
Meme16 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Tack för svaren, nu börjar jag få resfeber....

Luxor, Giftun Island och kanske nån tur ut i öknen, sen blir det bara slappande i solen resten av veckan (under dagtid alltså).
Svara med citat

Gammal 2008-12-28, 00:29

Seraphine

Nykomling

Standard Svarar
Va ju ett år sedan vi var där men då var det bra mat (som skrivit innan) och trevlig tillmötesgående personal. Tänkte bara berätta för Vipelyckan att vi en vecka innan jul nu fick rätt från ARN och tillbaka 2000 kronor på det som utlovades men inte fanns på vår resa. Blev på köpet lokalkändisar här hemma fast utan våra namn med i blaskorna. Undrar hur skråen de får nys om allting, inget vi outat. Vi hade mycket kött på benen som motbevisade DETURs brev och utsägor genom alla forum vi varit ute på och diskuterat samt bildbevis :-)
Hoppas resan blir lyckad och som skrivit innan ha med varma kläder för på kvällen blir det kallare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8