ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-06-12, 12:44

Gäst

Smile Holiday Inn Express Jumeirah
Hej Dubaivänner!

Är det någon som bott på Holiday Inn Express Jumeirah eller vet om dess omgivning? Kommer att resa för första gången till Dubai och googlar för det vilda Har förstått att man förflyttar sig medelst bil/taxi då Dubai inte är särskilt gångvänlig. T ex skall det vara 2 km till "strand". Är det helt omöjligt att promenera dit? Även till ex Jumeirah moskén. Finns det överhuvudtaget något i närheten (shops, vad som)? Har inte kunnat finna ut detta, står mest om att det inte är ett särskilt vackert område med torrdockor etc sedan nämns taxi som resmedel.

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2011-06-13, 07:56

Micke

Administrator
Micke är uppkopplad nu
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Det är taxi eller eventuellt buss/tunnelbana som gäller om man ska ta sig runt lite längre sträckor i Dubai. Det finns inga gågator/shoppinggator typ som Drottninggatan i Stockholm eller Avenyn i Göteborg. Istället är det shoppingcenter som gäller.

Holiday Inn Express Jumeirah ligger nere vid vattnet så därifrån är det ganska enkelt att gå till stranden, det är bara följa Jumeirah Road tills man kommer till en strand som man är nöjd med. Trottoaren är bred och fin och man passerar busshållplatser på vägen med AC-kyla om man vill svalka sig.

Läs mer om de olika stränderna här:
Stränder i Dubai | Allt om Dubai
Vilken strand man väljer hänger nog oftast ihop med hur mycket pengar man vill lägga. Open Beach är gratis, men kallas i folkmun för "Russian beach" och det säger en del om stranden Jumeirah Beach Park är ett snäpp bättre men kostar pengar och är ganska liten, vilket gör att det vissa dagar kan vara packat med folk. Mysigast är att nyttja stranden (och poolen) på ett strandhotell, men det kostar ofta ca 400 kr/dag och person.
Senast redigerad av Micke den 2011-06-13 klockan 08:14.
Svara med citat

Gammal 2011-06-13, 21:32

Gäst

Standard
Hej och tack för informationen Det låter som om man kan ta sig en promenad från hotellet då. Besöker Dubai för första gången och val av hotell kändes inte lätt men det blir som du skriver, taxiresor får gälla. "Hinner man med" Dubai på en vecka? Eller är det alltför kort tid.
Tack för länken, där finns massor bra info. Hop on - hop off bussarna kommer jag nog ta. Verkar vara bra sätt att se sig runt.
Svara med citat

Gammal 2011-06-13, 21:52

Micke

Administrator
Micke är uppkopplad nu
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Att välja hotell är aldrig lätt men just Dubai känns ännu svårare. Själv läste jag på om ett 40 tal hotell innan jag bestämde mig, och det blev ändå inte riktigt rätt. Som tur är hade vi bokat genom booking.com så jag kunde byta hotell efter några dagar.

2 hotell som man garanterat inte blir missnöjd med är Atlantis Palm hotel och Burj Al Arab, men dom ligger i en lite högre prisklass.

Dubai är en destination där en vecka faktiskt räcker, även om jag skulle rekommendera två veckor. Mitt personliga tips är att skippa skidåkningen i Mall of Emirates. Även om tanken med att åka skidor i öknen är ganska kul, så tycker jag det är ganska bortkastad tid och pengar att som svensk åka ner till värmen i Dubai för att åka skidor.
Senast redigerad av Micke den 2011-06-13 klockan 21:55.
Svara med citat

Gammal 2011-06-14, 20:01

Gäst

Standard
Jättebra tips, då vet jag mer, tack. Jag ska skippa skidåkningen, är nog roligare med kameler som man inte ser varje dag här hemma.

Lite högre prisklass för Burj Al Arab och Atlantis Palm hotel?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8