Ett shoppingcenter finns i Playa Dorada, mitt bland alla hotell. Det finns biograf osv också där, om man skulle känna sig sugen på det. En del souvenirbutiker med det vanliga utbudet. Ja, cigarrer, rom och kaffe finns det. Har dock för mig att det fanns utförselregler på kaffe, man kan inte köpa hur mycket som helst. (Var där förra våren, vid påsk.)
Annars kan man ta en taxi till Puerto Plata och handla där lokalbefolkningen handlar. Hyr en tegen taxichaufför under en dag, kostade 35 dollar då, och han kör dig och guidar en hel dag. De jeans jag köpte kostade 660 pesos per styck, motsvarade 110 svenska kronor. I de butikerna, både de i Puerto plata och Playa dorada är det fasta priser. Medan det finns en med avslappnad shopping-by mitt emellan Costa Dorada och Playa Dorada som heter Orange plaza. Dit promenerade vi längs stranden. Barnen köpte snäckor, halsband och sånt.
Sen så finns det mycket tavlor, oljemålningar i en lite speciell dominikansk stil.
Pruta pruta pruta gäller på detta ställe.
Ett par kvällar kom det resande försäljare till vårt hotell, som sålde vackra halsband och tavlor. Jag var lite i valet och kvalet, ville egentligen fundera ett tag till, men de skulle inte komma tillbaka, det var bara den här kvällen... Inte då! De kom tillbaka några kvällar senare, såklart. Och de rackarna kunde svenska, vilket de naturligtvis lät bli att berätta. Så de förstod precis vad vi sade när vi diskuterade prutnings-strategin.

)