|
|

2005-02-11, 11:48
|
|
|
Norra Cypern
Vi är intresserade av att besöka norra Cypern.Letar nu på nätet efter ett hotell, centralt placerat vid hamnen i Kyrenia, med balkong och sjöutsikt.
Har hittat " British Hotel " som,i stort sett, verkar stämma in på våra önskemål.
Är det någon besökare på detta forum, som har någon erfarenhet av detta hotell, eller kan rekommendera något annat liknande bra alternativ.
Berätta gärna också om dina intryck av norra Cypern.
Lasse
|
|
|

2007-06-02, 22:41
|
|
|
Bo ej i hotel som ägdes tidigare av greker före 1974, för då kommer Grek Cypern ej att släppa in dig längre.
För övrigt är Norra Cypern som Vilda Västern upplevelse av Cypern. Hyrde bil på södra sidan och begav mig till norra sidan och det var en mycket minnesvärd upplevelse. Observera att man vid gränsen till norra Cypern måste betala 10 CYP för en värdelös turkisk bilförsäkring som gäller i tre dagar.
Ett måste att besöka i Norra Cypern är definitivt:
- Kyrenia
- Famagusta
- Norra Nicosia
- St Hillarion (en medeltida riddarborg högt i berg med panorama över Kyrenia)
- Bellapais (Venetiansk Katedral omgjord till ortodox kyrka, som dock idag är övergiven, ligger 5-10 km från Kyrenia)
- Salamis (största Romerska utgrävningen i Norra Cypern, ligger i Famagusta området)
- Varosha, från Palm Beach Hotel (Se spökstaden från mycket nära håll)
|
|
|

2007-07-17, 18:02
|
|
|
jag vill flyga till den turkiska sidan??? det måste finnas en flygplats på den turkiska sidan.. har frågat runt men ingen vet nått.... grejen är att jag ska vara på norra cypern 1 vecka.. och om jag flyger till den grekiska sidan så får jag väl bara vara på den turkiska 3 dagar... va någon som skrev det förut....
har frågat resebolagen massor men de säger att gränsen inte är öppen.. så jag vet inte vad jag ska tro....
tacksam för svar
|
|
|

2007-08-30, 20:09
|
|
|
finns flygplats på norra cypern
Ercans flygplats men för att ta dej dit måste du åka från turkiet alt storbrittanien.
|
|
|

2008-03-02, 21:45
|
|
|
Åker du in via Turkiet eller Storbrittanien till norra Cypern kan du ej passera gränsen mot Södra.
Det stämmer att Resebyråerna avråder från att resa till Norra Cypern eller tom säger att det ej är möjligt, detta för att hindra problem för dem själva som resebyrå. Man reser till Norra Cypern från södra Cypern på egen risk, händer det något kan det innebära stor administration från resebyråer och myndigheter på grekiska sidan. Försäkringar kan vara snåriga och ibland inte gälla, men är man försiktig så tycker jag att det är definitivt värt risken. Norra Cypern har nästan ingen turism alls och därför är mer oexploetoret som turistland. Turkarna på Norra Cypern är mer gästvänliga än Grekerna i Agia Napa/Protaras.
|
|
|

2009-05-25, 12:25
|
|
|
Norra Cypern helt Underbart...
Norra Cypern välkommnar er, detta land har låg kriminalitet, gästvänliga människor, lungt tempo, få turister, bra sandstränder och BRA hotell. Vi använder Turkiska lira det talas engelska.
Mycket att se, korsriddarborgar, Karpaz halvön med sina vilda åsnor och orörda sandstränder. Den delade huvudstaden i Nicosia, Famagusta stad med sin moske( då en kyrka) där den heliga Birgitta en gång besökte. Salamis en gång öns mäktigaste och viktigaste stad, Havssköldpaddor som kommer upp och lägger sina ägg.
Golfbana med en underbar utsikt
Billiga hus och lägenheter kontakta margaretha@evergreendevelopments,com. för mer information om pris samt projekt.
Jag som skriver detta har bott här nere i 9 år och stor trivs, jag har lärt mig mycket om landet, människorna och jag kan hjälpa till med det mesta.
Flyg via Arlanda eller köpenhamn med Turkish Arlines ( bagaget går direkt till Ercan som våran flygplats heter) . Mellan landa i Istanbul och flyg vidare med följande flygbolag.
Kibrish Turkish arlines leller Atlasjet eller Turkish Arlines.
Flyg med SAS från Arlanda- Istanbul
Flyg med Norwegian - istanbul MEn då till sahbina Götcen på den asiatiska sidan vidare med Pegasus Arlines.
ELLER med någon av chartlerbolagen till larnaca flygplats på Södra sidan.
INGA SOM HELST PROBLEM ATT TA SIG ÖVER GRÄNSEN
vid gränsen fyller man i ett visa papper med för och efternamn pass nr samt vilket land man kommer ifrån. Det stämplas i pappert.Papperet sparas för det stämplas när man åker ut ur landet.
DET FINNS INGEN RISK ALLS ATT ÅKA FRÅN SÖDRA TILL NORRA, JAG VET!!!! eftersom jag åker flera gånger per månad över ( jag kör transfer till och från Larnaca - Norra Cypern)
Propaganda, folk som inte har varit här VET INTE HUR DET FUNGERAR.... MEN de är snabba på att ge ett negativt och skrämmande svar.
SÅ OM någon behöver mer information om ön står jag till förfogande.
Margaretha Nordström
|
|
|

2009-06-20, 14:10
|
|
|
Norra Cypern
Var på Cypern 2000; gick då till fots över gränsen i Nicosia.
Skall till Cypern igen i oktober; tydligen kan man med bil köra till Famagusta - var finns gränspassager? - köpa till bilförsäkring? Vi avser besöka engelska vänner som har hus i Famagusta.
Råd?
|
|
|

2009-07-07, 12:34
|
|
|
Passage och försäkring
Det finns en passage stax väster om Famagusta vid Vrysoulles. Tyvärr är passagerna över "gönalinjen" dåligt skyltade eller inte skyltade alls. Vid passagen från södra till norra sidan löser man en försäkring vid "gränsen" för ett par hundra svenska kronor.
Trevlig resa!
|
|
|

2009-07-27, 11:26
|
|
|
|

2009-08-24, 16:06
|
|
|
transfer norra cypern
undrar lite över transfer från larnaca till kyrenia området någon som vet
|
|
|

2009-08-28, 19:28
|
|
|
Transfer Larnaca - Kyrenia
Klicka på länken och hitta Margareta som kan hjälpa till med transfer.
SunSeeker Tours - Northern Cyprus
Kolla inlägget från 2009-05-25 där finns ännu mera intressant info.
Trevlig resa!
Anneli
|
|
|

2009-09-12, 21:10
|
Reg.datum: mar 2009
Rykte: 0
|
Varför är Norra Cypern inte lika populär turistmål som Turkiet eller Aya napa?
|
|
|

2009-09-13, 13:02
|
|
|
Om du läser lite om Cyperns nutidshistoria tror jag att du förstår. Här är en länk:
Cypern - Wikipedia
Samtidigt så verkar gränsen mellan nord och syd bli alltmer uppluckrad även om det är långt ifrån öppet. Om ca 10 år skulle jag gissa att det är betydligt mer öppnare än idag...
|
|
|

2010-03-20, 21:47
|
Reg.datum: mar 2010
Rykte: 0
|
Jo, det finns gott om anledningar till varför Cypern inte är riktigt lika populärt som "liknande" resmål. Dock kan jag rekommendera att åka dit, hade riktigt trevligt.
-------------------------------------------------------------------
Billig bilförsäkring
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|