|
Svininfluensa på Cypern!!!!
|

2009-07-04, 08:05
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 0
|
Svininfluensa på Cypern!!!!
Hej!
Läste i aftonbladet att en 18-åring blivit smittad i Cypern!
Nu undrar jag hur ni med barn som tänkt åka dit, tänker göra? Åker ni iaf?
|
|
|

2009-07-04, 09:13
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Alla länder har drabbats av svininfluensan och snart är väl miljoner människor smittade så jag tycker inte man ska göra så stor sak av det. Vill man vara säker på att inte smittas ska man stanna hemma.
|
|
|

2009-07-05, 11:35
|
Reg.datum: feb 2007
|
Vi har barn och vi skall åka till Cypern om CA 6 veckor. Vi har inte bestämt oss ännu hur vi skall göra utan vi kommer att följa detta under de närmsta dagarna/veckorna som kommer nu.
Visst så finns svininfluensan överallt men det finns mer eller mindre på vissa ställen.
Och just nu är det mycket i Ayia Napa...
Har läst om svininfluensan på ett annat ställe än i tidningarna att det är fler i Ayia Napa som lider utav detta än vad om har kommit ut.
Men just för att influensan finns överallt så betyder inte det att man skall stanna hemma men man kanske skall tänka på att inte åka till ett ställe där det är som värst för tillfället.
Allstå där pandemin har verkligen slagit till ordentligt.
För oss så har tiden en stor betydelse just nu, vi får bara avvakta och se.
Sen har vi en kontakt i Ayia Napa via en kompis som jobbar där & denna person skulle höra sig runt lite hur läget är där just nu.
|
|
|

2009-07-06, 07:26
|
|
MH77
Hej Kritan!
Vi åker om ca. 7 veckor, skulle vara väldigt tacksamm om du kan hålla mig uppdaterad om situationen där nere. Du verkar ha mer koll med kontakter och så! Vi funderar på ifall man skulle åka annanstans men men influensan verkar ju finnas överallt!
|
|
|

2009-07-06, 07:53
|
Reg.datum: mar 2006
Rykte: 7
|
På denna sida kan man hålla sig uppdaterad om svininfluensan på Cypern och andra länder.
|

2009-07-06, 22:09
|
|
|
Ayia napa
Kom hem ifrån en underbar vecka i Ayia napa för några timmar sedan! Hörde ingenting om Svin influensan där nere utan fick informationen ifrån Sverige. Jag skulle absolut åkt, man vore ha maximal otur ifall man blir smittad. Skulle de vara någon fara skulle resebolaget ha stoppat resorna, eller varjefall varnat!
Till Ayia napa åker jag tillbaka, Nissi beach kändes som man vore bada i en stor pool.. Vattnet var helt genomskinligt!!! Och hamnen var super mysig!
|
|
|

2009-07-07, 00:19
|
Reg.datum: feb 2007
|
Har inte hört något annat om svininfluensan, förrutom att på ett hotell så har personalen blivit tillsagda att inte åka in till Ayia Napa.
Detta är tredje gången för oss, så vi vet att Nissi Beach är helt underbart & Cypern i sig är grymt bra.
Vi älskar verkligen Cypern & vårat hotell som vi skall till. ( förhoppingsvis ).
Kanske stämmer att resebolagen hade varnat men till mig så höll mitt resebolag inne med information och sa att det bara var en som hade blivit smittad när jag hade hört från annat håll att det var fler.
Dagen efter att jag hade pratat med mitt resebolag så kom det ut här i Sverige.
Och då var det fler än en som hade blivit smittade & enligt resebolaget var det en engelskman som hade blivit smittad....men när det kom ut här i Sverige så var det betydligt fler och svenskar.
Så jag litar inte alls på resebolagen i alla lägen.
En tjej som jobbar i Cypern hade blivit ombed att INTE säga till turisterna att folk hade blivit smittade & de har även blivit tillsagda att inte åka in till Ayia Napa...detta hotell ägs av ett av våra större resebolag....så jag litar inte på resebolagen.
Men sen om det vore en fara för oss att resa dit så är det nog smittskyddsinstitutet som beslutar det.
Får jag reda på något mer så återkommer jag...kanske finns någon annan som vet något hur läget är där nu??
Men det vore ju trist om det blev reseförbud dit för det är helt underbart där!!!!
|
|
|

2009-07-07, 11:48
|
|
|
Svininfluensa
Troligen har denna person blvit smittad i Sverige vad jag kan förstå.
Tror det är samma risk där som här. Kom hem från Cypern för en vecka sedan.
//AB
|
|
|

2009-07-07, 17:22
|
|
|
Smittad
Jag kom hem från Ayia Napa igår kväll, min kompis blev smittad och fick inte flyga hem. Det började med halsont och sedan feber, vi trodde att det är vanlig förkylning. Han åkte in på sjukhuset för att få starkare halstabletter eller något, och de tog in honom på en gång. Vi kontaktade resebolaget och läkare i Sverige, de sa att ifall vi andra inte får värre symptom än de vi hade (ont i halsen, huvudvärk, snuva) så behöver vi inte testas på plats utan ska åka hem som planerat. Dock har vi båda två nu varit på sjukhuset och tagit tester, eftersom vi har alla symptom förutom feber. Vad jag vet så är det 80 bekräftade fall i Ayia Napa för tillfället. Hade jag vetat om det innan jag reste hade jag förmodligen åkt dit ändå, men gått till läkare tidigare och hade definitivt inte åkt hem innan provsvaren kommit. Något att tänka på i alla fall... Det var tydligen flera som satt isolerade på sina hotellrum.
|
|
|

2009-07-07, 18:44
|
|
|
Åker ändå!
Har en inplanerad res till Fig Tree bay på fredag med två barn 3,8 år. Har pratat med sjukvårdsupplysningen, kollat på nätet och ingen avråder från att åka. Influensan finns i Sverige också var svaret från sjukvårdsupplysningen. God handhygien och sunt förnuft rekommenderades. Har laddat upp med handspritservetter och tänker njuta av semestern!
|
|
|

2009-07-08, 12:42
|
|
|
Jag bodde på fig tree bay på hotel maistros. Tror man kan klara sig rätt bra om man inte är ute och festar i aiya napa som vi var. Jag fick 2 dagars halsont sedan kom febern också och är nu inne på sin 5 dag. kontaktade familjeläkare när jag kom hem, men de hade inte hört något om svininfluensa på cypern och tyckte jag skulle stanna hemma och se om det blir bättre...
|
|
|

2009-07-08, 22:40
|
|
|
Svinigt av Apollo
Kan bara säga att resebolagen inte bryr sig mera än vad dom måste angående svininfluensan
en skriftlig info på väggen att om man känner symtom så kontakta reseledaren eller läkare, inget att smittan fanns på hotellet man bodde på , Jävligt förbannad på Apollo och deras inställning att info får man själv ta reda på och inget som dom är villig att ge personligt till dom som bor på det drabbade hotellet.
Aldrig mer Apollo!
|
|
|

2009-07-09, 11:37
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Kan bara säga att resebolagen inte bryr sig mera än vad dom måste angående svininfluensan
en skriftlig info på väggen att om man känner symtom så kontakta reseledaren eller läkare, inget att smittan fanns på hotellet man bodde på , Jävligt förbannad på Apollo och deras inställning att info får man själv ta reda på och inget som dom är villig att ge personligt till dom som bor på det drabbade hotellet.
Aldrig mer Apollo!
|
Håller med dig ! Dom mest otrevliga jag pratat med och minst hjälpsamma. Har nyligen avbokat vår resa med dom och kommer ALDRIG åka med dom. Håller oss till Fritte.
|
|
|

2009-07-09, 21:43
|
|
|
Avresa på måndag
Hej, vi är en familj med två barn på 7 resp. 8 år som flyger ner till Cypern på måndag. Vi åker med Solresor och ska bo på Paradise Village Lägenhets Hotell. Vi bokade denna resan en dag innan det stod i Aftonbladet om att det var svenskar som hade drabbats av svininfluensan på Cypern.
Frågan är vad alla de drabbade människorna har varit eller var de kommer ifrån? Är det någon som vet något om att det finns svenskar som har blivit smittade som har bott på samma hotell dit vi ska.
Vi har tänkt oss en 100% slapparesa vilket innebär sol och bad enbart på hotellområdet. Frågan är om man är säker genom att stanna på hotellområdet?
En orolig mamma.
|
|
|

2009-07-10, 08:40
|
|
Hej!
Vi åker först i augusti så har några veckor att se hur det utvecklar sig! Men hade resan varit nu så hade jag nog åkt iaf! Vi åker med en 2 åring, och jag tror att bra handhygien hjälper. Men tänker vara uppmärksamm iaf! Ni som snart åker kan kanske informera oss andra när ni kommit hem hur det egentligen ligger till där nere?
|
|
|

2009-07-10, 12:30
|
|
|
Kiti
Hej,
Vi åker på måndag, är också orolig då vi har en tiomånaders tjej. Men det verkar som att man ska undvika Aya Napa. Vi tänkte inte heller träffa en massa folk så det blir hands off på barnen i allafall..
//A
|
|
|

2009-07-10, 14:10
|
|
Vilket hotell????
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Jag kom hem från Ayia Napa igår kväll, min kompis blev smittad och fick inte flyga hem. Det började med halsont och sedan feber, vi trodde att det är vanlig förkylning. Han åkte in på sjukhuset för att få starkare halstabletter eller något, och de tog in honom på en gång. Vi kontaktade resebolaget och läkare i Sverige, de sa att ifall vi andra inte får värre symptom än de vi hade (ont i halsen, huvudvärk, snuva) så behöver vi inte testas på plats utan ska åka hem som planerat. Dock har vi båda två nu varit på sjukhuset och tagit tester, eftersom vi har alla symptom förutom feber. Vad jag vet så är det 80 bekräftade fall i Ayia Napa för tillfället. Hade jag vetat om det innan jag reste hade jag förmodligen åkt dit ändå, men gått till läkare tidigare och hade definitivt inte åkt hem innan provsvaren kommit. Något att tänka på i alla fall... Det var tydligen flera som satt isolerade på sina hotellrum.
|
Som frågan lyder vilket hotell bodde ni på?
|
|
|

2009-07-10, 21:05
|
|
|
|

2009-07-10, 23:04
|
|
|
Angående oro för svininfluensa på Cypern
Varje år drabbas världen av influensaepidemier.
Varje år dör en del av dessa som smittats av influensavirus.
De som dör är i stor utsträckning "äldre-äldre", alltså riktigt gamla människor.
I allmänhet har de antingen en lung- och/eller hjärtsjukdom.
Det är ovanligt att någon för övrigt frisk person i åldern 15-65 avlider av influensavirus.
De influensor som drabbar världen kontinuerligt, kan göra att man får en kraftig sjukdomskänsla med hög feber, muskelvärk och för en del frossa.
Den annars friska människan klarar av dessa sjukdomssymtom.
Febernedsättande medicin och ett ordentligt vätskeintag är vad som krävs.
I en del av de inlägg som skrivs så nämns en god handhygien. Förvisso är det något som är viktigt, inte bara när det gäller att förhindra smittspridning av influens utan också andra sjukdomar som överförs via kontakt som t ex magsjuka. När det gäller influensa med luftvägssymtom så räcker det inte med att sköta sin handhygien, eftersom den är luftburen och sprids t ex genom att någon i ens närhet hostar eller nyser.
Man bör alltså undvika närmare kontakt med människor som uppvisar den typen av symtom.
Man ska inte överdriva oron för smittan, då den enligt smittskyddsinstitutet inte kan anses särskilt mycket värre än den typen av influensa som drabbar världen varje år.
|
|
|

2009-07-11, 11:37
|
|
|
svininfluensa
vore ändå intressant att höra vilka hotell som är drabbade.
ni som blivit sjuka, har ni umgåtts tätt inpå andra människor? ex festat på kvällarna på barer. discon m.m. och vimlat i täta folksamlingar ?
jag tror att risken för att bli smittad är obefintlig om man är uppmärksam och framför allt inte tar folk i händerna som annars är vanligt. men blir ju erbjuden (påtvingad) en hand väldigt ofta, men hoppa över den och var noga med hygien och uppmärksam på folk som visar symptom och gå inte upp tätt intill ansiktet på andra.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|