ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-05-07, 16:31

BabyLou

Standard Cyperns "egna" mat?
Jag åker till cypern med lillebror i början av juni. jag kan absolut inte tänka mig att åka dit och käka mcdonalds utan vill mer uppleva cyperns typiska mat. någon som kan tipsa om ett ställe i agia napa eller utanför där sådan mat serveras?
Svara med citat

Gammal 2007-05-21, 14:15

Standard
Hej!

Jag var i Agia Napa för ungefär 6 år sedan. Jag minns en restaurang vi åt på som hade otroligt god mat. Den hette Paulas. Hoppas att den finns kvar än idag, den är värt ett besök.
Svara med citat

Gammal 2007-05-25, 22:46

CypernApril

Standard Paulas
Paulas finns garanterat kvar. Var i Agia Napa i april iår och åt på Paulas 2ggr. KANONGOD mat!
Svara med citat

Gammal 2007-05-26, 10:30

Standard Re: Paulas
Citat:
Ursprungligen postat av CypernApril

Paulas finns garanterat kvar. Var i Agia Napa i april iår och åt på Paulas 2ggr. KANONGOD mat!
Paulas rekommenderas ofta av resebolagen, och visst har de god mat - ibland -då de har bra kock. Men äkta cypriotisk? Stället drivs och ägs av en finllandssvenska (trevlig person).Har dock varit med om sämre mat där också då kockar bytt!
Däremot om man vill äta genuin cypriotisk mat ska man söka upp små restauranger som Moonlight lite högre upp som drivs av en cypriotisk familj och där hela familjen är involverad på ett eller annat sätt.Föräldrarna till nuvarande ägare bor i övre våningen och jobbar tidvis med pappan som hovmästare/servitör och mamman som kock i restaurangen. Garanterat äkta cypriotisk mat. Dock om man är ett större sällskap måste man vara beredd att äta olika rätter då maten tillreds medan man väntar och endel maträtter som fodrat lång förberedelse kanske tagit slut för dagen.
Även restaurang Limelight drivs av en cypriotisk familj och har utmärkt grillad mat och deras moussaka är inte av denna värld! De är dock så populära så man måste boka bord oftast nån dag på förhand! Det kan man bra göra nån kväll tidigare då man promenerar runt och tittar på menyerna!
En restaurang som också är värd ett besök är Rawens Rook uppe i övrevåningen med utsikt över klostertorget. Stor takterass.Drivs av tre bröder som alla jobbar i restaurangen. En stor trevlig kille med massor av krulligt hår (en av bröderna) brukar servera. De har även "vanliga" rätter på sin meny. Härligt ställe att sitta på en varm kväll.
Ha en bra Cypern-resa!
Svara med citat

Gammal 2007-05-26, 18:19

Standard
Taverna Napa kan jag varmt rekomendera...Pappa med söner driver denna underbara restaurang med vinrankor som växer i taket där vi firade vår bröllopsmiddag med genuin cypriotisk mat...Prova mezen!! 8-10 rätter i små portioner...alla hittar sin favorit... Trevlig resa!!
Svara med citat

Gammal 2009-12-14, 17:58

Gäst

Exclamation Hjäälp??
Jag gör en skoluppfift. jag ska skriva om Cypern och behöver en typiskt maträtt elr recept i cypern. Om någon vet, snälla skriv det här. Behöver verkligen. Jag i´hittar typ ingenstans..
Svara med citat

Gammal 2011-09-09, 13:22

Gäst

Standard 2
ja medinte kul
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8