ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-29, 19:38

pimis

Nykomling
pimis är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011

Rykte: 0

Lightbulb Sozopol (Info och priser i bulgarien)
Hej!
Ville sprida min upplevelse och erfarenhet av Sozopol i bulgarien(15/8-2011 till 23/8-2011) då jag tyckte det var svårt att hitta info om stället och vad folk tyckte om sozopol innan jag bestämde mig för att boka resan.

Så vitt jag vet så är det bara apollo som erbjuder resa ner till Sozopol och då flyger man med flygbolaget novair.
Planet var ett ganska standardplan modell: Airbus A321, vilket rymde 199 passagerare, planet var ganska trångt och det fanns inte så mycket benutrymme. Fällde passageraren framför bak sätet så blev det väldigt trångt.

Att resa till bulgarien tar ca 3 timmar. Flygplatsen är ganska liten och taxfree på flygplatsen är som ett stort vardagsrumm. Jag rekommenderar därför att man köper sprit och dricka när man är i sozopol då taxfree'n hade högre priser än de lokala affärerna.

Sozopol Verkar som en ganska ovanligt ort att resa till då vi vart satta i en minibuss vid transfer. transfern tar ca 40 minuter.

Jag och min flickvän var på hotellet selena beach hotel. Vilket vi var väldigt nöjda med. All personal på hotellet kunde inte flytande engelska men det gick ändå.

Det finns två strander i sozopol den stora och den lilla stranden, den stora stranden ligger öster ut medans den lilla ligger emellan gamla stans pir och nyastans pir. den lilla stranden var vi aldrig vid, då det är mera småbåtar och sämre vatten där, det var mycket alger där när vi var där.
Den stora stranden består egenligen av tre olika strander, om man börjar från höger så finns det en liten strand bit emellan två klippor dit kan man bara komma om man går uppifrån vägen där selena beach är det går alltså inte gå till den stranden från den stora stranden.
Sedan kommer det ett parti där det badar nudister. och sedan kommer resten av stranden med parasol man kan hyra eller yta där man kan sätta upp sitt egna.

Affärer:
Det fanns inte någon stor matbutik den största är inte ens lika stort som ett ICA Supermarket här i sverige. dricka snacks gick att köpa lite överallt på mindre butiker.
Det fanns inga shopping varuhus utan det fanns en enda lång marknad från stora standens slut ända till gamla stan. Marknaden hade både krimskrams/kläder accessoarer och annat.

Värt att se är gamla stan där det är kullersten genom hela den delen och det är också gamla trähus lite över allt. Längst ut på gamlastans pir så finns det även ett häftigt stenområde som är ämnat för turism.

Maten:
Maten i sozopol är helt okej, den är mycket bättre än i turiket(side) som jag var i förra året. Stor variation från olika kött typer till fisk/skaldjursrätter. Resturang utbudet är också ganska stor det finns många resturanger längst stranden och en bit in i marknaden sedan finns det också lite småresturanger på de mindre gatorna. Längst gamlastans kust så finns det bra belagda resturanger vid vattnet.

Priser i bulgarien (sozopol):

50 cl cola: 1.3 lev
50 cl vatten: 1 lev
1.5 liter vatten: 1.3 lev
3 liter vatten: 1.6 lev
50 cl mer/festis, 1.6-2.5 lev
ör i affär 50 cl, 1.2-2.5
captain morgan 1 liter, 25 lev
deras egna rom 1 liter, 9 lev
deras egna vodka 1 liter, 10 lev
Likörer med olika smaker 1 liter, 8-10 lev
staropramen(resturang) 50 cl: 2.8-3.5 lev
staropramen i butik 50 cl: 2,25-3 lev
drick youghurt: 1 lev
öl(resturang): 2-3 lev
läsk (resturang) 2-2,5 lev
vin i glas 3-7 lev

pizza(hel): 5-10 lev
cyckling kebab: 3.5-4,5 lev
pizza slice: 2-4 lev
kyckling rätter: 5-9 lev
lyxigare kycklingrätter: 9-12 lev
pomme: 1.2-2.8 lev
grisrätter enklare: 5-8 lev
lite lyxigare grisrätter: 9-16 lev (lite olika beroende på hur mycket kött man får)
hel fisk: 8-16 lev (beroende på fisk)
lam rätt: 11-17 lev
salladsrätt: 6-12 lev
soppor: 1.5-3 lev (vanligtvis ligger de strax över 2 lev)
vitlöksbröd: 1.20-2.5 lev
såser: 1-1.8 lev
drinkar: 5-7 lev
shot 5cl, 3.5-4lev

Pommes var oftast ett tillval annars fick man bara köttet/fisken.

-------------------------
det fanns även mycket barer men inga direkt diskotek.

Nästan inga turister där vilket gjorde jag tyckte var bra!
återkommer om jag kommer på fler saker.
Svara med citat

Gammal 2011-08-30, 08:24

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Reg.datum: jan 2004

Rykte: 9

Skicka ett meddelande via MSN till Tom
Standard
tack för informationen säkert flera som uppskattar detta,själv åker vi ner till sunny beach i eftermidag :-)

Gammal 2011-08-30, 09:54

apolloresor

Nykomling
apolloresor är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard
Hej! Vad roligt att få läsa om er upplevelse i Sozopol! Ett tips vad gäller flygresan är att boka Novair Easy nästa gång. Då får man bla bättre benutrymme i den främre delen av kabinen. Med vänlig hälsning Nina, Apollo-Sales.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8