|
Var är bäst att åka?Burgas eller Varnakusten?
|

2010-04-29, 23:20
|
Reg.datum: jul 2009
Rykte: 0
|
Var är bäst att åka?Burgas eller Varnakusten?
Hej!
Vi är två tjejer runt 30 år som har tänkt att åka till Bulgarien i juli 2010 och vara där i en vecka. Har aldrig varit där innan och det enda vi hört mkt om är Sunny Beach. Undrar var det är bäst att åka? Är det bara ungdomar under 20 som reser till Sunny beach?
Vi har tänkt sola, bada, äta gott och gå ut lite ibland...
Var bör vi åka? och finns det något ställe vi bör besöka? uppleva?
Mvh. Hanniz.
|
|
|

2010-04-30, 00:20
|
Reg.datum: mar 2010
|
Hej!
Jag och min flickvän hade samma fråga när vi funderade på att åka till Bulgarien.
Visst vi båda är 19 men vi hade inte supa som huvudmål utan samma som er.
Vi frågade runt, olika sidor,vänner och reseledare och de rekommenderade Sunny Beach då det täcker alla behov som behövs, vi åker dit i Juli med för att koppla av, visst någon gång går man ut och dricker men blir inget supande iallafall, det kan man göra hemma i Sverige
Sola,bada och bara umgås är Livet
Mvh
|
|
|

2010-04-30, 11:02
|
Reg.datum: apr 2010
|
Hej
Jag är mycket förtjust i Bulgarien och just därför kan jag inte rekommendera Sunny Beach. Först och främst för allt supande, men också för att platsen är totalt ointressant, en massa hotell och restauranger. Den har något 1.000-tal boende vintertid och plats för 150.000 gäster sommartid. Det säger kanske något. Och så här skriver Bulgarienguiden.se på sin hemsida Sunny Beach
"De flesta åker dock inte till Sunny Beach för att shoppa, de är där för att supa och festa. Billig sprit i kombination med bar efter bar, nattklubb efter nattklubb och minst lika många diskotek gör det till den perfekta platsen för att festa loss. Nya Ibiza, säger många – och dessutom är det mycket billigare. Engelsmän, tyskar och svenskar dominerar på Sunny Beach och det är nya stället dit många gymnasieungdomar åker på avslutningsskolresa för att festa i en vecka. Billig alkohol och väldigt många andra festande ungdomar har gjort det till ett partyparadis. Priset på alkohol har doch medfört att Sunny Beach är betydligt mer fritt från droger än de flesta andra partyställena i Europa. Sprit är så billigt att övriga droger inte är så vanligt."
Om ni inte redan har en bindande bokning, rekommenderar jag att välja ett annat resmål.
|
|
|

2010-04-30, 11:40
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trekker
Hej
Jag är mycket förtjust i Bulgarien och just därför kan jag inte rekommendera Sunny Beach. Först och främst för allt supande, men också för att platsen är totalt ointressant, en massa hotell och restauranger. Den har något 1.000-tal boende vintertid och plats för 150.000 gäster sommartid. Det säger kanske något. Och så här skriver Bulgarienguiden.se på sin hemsida Sunny Beach
"De flesta åker dock inte till Sunny Beach för att shoppa, de är där för att supa och festa. Billig sprit i kombination med bar efter bar, nattklubb efter nattklubb och minst lika många diskotek gör det till den perfekta platsen för att festa loss. Nya Ibiza, säger många – och dessutom är det mycket billigare. Engelsmän, tyskar och svenskar dominerar på Sunny Beach och det är nya stället dit många gymnasieungdomar åker på avslutningsskolresa för att festa i en vecka. Billig alkohol och väldigt många andra festande ungdomar har gjort det till ett partyparadis. Priset på alkohol har doch medfört att Sunny Beach är betydligt mer fritt från droger än de flesta andra partyställena i Europa. Sprit är så billigt att övriga droger inte är så vanligt."
Om ni inte redan har en bindande bokning, rekommenderar jag att välja ett annat resmål.
|
Nej då Sunny Beach blir kanon ska du se : )
Det blir vad man gör det till somsagt, så är det överallt. Lite liv skadar inte men somsagt vi åker inte dit för att festa, och det finns så många andra som heller inte gör de.
Varför åker barn familjer dit? För att dricka?
Nah de måste ha sett något i SB som lockar dem dit om och om igen.
Tack för mig
|
|
|

2010-04-30, 13:02
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lordinzane
Nej då Sunny Beach blir kanon ska du se : )
Varför åker barn familjer dit? För att dricka?
Tack för mig 
|
Det kan ju vara för att det är deras första och sista resa till Sunny Beach och för att de inte vet bättre. Själv skulle jag aldrig rekommendera en barnfamilj att resa dit. Europa är fullt av bra mycket trevligare badorter. Bulgarienguiden är en kompetent och trovärdig sajt och det är inte för inte, som de upplyser presumtiva turister om allt supande. Och, utan att kränka Bulgarien, rikter de den här varningen till just barnfamiljer:
"Vill man turista i Bulgarien som barnfamilj eller pensionär är Sunny Beach kanske inte det ultimata resmålet."
Det behövs inte läsas särskilt mycket mellan de raderna. Jag skrev inte något för att vara taskig mot dig eller någon annan för den delen heller, utan bara för att svara på frågan i huvudinlägget.
Hoppas du får en trevlig och skön vistelse, trots allt.
Peace and love
Trekker
|
|
|

2010-04-30, 13:07
|
|
Citat:
Det kan ju vara för att det är deras första och sista resa till Sunny Beach och för att de inte vet bättre. Själv skulle jag aldrig rekommendera en barnfamilj att resa dit. Europa är fullt av bra mycket trevligare badorter. Bulgarienguiden är en kompetent och trovärdig sajt och det är inte för inte, som de upplyser presumtiva turister om allt supande. Och, utan att kränka Bulgarien, rikter de den här varningen riktar till just barnfamiljer:
"Vill man turista i Bulgarien som barnfamilj eller pensionär är Sunny Beach kanske inte det ultimata resmålet."
Det behövs inte läsas särskilt mycket mellan de raderna. Jag skrev inte något för att vara taskig mot dig eller någon annan för den delen heller, utan bara för att svara på frågan i huvudinlägget.
Hoppas du får en trevlig och skön vistelse, trots allt.
Peace and love
Trekker
|
Jadå jag vet Trekker det är bra  Din upplevelse kanske inte var den bästa, men-men, man kan alltid ge det en chans  Blir det inte bra finns det andra ställen för de kommande åren.
Jadå hoppas bara vi har tur med vädret, är ganska påläst vad det gäller bulgarien har läst som en galning nu efter att vi beställde resan
Länkar sidan här så kan du se vad de är för något
Hotell Sunny Beach, Burgaskusten, Briz Beach - apollo.se
Mvh
|
|
|

2010-04-30, 13:20
|
|
Hej igen!
Då tycker jag du ska läsa detta också. Det är Tobias Larsson som skrivit en ledare i Sveriges största resemagasin VAGABOND. Här ger han sin syn på Sunny Beach.
"Det pulserande såret, sjukhusbritsens tyglakan med levrat blod, kackerlackorna på operationssalens golv. Detta är mina bilder av Sunny Beach.
Sunny Beach - ett maffiaparadis
DET TOMMA DRINKGLASET KROSSAS mot turistens handled, trasar sönder hud, senor och sedan en artär. Det kvava hotellrummet sprejas rött från ett stort, gapande sår. Sekunden senare ett töcken och kamrater som rusar till för att hjälpa.
I receptionen på hotellet i Sunny Beach går det av någon anledning inte att få tag i en ambulans, däremot en taxi som mot lite extrapengar låter den unge svensken blöda ner utsidan på hans bil genom ett öppet fönster på vägen mot akuten.
Det pulserande såret, taxifärden genom den nyvakna stan, sjukhusbritsens tyglakan med levrat blod och kackerlackorna på operationssalens smutsiga golv. Detta är mina bilder av Sunny Beach, förevigade i minnet och i ett kraftigt ärr på insidan av min handled.
Jag slogs inte med några vakter eller sturska landsmän den där gången för länge sedan. Jag var ung, dum och hade en smula otur. Halkade på hotellets heltäckningsmatta och under färden mot golvet landade jag med armen mot ett glas som stod på sängbordet. Hade jag inte tömt det där glaset så ivrigt några timmar tidigare hade det såklart aldrig hänt. Så här i efterhand är händelsen en ungdomens idiotgrej som jag lika mycket ångrar som skäms över.
Att andra har drabbats av betydligt värre saker i Sunny Beach är det väl få som har missat vid det här laget.
JAG HAR BESÖKT SUNNY BEACH två gånger. Första gången privat, med ett blodigt avslut, och den andra gången som reporter på en betydligt lugnare och mer ansvarstagande reportageresa genom Bulgarien. Jag hatar Sunny Beach. I motsats till vad man kanske tror, så har min avsky mot badorten mycket lite att göra med mina sönderskurna senor. Nej, den beror på alla små detaljer som tillsammans bygger upp Sunny Beach till den mycket tragiska semesterfabrik som det är. Det inhägnade området, de maffiakontrollerade nattklubbarna, prostitutionen, den usla maten, de redlösa ungdomarna, betonghotellen, det brunmurriga vattnet.
I somras blev en ung svensk man så svårt misshandlad av nattklubbsvakter i Sunny Beach att han avled. En turist fångade det på film, som sedan visades på de bulgariska nyhetssändningarna. På filmen syns några polismän som står passiva medan vakterna stampar sönder mannens skallben. »Semesterparadiset«, caught on tape.
VEM BÄR ANSVARET för vad som händer i Sunny Beach? Alla som har med orten att göra förstås, vare sig det är tillfälliga besökare eller bofasta. De svenska ungdomarna som åker dit för att festa, nattklubbsägarna, polisen, politikerna och restaurangägarna. Precis som i vilket samhälle som helst.
Problemet med Sunny Beach är att det inte är som vilket samhälle som helst. Det styrs i stora delar av den mäktiga bulgariska maffian. Och bråkar du med dem blir det ett jävla liv. Men inte bland polisen. I den soliga semesterfabriken står de nämligen helst tysta i skuggan och tittar på.
|
|
|

2010-04-30, 13:29
|
|
Citat:
Hej igen!
Då tycker jag du ska läsa detta också. Det är Tobias Larsson som skrivit en ledare i Sveriges största resemagasin VAGABOND. Här ger han sin syn på Sunny Beach.
"Det pulserande såret, sjukhusbritsens tyglakan med levrat blod, kackerlackorna på operationssalens golv. Detta är mina bilder av Sunny Beach.
Sunny Beach - ett maffiaparadis
DET TOMMA DRINKGLASET KROSSAS mot turistens handled, trasar sönder hud, senor och sedan en artär. Det kvava hotellrummet sprejas rött från ett stort, gapande sår. Sekunden senare ett töcken och kamrater som rusar till för att hjälpa.
I receptionen på hotellet i Sunny Beach går det av någon anledning inte att få tag i en ambulans, däremot en taxi som mot lite extrapengar låter den unge svensken blöda ner utsidan på hans bil genom ett öppet fönster på vägen mot akuten.
Det pulserande såret, taxifärden genom den nyvakna stan, sjukhusbritsens tyglakan med levrat blod och kackerlackorna på operationssalens smutsiga golv. Detta är mina bilder av Sunny Beach, förevigade i minnet och i ett kraftigt ärr på insidan av min handled.
Jag slogs inte med några vakter eller sturska landsmän den där gången för länge sedan. Jag var ung, dum och hade en smula otur. Halkade på hotellets heltäckningsmatta och under färden mot golvet landade jag med armen mot ett glas som stod på sängbordet. Hade jag inte tömt det där glaset så ivrigt några timmar tidigare hade det såklart aldrig hänt. Så här i efterhand är händelsen en ungdomens idiotgrej som jag lika mycket ångrar som skäms över.
Att andra har drabbats av betydligt värre saker i Sunny Beach är det väl få som har missat vid det här laget.
JAG HAR BESÖKT SUNNY BEACH två gånger. Första gången privat, med ett blodigt avslut, och den andra gången som reporter på en betydligt lugnare och mer ansvarstagande reportageresa genom Bulgarien. Jag hatar Sunny Beach. I motsats till vad man kanske tror, så har min avsky mot badorten mycket lite att göra med mina sönderskurna senor. Nej, den beror på alla små detaljer som tillsammans bygger upp Sunny Beach till den mycket tragiska semesterfabrik som det är. Det inhägnade området, de maffiakontrollerade nattklubbarna, prostitutionen, den usla maten, de redlösa ungdomarna, betonghotellen, det brunmurriga vattnet.
I somras blev en ung svensk man så svårt misshandlad av nattklubbsvakter i Sunny Beach att han avled. En turist fångade det på film, som sedan visades på de bulgariska nyhetssändningarna. På filmen syns några polismän som står passiva medan vakterna stampar sönder mannens skallben. »Semesterparadiset«, caught on tape.
VEM BÄR ANSVARET för vad som händer i Sunny Beach? Alla som har med orten att göra förstås, vare sig det är tillfälliga besökare eller bofasta. De svenska ungdomarna som åker dit för att festa, nattklubbsägarna, polisen, politikerna och restaurangägarna. Precis som i vilket samhälle som helst.
Problemet med Sunny Beach är att det inte är som vilket samhälle som helst. Det styrs i stora delar av den mäktiga bulgariska maffian. Och bråkar du med dem blir det ett jävla liv. Men inte bland polisen. I den soliga semesterfabriken står de nämligen helst tysta i skuggan och tittar på.
|
Tjenare!
Ja men tänk lite också, gör "maffian" dig något utan anledning?
Tror du verkligen att den så kallade "maffian" bara går på turister hur som helst?
Det är ju turister dom försörjer sig på, inte vill dom skrämma iväg dem så att de inte kommer tillbaka.
Kriminalitet finns överallt i världen, på vissa ställen mer och andra mindre så är det.
Om dem ser en full turist som beter sig illa, svinar ner och är stöddig, klart som fan att de agerar det hade du med gjort här i Sverige.
Inte vill du att någon annan ska komma och förstöra för dig.
Sköt ditt, var ej stöddig och gå ej ensam om nätterna så ska det nog gå bra ska du se
Mvh
|
|
|

2010-04-30, 13:53
|
|
Citat:
Tjenare!
Ja men tänk lite också, gör "maffian" dig något utan anledning?
Tror du verkligen att den så kallade "maffian" bara går på turister hur som helst?
Det är ju turister dom försörjer sig på, inte vill dom skrämma iväg dem så att de inte kommer tillbaka.
Kriminalitet finns överallt i världen, på vissa ställen mer och andra mindre så är det.
Om dem ser en full turist som beter sig illa, svinar ner och är stöddig, klart som fan att de agerar det hade du med gjort här i Sverige.
Inte vill du att någon annan ska komma och förstöra för dig.
Sköt ditt, var ej stöddig och gå ej ensam om nätterna så ska det nog gå bra ska du se
Mvh
|
Det är det jag gör - tänker. Och följer konsekvenserna av mina tankar. Jag undviker så gott jag kan risktagande under mina resor, även om jag gör vandringar som ibland kan vara rätt äventyrliga. Men eftersom jag aldrig är ute och rumlar om på kvällar och nätter, så är sådana risker minimala för mig.
Visst finns kriminalitet överallt i världen och just därför väljer jag att inte gynna det som jag åtminstone VET ägs av maffian. Vi gör det ändå på massor av olika sätt, eftersom de i alltför många länder har lyckats få ett starkt grepp över stora delar av samhället i form av handel, industri, vägar, byggnation etc. Men kan jag undvika att gynna dem, så gör jag självklart det. Av den anledningen skulle jag exempelvis aldrig köpa en s k märkeskopia. All deras verksamhet är så tätt integrerad. Och dit hör även människo- och narkotikahandel.
Och som sagt, jag vill bara avråda i all välmening. I den här diskussionen var det en kille som säkert gärna hade lyssnat:
http://www.reseforum.se/forum/bulgar...tml#post120604
|
|
|

2010-04-30, 13:58
|
Reg.datum: sep 2008
|
hallå där..tror eran resa kommer bli kanon!!!
Vi var i sunny beach hela familjen förra året, vi har 2 barn på 8 och 3 och bodde på hotel majestic.
Vi hade det kanon....glöm inte att åka till nessebar...mysigt..
|
|
|

2010-04-30, 14:33
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av robbie
hallå där..tror eran resa kommer bli kanon!!!
Vi var i sunny beach hela familjen förra året, vi har 2 barn på 8 och 3 och bodde på hotel majestic.
Vi hade det kanon....glöm inte att åka till nessebar...mysigt..
|
Sedär fler positiva människor så blir det mycket bättre  Förstår Trekkers sätt att tänka men så är det man gör olika val här i livet
Mvh
|
|
|

2010-04-30, 14:52
|
|
Citat:
Sedär fler positiva människor så blir det mycket bättre  Förstår Trekkers sätt att tänka men så är det man gör olika val här i livet
Mvh
|
Helt OK, Lordinzane. Man ser bara lite olika på saker och ting. Det handlar inte om att döma andra och det har inte heller att göra med om man själv är positiv eller inte. Förresten, jag är 64 år. Jag har hunnit göra många olika val här i livet.
PS: Jag har många fantastiska och mycket positiva upplevelser från bergen i Bulgarien. Det är sådant jag verkligen kan rekommendera. DS
|
|
|

2010-05-02, 11:34
|
Reg.datum: jan 2004
Rykte: 7
|
trekkan jag orka)rde inte läsa allt du skrev pga sjukdom :-)
men ja det ligger något i det du skriver/citerar med det stämmer inte riktigt, SB har väl ca 500 boende vintertid och 35 000 sängplatser har ja läst förut...
sen vad det gäller maffia så är dom tyvärr så gott som utflygna från sb det är därför det har blivit betydligt mera prostution (öppen) kriminalitet,mm, på den tiden dom styrde vågade någon inte ens försöka svartväxla på gatan, om det va bättre att stöda maffian eller inte är ju en annan sak men det va betydligt säkrare !
den tiden maffian styrde så vågade ingen skada sin inkomstkälla och den är ju vi turister...
har själv varit där 9 gånger och aldrig råkat ut för något både som party resa med kompisar och med flickvän.
sen är det ju självklart att det händer tragiska saker men det gör det ju överallt, där det finns rikedom (som i det här verket sunny beach) dras det rötägg i ett annars fattigt land.
så beter man sig normalt så kommer det inte hända något ta del av varningar innan man åker.
det är inte farligare där nere än att gå ut en natt i en svensk storstad.
självklart är det även mycket undommar som super nattetid, men orkar man inte med fart och fläkt så kanske man ska välja en annna liten fiskeby som turist, stället lever upp nattetid med party och neonlampor,men vem säger att man måste vara "mitt i smeten" då om man inte vill? för du går väl själv inte in på ett stort disco om du ska ha lugn och ro?
ja och sunny beach är endast ett stort turistort som byggdes av nyrika ryssar (eller maffia med ett annat ord) på 70 talet, det byggdes för att tjäna pengar och då blir det ju restauranger,discon,hotell stånd/butiker som säljer kopior.
men vilken turistort är inte så mer eller mindre? man åker inte till thialand/phuket för att få det äkte thailandskänslan inte heller till turkiet/alanya och lika så gäller det bulgarien/sunny beach.. men det finns så mycket annat än själva sunny beach om man.. vi har aldrig brytt oss i massa utflykter förutom nessebar som tyvärr har vlivit väldigt turistinriktat nu, bulgariens 5:te största stad för att få känna på lite storstad och komma bort från turistgettot
sen efter det tragiska döds misshandeln som hände på en nattkubb i nessebar för ett par år sedan har tidningarna älskat att skriva skit om allt som händer i sunny beach, dom ville ju tom få det att låta som att det va i SB det hände trotts att det är en annan by 5 km från SB.
och vill man ha lite lugn och ro ska man inte välja ett hotel som ligger brevid blomstergatan (flower street) och söderut till hotell europa som ligger vid stranden och är nr 25 på denna karta
http://bulgaria-map.info/maps/Sunny_Beach_Map.jpg
det är där hålligånget är på discon som grabbarna bus,las palmas,dreams,lazur,mfl och ett 50 tal barer/restauranger
men men som sagt SB är uppbyggt för oss turister och det gillar vi och kommer att återvända i augusti med flickvän 1 årig dotter och 3 andra vuxna och 3 barn.
/Tom
Senast redigerad av Tom den 2010-05-02 klockan 12:03.
|
|
|

2010-05-04, 20:16
|
|
Tom, om siffror, Bulgarienguiden.se påstår att ”på sommaren finns det sovplats för runt 150 000 personer men på vintern bor endast ca 3000 personer i hela Sunny Beach.” Men du sitter säkert inne med korrekta siffror.
Det finns inga "rätt" eller "fel" i resandet. Vi har bara olika preferenser. För mig personligen handlar motviljan mot Sunny Beach inte alls om några risker. Jag är aldrig ute om nätterna och rumlar. Nej, det är Sunny Beach som ett inhägnat turistgetto som jag aldrig kan förlika mig med. Lika lite som jag kan förlika mig med andra turistanpassade badorter världen över. Och särskilt tragiskt blir Sunny Beach med alla dessa råsupande ungdomar, många gånger i övre tonåren. Jag älskar Bulgarien, men då handlar det om naturen, bergen, floderna, de små byarna, de enkla människorna på landsbygden och den goda husmanskosten.
Ledarartikeln i Vagabond om bl a maffian i Sunny Beach var ett lästips till Lordinzane, som hade ”läst på som en galning”. Bara ett litet tips om han hade missat något i läsandet. Maffian finns i synligt eller osynligt skick på många platser världen över. Jag har omedvetet gynnat dem otaliga gånger. Däremot skulle jag aldrig drömma om att göra det medvetet. Som i Sunny Beach.
|
|
|

2010-06-21, 23:04
|
|
|
Hej!
Jag heter Ivan och jag kommer från Bulgarien. Jag skulle rekomendera *Elenite* - en underbar resor med många park och det är riktig en vacker plats, många små hus och 4 hotel, det finns också ro, det är inte som sunny beach. Ni kan kolla på facebook i alla fal om mer information: Elenite (Royal Club Victoria).
Jag ska jobba på sommaren just där, så om ni har några frågor, hör av er
Mvh // Ivan
Viktigt: Elenite ligger 5-6 km. från Sunny beach
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |