|
Sunny Beach en besvikelse?
|

2010-04-28, 11:43
|
|
|
Sunny Beach en besvikelse?
Hej, När vi åkte till Bulgarien (Sunny Beach) så hade jag väldigt höga förhoppningar.
Men första besvikelsen var när vi gick på planet, det var gammalt och väldigt litet fick inte plats med benen och då är jag inte speciellt lång.
Sen när vi väl kom dit (blev förvånad att planet klara resan) så var det ett inhägnat område med bara hotell,restauranger och souvenir affärer.
Efter att man varit där en till två dagar så fanns det absolut inget att göra där, förutom på kvällen om man känner för att supa skallen av sig varje kväll.
Man går förbi samma hotell och souvenir affärer dagligen folk trängs på stranden.
Närmsta stad låg 20-30min bort med buss,Det gick att åka taxi dit ochså men den var inte billigt.
Spriten var billig och det var bra ute liv men det var det ända.
Det var en massa h*rer nere på stranden under kvällen/natten, som kan vara en aning jobbiga.
Vi åkte även till nessebar men där fanns inte så mycket att göra där.
Det bästa på resan var när vi tog en lokal buss in till Burgas och fick se hur Bulgarien egentligen såg ut.
Men många tummar ner för Sunny Beach bara en massa alkoholiserade unga svenskar.
Dom spelade tillochmed svensk musik om och om igen så man fick ju inte någon direkt utlands känsla.
Någon annan som håller med ? eller någon som är emot kanske
|
|
|

2010-04-28, 12:17
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 0
|
Håller med! stället är enbart en lekplats för supasugna ungdomar.
|

2010-04-28, 13:13
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 5
|
hm!!??
va man kan se olika på saker o ting!!!
|

2010-04-28, 13:19
|
Reg.datum: apr 2010
|
Men Sunny Beach är glädjande nog inte typiskt för Bulgarien
Bulgarien är ett otroligt vackert land med en storslagen natur. Här finns vackra nationalparker, städer och genuina små byar på bergssluttningar, floder som erbjuder möjlighet till härliga båtturer, fantastiska berg att vandra i. Överallt möter man enkla och vänliga människor. Maten som bjuds är oftast en enkel och god husmanskost. Jag har rest i Bulgarien och är mycket förtjust i landet. Och man behöver inte åka dit med ett gammalt plan med trångt för benen.
Men så har Bulgarien också detta Sunny Beach, en plats skapad för turister och som också har förstörts av turister. Det framgår också klart och tydligt här i forumet, att festande människor gärna söker sig dit. Tragiskt för Sunny Beach och ännu mer tragiskt för de bulgarer som drabbas, och för vilka besvikelsen säkert är ännu större än trådskaparen. Samma öde har rönt Magaluf och många andra turistorter världen över. Tänk om ens egen hemort årligen skulle drabbas av dessa suporgier med allt vad därtill hör.
|
|
|

2010-04-28, 14:02
|
Reg.datum: maj 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Peter001
Hej, När vi åkte till Bulgarien (Sunny Beach) så hade jag väldigt höga förhoppningar.
Men första besvikelsen var när vi gick på planet, det var gammalt och väldigt litet fick inte plats med benen och då är jag inte speciellt lång.
Sen när vi väl kom dit (blev förvånad att planet klara resan) så var det ett inhägnat område med bara hotell,restauranger och souvenir affärer.
Efter att man varit där en till två dagar så fanns det absolut inget att göra där, förutom på kvällen om man känner för att supa skallen av sig varje kväll.
Man går förbi samma hotell och souvenir affärer dagligen folk trängs på stranden.
Närmsta stad låg 20-30min bort med buss,Det gick att åka taxi dit ochså men den var inte billigt.
Spriten var billig och det var bra ute liv men det var det ända.
Det var en massa h*rer nere på stranden under kvällen/natten, som kan vara en aning jobbiga.
Vi åkte även till nessebar men där fanns inte så mycket att göra där.
Det bästa på resan var när vi tog en lokal buss in till Burgas och fick se hur Bulgarien egentligen såg ut.
Men många tummar ner för Sunny Beach bara en massa alkoholiserade unga svenskar.
Dom spelade tillochmed svensk musik om och om igen så man fick ju inte någon direkt utlands känsla.
Någon annan som håller med ? eller någon som är emot kanske 
|
Sunny beach inhängnat??? Då är jag rätt så säker på att du inte varit i Sunny Beach! Möjligen Albena eller Golden sands.
|
|
|

2010-04-28, 16:20
|
|
|
Aldrig mer Sunny Beach
|
|
|

2010-04-29, 11:04
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cinderella
Sunny beach inhängnat??? Då är jag rätt så säker på att du inte varit i Sunny Beach! Möjligen Albena eller Golden sands.
|
Jo jag har varit där, dem kanske har tagit bort bommarna och vakterna sen jag var där !?! :O
|
|
|

2010-04-29, 17:29
|
Reg.datum: jul 2009
|
Men nu är det ju så att sunnybeach inte är en hemort utan en "spökstad" när inte turisterna är där tror det bor ett väldigt få antal människor där när det inte är sommar och om sunnybeach inte fanns för turister så skulle många tiotusentals människor vara fattigare... Visst är det nästan bara ungdomar som vill festa.. men läs på innan du åker så fattar du vinkeln och till ts som skrev att det var dåligt flygplan ,,lägg till några slantar och åk med ett riktigt flygbolag då,,,,,
|
|
|

2010-04-29, 18:19
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av puffen91
Men nu är det ju så att sunnybeach inte är en hemort utan en "spökstad" när inte turisterna är där tror det bor ett väldigt få antal människor där när det inte är sommar och om sunnybeach inte fanns för turister så skulle många tiotusentals människor vara fattigare... Visst är det nästan bara ungdomar som vill festa.. men läs på innan du åker så fattar du vinkeln och till ts som skrev att det var dåligt flygplan ,,lägg till några slantar och åk med ett riktigt flygbolag då,,,,,
|
Det är väl inte mindre synd om de 500-1000 fast boende eller alla gästarbetare som måste stå ut med svinerierna. Vore inte platsen så förpestad, skulle väl platsen fyllas av barnfamiljer. Apropå Magaluf så har Mallorca börjat rensa rejält i de värsta områdena för att satsa på helt andra turister. Skötsamma turister är mycket mer lönsamma för landet.
|
|
|

2010-04-29, 18:22
|
|
Då har dom valt fel plats att bo/arbeta på , Och om det nu är så synd om dom som tvingas arbeta med alla dessa svin varför anordnar dom då fester med sexlekar, drick tills du spyr tävlingar osv undrar jag?
|
|
|

2010-04-29, 18:43
|
|
|
Citat:
Då har dom valt fel plats att bo/arbeta på , Och om det nu är så synd om dom som tvingas arbeta med alla dessa svin varför anordnar dom då fester med sexlekar, drick tills du spyr tävlingar osv undrar jag?
|
Tja, när det skötsamma turisterna flytt platsen, får de väl anpassa "servicen" till befintligt klientel. De flesta som arbetar i Sunny Beach är trots allt säsongsarbetare som får ta de jobb som bjuds.
|
|
|

2010-04-29, 18:54
|
|
ja haha om du tror att dom att det fungerar så.... om dom inte ville ha festsugna ungdomar så skulle dom kanske sluta med sånna events , för det bidrar ju till att fler ungdomar kommer och det tror jag dem vet mycket väl, och iom att det kommer flerungdomar och det bildas fler events så får dom räkna med att det blir fylla och svinerier så dom har skapat monstret själva!
|
|
|

2010-04-29, 19:05
|
|
|
Citat:
ja haha om du tror att dom att det fungerar så.... om dom inte ville ha festsugna ungdomar så skulle dom kanske sluta med sånna events , för det bidrar ju till att fler ungdomar kommer och det tror jag dem vet mycket väl, och iom att det kommer flerungdomar och det bildas fler events så får dom räkna med att det blir fylla och svinerier så dom har skapat monstret själva!
|
Vilka "dom" är, det är frågan. Det mest intressanta med dina inlägg är, att du bekräftar och förstärker den bild av Sunny Beach som Peter001 beskrivit och som ett par skribenter inte ville kännas vid.
|
|
|

2010-04-29, 19:42
|
|
"dom" är arbetarna i sunnybeach ja jag har väll aldrig sagt något annat eller? Det är enbart för festsugna ungdomar med fylla sex och elände , underbart säger jag vi syns i dimman på sunnybeach!
|
|
|

2010-04-30, 14:15
|
|
Vilka är "dom"?
Hej Puffen!
Här får du veta vilka "dom" är. Det kan kanske vara intressant att veta vem man gynnar med sin vistelse i Sunny Beach. Den här är en ledarartikel skriven av Tobias Larsson på Sveriges största resemagasin VAGABOND:
Det pulserande såret, sjukhusbritsens tyglakan med levrat blod, kackerlackorna på operationssalens golv. Detta är mina bilder av Sunny Beach.
Sunny Beach - ett maffiaparadis
DET TOMMA DRINKGLASET KROSSAS mot turistens handled, trasar sönder hud, senor och sedan en artär. Det kvava hotellrummet sprejas rött från ett stort, gapande sår. Sekunden senare ett töcken och kamrater som rusar till för att hjälpa.
I receptionen på hotellet i Sunny Beach går det av någon anledning inte att få tag i en ambulans, däremot en taxi som mot lite extrapengar låter den unge svensken blöda ner utsidan på hans bil genom ett öppet fönster på vägen mot akuten.
Det pulserande såret, taxifärden genom den nyvakna stan, sjukhusbritsens tyglakan med levrat blod och kackerlackorna på operationssalens smutsiga golv. Detta är mina bilder av Sunny Beach, förevigade i minnet och i ett kraftigt ärr på insidan av min handled.
Jag slogs inte med några vakter eller sturska landsmän den där gången för länge sedan. Jag var ung, dum och hade en smula otur. Halkade på hotellets heltäckningsmatta och under färden mot golvet landade jag med armen mot ett glas som stod på sängbordet. Hade jag inte tömt det där glaset så ivrigt några timmar tidigare hade det såklart aldrig hänt. Så här i efterhand är händelsen en ungdomens idiotgrej som jag lika mycket ångrar som skäms över.
Att andra har drabbats av betydligt värre saker i Sunny Beach är det väl få som har missat vid det här laget.
JAG HAR BESÖKT SUNNY BEACH två gånger. Första gången privat, med ett blodigt avslut, och den andra gången som reporter på en betydligt lugnare och mer ansvarstagande reportageresa genom Bulgarien. Jag hatar Sunny Beach. I motsats till vad man kanske tror, så har min avsky mot badorten mycket lite att göra med mina sönderskurna senor. Nej, den beror på alla små detaljer som tillsammans bygger upp Sunny Beach till den mycket tragiska semesterfabrik som det är. Det inhägnade området, de maffiakontrollerade nattklubbarna, prostitutionen, den usla maten, de redlösa ungdomarna, betonghotellen, det brunmurriga vattnet.
I somras blev en ung svensk man så svårt misshandlad av nattklubbsvakter i Sunny Beach att han avled. En turist fångade det på film, som sedan visades på de bulgariska nyhetssändningarna. På filmen syns några polismän som står passiva medan vakterna stampar sönder mannens skallben. »Semesterparadiset«, caught on tape.
VEM BÄR ANSVARET för vad som händer i Sunny Beach? Alla som har med orten att göra förstås, vare sig det är tillfälliga besökare eller bofasta. De svenska ungdomarna som åker dit för att festa, nattklubbsägarna, polisen, politikerna och restaurangägarna. Precis som i vilket samhälle som helst.
Problemet med Sunny Beach är att det inte är som vilket samhälle som helst. Det styrs i stora delar av den mäktiga bulgariska maffian. Och bråkar du med dem blir det ett jävla liv. Men inte bland polisen. I den soliga semesterfabriken står de nämligen helst tysta i skuggan och tittar på.
|
|
|

2010-04-30, 16:23
|
|
|
jo
trekker jo visst vet jag att det är maffian som styr den korrumperade polisen och alla prostiuerade etc. men vi åker endast för att drägga och släppa loss så det fungerar fint för oss vi vill inte ha kultur och godmat vi vill bli bruna festa och ragga brudar då fungerar denna ort underbart. Med den inställning du har så blir du bemött, du nämnde misshandlen/mordet Vilket inte var ifjol och inte i sunnybeach utan i nessebar och personen hade dragit kniv inne på krogen visserligen är inte det en ursäkt för att mörda men jag säger att om man är lugn och festar och har kul är det ytterst sällsynt att något sånt skulle kunna inträffa. visst är det ett helvete för dom som åker i förhoppningarna om ett thailand men det är fräscha nattklubbar fina stränder och billigt så det är paradiset för oss ungdomar som bara vill släppa loss!
|
|
|

2010-04-30, 17:02
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av puffen91 glömt lösen
trekker jo visst vet jag att det är maffian som styr den korrumperade polisen och alla prostiuerade etc. men vi åker endast för att drägga och släppa loss så det fungerar fint för oss vi vill inte ha kultur och godmat vi vill bli bruna festa och ragga brudar då fungerar denna ort underbart. Med den inställning du har så blir du bemött, du nämnde misshandlen/mordet Vilket inte var ifjol och inte i sunnybeach utan i nessebar och personen hade dragit kniv inne på krogen visserligen är inte det en ursäkt för att mörda men jag säger att om man är lugn och festar och har kul är det ytterst sällsynt att något sånt skulle kunna inträffa. visst är det ett helvete för dom som åker i förhoppningarna om ett thailand men det är fräscha nattklubbar fina stränder och billigt så det är paradiset för oss ungdomar som bara vill släppa loss!
|
Hej Puffer!
Jag citerade en ledarartikel i VAGABOND och jag utgick från att redaktören är insatt i vad han skriver. Du har helt rätt, vi har olika syften med våra resor och blir man själv nöjd, är väl en hel del vunnet. Värre är, som du också säger, för dem som reser till Sunny Beach med helt andra förhoppningar och utöver ett hål i plånboken har resan blivit en enda stor besvikelse. För min del stannade jag bara i Sunny Beach en enda natt, och det räckte och blev över för att bara avsky stället.
Ha det gott med dräggandet (om det blir något) ikväll O;
Trekker
|
|
|

2010-05-02, 16:31
|
Reg.datum: jan 2004
Rykte: 9
|
hängnaden va till för att hålla folk som inte hadde nått där att göra... så den va till för våran säkerhet.....
|
|
|

2010-05-02, 19:35
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tom
hängnaden va till för att hålla folk som inte hadde nått där att göra... så den va till för våran säkerhet.....
|
jo men det var rätt misslyckat eftersom alla h*rer och annan skit är där inne ändå.
|
|
|

2010-05-02, 23:21
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tom
|
Jösses, vilket semesterparadis!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|