|
|
Hemma efter 2 veckor i bulgarien, lite info och personliga reflektioner
Hej,
Har precis kommit hem efter 2 veckor i Sunny Beach Bulgarien och tänkte dela med mig av mina erfarenheter av stället, så kan det förhoppningsvis hjälpa någon i framtiden som funderar på att åka dit och behöver ha lite kött på benen.
Tänkte börja med hotellet;
vi bodde på hotell Europa som är en betongklump med groteskt målade balkonger. Byggt någongång på 60-talet så utsidan är minst sagt stel. Dock så är läget helt fantastiskt då det ligger mitt på stranden och endast 5-10 min gång till blomstergatan. Fräscha men rätt små rum som alla har hafsutsikt, dock väldigt tråkiga balkonger, så hade man tänkt sig att spendera semester där så är detta ett no go!
Frukostbuffén är enligt mitt tycke inte bra, jag vet dock inte vad man kan vänta sig av en frukost i bulgarien så jag ska inte dissa den allt för mycket. Funkar dock för att bli mätt, ägg, äggröra, korv, pasta, pizza, melon och 1000 sorters kakor.
Det var ett rätt lugnt hotell om man bortsåg från våra grannar till vänster (3 tyskar) och våra grannar till höger (3 tyskar).. Att lyssna på fulla tyskar genom väldigt tunna väggar kan bli frustrerande kl 5-6 på morgonen.. Tackar gudarna för öronproppar! Vi hade alltså extremt otur med grannarna då hotellet i övrigt verkade väldigt lugnt!
Stranden;
Stranden är nog det jag gillar mest med Sunny Beach (kanske därför dom valt namnet). Mycket finkornig sand och tätt med trevliga små barer(Kan speciellt rekomendera V.I.P som ligger nedanför Europa och som har grymt mysigt inrett).
Vattnet är 25 grader ca vilket jag tycker är skönt då man kan ligga i lite längre, dock så fick vi uppleva ett par dagar med mycket alger i vattnet, detta beror oftast på att det varit oväder eller någon storm dagen innan. (Stort minus är priset på solstolar! runt 40 kr för en solstol och 40 för ett parasoll. Så 2 pers o parasoll kostar 120 kr per dag! Riktigt dåligt!)
Maten;
hade läst mycket om matens kvalitet innan jag åkte. Och jag lovar det är inte så illa som många verkar att få det till. Men det är heller inte speciellt bra, tycker det påminner väldigt mycket om många andra turistorter i spanien, grekland osv. Men man tröttnar efter ett tag och efter 2 veckor blir man faktiskt riktigt less på maten trots att det finns 100 tals restauranger.
Priserna;
Liten besvikelse från min sida då jag förväntade mig att det skulle vara mycket billigare än i sverige. MEn det är det inte! I förhållande till vilken kvalitet maten håller så är det inte speciellt billigt. 60kr för pasta av olika slag, 60-100 för kycklingrätter och griskött. 100-150 för lite finare köttbitar. Men det går ändå inte att jämför med kött från en lite finare restaurang i Sverige. Alkohol är dock relativt billigt. 25-50 för en drink. Ölen är extremt billig från runt 6 kr.
Så till de materiella tingen. Mycket är ju självfallet kopior, och för egen del är det inget som intresserar mig speciellt mycket. Och något som gjorde mig besviken var att det in går att pruta, det är ju det som är vitsen med 10000 små marknadsstånd som alla säljer samma saker :P
Lite prisexempel:
Piké (typ lacoste, lyle scott) 80-120kr
T-shirt (typ gstar, armania), d&g osv.. 50-120kr.
solbrillor. 100-150 kr för de vanliga märkena rayban, d&b osv.
byxor. Stor variation mellan 100 och 300 typ Gstar, armani, levis, disel osv.
klockor. allt från 50-300 alla möjliga märken
fotbollströjor. 100-150
Över lag väldigt höga priser tycker jag! Eftersom det är just kopior.
Var också inne i burgas där dom har vanliga butiker med icke kopior och där ligger priserna ungefär som i sverige, kanske 20% under på sin höjd.
Snabbköpen (supermarkets) har också rätt höga priser, finna några lite större om man vill gå någon km där det är riktigt bra priser. Men i själva centrum är alla märkeslivsmedel dyrare än i Sverige.
Uteliv;
jag var där med min Sambo och vi hade planerat in en lugn och behaglig 2 veckors semester med mycket strand, drinkar och mat. Dock så hoppade vi över det värsta festande.
Dock så verkar det vara ett grymt nattliv oändligt med barer och många klubbar.
Klubbarna stänger runt 5-6 tror jag och en del barer är öppet dygnet runt. Mycket fylla men relativt lugnt.. Såg inga bråk, slagsmål osv. på 2 veckor.
Att göra;
Om sanningen ska fram finns det rätt dåligt med sevärdigheter i Bulgarien, någon vingård och så stranden såklart ;P Nessebar är mysigt och en bra dagsutflykt. Burgas kan jag inte rekomendera, tråkig stad och dåligt med shopping (men smaken är ju som baken).
Själv åkte jag inte dit för kultur utan för sol, bad, mat, dricka! Så det passade mig bra.
Folket;
Bulgarerna kan vara rätt dryga, oftast mycket tillbakadragna och säger inte mer än vad dom behöver. Men överlag är dom rätt trevliga. man blir extremt trött på fruktförsäljare, inkastare osv efter ett tag, men det kan man leva med. Akta er för en tjock gubbe som säljer plommon utanför europa, ser ni honom så spring! :P Vi fick ett plommon av honom när vi kom sen så sprang han efter oss så fort han såg oss och sa att vi var tvungna att köpa plommon för typ 100 kr kg.. idiot!
Det var allt som jag kunde komma på just nu, läste själv mycket forum innan jag åkte, så detta kanske hjälper någon. Fråga gärna om ni undrar något!
|