|
Hur är Bulgarien egentligen??
|

2009-03-02, 21:52
|
Reg.datum: mar 2009
Rykte: 0
|
Hur är Bulgarien egentligen??
Vi är en barnfamilj (2+2) som vill åka utomlands till sommaren, i början av juni och två veckor.
Förra året var vi i Turkiet och i år skulle vi åka till Grekland men med tanke på att kronan är svag och det verkar vara väldigt dyrt så har vi kikat på Bulgarien.
Jag har hittat och bokat (ännu inte betalt) ett hotell i Sunny Beach som heter Jeravi, det är 4 stjärnigt och verkar ok.
Men jag försöker bilda mig en uppfattning om Bulgarien och Sunny Beach som resmål men blir bara mer och mer förvirrad!
Lika mycket positivt som negativt men det negativa är verkligen negativt..
Hur är maten egentligen?
Hur är vädret i juni (7-21)?
Hur är det att vara i SB som barnfamilj? Vi sover ju på nätterna och festar inte men vi vill ju ha lite rörelse runt oss men ändå ha lite lugn också.
Väldigt tacksam för tips!!
|
|
|

2009-03-04, 10:05
|
Reg.datum: jan 2004
Rykte: 9
|
hej millal.
ja som sagt bulgarien är billigt, betydligt billigare att leva i än turkiet och grekland.
stranden är fin i sunny beach, den är 6 km långrunt och med finkornig sand, badvakterna är verkligen uppmärksamma.
sunny beach är ju ett betong getto och är uppbygt av rika ryssar på 60 talet, men många av dom gammla hotellen är rivna men det finns några kvar, så någon genuin bulgarien känsla kommer ni inte få i sunny beach då får ni ta er ut på landsbyggden.
sen till värmen då, har själv inte varit där så pass tidigt men skulle tippa på att ni kommer ca 21-24 grader och det är ca: 10 regndagar i juni (enligt sökning på nätet) men regnskurarna brukar inte vara så länge,vanliogt att det mulnar på och kommer en riklig regnskur för att klarna upp och bli fint igen efter en havtimme (så brukar det ofta va när vi är där i aug)
nu till hotellet.
har själv inte bott på jeravi så det kan ju inte utala mig om, men man ska tänka på att hotell stjärnorna är inte alls samma som vi skulle bott på ett 4 stjärnigt ? hotell här hemma,men det ser ju helt okej ut på bilderna,
Läget är väl kasnke inte det bästa då Lazur (ett av dom största Discoteket vid namn liggger i närheten) så det kommer nog vara lite tjo och stimm nattetid,(står ju även att det kan vara störande från tilliggande restauranger,discon på apollos sida) men störs man inte av ljud så är det funkar det,sen får man väl hålla tummarna
sen finns det väl risk för att det kommer vara en del studenterresenärer nere där då dessa ofta åker dit pga att det är billigt, och dom kan ju föra lite liv och festa en del.
ni till maten. jag kan hålla med om att maten inte är 100 % MEN dom flesta som sågar maten tror att maten ska vara lika som här hemma, man lär ju förstå att vi är i ett annat land och där har dom sin matkultur som man så klart ska prova på då den är god. men dom som klagar beställer väl pizza,pommes och en köttbit med bea sås och det skiljer sig från här hemma, så jag tycker att den kritiken är lite överdriven.. jak kan lova att det finns restaranger som har bra mat. där nere använder som salt & peppar till matlagningen men det kommer mer och mer med andra kryddor. så under våra 9 tripper till sunny beach så har man hittat sina guldkorn
är det nå mer som sätter grillor i huvudet så fråga på så ska ja göra mitt bästa för att svara..
/Tom
|
|
|

2009-03-04, 21:27
|
|
Tack!
tack Tom för ett utförligt svar!
Det jag är mest fundersam över är ju om det blir mycket "väsen" på nätterna.. vi är inte särskilt lättstörda men kommer ju från landsbygden ;-)
Men min syster har varit där med sin familj och tyckte inte att det var så farligt.
Vi skulle ju kunna ta ett hotell längre bort från SB men vi har ju fått ett väldigt bra pris på Jeravi.
Vädret verkar ändå lovande, så länge det inte hällregnar i flera dagar så är jag nöjd.
Jag får fundera och snacka med maken.
Är det nån mer som har bra tips eller så om SB och Bulgarien så tar jag gärna emot!
|
|
|

2009-03-04, 22:48
|
|
kollade upp det lite mer nogrant nu.
hotellet ligger mittimot restaurang H.C Anderssen (som har okej mat men ganska dyra i förhållande till andra) där har dom oxo lite liv på nätterna och snett mitt imot finns dreams och en annan pub/disco så skulle jag vara er så skulle jag försöka få ett rum mot havet (baksidan)
men det ska nog gå bra..
besök gärna restaurang fenix (ligger i anslutning till Hotell Fenix) en kväll och ät lite och vid tio tiden brukar dom dra igån kareoke, det är lite kul.. och det brukar vara blandad ålder... där har man gjort bort sig många många gånger...
det ni absolut ska tänka på gör altid upp om priset innan ni sätter i bilen om ni ska åka Taxi. har själv gått på den missen en gång då han slog på taxametern som va riktigt bra "trimmad", den resan till gamla nessebar slutade på strax under 500:- för 4 km.. och det va ingen ide att klaga då det vå massa bulgarier vid taxistolpen.
så fråga vad han vill ha för sträckan inna någon sätter sig i bilen,dra sedan av halva priset tar han det inte gå vidare till nästa taxibil, då brukar man bli tillbaka ropad.
det finns en marknad som ligger ca: 2 mil från sunny beach som endast är på torsdagar, betydligt mycket billigare än inne i sunny beach, värt ett besök innan man shoppar loss i SB. man kan ta buss dit,går även arrangerade resor,finns anslag lite här och där om utflykter, marknaden heter "Kableshkovo Market" (den lilla byn heter då Kableshkovo där den hålls) vi tog en buss dit och en "svart taxi" hem för 20 Leva (100 sek:-) kan även åka taxi.
gammla nessebar är oxo värt ett besök trotts att det har blivit för turistigt enligt mig, men mysiga restauranger med utsikt över havet, fisk är ett tips att prova.. gå runt i smala fina kullerstens gränder och se fantastiska hus/gamla kyrkor.
kommer nog på något mera som ja kan tipsa om senare.
mvh
/Tom
|
|
|

2009-03-04, 22:54
|
|
|
Juni
Hej!
Vi var i Bulgarien i slutet på juni. Svarta Havet var för kallt att bada i och poolen var också kall, annars var det sol och varmt. Vet inte hur gamla dina barn är, men personligen skulle inte jag välja Sunny Beach. Vi gjorde ett par besök där och det räckte för oss,alldeles för rörigt och stökigt med ungdomsfylla redan på e.m. för att vara i vår smak.
Mvh barnfamilj
|
|
|

2009-03-06, 00:12
|
|
kanske nya nessebar skulel va något då det är lugnare där, och ändå har ni närheten till sunny beach då det bara är 4 km imellan..
som sagt den tiden ni åker så kommer det nog va en hel del student resor..
|
|
|

2009-03-06, 09:15
|
Reg.datum: sep 2008
|
Hallå där, tycker absolut att du ska åka till sunny beach!! Vi är en familj med 2 barn (7,2)som troligtvis kommer åka ner den 9 juni och stanna en eller två veckor.
Vi har varit där förut och trivs, finns mycket för barnen att hitta på och billigt är det ju också..
Visst kan det festas en del, men så länge ni inte är ute och springer på lasur (stort disco) kl 2 på natten så är det ingen fara med supandet...
angående vatten tempraturen så går det absolut att bada i juni, men visst vattnet är varmare i augusti.....någon kall pool har då aldrig vi varit med om, men det kanske beror på vart man bor..
Ha en trevlig resa....
|
|
|

2009-03-06, 12:45
|
|
|
Juni
Bulgarien i juni, varmt i luften och kallt i havet även när vi var där. Svarta havet är ju inte känt för att vara varmt precis. Håller med Tom om att nya Nessebar är betydligt bättre.
Saker upplevs ju olika från person till person,men vi upplevde Sunny Beach som alltför "turistigt upptrissat" och mer populärt för festande ungdomar än vad vi som familj vill ha ut av vår semester.
Anders
|
|
|

2009-03-06, 17:45
|
|
|
inte barnvänligt
Hejsan!
Jag Har varit i Bulgarien två gånger en gång för 12 år sedan och en gång -04. Första året var jag i Golden sands. Då Hade det ännu ej blivit så turistigt, jag var då även i Nessebar en fin liten stad. Nästa gång jag var där, blev jag förskräckt. Allt var som en stor inhängnad som var till för turister. Stora hotellkomplex, restauranger och klubbar, strippklubbar, livesexshowklubbar och utanför mitt hotell var det pågående sexturism. För mig var det ingen rolig upplevelse. Jag fick även veta att en del av det här styrs av maffian. Och jag blev även rånad på pengar och min kamera. Under vistelsen jag var där var det skottlossning på en nattklubb. Maten var relativt billig, vet ej hur det ser ut idag. Det var väldig skillnad på kvaliten på maten. Vissa restauranger var det väldigt god mat en restaurabg kunde jag ej äta upp maten, köttfärssås och spagetti och då är jag en stormatälskare och ej särskilt kinkig. Ja, du kanske förstår vilken erfarenhet jag har av detta. Jag skulle nog välja att åka någonannanstans. MEN Det här var ju nför några år sedan så det kan ju ha förändrats och det är ju bara min syn på det hela  Hoppas ni får det bra ialfl om ni reser dit.
|
|
|

2009-03-07, 11:05
|
Reg.datum: okt 2008
Rykte: 4
|
Bulgarien är ett ställe jag inte kommer åka tillbaka till, jag var visserligen i Albena som var fint men för tråkigt för min smak.
Maten var dålig, priserna högre än jag tänkt mig och det var "kallt". Badade i havet en gång och jag är en riktig fisk när det kommer till vattnet, älskar att vara i och bada. Men det var alldeles för kallt för min smak och det kryllade av småkrabbor (kanske något som är bara i Albena), de gjorde väl en ingenting, men jag tyckte det var obehagligt. Var där i början av juni. Jag tror iofs att det var lite varmare i Sunny Beach då det ligger mer söderut. Däremot var det varmare i sverige när vi kom hem än vad vi hade under veckan i bulgarien, det var ju inte så roligt.
Däremot var stranden jättefin, vi åkte runt på lite utfärder till Varna och Nessebar. Museet i Varna hade jag kunnat gå runt i i flera timmar, däremot så var Nessebar lite drygt. De första kyrkorna var intressanta att se, men sedan såg allt likadant ut, men bor man nära det så rekommenderar jag det absolut, men vi åkte ju buss ett par timmar för att komma dit. Åkte igenom både Golden Sands och Sunny Beach och det man såg var hotell, hotell och åter hotell. Ute på landsbygden hade man ju lite möjlighet att se hur de verkligen bodde och levde, sånt som jag gärna vill se när jag åker på semester någonstans.
Jag låter kanske väldigt negativ, men jag skulle inte rekommendera Bulgarien för någon. Jag har däremot fastnat för Egypten och det landet har jag hört mycket negativt om i mina dagar, men som tur är så är ju smaken som baken
För min del blir nästa resa till Tunisien (bortsett från Rom i mars  ), kollade först Grekland jag med, men efter mycket övervägande gällande priserna så föll lotten på Tunisien. Skiljer nästan 10000 för likvärdiga hotell, det tycker jag inte det är värt. Dessutom lockar Tunisien mer än Grekland, älskar att ligga på stranden och höra utropen från moskeerna, däremot är folket mer påträngande i arabländerna än i Bulgarien.
Jag hoppas att ni får en trevlig resa vart ni än åker
|
|
|

2009-03-15, 11:47
|
Reg.datum: aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Millal73
Vi är en barnfamilj (2+2) som vill åka utomlands till sommaren, i början av juni och två veckor.
Förra året var vi i Turkiet och i år skulle vi åka till Grekland men med tanke på att kronan är svag och det verkar vara väldigt dyrt så har vi kikat på Bulgarien.
Jag har hittat och bokat (ännu inte betalt) ett hotell i Sunny Beach som heter Jeravi, det är 4 stjärnigt och verkar ok.
Men jag försöker bilda mig en uppfattning om Bulgarien och Sunny Beach som resmål men blir bara mer och mer förvirrad!
Lika mycket positivt som negativt men det negativa är verkligen negativt..
Hur är maten egentligen?
Hur är vädret i juni (7-21)?
Hur är det att vara i SB som barnfamilj? Vi sover ju på nätterna och festar inte men vi vill ju ha lite rörelse runt oss men ändå ha lite lugn också.
Väldigt tacksam för tips!!
|
Här är lite foto på hotell Jeravi: Jeravi Hotel in Sunny Beach summer resort on the Black sea in Bulgaria
|
|
|

2009-03-18, 17:28
|
|
Usch...
Efter att ha läst alla svaren om hur det är i Bulgarien så känns det v-ä-l-d-i-g-t tveksamt att åka dit.
Men, men, har redan beställt resan så i början av juni så sticker jag och sonen till Sunny Beach.
|
|
|

2009-03-18, 19:33
|
Reg.datum: aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av kottimoj04
Efter att ha läst alla svaren om hur det är i Bulgarien så känns det v-ä-l-d-i-g-t tveksamt att åka dit.
Men, men, har redan beställt resan så i början av juni så sticker jag och sonen till Sunny Beach.
|
Jag har varit där 8 ggr blir nionde till sommaren.........och du behöver inte vara orolig.Många som gnäller här tycker bara om mcdonalds och köttbullar,men det är förhoppningsvis inte det man längtar efter när man åker till ett annat land.Vi har alltid åkt dit hela familjen(jag ,frugan och 3 barn som nu är 15,12 och 9)Första gången var 2001 och efter det varje år tills nu,ska åka 2 veckor i augusti i år.Ska också berätta att jag har en del att jämföra med.Har varit i England,Tyskland Frankrike,Österrike,Schwiez,Spanien(Barcelona)Tene riffa,Bosnien,Serbien,Makedonien,Kroatien,Grekland ,Cypern,Polen och Indien(Goa 2ggr)
Ett gott råd till dig,var inte rädd för att testa lite olika restauranger och testa de inhemska rätterna.Det finns jättegoda grytor(Kavarma,goda soppor,grillspett,mm.
Vi har även efter alla år där en hel massa bulgariska vänner som vi även har kontakt med när vi är i Sverige.En sak till  m du växlar pengar,gör det på hotellet eller i växlingskontor som heter Crown och endast där,annars kommer du att bli lurad.Även när du ska åka taxi så skall du alltid göra upp om priset innan du hoppar in i bilen.
Hoppas att du får en trevlig semester!
Senast redigerad av jan den 2009-03-18 klockan 19:36.
|
|
|

2009-03-18, 20:48
|
|
Albena...
Vi bestämde oss för att inte ta resan till Sunny Beach men jag är fortfarande lockad av Bulgarien och har nu kikat på Albena istället..
Vi vill ju ha sol, bad och lugn så det verkar passa oss bättre.
Verkar inte vara så långt om man vill ta sig runt lite heller.
Synpunkter på detta?
|
|
|

2009-03-18, 21:02
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 6
|
nej,,stopp
välj tbx till SB
men inte runt hotell fenix,,
|

2009-03-18, 21:08
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Päran
nej,,stopp
välj tbx till SB
men inte runt hotell fenix,,
|
Du får nog utveckla "stopp" lite ;-)
Varför inte Albena?
|
|
|

2009-03-18, 21:10
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 6
|
mkt tristare,,mkt sämre strand,,sämre mat m,m,m,m
vart i S.b 5 gånger med familjen, vi strormtrivs
|

2009-03-18, 21:16
|
|
Om vi skulle titta på SB igen, hur ska man som förstagångsresenär till SB veta vilka hotell som är bra för en barnfamilj som _inte_ är ute efter partaj?
I stort sett alla hotell jag sett har en notis om att nattlivet kan vara störande.. och vad jag förstår så är det mycket ungdomar/studenter just runt skolavslutningen.
|
|
|

2009-03-18, 22:16
|
|
|
Bulgarien
Hej!
Jag kan absolut rekommendera Elenite/ Bulgarien. Allinclusive hotellanläggningar.
Jättefin strand samt vattenland. Massor att göra för barn i alla åldrar och dessutom
slipper ni all form av "busliv". Om man känner för det åker man in till S.B.(4km)
Ni tjänar på att bo ACI , äta, dricka finns att tillgå i stort sett dygnet runt och har ett utbud för alla smaker.
Vi var dit förra sommaren och det var toppen som familjeställe!
|
|
|

2009-03-18, 23:54
|
|
Mycket tack för utförligt svar, men däremot blev jag förvånad då du skriver att man ska växla på hotellen?!Överallt där jag läst om just detta(bl.a. på Fritidsresors hemsida) så avråder dom bestämt att växla just där då det ingår onödigt höga avgifter.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|