|

2008-09-13, 17:23
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 0
|
Hemma igen från Laguna Beach i Albena
Ja nu är vi "tanter" hemma igen. 1 vecka med så mycket sol och värme att vi hoppas kunna leva på det hela den långa gråa hösten.
Hotellet var precis så som det beskrivs av Ving. Rummen likaså, med 1 Queensize-bed, 1 enkelsäng och en bäddsoffa (tror jag det var) Balkong ut mot poolområdet.
Städningen var det lite si och så med. Vi fick be om toapappersrullar i receptionen var och varannan dag, inte för att vi var storkonsumenter utan för att det var slut. Självklart vill man att balkongdörrarna skall vara stängda och låsta när städerskan lämnat rummen, men så var det nästan aldrig. Och med tanke på att vi bodde på bottenvåningen kändes det mycket osäkert. OM ett inbrott hade skett genom balkongdörren, undrar hur försäkringarna täcker sånt.
Poolområden var mycket välskött, och trädgården runt om också. Vi hyrde poolhandukar av receptionen för 4 leva st. Vattnet höll en temp på 23 grader. Härligt.
Jag ställde ju frågan i en tidigare sträng om skillnad mellan helpension och all-inclusive och det var inte så lätt att veta, inte ens ving-guiden visste riktigt.
Första budet vi fick var att inga måltidsdrycker ingick, men när vi skulle försöka göra rätt för oss i restaurangen förstod de inte vad vi menade.
Till slut fick vi klarhet. Vatten, juice och vin ingår i helpension. Andra alkoholhaltiga drycker och läskedrycker gör det inte. Vad vi fattade var det den enda skillnaden.
Annars var det buffé till frukost, lunch och middag.
En underbar semester har vi haft
Något som dock irriterade oss och andra svenskar på hotellet var detta "krävande" av dricks i samband med bagageservice.
Vi anlände till Albena en bra bit efter midnatt från flygplatsen. Efter ett stopp för att släppa av turister på Hotell Flamingo och plocka med oss två bulgariska "gubbar" kom vi fram till vårt hotell.
Gubbarna var tusan så snabba på att rycka tag i våra väskor för att rulla dem in i receptionen.
Med dagens resväskor med hjul och handtag klarar en ung frisk männska att rulla den den några meter själv....
Sedan sträcktes händerna fram och man ville ha betalt. Direkt från flyget har man ju inte lite löspengar i fickan direkt, och jag hörde något säga det. Denne man fick till svar "går lika bra med svenska..."
Gav sig gjorde de iallafall inte,
jag lyckades efter en del grävande i handbagaget få tag på en 5 leva sedel som han ryckte till sig, fnyste och gick.
Så fick vi då våra nycklar och skulle bege oss till våra rum. Då kom hotellets "bell boy" och skulle rulla väskorna den sista biten. Han krävde också betalt. Jag hade en 5-leva sedel till och den tog han men sa att det räckte inte, utan han skulle söka upp mig dagen efter för att få resten...???
En annan familj hade inga småsedlar och sa så, men han ville inte gå, han stod kvar i rummet längre än det kändes bekvämt och till slut fick de ge ifrån sig en 20 leva sedel för att få bli lämnade.
Vore kul att höra vad andra tycker om företeelsen med ”bagageservice”.
|
|