Jag och min pojkvän har nyss kommit hem ifrån en mycket varm semester i Sunny beach i Bulgarien. Vi hade som mest 40 grader varmt i luften och i havet var det cirka 27 grader. Härligt!
Ungefärliga priser:
Chicken kebab i snabbköp: 6 lev. (30 kr)
Chicken kebab på resturang (vid havet) : 17 lev (75 kr)
En stor pannkaka (!): 2 lev (10 kr)
Kavarma (jättegod inhemsk köttgryta): 10 lev (50 kr)
Pizza: 5-9 lev
Cola 50 cl: 1,50 lev (ca 8 kr)
Öl, typ becks: 1,20 lev
Öl, inhemsk: 1 lev. (bypracko är en supergod öl!)
Mineralvatten 1 liter: ca 1 lev (5 kr)
Vi ansåg aldrig att det var så superbilligt i Bulgarien som vi hade hört. Det känns nästan som det var samma priser som hemma när det gäller t.ex. snabbmat. Resturangmat är billigare jämfört med priserna i Sverige.
Men överlag så tyckte jag inte att det var så billigt.
Det var ganska svårt att pruta. Bulgarerna ville inte gärna gå ner i pris... kanske bara nån enstaka leva. En tröja (kopia) typ peak, billabong kostade ca 30-35 leva. (150-175 kr)
Taxi däremot, ska man pruta ner ordentligt! Pruta ner till halva det priset som dom anger! Det finns ju massor av taxin så det är ju bara att gå vidare till nästa, om priset du föreslår inte duger...
Det finns hästdroskor överallt som är dyrt att åka. 20-30 leva för en kort tur. Prutbart givetvis, men ändå. Man ska inte gynna dom, då hästarna inte såg speciellt sunda ut. Vissa sprang omkring och haltade...
Minitåg kostade cirka 15 svenska kronor. Billigt och ett roligt sätt att ta sig fram på.
Lokalbuss till Nessebar kostar knappt en leva (och det går inte att åka fel ifrån Sunny beach då ändstationen är gamla Nessebar). Väldigt trångt på bussarna dock!
En vecka i Sunny beach räckte för oss. Man hann se det som fanns att se. Vilket inte var så mycket, men vi klagar inte. Det var en skön semester med mycket avkoppling och mycket sol och bad.
Nessebar var en höjdare, om man vill se lite kultur! Det rekommenderas!