ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-11, 08:40

annelilindberg

Nykomling
annelilindberg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 0

Standard Hund med till Bulgarien
Vi hade tänkt att fara till Bulgarien i tre månader och undrar om det är någon som tagit med sig sin hund på flyget dit? Givetvis har våran hund alla papper och vaccinationer som behövs. Men är det någon som vet vilka flygbolag som tar med hund i lastytrymme?

Hur långt är det till Sofia från Stockholm via bilväg?
Svara med citat

Gammal 2007-08-11, 12:44

Abergh

Globetrotter
Abergh är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Standard
Det här med flyg och hund varierar visst kraftigt. Vilka bolag som tar hund och vad det kostar är olika. Informationen om detta är inte alltid så lätt att hitta på bolagens hemsidor. Det är inte så många bolag som flyger till Sofia så det är bara att leta efter informationen. Jag kollade upp detta för ett tag sedan men minns inte hur det var tyvärr.

Anledningen till att jag kollade var att vi skaffade en Jack Russel terrier när vi var i Bulgarien nu i sommar men det slutade att vi tog bilen. Det var enklast så eftersom vi också hade mycket bagage. Avståndet Stockholm-Sofia beror väldigt mycket på hur man kör men räkna med minst 300 mil. Det blir kortare om man tar tex färja från Sverige till Tyskland eller Polen och inte kör genom Danmark. Fast hur det blir med hund och båt får man förstås också kolla upp.

Vi hade inga som helst problem med gränspassager eftersom vi körde inom EU hela tiden och tog vägen via Donaubron i Ruse in i Bulgarien från Rumänien. Ingen frågade efter dokument för hunden någon gång fast det är klart: jag tror inte ens att man såg hunden eftersom den inte är så stor.
Ett internationellt hundpass och chipmärkning är förstås obligatoriskt men det visste du nog säkert.
Svara med citat

Gammal 2007-08-11, 14:32

annelilindberg

Nykomling

Standard hund till bulgarien med tåg eller flyg?
Tack så mycket för din information. Vi kan lika väl flyga till Bourgas eller något annat ställe, eftersom vi hade tänkt bo i Plovdid. Alltså hyra bil/transport från flygplats till vårat boende i Plovdiv. Eller att köra hela vägen dit. Man kan fundera på vad som blir dyrare för två pers och en hund? Såg att sterling tog hund för 500kr enkel från Köpenhamn. Vi vill åka från arlanda helst. Är det någon som har åkt tåg till Bulgarien? Tacksam för alla svar :?:
Svara med citat

Gammal 2007-08-12, 08:50

Päran

Globetrotter
Päran är inte uppkopplad

Rykte: 6

Standard
Aberg!
Det där med att köra till Bulgarien lät intressant.
Vill du beskriva närmre hur du körde??
Per

Gammal 2007-08-12, 21:32

Abergh

Globetrotter

Standard
Jag har testat lite olika varianter. Nu i år blev det rutten Sverige-Danmark-Tyskland-Tjeckien-Slovakien-Ungern-Rumänien-Bulgarien (via Ruse). Fördelen är mycket motorväg, endast i Rumänien är det smala och krokiga vägar. Nackdelen är att det är en ganska lång väg - 350 mil från Uppsala till Varna.

Smidigast är trots allt (för mig) att ta färjan från Nynäshamn till Gdansk i Polen och vidare rakt söderut. Sedan är det ganska exakt 200 mil till Varna. Nackdelen är att de flesta vägarna är smala och ibland rätt krokiga så nån högre medelhastighet blir det oftast inte.

Ett alternativ är färja från Ystad/Trelleborg till Rostock eller Sassnitz. Då spar man också hyfsat med mil samt kan vila på båten. Detta är dock märkligt nog inte särskilt billigare än färjan mellan Nynäshamn och Gdansk trots att den turen är så mycket längre.

Jobbigast är Rumänien med ibland svårtolkad/obefintlig skyltning i framför allt städerna och smala vägar över bergen. Vägarna är annars ok i Rumänien förutom just i städerna där de kan vara rätt slitna. Trots de smala vägarna kan trafiken vara intensiv och som regel har man skruvat fast gaspedalen i golvet.

Man kan åka en kortare väg genom Rumänien och köra in i Bulgarien via färjan i Vidin. Problemet är att väntetiden kan vara många timmar där. Det går också att köra in via Serbien men då hamnar man utanför EU:s generösa införselregler samt att på sommaren kan turkiska gästarbetare på väg till/från Turkiet proppa igen gränspassagen vid serbisk-bulgariska gränsen.

Har man inga barn så kan man sova i bilen. Det är väldigt vanligt ”nere” i Europa och rastplatser och bensinstationer är fulla av bilar med igenimmade rutor nattetid. Annars kan man fixa hotell/motell, kostar mellan 250-600 kronor beroende på standard och var.

Mer tips kan förmedlas men det känns redan som om detta förtjänar en egen tåpic.
Svara med citat

Gammal 2007-08-12, 21:43

Päran

Globetrotter
Päran är inte uppkopplad

Rykte: 6

Standard
Tack så väldigt mkt för tipsen!
Vi ska fundera på detta tills nästa år bulgaruensemester!
Kan va lite långt bara när man har barn!
Per

Gammal 2007-08-12, 22:33

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Reglerna för hund på flyget varierar från bolag till bolag. Jag flög med hund tidigare i år från Warszawa till Stockholm och då visade det sig att de flesta lågprisflygbolag inte tillåter hund ombord (t.ex. Ryanair och Wizzair).

Jag flög med LOT och det gick faktist ganska bra. Hunden jag hade med mig var liten så han fick följa med i kabin (gränsen går vid 8 kg).
Svara med citat

Gammal 2007-08-30, 11:04

annelilindberg

Nykomling

Standard
Om man ska köra till Bulgarien är det då mycket vägskatter och avgifter som ska betalas? Jag läste att det var 270mil från Stockholm till Sofia.
Svara med citat

Gammal 2007-08-30, 13:11

Abergh

Globetrotter

Standard
Förutom Tyskland så behöver man betala vägskatt/avgift i alla länder på vägen till Bulgarien. Däremot har jag inte stött på nån avgiftsbelagd väg förutom broavgifter (över Donau) Hur mycket det är varierar från några tior och uppåt. Det kan bli (beroende på väg) ett par hundra kronor totalt innan du är framme. Det går att betala i anslutning till gränsövergångarna, men även på tex många bensinmackar.

Men, när jag har bilat genom dessa länder så har jag inte betalat i några fall då jag missat detta. Jag tänkte att man då kunde betala när man lämnade landet men ingen gång har någon krävt mig på vägavgift. Så, egentligen är det en samvetsfråga om man ska betala eller ej. Men, man håller på att bygga upp system för automatisk kontroll i flera länder varför det snart kanske inte går att ”komma undan” om man låter bli att betala.

I Bulgarien måste man betala vägskatt/avgift och som kostar beroende på hur länge man ska vara där, tex 1 månad kostar 25 leva. Man får då ett kvitto (bör sparas i bilen) och en etikett (vinetka) att sätta på framrutan.

Skaffa också en gul reflexväst och en brandsläckare att ha i bilen. Det är obligatoriskt (inte bara i Bulgarien). Västar kan köpas i Bulgarien, kostar 4-5 leva.

Gammal 2010-07-25, 10:24

Gäst

Standard Bila med hund
Citat:
Ursprungligen postat av Abergh Visa inlägg

Jag har testat lite olika varianter. Nu i år blev det rutten Sverige-Danmark-Tyskland-Tjeckien-Slovakien-Ungern-Rumänien-Bulgarien (via Ruse). Fördelen är mycket motorväg, endast i Rumänien är det smala och krokiga vägar. Nackdelen är att det är en ganska lång väg - 350 mil från Uppsala till Varna.

Smidigast är trots allt (för mig) att ta färjan från Nynäshamn till Gdansk i Polen och vidare rakt söderut. Sedan är det ganska exakt 200 mil till Varna. Nackdelen är att de flesta vägarna är smala och ibland rätt krokiga så nån högre medelhastighet blir det oftast inte.

Ett alternativ är färja från Ystad/Trelleborg till Rostock eller Sassnitz. Då spar man också hyfsat med mil samt kan vila på båten. Detta är dock märkligt nog inte särskilt billigare än färjan mellan Nynäshamn och Gdansk trots att den turen är så mycket längre.

Jobbigast är Rumänien med ibland svårtolkad/obefintlig skyltning i framför allt städerna och smala vägar över bergen. Vägarna är annars ok i Rumänien förutom just i städerna där de kan vara rätt slitna. Trots de smala vägarna kan trafiken vara intensiv och som regel har man skruvat fast gaspedalen i golvet.

Man kan åka en kortare väg genom Rumänien och köra in i Bulgarien via färjan i Vidin. Problemet är att väntetiden kan vara många timmar där. Det går också att köra in via Serbien men då hamnar man utanför EU:s generösa införselregler samt att på sommaren kan turkiska gästarbetare på väg till/från Turkiet proppa igen gränspassagen vid serbisk-bulgariska gränsen.

Har man inga barn så kan man sova i bilen. Det är väldigt vanligt ”nere” i Europa och rastplatser och bensinstationer är fulla av bilar med igenimmade rutor nattetid. Annars kan man fixa hotell/motell, kostar mellan 250-600 kronor beroende på standard och var.

Mer tips kan förmedlas men det känns redan som om detta förtjänar en egen tåpic.
Hej,
Vi ska bila hem från Grekland med 3 hundar.
Vår resa går genom Makedonien-Serbien-Ungern-Slovakien-Tjeckien-Tyskland-Sverige.
Makedonien och Serbien är ej med i EU. Är det någon som har erfarenhet av detta med hund? Blir det problem att komma in i ett EU-land från Serbien?
Tacksam för svar.
MVH
Cecilia
Svara med citat

Gammal 2010-07-25, 12:36

Abergh

Globetrotter

Standard
Eftersom både Serbien och Makedonien (Fyrom för greker) som sagt inte är EU-länder kan det bli krångligt. Se t.ex.
Embassy of The Republic of Serbia in USA
Men, jag misstänker att så länge det rör sig om transit och om hundarna har all nödvändig vaccinering (glöm inte rabies, den är viktigast vad det verkar) så kan det nog gå ändå. Fast det är bara vad jag tror, jag vet ingen som testat tyvärr.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8