Jag postade detta inläg på annat ställe på Forumet men är kanske av intresse även här 8) :
Om billiga länder utanför Europa vet i fan, har så lite erfarenhet. Det märkliga är att Sverige blir allt billigare jämfört med andra europeiska länder. Eller det är ju snarare så att priserna har gått upp mer ute i Europa än här hemma. Att turista och leva i länder som t.ex. Italien och Storbritannien lämnar ens plånbok svårt misshandlad och man får verkligen hålla koll på priserna.
Det land jag har bäst koll på är Bulgarien eftersom jag bor där en del av året. Trots att det inte är så billigt som tidigare så är det nog fortfarande billigast i Europa. Man tar iofs rätt så saftigt betalt ute på turistorterna men annars så kommer man undan billigt.
På en enklare men bra restaurang ute på stan kan två personer äta lunch och dricka varsin stor stark för ca en 50-lapp totalt, för en 50-lapp per person blir man både proppmätt och salongsberusad (eh, kanske mer).
En kopp kaffe är 2-5 kr, en drink/cocktail 7,50-15 kr, 5 cl lokal vodka 5 kr (smakar som kända märken, jag lovar

).
Ute i affärn kostar det förstås mycket mindre: en 1/2-liter öl 2,50-4kr, vin från 15 kr (enkelt men drickbart), "kända" lokala märken 20 kr och uppåt. Mat är billigare än Sverige: en 1/2-liter jogurt ca 3kr, en limpa bröd = 3-4kr osv... Importerad mat och dryck kostar annars som i Sverige.
Priset på kläder varierar mycket men ett par bra jeans (kopior eller "eget" märke från 120 kr och uppåt. Det finns rea också
Transport är billigt: en bussbiljett i stan ca 3 kr, för ett par mil = 5-10 kr, buss/tåg Varna-Sofia enkelbiljett (knappt 50 mil) = 100 kr
Boende kan vara väldigt billigt men varierar väldigt mycket men kostar från 70 kr/natt (om man har lite tur) men räkna med en hundring.
Taxi är billigt men tyvärr blir turister ofta blåsta (gäller i synnerhet i och omkring turistorterna), annars så åker man 5 km för 15 spänn.
Tyvärr kan man dock inte flyga riktigt billigt till Bulgarien. Norwegian flyger dock från Oslo till Varna & Burgas billigt om man inte åker under högsäsong. Czech Air har haft t/r Arlanda-Sofia för drygt 2.000 kr...
You got the picture