ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-04-09, 20:17

Abergh

Globetrotter
Abergh är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Rykte: 0

Standard Lite om priser i Bulgarien
Jag postade detta inläg på annat ställe på Forumet men är kanske av intresse även här 8) :

Om billiga länder utanför Europa vet i fan, har så lite erfarenhet. Det märkliga är att Sverige blir allt billigare jämfört med andra europeiska länder. Eller det är ju snarare så att priserna har gått upp mer ute i Europa än här hemma. Att turista och leva i länder som t.ex. Italien och Storbritannien lämnar ens plånbok svårt misshandlad och man får verkligen hålla koll på priserna.
Det land jag har bäst koll på är Bulgarien eftersom jag bor där en del av året. Trots att det inte är så billigt som tidigare så är det nog fortfarande billigast i Europa. Man tar iofs rätt så saftigt betalt ute på turistorterna men annars så kommer man undan billigt.
På en enklare men bra restaurang ute på stan kan två personer äta lunch och dricka varsin stor stark för ca en 50-lapp totalt, för en 50-lapp per person blir man både proppmätt och salongsberusad (eh, kanske mer).
En kopp kaffe är 2-5 kr, en drink/cocktail 7,50-15 kr, 5 cl lokal vodka 5 kr (smakar som kända märken, jag lovar ).
Ute i affärn kostar det förstås mycket mindre: en 1/2-liter öl 2,50-4kr, vin från 15 kr (enkelt men drickbart), "kända" lokala märken 20 kr och uppåt. Mat är billigare än Sverige: en 1/2-liter jogurt ca 3kr, en limpa bröd = 3-4kr osv... Importerad mat och dryck kostar annars som i Sverige.
Priset på kläder varierar mycket men ett par bra jeans (kopior eller "eget" märke från 120 kr och uppåt. Det finns rea också
Transport är billigt: en bussbiljett i stan ca 3 kr, för ett par mil = 5-10 kr, buss/tåg Varna-Sofia enkelbiljett (knappt 50 mil) = 100 kr
Boende kan vara väldigt billigt men varierar väldigt mycket men kostar från 70 kr/natt (om man har lite tur) men räkna med en hundring.
Taxi är billigt men tyvärr blir turister ofta blåsta (gäller i synnerhet i och omkring turistorterna), annars så åker man 5 km för 15 spänn.
Tyvärr kan man dock inte flyga riktigt billigt till Bulgarien. Norwegian flyger dock från Oslo till Varna & Burgas billigt om man inte åker under högsäsong. Czech Air har haft t/r Arlanda-Sofia för drygt 2.000 kr...
You got the picture

Gammal 2007-04-09, 23:46

Clapoz

Medlem
Clapoz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2006

Standard
Bra inlägg! Sånt här gillar vi
Svara med citat

Gammal 2007-04-12, 19:08

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Reg.datum: jan 2004

Rykte: 7

Skicka ett meddelande via MSN till Tom
Standard
bra skrivet Abergh... alltid välkommet..
liten fråga.. vart brukar du hålla till i bulgarien? vad ja förstår så är du ju inte så förtjust i betong turistorterna..
Svara med citat

Gammal 2007-04-12, 22:52

Abergh

Globetrotter

Standard
Jag har ingenting emot turistorterna. Det är mer en fråga om vad man är ute efter. Jag är nog lite för gammal och stadgad för partylivet i SB & GS. Alla har vi en partyperiod i livet och Bulgarien är vad jag skulle rekommendera om man vill parta i en vecka eller två. Jag har faktiskt bott och tillbringat en hel del i tid i nämnda platser tidigare i livet även om jag är dåligt uppdaterad på det senaste barhänget.
Däremot vill jag slå ett slag för inställningen att lite lokalkulturella upplevelser inte kan vara helt fel
Nu är jag lite "priviligerad" eftersom jag har en lägenhet i centrala Varna och har helt klart andra möjligheter till "alternativt" uteliv. Sen att jag talar språket underlättar ju än mer.
Jag måste medge att det är f-n inte lätt alla gånger att ta sig ut från SB & GS: taxin gör allt för att blåsa en, busstidtabeller och linjekartor är rariteter, och informationen om Varna och Burgas är ofta rätt kass...
Däremot tycker jag det är kul att dela med mig av erfarenheter (inte bara spritpriser) och upplevelser och tycker att det är kul med ett bulgarienforum som faktiskt har lite liv i sig :-D

Gammal 2007-04-13, 10:06

lenita

Standard
Tack för bra info.
Jag och min man åker till Bulgarien för andra gången nu i juni. Vi ska bo i Nessebar, tyckte att det var så mysigt där när vi var där förra året. Ska bo på ett hotell som heter Trinity och ser mysigt ut på bild i alla fall.
Någon som har erfarenhet av detta hotell??
Nu undrar jag hur det är att hyra bil i Bulgarien och hur trafiken är där.?
Är det lätt att hitta eller kör man lätt fel.?
Finns det något ställe man verkligen inte ska missa?
Svara med citat

Gammal 2007-04-13, 11:10

Abergh

Globetrotter

Standard
Ja det är lätt att hyra bil och alla internationella bilhyrarfirmor finns representerade liksom en del lokala. De stora firmorna har även nätbokning som t.ex. http://www.hertz.bg
googla lite så hittar du även andra.
Priser varierar mycket så det är bara att surfa runt å kolla. Det har varit förhållandevis dyrt att hyra bil i Bulgarien men det verkar ha blivit billigare. Glöm inte att ha fullt försäkringsskydd.
Att köra bil i Bulgarien kräver både tålamod och uppmärksamhet. Jag skulle inte vilja säga att det är farligt men man får vara uppmärksam. Generellt sett är det mycket trafik i städerna men lite på landsväg. På vägarna samsas både fartdårar i sportbilar som farfar i en gammal rysk Moskvich som gör 45 km/tim i nerförsbacke. Trafiken är mer temperamentsfull/otålig än i Sverige. Stopplikt fungerar som lämna företräde i praktiken och enkelriktat är inte alltid enkelriktat När trafikljusen slår om till gult så slår det även om till gult för dem som korsar vilket gör att korsande trafik börjar köra när du får gult. Så att köra mot (nästan) rött är inte bara olagligt, du kommer även garanterat att krocka :shock:
Det bästa är att acceptera att det är som det är och anpassa sig så gott man kan. Trafikreglerna är annars samma som här och poliskontroller finns det många av. Tar man det bara lite lugnt så är det inga problem.

Att hitta är ett annat kapitel. Bulgarien är inte världsmästare i skyltning även om jag tycker det är värre i några andra forna östländer. En bra karta är ett måste och går att köpa där man säljer böcker eller följer rent av med med när du hyr bil.
Det som kan vara ett problem är att den mesta skyltningen är på kyrilliska. Viktigare trafikleder och vägar är dock "tvåspråkigt" skyltade (och de blir allt fler). Ett tips är att veta vilket vägnummer man ska åka på: t.ex heter vägen mellan Varna och Burgas E87. Vägnumrena är ofta skyltade.
Man kan också lära sig hur namnen skrivs med kyrilliska. Enklast är att köpa en karta med namnen på kyrilliska och jämföra med en "engelskspråkig" karta. Fast på nåt sätt tycker jag inte att det är några större problem, det finns nån slags charm i att snurra runt lite på måfå i ett främmande land :-D

Edit: jag måste lägga till att vägarna kan vara väldigt gropiga. Det gäller såväl i städerna som på landsvägarna. Så man får ha koll framåt.

Gammal 2007-04-13, 15:27

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Standard
Abergh: altid intresssant att läsa dina inlägg då jag bara har erfarenheter på en radie med några mil runt Sunny Beach 8)

lenita: kan ju tillägga att i bulgarien använder dom "tutan" mer en ratten när dom kör bil.. det är ett intensivt "tutande" på allt och alla där nere
Bulgariska Bilförare har verkligen gett ordspråket "Bara Tuta och Kör" ett namn..
Svara med citat

Gammal 2008-05-25, 16:30

Gäst

Standard Vad kostar Sprit i Bulgarien???
Hej!

Bra inlägg där!!!

Är det någon som har en aning om vad sprit, vin och öl kostar där nere? Om man skall ta med sig hem. Är det billigt eller är bättre att köpa på Tax Free? (Ska på Charterresa, Sunny Beach).

Tack för svar!
Svara med citat

Gammal 2008-05-25, 17:48

Christer J

Globetrotter
Christer J är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Standard
Om du tycker om vin så ska du köpa det på plats i Sunny Beach.
Det ligger en butik med mycket kunnig personal i samma kvarter som Restaurang Las Palmas.
Det är i området kring Hotel Iskar, Fenix, Planeta.
Vill du köpa Vodka eller Gin för att ha till drinkar så är den som säljs i Bulgarien fullt godkänd och mycket prisvärd. Öl blir lite tungt att släpa hem även om den är god och billig.
Prisläget för i år kan jag inte säga något om men förra säsongen kostade ett hyfsat vin mellan 25-45 kr, öl i affär halvliter 2-3 kr till mat 5-7,5 kr.Inhemsk Gin och Vodka 70 cl 25-40 kr. Vad jag har läst på detta forum så verkar inte priserna ha gått upp allt för mycket till i år.
Senast redigerad av Christer J den 2008-05-25 klockan 18:00.
Svara med citat

Gammal 2008-06-03, 11:19

Gäst

Standard
Var där i maj
vodka inhemsk 1 liter 40 kr
vin inhemsk 20 kr
gin inhemsk 40 kr
öl inhemsk 2 liters flaska 10 kr

importerade spriten dyrare ex 1 liter baccardi 30 leva men bättre pris än här hemma.

Mitt råd köp inhemska spriten helt okey att dricka.
Svara med citat

Gammal 2008-06-23, 14:00

Gäst

Smile
Kanon tråd detta ju

Jag skall åka till St. Vlas om två veckor och bo på Aqua Dreams Aparthotel, någon som vet något om detta hotellet?

Tänkte höra med er som varit där nere vart man köper märkeskopior på bästa stället?

Tacksam för svar.

Mvh Fredrika
Svara med citat

Gammal 2008-07-08, 13:41

Gäst

Standard St.Vlas
Hej.

Är helt obekant med Bulgarien men om en vecka drar familjen ner till antingen Aqua eller Panorama Dreams Aparthotel, de verkar likvärdiga.

Transport flyg till hotell kostar 40 EURO. Är detta en okej siffra?

Vilka stränder drar man sig till om man inte vill ligga kvar vid poolen om dagarna? Jag ser att Sunny Beach är det ena alternativet men det andra?

Tacksam för svar.
Svara med citat

Gammal 2008-07-08, 18:04

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej.

Är helt obekant med Bulgarien men om en vecka drar familjen ner till antingen Aqua eller Panorama Dreams Aparthotel, de verkar likvärdiga.

Transport flyg till hotell kostar 40 EURO. Är detta en okej siffra?

Vilka stränder drar man sig till om man inte vill ligga kvar vid poolen om dagarna? Jag ser att Sunny Beach är det ena alternativet men det andra?

Tacksam för svar.
där ni bor finns det säkert oxo en fin strand, om inte annat så är det lugnare på stränderan i utkanten av SB, under högsäsong är det annars ganska knökfullt, sen har ja hört talas om en ganska ödslig/mysig strand som ska ligga ca: 1 mil norr ut från sanny beach men har ej forskat så mycket i det ämnet, även nessebar har en liten mysig strand bakom hamnen som inte det brukar vara så mycket folk på, där ute brukar det våga lite mera.

40 euro lät ganska dyrt om det är enkel biljett, prova på länken under stället, (dom tar 45 Leva =ca: 225:- :- sek för enkel och för tur och retur 85 Leva = ca:425:- sek) mellan Burgas och Sunny Beach, men ja vet inte om erat hotell går under transfer till Svetis Vlas som är lite dyrare

Bourgas Airport Taxis | Sunny Beach - Book Airport Transfers From Bourgas To Sunny Beach, St. Vlas, Bulgaria. Flughafen Abholen

man kan även chatta live med dom,dock på engelska.

/Tom
Svara med citat

Gammal 2008-07-09, 20:39

Gäst

Smile Aqua
Tack Tom för svar.

Det blev klart med 3 veckor till Bulgarien sent igår kväll. Första resan dit så vi hoppas på det bästa. Stränder och sånt ordnar sig säkert, det ser jättefint ut där. Hoppas bara på att man kan handla en del egen mat i livsmedelsaffärer då en av pojkarna är allergisk. Restauranger är dock lika överallt. Pommes och en köttbit stekt i olja fungerar alltid. Plus pasta till lunch i lägenheten.

Hoppas någon skriver om Aqua Dreams Aparthotel, vi ska dit. Intresserad.
Svara med citat

Gammal 2009-06-02, 19:27

Gäst

Standard Bulgarien 2009
Hej jag undrar om någon kan uppdatera listorna för priser i bulgarien snälla. Jag ska dit om en vecka faktiskt men det visar sig att det är delade åsikter om såvida det är billigt där eller ej. Har varit inne på massa olika forum men ingen är uppdaterad.

Vi ska till Greenpark intill Varna, någon som vet hur priserna ligger till just nu?

En måltid?
Dryck?
Sprit?
Godis?
Bakelser?
Kläder?
Smycken?

Tacksam för svar

Mvh Laura
Svara med citat

Gammal 2009-06-06, 07:04

Gäst

Standard
Vi sticker iväg till SB efter midsommar och nu undrar jag om det finns några bra ställen att vandra på i närheten??
Var i GS förra året och då vandrade vi till Aladja (eller hur det nu skrivs) klostret. Det är faktiskt något som jag rekomenderar fast taxikusken som vi frågade om vägen tyckte vi var tokiga. Han föreslog att han kör oss dit så kan vi vandra tillbaka, and you come back alive sa han . Vad han inte visste var att vi var 2 sega finnar i farten Varmt var det man mycket dricka med och gott humör så gick det bra.
Svara med citat

Gammal 2009-06-09, 20:03

Gäst

Standard Sinomeretz
Ngn som kan berätta ngt om Sinomeretz? hur långt är det till Nessebar och Sunny Beach?
Vi ska bo på Bella Vista beach club

Ziss
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8