ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-06-01, 12:52

jenn21

Nykomling
jenn21 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Rykte: 0

Smile Lifta i balkan-tips
Hej!
Jag skulle behöva lite tips vad gäller angående att lifta.
Jag ska lifta ner till balkan i sommar och skulle behöva lite tips från er som är lite mer erfarna. Ska även resa runt i balkan sen när man väl kommer ner och lifta runt där i ca 2v.

- Vad skulle ni räkna med att man behöver ha för resebudget om man är 2 v. i Bosninen & Hercegovina och Serbien i 2.?(mat uppehälle).
(räkna ej in boende).
- Hur ser er "ultimata" packning ut? Behöver man ta med sig sovsäck om man ska ut och lifta? Vad annars är "måsten" i er packning (sådant man annars inte tänker på som "vanlig resenär", t.ex. fickkniv, liggunderlag, sovsäck- ett måste, etc?
- Vad ska man annars tänka på när man är ute och liftar?
Alla tips mottas tacksamt emot!!

Och är det någon mer som ska ut och resa eller är sugen på att haka på i balkan nu i juni eller är sugen på idéen att uppleva någonting nytt och lifta runt/ner dit, så får ni gärna Pm:a mig!

annars hör jag gärna allt som finns att säga och vad ni har för erfarenheter/tips från er alla andra "erfarna" liftare och resenärer :-) tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2011-06-01, 12:58

jenn21

Nykomling
jenn21 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Rykte: 0

Cool jo att tillägga...
att tillägga - har bekanta där nere jag ska bo hos, så budgeten gäller bara mat och annat som man ev kan få räkna med att lägga ut(dock ej boende).
Samt har vänner/bekanta i de flesta storstäder på vägen ner dit, så tänkte ta en övernattning vid varje storstad på vägen dit (Warszawa, Budapest, etc.) beroende på hur långt man kommer. Kanske låter lite oplanerat och spontant, men det kanske är det som lockar med resan.

Börjar resan från Polen, varifrån jag börjar lifta/resa söderut.
Ett annat alternativ är att flyga ner till Belgrad, men då missar man ju en del på vägen... har man tiden på sin sida så är det något man ska utnyttja...
Och "skiter" det sig får man väl ta bästa första flyg ner dit istället (på vägen). Man får vara lite spontan helt enkelt - men med ett öppet sinne och en god resebudget kan man nog ändå komma rätt så långt.
Så alla tips tas iaf tacksamt emot!

Sen. ang. packning -så lite som möjligt, vet ja.. Men hur är det med regnkläder? med tanke på att det kan bli upp till 40grader varmt där nere (ca 30-35+ genomsnitten), kanske så mkt kläder inte behövs att ta med.
Är det bättre med lakan etc. istället för sovsäck? Liggunderlag då, är det det ett måste? Regnkläder? Vad skulle ni satsa på?
Senast redigerad av jenn21 den 2011-06-01 klockan 13:27.
Svara med citat

Gammal 2011-06-12, 22:00

Gäst

Standard EHMM
Är det inte bättre att ta billigt flyg till Prag och sen åka tåg till Belgrad eller Sarajevo? Finns mycket att se längs vägen. Inte speciellt dyrt och säkrare, kanske 1500kr enkel? Hade aldrig ställt mig längs med en väg i Polen (trafficking)

Tänk på att det finns både björnar och annat i skogarna...Angående regn, ja, det kan regna rejält så ta med en lätt vind/regnjacka.

Det är superbilligt med mat i Bosnien iaf, om du kan tänka dig att överleva på burek/pita, kanske 15 kr per dag med läsk Annars dagens, 40 kr max och då är det buffé. Kaffe, 5 kr. SÅ max 2000 kr, du hade lätt klarat dig på 1000 kr.

Jag hade köpt pepparspray. Tänk på att de är väldigt petiga i gränskontrollerna. De lär söka igenom ditt bagage NOGA om du inte tänker muta då förstås
Svara med citat

Gammal 2011-07-26, 01:18

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Jag hade köpt pepparspray. Tänk på att de är väldigt petiga i gränskontrollerna. De lär söka igenom ditt bagage NOGA om du inte tänker muta då förstås
Hur hängde det där ihop tyckte du? Ska hon köpa pepparspray som hon sen får lämna ifrån sig vi första tull?

Har själv aldrig liftat ner till balkan, men till munchen och vänt. Enmannatält, sovsäck och liggunderlag hade jag och sov i om jag inte sov i fordonen som jag liftade med.
Svara med citat

Gammal 2011-10-08, 02:12

Gäst

Standard
Kolla in Allt om Montenegro för massa tips om Montenegro
Svara med citat

Gammal 2012-02-11, 09:57

Gäst

Exclamation Varning
Har inte sett liftare utefter vägarna sen jag vet inte när!
Måste ju bero på nånting......?!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8