ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-20, 18:47

lustig

Nykomling
lustig är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 0

Standard Vilnius/Litauen i påsk
har funderat på att dra till Vilnius i påsk, kan även bli nåt annat ställe i Litauen..
Har ledigt en vecka och ville ha lite tips på vad man kan hitta på (sevärdheter b.la) i Vilnius, prisläge på mat,dryck osv..
sen en viktig grej till också.. är affärer,restauranger öppet under påsk? för här i Tromsö är det mesta stängt under påsk, skulle kännas surt att fara till ett liknande ställe..

Allt av tips mottas, tack på för hand.
/ magnus lustig
Svara med citat

Gammal 2010-02-11, 14:36

schrute

Nykomling
schrute är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Standard
Jag själv kommer från Vilnius, så jag kan väl berätta lite.
För det första så kan jag säga att det absolut inte kommer vara nåt problem med att restauraunger, affärer m.m. är stängt. Särskilt sånt som riktar sig mot turister kommer inte ha stängt, men även de stora köpcentrum (Akropolis t.ex.) som ofta har öppet till 23 varje dag året runt.

Angående sevärdheter så finns det väl några såsom katedralen, KGB-museumet osv., men den största sevärdheten är helheten av främst gamla stan. Bara virra runt där bland alla fina gator och upptäcka kan man ha kul med i många många dagar. Vill man planera lite mer kan man titta i Vilnius in your pocket som man kan köpa där för 2 litas (= ca 5-6kr) eller kolla på internet på Vilnius Guide by In Your Pocket, Vilnius Guide by In Your Pocket. Best city guide to Vilnius and its restaurants, bars, sights, clubs, nightlife and much more. (rekommenderar välja pdf).

Prisläget är ganska ok jämfört med Sverige, men det beror lite på vad man är ute efter. Vanlig mat i "mainstream" restaurangerna kostar väl kring 10 - 25 litas för en portion. Ölen kostar kring 4 litas, ungefär samma för cider och vanlig dricka (dock får man mindre av t.ex. cola än öl ) En litas verkar ligga på cirka 2.9 nu (om man köper med kort, vilket nästan uteslutande är alltid billigare än att växla på t.ex. forex eller där).
Kläder är väl svårt att hitta nå vettigt att köpa, kanske om man är ute efter riktigt dyra märkeskläder, men jag vet faktiskt inte hur dessa står sig mot priserna i Sverige. Tyvärr är det svårt att hitta snygga kläder billigt såsom man kan göra här på HM t.ex. , det finns antigen skitkläder jättebilligt, eller dyra märkeskläder som typ Versace eller nå sånt. Finns dock säkert nåt undantagsbutik om man söker noga.
Senast redigerad av schrute den 2010-02-11 klockan 17:08.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8