|
|

2008-01-06, 13:05
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 0
|
Riga eller Tallin?
Hej jag och min fru funderar på att åka till Baltikum i oktober, och är lite fundersamma på vilken av städerna vi ska åka till?
|
|
|

2008-01-06, 20:21
|
|
|
Har varit i Tallinn 6 gånger & i Riga 1.
Både städerna har sin charm, men jag måste nog säga att jag gillar Tallinn mer.
Är så mysigt där, med alla restauranger runt torget.
|
|
|

2008-01-11, 12:45
|
Reg.datum: jan 2008
|
Det känns som att det lutar mot Tallin!
Kan någon svara på hur vädret är i miotten på oktober i Tallin, är det kallt och mycke regn eller?
|
|
|

2008-01-11, 18:36
|
|
|
Vi var där en gång i Oktober & då var det faktiskt snö & ganska så kallt.
Men det är ändå mysigt, finns alltid någonstans man kan gå & in & ta en fika eller en öl.
Kan passa på att rekomendera en trevlig restaurang som ligger vid torget. Kommer dock inte i håg vad den heter & det finns ju några stycken att välja på där. Men den här ligger i ett vitt hus & man går en trappa upp, där inne finns det en stor flygel (piano) om ni ser den så har ni kommit rätt. Jätte bra mat & bra service. Hoppas att ni får en bra resa.
|
|
|

2008-01-24, 03:58
|
|
|
Same Shit
Tallinn och Riga är ju i princip samma sak känns det som...
|
|
|

2008-06-24, 01:18
|
|
|
Svårt
Är själv från Tallinn och därför säger - åk dit. Har varit också i Riga många gånger men där fanns ingenting som skulle överaska mig. Om du skulle ha frågat Tallinn eller Vilnius, skulle jag har svarat utan att blinka - Vilnius, men det var inte det du ville veta.
Självklart beror allt mycket på det hur lång tid ska ni stanna där. Om det blir vanlig kryssning då är det bäst att man satsar på en statsrundtur med buss, som är snabbaste vägen att se och få veta mycket med kort tid och efter det vandra vidare i egen hand.
Vädret i Tallinn i oktober är ungefär som här, ingen skillnad nästan alls. Man kan kanske säga att det är blåsigare där. Paraply och varm tröja skadar inte, men troligtvis går du inte ens ut hemifrån utan dem. Båthamnen ligger nära Gamla stan - 5 min promenadavstånd.
Trevlig resa!
|
|
|

2009-10-16, 12:51
|
|
|
På frågan vilket stad är bättre Tallinn eller Riga så är svaret utan tvekan Tallinn. Har nyss besökt Riga och fann staden större,opersonligare och dystrare än Tallinn. Kvällstid kände vi oss otrygga att vandra i Riga och restaurangerna är utspridda och svåra att hitta. Få mysiga
engelska/irländska pubar med atmosfär fanns att tillgå. På plussidan finns det i Riga en jättestor marknad där försäljarna inte trugade på oss sina varor som de oftast gör i Tallinn. Riga har fina grönområden mitt i stan och en opera som är högklassig och förmånlig (12 euro för bra platser i salen).Riga var en upplevelse, men inte en som man behöver uppleva igen inom den närmaste framtiden. Tallinn nästa!!!
|
|
|

2009-11-30, 20:57
|
Reg.datum: nov 2009
|
Vad kostar det i Tallin att ex bo och äta och sånt?
är mycket intresserad av att ev åka iväg på en kortare minisemester på några dagar där med mina söner.
|
|
|

2009-12-06, 21:38
|
Reg.datum: dec 2009
|
Jag har varit både i Tallin och i Riga... Jag och mina kompisar gillade RIga bäst.. VI gick dock lite vilse i staden och tyckte att hela kärnan var lite utspridd.. Svårt att hitta bra restauranger som var salmade osv.. VAr dock en hel del men vi stannade på TGI Fridays en del =) tråkiga som vi var...
VI var dock där på sommaren.. juni juli månadsskiftet där.. VEt inte så mkt om vädret i okt dock..
Tallin var dock lite ljusare och kändes lite fräshare och tryggare.. I Riga var det en hel del skumma typer... Men jag gillade stället.... Billig resa med SAS...VIlnius..
|
|
|

2009-12-06, 22:45
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av valhall
Hej jag och min fru funderar på att åka till Baltikum i oktober, och är lite fundersamma på vilken av städerna vi ska åka till?
|
Jag skulle nog säga att tallin var mer tilltalande faktiskt!
|
|
|

2009-12-07, 10:28
|
|
Bara varit till Tallinn
Jag har bara varit till Tallinn två gånger och jag tycker att det är helt okej. Billig och då menar jag billig shopping och man fikar/äter jättebilligt. Här kan man verkligen unna sig en massa, även om man är en familj med flera barn. Jag vill åka till Riga också, men då tar jag nog ett billigt flyg dit med typ Ryanair.
|
|
|

2009-12-07, 11:42
|
|
riga
Är ni typ intresserade av en 2 dagars resa är riga ett bra alternativ men annars kommer ni och bli uttråkade om ni stannar längre än så..
|
|
|

2009-12-07, 12:18
|
Reg.datum: nov 2009
|
Låter verkligen intressant detta måste jag säga.
är det billigt med spa där?
vad kostar ett 4 stjärna hotell?
shopping vad är billigt då , märkeskläder eller annat?
tänker mest på Tallin nu.
|
|
|

2009-12-07, 14:26
|
|
båt till riga
Om man ska åka till Riga finns det ju bra båt resor med viking stannar man en dag i Riga sen tillbaka på kvällen
|
|
|

2009-12-07, 21:57
|
Reg.datum: apr 2007
|
Oh, Tallinn är supermysigt. Jättefin stad med många bra resturanger! Där har jag varit många ggr! Bra priser. O gamla stan är fin!
|
|
|

2009-12-14, 00:30
|
|
Dom flesta verkar ju gilla Tallinn här mest, vad är det som är mer speciellt där än i Riga?
|
|
|

2009-12-15, 00:11
|
|
RIGA, RIGA, RIGA!! Det är stället ni bör åka till. Det är ett perfekt ställe, både mycket kultur och party. Det är billigt men ändå med västerländsk touch!
Men stanna i centrala RIGA. Mycket fattigdom och kriminalitet utanför...
|
|
|

2009-12-15, 22:14
|
|
Tallin är väldigt trevligt - Speciellt "Gamla Stan" där!
|
|
|

2009-12-17, 13:00
|
|
riga
riga helt klart och va inte kvar längre än 3 dagar då blir det för tråkigt . Åk även till jurmala på en spa ligger ca 1h från centrum och det går tåg dit. Tallin gillade jag inte
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|